VY_32_INOVACE_PSYPS11560ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: III/2 Datum vytvoření: Autor: Mgr. Pavel Zapletal Určeno pro předmět: Psychologie Tematická oblast: Psychologie osobnosti Obor vzdělání: Podnikání (64-41-L/51) 1. ročník Název výukového materiálu: Poruchy osobnosti, paranoidní porucha – učební materiál s úkoly Popis využití: Výukový materiál s úkoly pro žáky s využitím dataprojektoru, notebooku Čas: 20 minut
Charakteristika poruch osobnosti Je to soubor trvalých povahových odchylek vytvářejícím nevyváženou a nenormální osobnost Je to soubor trvalých povahových odchylek vytvářejícím nevyváženou a nenormální osobnost Porucha negativně ztěžuje jeho zařazení do společnosti Porucha negativně ztěžuje jeho zařazení do společnosti Porucha osobnosti ovlivňuje veškeré oblasti života a jeho nejbližších Porucha osobnosti ovlivňuje veškeré oblasti života a jeho nejbližších Lidé s poruchou osobnosti nevidí problém u sebe, ale u ostatních. Lidé s poruchou osobnosti nevidí problém u sebe, ale u ostatních.
Disharmonický vývoji osobnosti V případě dětí se jedná o stálý disharmonický vývoj osobnosti V případě dětí se jedná o stálý disharmonický vývoj osobnosti Existuje kontinuita mezi hyperkinetickými poruchami (ADHD) a disharmonickým vývojem osobnosti dítěte a možnou následnou psychopatií v dospělosti Existuje kontinuita mezi hyperkinetickými poruchami (ADHD) a disharmonickým vývojem osobnosti dítěte a možnou následnou psychopatií v dospělosti Diagnostika je nevhodná před 16 až 17 rokem.
Úkol Žáci se rozdělí do trojic a s pomocí internetu, skript, odborné literatury či odborných časopisů vysvětlí význam podtržených termínů v předchozím textu: Žáci se rozdělí do trojic a s pomocí internetu, skript, odborné literatury či odborných časopisů vysvětlí význam podtržených termínů v předchozím textu: kontinuita kontinuita hyperkinetický hyperkinetický disharmonický disharmonický psychopatie psychopatie diagnóza diagnóza
Paranoidní porucha osobnosti Charakteristické znaky : Charakteristické znaky : podezřívavost a sklon překrucovat a mylně interpretovat neutrální nebo přátelsky laděné chování druhých jako nepřátelské, pohrdavé, záštiplné, urážlivé, perzekuční, apod. podezřívavost a sklon překrucovat a mylně interpretovat neutrální nebo přátelsky laděné chování druhých jako nepřátelské, pohrdavé, záštiplné, urážlivé, perzekuční, apod. celoživotní nedůvěřivost vůči druhým, „konspirační“ vysvětlování událostí, bojovný a úporný smysl pro osobní práva bez ohledu na bezprostřední situaci celoživotní nedůvěřivost vůči druhým, „konspirační“ vysvětlování událostí, bojovný a úporný smysl pro osobní práva bez ohledu na bezprostřední situaci nadměrná citlivost k odmítnutí nadměrná citlivost k odmítnutí vztahování všeho ke svému já, zdůrazňování důležitosti vlastní osoby, sklon k trvalé zášti vztahování všeho ke svému já, zdůrazňování důležitosti vlastní osoby, sklon k trvalé zášti
ÚKOL: Rozdělte se do trojic a do tabulky napište, jakými větami by jste charakterizovali uvedenou poruchu, pedagog poté odpovědi vyhodnotí a situaci moderuje Paranoidní porucha osobnosti Paranoidní porucha osobnosti
Charakteristické věty k úkolu Druzí lidé jsou zlí Kdybych jim věřil, mohli by mi uškodit Baví se jen o mé osobě Stále mě sledují, nahrávají, testují apod. Jsou všude Když si dám pozor, můžu se ubránit