GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Migrace a územní mobilita
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: A.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
18.1 Státy podle životní úrovně
Sociální problematika světa
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Michael Korbička. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky do.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ STÁTY SEVERU A JIHU.
Číslo v digitálním archivu školyVY_32_INOVACE_Zem8_13 Sada DUMZeměpis 8 PředmětZeměpis Název materiálu Státy jižní Evropy Anotace V prezentaci žák určuje.
Předmět: Zeměpis EU peníze školám
NIKAZAM „Posílení konkurenceschopnosti absolventů MENDELU v oblasti rozvojové spolupráce a managementu přírodních zdrojů v zemích třetího světa“ ,
Jak podporovat malé a střední podniky při exportu Ing. Pavel Bartoš, viceprezident HK ČR Ostrava Export, jako významný pilíř ekonomického růstu.
č. 2 – Hranice státu ČR a Evropa
ČLOVĚK A PŘÍRODA Zeměpis
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Klasifikace států podle úrovně hospodářství
SVĚTOVÁ EKONOMIKA.
HOSPODÁŘSKÉ ORGANIZACE - opakování
CHUDOBA, ROVNOST, VZDĚLÁNÍ
Afrika Socioekonomická geografie 1
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA
Světové hospodářství Quinta, první ročník.
Belgie, Lucembursko III2-Z7-III-10
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Světové hospodářství.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu.
Dělení zemí světa podle vyspělosti
Významná světová integrační seskupení ve světovém hospodářství
Název Světová ekonomika - úvod Předmět, ročník Zeměpis, 2. ročník
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Ekonomické dělení států světa
Světové hospodářství • propojení národních ekonomik prostřednictvím mezinárodních integrací • předpoklady rozvoje: světové ekonomické integrace světové.
HOSPODÁŘSKÉ PROBLÉMY SOUČASNÉHO SVĚTA
VLIV ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ NA NAŠE ZDRAVÍ Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo.
HOSPODÁŘSTVÍ A DOPRAVA ASIE
Stupeň rozvoje států světa
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
VÝVOJ POČTU OBYVATEL.
Sociální politika 06 CHUDOBA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVAC E_246_Chudoba na Zemi AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: duben 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ JIŽNÍ AMERIKA ARGENTINA A BRAZÍLIE.
Irsko.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Občanská výchova Ročník:
Předmět: Občanská výchova Ročník: první Téma: Soudobý svět
Norsko, Švédsko III2-Z7-III-11
HOSPODÁŘSTVÍ. Velikost ekonomiky Poř.státmld. US$ PPP (2003) 1.USA Čína Japonsko Indie Německo Spojené království1.
„Kolébka lidstva“  území na východě Afriky, ohraničené Etiopskou vysočinou na severu, rozvodím Konga na západě, 10° j. š. na jihu a Indickým oceánem.
Afrika Socioekonomická geografie 4
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA SLOVENSKO A ČESKO.
OBYVATELSTVO ČR.
y.cz Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Marcela Chovancová Název šablonyIII/2.
Táborské soukromé gymnázium, s. r. o. Tábor Mgr. Lenka Zedníková
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_247_Migrace obyvatelstva AUTOR: Alena Hořavová ROČNÍK, DATUM:
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118, p. o. Vytvořeno: prosinec 2012 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ STŘEDNÍ EVROPA NĚMECKO 8. třída.
Členění států světa podle stupně hospodářského rozvoje
Chudoba jako sociální problém
Nástin hospodářských problémů Čínské lidové republiky a rozvojových zemí od druhé světové války do roku 1990.
Rozvojové země užší přístup: každá kolonie a závislá země, která získala nezávislost širší koncepce – podle HDP/obyvatele (WB -1994) země s nízkým důchodem.
Globální problémy - Politická ekonomie Úvod do mezinárodních vztahů 2011.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Kamila Tkáčová Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
CELOU PREZENTACI I PDF PODOBU NALEZNETE NA
Anotace: Prezentace slouží k přehledu tématu intersociální problémy Je určena pro výuku ekologie a monitorování životního prostředí v 1. a 2. ročníku.
Soudobý svět Ekonomický pohled
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTOVÉ EKONOMIE 15. dubna 2013 Adam Čajka
Zboží atd. můžeme vyvážet (export), přivážet (import).
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY SVĚTOVÉ EKONOMIE 8. Března 2016 Adam Čajka
Přidejte se na slido.com #ZE1.
Transkript prezentace:

GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA Sociální problémy Problém globální bezpečnosti Bc. Hana KUTÁ, Brno, 2011

OSNOVA Klíčové pojmy 1. CHUDOBA VE SVĚTĚ Základní informace Zadluženost Zaostalost 2. KLASIFIKACE VYSPĚLOSTI STÁTŮ SVĚTA Hodnocení podle Světové Banky Hodnocení podle OSN Nejméně rozvinuté státy světa 3. BOJ S CHUDOBOU A ZAOSTALOSTÍ Summit tisíciletí

