Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Dej 2 Klasicismus, empír Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí
Klasicismus, empír 18. - 19. století barokní klasicismus - vznikl ve Francii v 17. stol. na královském dvoře „krále Slunce“ Ludvíka XIV., odkud se dále šířil do Evropy následné rokoko se od něj do jisté míry odvrací nový nástup klasicismu přinesla až Velká francouzská revoluce, v anglické a francouzské literatuře nazýván neoklasicismus doznívá v pol.19. stol., v lidovém prostředí ještě mnohem později přebral mnoho prvků z antiky a renesance a zdůrazňoval rozum člověka na rozdíl od renesance se v něm nemluví o touhách jedince, ale spíš se zdůrazňuje, že jedinec se musí podrobit společnosti svazuje člověka i uměleckou tvorbu řadou velmi přísných a striktních pravidel
Panthenon Paříž původně chrám sv. Genovévy, patronky Paříže, dnes památník slavných mužů Francie, jsou zde uloženi významní francouzští umělci, myslitelé a vědci, např. A.Dumas starší, J.J. Rousseau,Voltaire, V.Hugo, P. Curie a Maria Curie-Skłodowska jako jediná žena
Kostel La Madeleine (sv. Máří Magdalény), Paříž
Vítězný oblouk Paříž na nám. Etoile, na Chanselisé, zdoben plastikami, postaven po vítězné bitvě Napoleona u Slavkova; monument je přes 51 m vysoký a 45 m široký
Capitol Washington probíhají tu schůze Sněmovny reprezentantů a Senátu USA
Braniborská brána Berlín Oddělovala spolu se zdí východní a západní Berlín
Admiralita Petrohrad původně sídlo ruského námořnictva, později využívána pro administrativní účely, budova se rozkládá do šířky ½ kilometru a pozlacený vrchol 72 m vysoké věže dříve sloužil jako maják
Zámek Kačina
Zámek Kačina Detail štítu
Zámek Kynžvart Bohyně Diana v zámeckém parku
Stavovské divadlo Praha Zde proběhla premiéra Mozartovy opery Don Giovanni
Palác U Hybernů
Františkovy Lázně
Karlovy Vary kolonáda
Mariánské Lázně kolonáda Křížového pramene
Terezín
Josefov pevnost Josefov skrývá labyrint podzemních chodeb o celkové délce 45 km, byla postavena v letech 1780-87 z podnětu císaře Josefa II. a měla sloužit k ochraně zemských hranic proti výbojnému Prusku
Zámecký park Detaily francouzského a anglického parku
Venkovský dům
Sochařství a malířství Témata antická mytologie idealizované portréty náhrobky navazující na antiku
Antonio Canova italský sochař Paoline Borghese-Bonaparte jako Venuše, 1804 Amor a Psyche, 1786-1793
Antonio Canova hrobka papeže Klementa XIII., 1792
Bertel Thorvaldsen dánský sochař, pracoval v Římě, objednávky po celé Evropě Venuše Gutenberg Jáson a zlaté rouno, 1803-1828
Jacques Louis David Napoleon v Alpách, 1800 Smrt Marata, 1793
Jacques Louis David Korunovace Napoleona Buonaparteho, 1806
Jean Auguste Dominiques Ingres Velká odaliska, 1817 Napoleon císař, 1806
Francisco de Goya Oblečená Mája, 1800-1803, vzniká kvůli pobouření španělské společnosti Nahá Mája, 1797-1800 Rodina Karla IV., 1800
Francisco de Goya Poprava 3. května 1808, 1814 Saturnus požírající svoje děti, 1819
Literatura Molière (Jean-Baptiste Poquelin) Pierre Corneille Jean Racine Jean de la Fontaine Carlo Goldoni
Hudba Hlavní představitelé Ludwig van Beethoven Joseph Haydn Hudební formy opera – vznik již v baroku symfonie sonáta melodrama – hudba a mluvené slovo v rovnocenné funkci Hlavní představitelé Ludwig van Beethoven Joseph Haydn Antonio Salieri Wolfgang Amadeus Mozart Jan Křtitel Vaňhal František Xaver Dušek Josef Mysliveček Josef Václav Míča
Užité umění
Móda Ženy v klasicismu a empíru Krátké trvání má tzv. móda chemise - tedy antická toaleta s hlubokým dekoltem, účesem á la Diana, nahými pažemi a řeckými sandály. Tu nakonec vystřídá daleko odvážnější tzv. nahá móda, nazývaná také někdy á la sauvage. Účes krátce střižený, na konečcích zvlněný á la Titus, jednoduchý šat z drahé látky (mušelín, jemné hedvábí...), anticky zřasený, sepnutý na ramenou kamejemi, páskem, který šaty spínal těsně pod poprsím. Co se ušetřilo na materiálu, to doplnilo množství šperků. Přiliš lehký oděv ale přináší oběti - nachlazení a z něho vzešlý například zápal plic tehdy byly smrtelné. V empíru se však již chemise poněkud mění - výstřih se zmenšuje, přibývá kožešinových plášťů, dlouhé rukavice nad lokty a kašmírové šály přece jen posouvají oděv více zpět do středoevropského podnebí. Vlasy se od antických účesů posouvají k hladce staženému drdolu uprostřed dělenému pěšinkou.
Móda Muži v klasicismu a empíru Na rozdíl od žen se u nich antikizující vlivy neprojevují tolik, jako spíše revoluční protest - ten spočívá hlavně v prodloužení nohavic u kalhot, nošení dvourohého klobouku a v určité neupravenosti. Na scénu však ale vstupuje také dandy - naopak velmi módně oblečený muž, hledící na svůj zevnějšek, mnohdy ovšem až příliš. Empír v tomto směru přináší vystřízlivění, hlavním požadavkem se stává dobrý střih a švih celkového vzhledu, nikoli jeho zdobnost. Dlouhé kalhoty se zasouvají do holínek jezdeckého typu, barvy fraků jsou tmavší a zůstává vzorovaná vesta. Košile mají vysoký límec a vázanku. Nosí se zkadeřené vlasy, které mužům zakrývají čelo a spánky. Při denním nošení se používá jako pokrývka hlavy cylindr, pro slavnostní příležitosti ještě třírohý klobouk.
Dej 2 Klasicismus, empír Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Použity materiály, obrázky z www stránek: Sochrová, Marie: Dějepis II v kostce pro střední školy, FRAGMENT, Havlíčkův Brod 1997 cs.wikipedia.org commons.wikimedia.org obrázky.cz udu.ff.cuni.cz/soubory/galerie textilforum.cz/historie-a-moda/klasicismus/ sps-ul.cz/doku.php/galerie_architektury