Základy pedagogické metodologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Regionální kontaktní organizace – kontakty pro Evropský výzkumný prostor jsou součástí sítě regionálních a oborových kontaktních organizací NINET, které.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metody výzkumu Dotazník.  studium literatury a pramenů  dotazník  rozhovor  přímé pozorování  analýza dokumentů.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Práce se stresem a zdravý životní styl Michal Šimeček Katedra psychologie FF Univerzity Palackého v Olomouci a Centrum dopravního výzkumu v.v.i. Brno,
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Sociometrie = zjišťování sociálně - emocionálních vztahů mezi členy skupiny(sympatie,antipatie) SOCIOMETRIE = zjišťování sociálně - emocionálních vztahů.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAM_KC_1_09.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Koncipování empirického výzkumu
Metody pedagogické diagnostiky
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Spolupráce obcí a málotřídních škol v České republice Dana Knotová, Kateřina Trnková Ústav pedagogických věd FF MU Brno.
Analýza kvantitativních dat I. Vztahy mezi 3 znaky v kontingenční tabulce - úvod Jiří Šafr jiri.safr(zavináč)seznam.cz poslední aktualizace
Metody výzkumu Dotazník.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
Názor veřejnosti na téma DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ (vyhodnocení dotazníkového šetření) Královéhradecký kraj Ing. Jarmila Halouzková
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Kateřina Vlčková Přednášky Základy pedagogické metodologie
Základy pedagogické metodologie
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy pedagogické metodologie
Základy pedagogické metodologie
Tvorba dotazníku Stanovení problému, stanovení cílů Sestavení plánu
Fyzioterapie – životní prostředí a životní styl – praktika Milena Černá Ústav obecné hygieny.
Metodologie 2: Lekce 3 Lenka Slepičková.
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY Hypotéza je tvrzení (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
HYPOTÉZY ● Hypotéza je tvrzrní (výrok) vyjařující vztah mezi proměnnými ● Hypotézy vychází z výzkumného problému. ● Hypotézy se stanoví na začátku výzkumu.
HYPOTÉZY ● „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v podobě.
Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ METODY - ŠKÁLY.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
Data získána na základě výzkumu Hodnotové orientace dětí ve věku 6 – 15 let. Výzkum realizován v rámci projektu Klíče pro život.
Název příspěvku: K pedagogické přípravě učitelů SOŠ z pohledu edukátora Karel OURODA, Ph.D., Mgr. et Mgr. novinář a odborný pedagog Workshop partnerství.
Metody sociálního výzkumu 4. blok Denní studium LS 2008/2009.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Problematika návykových látek u žáků středních škol
Úvod do kvalitativního výzkumu
REGIONÁLNÍ ANALÝZA II ÚKOL 2.
Metodologie 2 Lekce 2 Lenka Slepičková.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Základy pedagogické metodologie
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
ŽIVOTNÍ SPOKOJENOST U VYBRANÝCH POMÁHAJÍCÍCH PROFESÍ
Metody a techniky výzkumu II.
Název vědeckého projektu
Metody sociologického výzkumu kvantitativní. MSV-KVANT Výuka v LS 2018
Dotazník a výzkumná šetření
Co říká česká veřejnost?
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Základy pedagogické metodologie VÝZKUMNÉ NÁSTROJE

JEDNOTLIVÉ KROKY V KVANT. VÝZKUMU 1. formulace výzkumného problému 2. formulace hypotézy (hlavních hypotéz) 3. formulace dílčích hypotéz (někdy i statistických) 4. rozhodnutí o populaci vzorku 5. pilotní studie 6. rozhodnutí o sběru dat informací (jaký zvolíme nástroj) 7. konstrukce nástrojů pro tento sběr 8. předvýzkum 9. sběr dat 10. analýza dat 11. interpretace, závěry, teoretické zobecnění podle: Disman 2002

je prováděna na malé skupině z populace PILOTNÍ STUDIE je prováděna na malé skupině z populace nejčastěji zde používámekvalitativní techniky (nestandardizovaný rozhovor) cíl pilotní studie: zjistit zda vůbec v populaci existuje informace, kterou požadujeme a je-li dosažitelná.

