9. zasedání Rady vlády České republiky pro bezpečnost silničního provozu Informace o nové kampani Ministerstva dopravy k bezpečnosti silničního provozu zajišťované do roku 2010 Praha, 20.11.2008
Hlavní cíl kampaně Snížit do roku 2010 počet usmrcených v silničním provozu na polovinu úrovně roku 2002. Podle tohoto záměru by mělo v roce 2010 zemřít na českých silnicích maximálně 650 osob. V loňském roce na silnicích zemřelo 1 123 osob.
Strategie dlouhodobé komunikace Paralelní strategie 2008 – 2010 Image: strategické komunikační kampaně zaměřené na změnu myšlení (MORÁLKA) z hlediska dlouhodobého efektu celoroční komunikace využívající vizuální masová média (TV, billboard, inzerce, internet) napříč všech cílových skupin Taktika: přesně cílené komunikační kampaně zaměřené na okamžitou změnu/ovlivnění chování (NEVĚDOMOST) přesně kopíruje kalendář ročních období, tak aby byl zaručen okamžitý efekt na chování účastníků silničního provozu
3 hlavní kampaně a 10 dílčích Dlouhodobé strategické kampaně – Image Rychlost a agresivita za volantem Zádržné systémy Alkohol a psychotropní látky Dílčí kampaně s přidělenou důležitostí – Taktika Řidiči osobních automobilů ve věku 18-25 let: 40% Motocyklisté: 20% Chodci/cyklisté (viditelnost): 10% Děti (zádržné systémy): 10% Profesionální řidiči: 10% Ostatní (řidiči ve věku nad 25 let): 10%
Nemyslíš, zaplatíš Hlavní vzkaz nové komunikační strategie Ministerstva dopravy v oblasti bezpečnosti silničního provozu Slogan vychází z principu „zločin a trest". Vyjadřuje, že pokud někdo nedodržuje pravidla a riskuje, musí být připraven nést následky. Chceme, aby se řidiči přinutili myslet, když řídí, a byli si vědomi své odpovědnosti vůči svému životu i životům druhých. Aby si uvědomili, že pokud nemyslí, zaplatí zdravím nebo životem. Pro primitivní hazardéry může hrát odstrašující roli i prvoplánový význam slova "zaplatíš" - vysoká pokuta.
Logo kampaně
Hlavní motiv Motiv na první pohled působí varovně. • Evokuje nehodu, při které teče krev. • Slovo "nemyslíš" je graficky vytvořeno v podobě SPZ a slovo "zaplatíš" je v kaluži krve a tím se zdůrazňuje to, čím zaplatíš. • Zvolili jsme tykání jako formu, která by mohla zlidovět a používat se v běžné řeči. • Vizuálně je silně zapamatovatelné a velmi odlišné od ostatních log.
Dlouhodobá kampaň Kampaň Nemyslíš, zaplatíš! bude apelovat na všechny účastníky silničního provozu od 1. října 2008 do konce roku 2010 pomocí těchto komunikačních nástrojů: televizní klipy rozhlasové spoty tiskové inzeráty kino reklama internet billboardy rámečky v klubech a restauracích speciální instalace dopravních nehod letáky plakáty a další POS informační materiály
Tři hlavní témata kampaně Agresivita za volantem Alkohol a psychotropní látky Zádržné systémy
TV klip Manažer (agresivita)
TV klip Hecování (agresivita)
TV klip Nevěsta (psychotropní látky)
TV klip Blázinec (zádržné systémy)
TV klip Divadlo (zádržné systémy) Pokud se na zadním sedadle nepřipoutáte, jste nebezpeční pro sebe i pro ty před sebou. Jste připraveni zaplatit i tuhle cenu?
TV klip Diskonehoda (alkohol)
TV klip Tuning (agresivita)
Inzerce / billboardy
Inzerce / billboardy
Inzerce / billboardy
Webová stránka www.nemyslis-zaplatis.cz Jednoduchou interaktivní formou informuje o důsledcích dopravních nehod. Motivuje k větší pasivní i aktivní bezpečnosti na silnicích. Videa, příběhy obětí, vizuální analýzy jednotlivých typů nehod a interaktivní mapa rizikových míst na českých silnicích. Základní struktura webu: Víte, že Výpovědi obětí Mapa nehodových míst Konsorcium odborníků
www.nemyslis-zaplatis.cz
Rozhlasové spoty Tradičním „společníkem“ řidičů je rozhlas, jedná se tedy o významnou součást kampaně. Rozhlasové spoty jsou zaměřené na okamžitou změnu či ovlivnění chování řidičů / taktická část kampaně Jejich nasazení i scénář odpovídá rizikovým obdobím, kdy je na silnicích největší provoz, tedy například ranní špičce nebo nedělnímu návratu z víkendu. Podobně jako v televizi, i zde hodně pracujeme s emocemi. Páteční víkend Ranní špička Profesionální řidiči Nedělní víkend Podvečerní špička Alkohol Diskonehoda Odjezd na dovolenou Příjezd z dovolené
Dílčí kampaně Připravují se i dílčí kampaně zaměřené vždy na jednotlivé cílové skupiny: na mladé řidiče (18 – 25 let) na motocyklisty na chodce a cyklisty na děti a rodiče (zádržné systémy) na profesionální řidiče
Mladí řidiči 18 - 25
Motocyklisti
Motocyklisti
Cyklisti
Chodci
Rodiče s dětmi
Profesionální řidiči
Připravované speciální aktivity
Připravované speciální aktivity
Připravované speciální aktivity
Zkušenosti ze zahraničí Dobré zkušenosti ze zahraničí, kde nasazení kampaní podobného typu vede ke snížení nehodovosti o 5 – 7 %. To by mohlo znamenat, že kampaň ročně na našich silnicích zachrání životy 60 - 75 osob.
Aktuální výsledky kampaně Kampaň Nemyslíš – zaplatíš! vzbudila velký zájem veřejnosti Jen během října spatřilo první dva spoty (Manager, Hecování) v televizi přes 3,5 milionů lidí Obrovský ohlas měla videa na internetu, kde je ve stejném období zhlédlo odhadem 2 a půl milionu uživatelů Druhá vlna kampaně generovala další a ještě větší zájem o kampaň Nemyslíš, zaplatíš: Celkem již webové stránky vidělo 126 tis. lidí Od spuštění webové kampaně minulý pátek do 19.11.2008 přišlo na web cca 93 tis. nových uživatelů A již funguje i z hlediska nehodovosti / úmrtnosti na silnicích – říjen 2007 97 mrtvých vs říjen 2008 77 mrvých
Děkujeme, že jdete příkladem. www.nemyslis-zaplatis.cz