Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu Orbis pictus 21. století
AKČNÍ ČLEN II OB21-OP-EL-AUT-NEV-M-3-002 Ing. Josef Nevařil
Pohony Druhy pohonů: - pneumatické - hydraulické - elektrické Výstupním signálem pohonu je pohyb řízený Zpětnovazebním obvodem, nazýváme je často servopohonem
Pohony Pneumatické pohony Membránové Řídicí tlak je zaveden do komory, kde působí na membránu. Tlak způsobí deformaci membrány. Pohyb membrány se přenáší na táhlo. Proti síle vyvolané tlakem ovládacího signálu na membránu působí pružina, která dává pohonu proporcionální charakter. http://www.e-automatizace.cz/ebooks/ridici_systemy_akcni_cleny/Akc_pneu.html
Pohony Pneumatické pohony Pístové Skládají se z uzavřeného válce, v němž se pohybuje píst. http://www.e-automatizace.cz/ebooks/ridici_systemy_akcni_cleny/Akc_pneu.html
Pohony Hydraulické pohony Pístové Protože tlaky se v hydraulických obvodech používají velmi vysoké tlaky, používají se téměř výhradně dvojčinné pístové hydromotory http://www.e-automatizace.cz/ebooks/ridici_systemy_akcni_cleny/Akc_pneu.html
Pohony Elektrické pohony Elektromagnetické Základem elektrických pohonů jsou elektromagnety a elektrické motory Elektromagnetické Nejčastěji se jedná o solenoidní cívku, do níž je při průtoku elektrického proudu vtahováno jádro http://www.zefin.cz/files/ev220a.pdf
Pohony Elektrické pohony - Základním prvkem elektrického pohonu je elektrický motor. - Slouží s dalšími mechanickými doplňky k vytváření mechanických pohybů. - Elektrický motor je většinou nutné vybavit dalšími prvky, které jednak upraví jeho vlastnosti a chrání je proti poškození. http://www.hybrid.cz/files/images/elektromotor.jpg
Pohony Stejnosměrné motory V automatizaci se používají především ss. motory s permamentnímy magnety Odkaz http://elektrika.cz/obr/08_principstejnostimotoru_02v.jpg http://elektrika.cz/obr/08_principstejnostimotoru_01v.jpg
Pohony Asynchronní motory V automatizaci se používají především jako pohony velkých akčních členů. Princip činnosti asynchronního motoru je založen na vzájemném elektromagnetickém působení točivého magnetické pole statoru a proudů, vytvořených ve vinutí rotoru tímto magnetickým polem. http://www2.nord.com/cms/media/images/img-content/products/motors_1/motor-1-web.jpg
Pohony Krokové motory Vytváří nespojitý pohyb hřídele, daný kroky – pootočení o přesný úhel, které jsou odezvou rotoru na jeden řídicí impulz. http://www.adremot.cz/foto/kr_motor1.jpg
Pohony Krokové motory - princip Proud procházející cívkou statoru vytvoří magnetické pole, které přitáhne opačný pól magnetu rotoru. Vhodným zapojováním cívek dosáhneme vytvoření rotujícího magnetického pole, které otáčí rotorem http://www.adremot.cz/elektrickepohony.html
Použitá literatura: Střední průmyslová škola Uherský Brod, 2010 Němec. Z.; Prostředky automatizovaného řízení elektrické. Brno, Ústav automatizace a informatiky FSI VUT Brno 2002 http://web.vscht.cz/kadleck/aktual/mrt_fpbt/prednasky/MRT-09-P8-Bc.pdf www.spszl.cz/modules/wfdownloads/visit.php?cid=8&lid=43 http://www.iautomatizace.cz/akcni-cleny dce.felk.cvut.cz/ip/prednasky/Regulacni_obvod_1_pred.ppt http://www.e-automatizace.cz/ebooks/ridici_systemy_akcni_cleny http://www.adremot.cz/elektrickepohony.html Střední průmyslová škola Uherský Brod, 2010 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky
Děkuji Vám za pozornost Ing. Josef Nevařil Střední průmyslová škola Uherský Brod, 2010 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky
Zpět http://elektrika.cz/obr/08_principstejnostimotoru_02v.jpg