Na co byste se ptali v pilotní studii?

DOTAZNÍK - TERMINOLOGIE respondent - osoba, která vyplňuje dotazník položky - prvky dotazníku (otázky) hlavička - vstupní část (adresa instituce, atd.) faktografické údaje - položky dotazníku: věk, pohlaví, bydliště, zaměstnání, vzdělání, apod.)

základní pravidla při tvorbě dotazníku respondent musí položce dobře porozumět (to, že jí rozumí autor neznamená, že jí porozumí i respondent) netvořit příliš široké otázky (být konkrétní) pokud možno se vyhnout slovům „několik“, „někdy“, „obyčejně“. vyhněte se dvojitým otázkám (Např.: „Máte rád mléko a mléčné výrobky?” Disman 2002) ptáme se jen na otázky, na které dokáže respondent odpovědět (nebudeme se ptát žáků 6. ročníku na jejich postoj k reformě veřejných financí) vyhněte se záporným výrazům, zcela vylučte dvojitý zápor (např.: “Nesouhlasíte s tím, že se nic nedělá s nízkými platy ve zdravotnictví?“) vyhýbejte se otázkám, které vzbuzují předpojatost (např.: “trápí vás chudoba třetího světa nebo je vám to jedno?“) volně podle Gavora 2000

typy položek (otázek) uzavřené položky - nabízí hotové alternativní odpovědi (např.: “O první pomoci jsi se nejvíc dozvěděl/a (zaškrtni správnou odpověď): a) ve škole b) doma c) z televize d) jinde”) polouzavřené položky - nabízí hotové alternativní odpovědi, ale žádají i vysvětlení, nebo nabízí hotové alternativní odpovědí a ještě otevřenou “jinou možnost” (např.: bydlíte a) v rodiném domě; b) v bytě; c) na chatě; d) jiná možnost: ............) škály - odstupňované hodnocení jevu (např.: “Povídáš si s kamarády o sportu? a) stále; b) velmi často; c) často d) občas; e) nikdy“ otevřené položky - respondnt musí odpověď napsat - vymyslet (např.: “Co děláte pro své zdraví vy?”) uzavřené položky je na rozdíl od uzavřených položek snadné statisticky zpracovávat. Otevřené položky zase přináší méně zkreslené informace

Pokuste se zformulovat 3 uzavřené položky dotazníku:

Pokuste se zformulovat polouzavřenou položku dotazníku:

Pokuste se zformulovat 3 otvřené položky dotazníku

kategorizace otevřené proměnné otevřená položka dotazníku: “Co děláte pro své zdraví vy?“ z následujících odpovědí vytvořte kategorie: “Hodně sportuji.“ “Hraji házenou.“ ”Neberu drogy“ “Pohyb.“ “Jím zdravě.“ “Chodím třikrát týdně na tréning plavání.“ “Nekouřím.“ “Jím hodně zeleniny.“ “Nezneužívám návykové látky.“ ”Neopíjím se.“ “Snažím se jíst zdravé věci.“

kategorizace a kódování otevřené proměnné otevřená položka dotazníku: “Co děláte pro své zdraví vy?“ Například bychom mohli vytvořit tři kategorie: 1_Pohyb/sport; 2_Strava; 3_Návykové látky “Hodně sportuji.“ 1 “Hraji házenou.“ 1 ”Neberu drogy“ 3 “Pohyb.“ 1 “Jím zdravě.“ 2 “Chodím třikrát týdně na tréning plavání.“ 1 “Nekouřím.“ 3 “Jím hodně zeleniny.“ 2 “Nezneužívám návykové látky.“ 3 ”Neopíjím se.“ 3 “Snažím se jíst zdravé věci.“ 2

Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně DĚKUJI ZA POZORNOST Zdeněk Hromádka 13549@mail.muni.cz Katedra pedagogiky, Pedagogická fakulta MU v Brně