Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3707 Šablona: III/2 Č. materiálu: VY_32_INOVACE_103 Jméno autora: Mgr. Martina Sládková Datum vytvoření: 28. 9. 2013 Třída: IX. Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Zeměpis Tematická oblast: Společenské a hospodářské prostředí Druh učebního materiálu: Globalizace prezentace
Popis a využití výukového materiálu Posoudí na přiměřené úrovní prostorovou organizaci světové populace, její rozložení, strukturu, růst, pohyby a dynamiku růstu a pohybů Porovnává předpoklady a hlavní faktory pro územní rozmístění hospodářských aktivit Zhodnotí na vybraných příkladech mozaiku multikulturního světa Seznámí se s pojmem globalizace, jeho historii, s propojením globalizace do kultury, politiky, ekologie v celosvětovém měřítku
Globalizace Zahrnuje různé změny ve společnosti Propojování světa Odstraňování překážek v pohybu lidí, zboží, peněz, myšlenek a informaci Umožňuje a prohlubuje rozvoj dopravy a informačních technologií
Svět Obr. 1
Historie globalizace První vlna: šíření světových náboženství kultura, jazyk, písmo, estetika Druhá vlna: námořní plavby, koloniální války Třetí vlna: války v Evropě Čtvrtá vlna: 19.stol. imperialismus doprava, migrace, 1.sv. válka Pátá vlna: 2. sv.válka, studená válka Současnost: …………………………
Globalizace v politice Zahraniční politika: chrání národní zájmy Ministerstvo zahraničních věcí ( právní, vojenské, obchodní, kulturní) Mezinárodní měnový fond OSN Nadnárodní instituce Světová obchodní organizace Světová banka
Globalizace ekonomiky Ekonomický růst = Rozvojová ekonomika Nadnárodní společnosti = KORPORACE S rozvojem ekonomiky vyspělých zemí roste i životní úroveň v rozvojových zemích Rozvoj podnikání CHUDOBA! Obr. 2
Země na hranici chudoby Obr.3
Globalizace v oblasti ekologie Lidské aktivity ovlivňují přírodní prostředí naší planety zvyšování nároků na ochranu přírodních zdrojů Biosférické rezervace Ekologické instituce 1997 - Kjótský protokol – snížení emisí SKLENÍKOVÉ PLYNY
Globalizace v obchodu Revoluce v dopravě ( polovina 20.století) Průkopníkem - USA (60. léta): vývoz zboží - Japonsko (70.léta) - nyní ………………..
Obchod v Jakartě - Indonesie Obr.4
Současná globalizace značka COCA-COLA v Nepálu Obr. 5
Zápory globalizace Odlišné kultury – jiné názory Přistěhovalci – přizpůsobení se Konzervativní Islám – arabské země Obr.6 Obr.6
Obrazový materiál Obr. 1 NASA. Whole world - land and oceans 12000.jpg [online]. 2002 [2002-02-11]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Whole_world_-_land_and_oceans_12000.jpg Obr. 2 MARCELLIN. M, Canal de Panamá Mayo 2008 342.jpg [online]. 2008 [2008-05-30]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Canal_de_Panam%C3%A1_Mayo_2008_342.jpg Obr. 3 CFLM. Percent of population living on less than $1.25 per day.svg [online]. 2009 [2009-09-28]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Percent_of_population_living_on_less_than_$1.25_per_day.svg Obr. 4 MCINTOSH. J, Mall culture jakarta44.jpg [online]. 2004 Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Mall_culture_jakarta44.jpg
Obrazový materiál Obr. 5 CHAERANI.M, - SOEMARDJAN. I, Coke-nepal.jpg [online]. 2006 [2006-05-13]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Coke-nepal.jpg Obr. 6 THE GREEN EDITOR. Religion distribution.png [online]. 2008 [2008-06-28]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Religion_distribution.png