Klíčové pojmy chudoba Index lidského rozvoje (HDI) Least Developed Countries (LLDC´s) třetí svět zaostalost zadluženost http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20100728133642/necyklopedie/images/4/46/Bezdomovec-chudoba-zobrat.jpg

1. CHUDOBA VE SVĚTĚ http://devian.cz/wp-content/uploads/2010/07/chudoba.jpg

Základní informace chudoba = sociální status člověka, vyznačující se hmotným nedostatkem nejméně rozvinuté oblasti světa - Afrika, Jižní Asie, Latinská Amerika - třetí svět vyčleňování nově industrializovaných států - tzv. tygři (Vietnam, Pákistán, Indonésie, Malajsie, apod.) pod hranicí bídy žije 1/5 světové populace http://afrika.u2online.sk/images/chudoba.png

Rozložení světa v době studené války (upraveno podle http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:First_second_third_worlds_map.svg)

Bohatý Sever a chudý jih http://school.edturtle.co.uk/images/north-south_800.jpg prohlubování rozdílů mezi vyspělým a rozvojovým světem bohatý Sever x chudý Jih

Zadluženost minulost: mezinárodní banky půjčovaly rozvojovým zemím velké sumy peněz současnost -neschopnost splácet (korupce, nehospodárnost vlád rozvojových zemí) http://www.extrainzerce.eu/galerie/annonce3327/money.jpg

Nejzadluženější země světa v roce 2010 Dluh (% HDP) Zimbabwe 241.60 Japonsko 225.80 Libanon 150.70 Řecko 144.00 Island 123.80 Jamaica 123.20 Itálie 118.10 Singapur 102.40 Belgie 98.60 Irsko 94.20 https://www.cia.gov/library/publications/the-world-factbook/rankorder/2186rank.html?countryName=United%20States&countryCode=us&regionCode=na&rank=36

Nejzadluženější země světa v roce 2010 upraveno podle http://buttonwood.economist.com/content/gdc

Zaostalost - důvody odlišný mechanismus reprodukce a evoluční zákonitosti zaostalých oblastí světa neslučitelnost tradičních východních společností s klasickou tržní ekonomikou vysoké tempo populačního růstu trvající různorodost tamních ekonomik chyby vládnoucích skupin rozvojových státu při výběru a realizaci strategie sociálního a ekonomického rozvoje existence kolonialismu a jeho následky přesun managemantu výroby do hospodářských center vyspělých států s tržní ekonomikou drtivá konkurence na světovém trhu asymetrická závislost rozvojového a vyspělého světa

2. KLASIFIKACE VYSPĚLOSTI STÁTŮ http://media.novinky.cz/688/166887-top_foto1-xo95a.jpg

Hodnocení podle Světové Banky ukazatel: hranice denních příjmů na osobu 1,1 mld. populace ve stavu extrémní chudoby - příjmy méně než 1$ na osobu na den (2001) upraveno podle http://data.worldbank.org/topic/poverty

Hodnocení podle OSN Index lidského rozvoje (Human Development Index, HDI) ukazatele: střední délka života přístup ke vzdělání příjem (hrubý národní produkt na 1 obyvatele v $) oba indexy ukazují, že nejvíce chudých lidí je v subsaharské Africe, Jižní a Jihovýchodní Asii

Rozdělení světa dle HDI v roce 2010 (upraveno podle http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:UN_Human_Development_Report_2010_1.PNG)

Nejméně rozvinuté státy světa Least Developed Countries (LLDC´s) seznam nejméně rozvinutých zemí světa vytvořila OSN kritéria: nízké příjmy na osobu nedostatečné lidské zdroje ekonomická zranitelnost země na seznamu musí splňovat všechna 3 kritéria

Nejméně rozvinuté státy světa II. celkem 49 zemí: 33 v Africe – asi 60% rozlohy kontinentu 14 v Asii 1 v Latinské Americe charakteristické znaky: velmi nízký HDP zanedbatelný podíl průmyslové výroby velmi nízký počet gramotných obyvatel většina obyvatel LLDC´s žije na venkově (asi 75%) většina obyvatel LLDC´s se živí zemědělstvím (asi 70%)

Rozdělení světa z hlediska ekonomické vyspělosti upraveno podle http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/38/Developed_and_developing_countries.PNG

3. BOJ S CHUDOBOU A ZAOSTALOSTÍ http://www.longevityghana.com/weblog/uploaded_images/g8-mdg-logos-798005.jpg

Summit tisíciletí Millenium Development Goals summit členských států OSN v roce 2000 členské státy se zavázali splnit do roku 2015 osm konkrétních rozvojových cílů: upraveno podle http://ec.europa.eu/europeaid/what/millenium-development-goals/images/8mdg_en.png