Historické kořeny levicových hnutí a ideologií

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Facebook: Popularizace vědy
Advertisements

IDEOLOGIE A STÁT III. FAŠISMUS A KOMUNISMUS.
Socialismus v ekonomii
Média: nástroj vládnoucí třídy
socialismus komunismus feminismus
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_16_OSVZ_ZSVa Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
ANARCHISMUS.
FORMOVÁNÍ SOVĚTSKÉHO BLOKU
Vývoj české ústavnosti
Problémy poválečného světa
Politické ideologie Roman Annenkov, VII. B.
Socialismus Průmyslová revoluce a převratné změny ve společnosti
Osvícenství.
Světová hospodářská krize
Lev Davidovič Bronštejn
Ruské revoluce 4. část.
KOMUNISTIČNÍ ODPŮRCI -
Osobnosti Charty 77 Václav Havel Petr Uhl Jiří Dientsbier Jiří Hájek.
Vývoj v Evropě od Vídeňského kongresu do r. 1848
Bolševická revoluce Revoluce v Rusku.
KOMUNISMUS Michal Hess.
Vývoj v Rusku.
Období: 1918 – 1993 Dějepis a občanská nauka Zpracoval: Milan Šimek
Socialismus název socialismus je odvozen od slova sociální, vyjadřuje tak požadavek na sociální spravedlnost společné všem proudům socialismu jsou: a)
GLOBÁLNÍ PROBLÉMY DNEŠKA Stanislav Polouček International School of Management Prešov, Slovakia.
VY_12_INOVACE_100 Leden 2012Mgr. Regina Kokešová.
VY_32_INOVACE_2D.9.15 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU: Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO.
TEST 13 POLITOLOGIE Ve které zemi získaly ženy volební právo nejdříve ? A.Norsko B.Rakousko C.ČSR D.Francie.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Dějepis II. stupeň Název a číslo učebního materiálu Nástup komunistického.
RUSKO (SSSR) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vičar, Zelenka - C2A.  politická ideologie  společnost bez žádných forem nadvlády člověka nad člověkem  bez autorit (skepse)  bez žádné hierarchie.
Ruské revoluce 1917.
Historické souvislosti sociální práce a sociální politiky 2010/2011
Dějepis Mgr. Milan Šimek
Ruské revoluce Lenka Ertlová.
VY_32_INOVACE_2D.9.11 Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 9. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
Marxismus a jeho varianty
VY_32_INOVACE_3D Autor: Kateřina Vyčichlová Projekt Škola do života CZ.1.07/1.4.00/ Dějepis, 8. třída ZŠ Základní škola Kutná Hora, Kremnická.
SSSR a J.V.Stalin Vývoj v Rusku po 1. světové válce J. V. Stalin
Socialistické teorie.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Dagmar Zemanová Komunismus
KOMUNISMUS UTOPIE NEBO ZLOČIN?.
Nedemokratické státní režimy OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
N ÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o. AUTOR: Mgr. Naděžda Tománková NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TÉMA: Na přelomu 19. a 20.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Nástup bolševiků v Rusku Číslo vzdělávacího materiálu: ICT2-16 Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR:Mgr. Petra Brůzlová NÁZEV:Život v Sovětském svazu mezi 1. a 2. světovou.
Projevy marxismu, komunismu, stalinské represe - Gulagy
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Karlových Varech reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Totalita sovětského typu
Ruské revoluce 1917.
Historické kořeny levicových hnutí a ideologií
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM RUSKU
Vývoj v Rusku.
SSSR mezi světovými válkami
ČÍNA.
FAŠISMUS V ITÁLII.
TOTALITNÍ STÁTY; FAŠISMUS
Ruské revoluce 1917.
KOMUNISMUS V SOVĚTSKÉM SVAZU (SSSR)
Základní škola a mateřská škola Bohdalov
filosofický proud, který navazuje na učení Karla Marxe
Leninova vláda ( ).
Transkript prezentace:

Historické kořeny levicových hnutí a ideologií Socialismus Komunismus Anarchismus Trockismus

Průmyslová revoluce v 17. a 18 Průmyslová revoluce v 17. a 18. století vynálezy, hospodářské a sociální změny Průmyslová revoluce přinesla nové sociální problémy: Masové stěhování do měst Život v bídných podmínkách Práce žen a dětí Vykořisťování Nové sociální skupiny : dělnická třída a buržoazie (kapitalisté)

UTOPICKÝ SOCIALISMUS (rovnostářský komunismus) Utopia – název knihy anglického filosofa 16.století Thomase Mora Představa ideální spravedlivé společnosti Charles Fourier (1772-1837) francouzský filosof-materialista neúspěšné pokusy o založení pracovních komun Henri de Saint Simon (1760-1825) francouzský myslitel změna poměrů spojením vědy, náboženství a morálky Robert Owen (1771-1858) britský podnikatel snažil se o vytvoření dobrých pracovních podmínek

Marxismus Karel Marx (1818-1883) Bedřích Engels (1820-1895) Zakladatelé socialistické teorie i praxe socialistického hnutí Nastolení spravedlivé společnosti násilnou cestou proletářské revoluce Vyvlastnění výrobních prostředků Vznik dělnických – sociálně demokratických stran

Komunistický manifest 1848 „Proletáři všech zemí spojte se!“ Nejbližší cíl komunistů je týž jako cíl všech ostatních proletářských stran: ztvárnění proletariátu ve třídu, svržení panství buržoazie, vydobytí politické moci proletariátem. ... …Prvním krokem v dělnické revoluci je pozvednutí proletariátu na panující třídu, vydobytí demokracie. Proletariát využije svého politického panství k tomu, aby postupně vyrval buržoazii všechen kapitál, soustředil všechny výrobní nástroje v rukou státu, tj. proletariátu zorganizovaného v panující třídu, a co nejrychleji rozmnožil sumu výrobních sil. To se ovšem může stát nejprve jen despotickými zásahy do vlastnického práva a do buržoazních výrobních vztahů. ...

Komunismus – bolševismus marxismus-leninismus Specifická hospodářská, sociální a politická situace v Rusku Rozpracování učení Karla Marxe a Bedřicha Engelse na podmínky Ruska Možnost uskutečnění proletářské revoluce v jedné zemi Diktatura proletariátu V roce 1903 se Ruská sociálně demokratická strana rozdělila na dvě křídla „bolševiků“ a „menševiků“ 1905 neúspěšný pokus o revoluci V únoru 1917 první fáze revoluce, svržení cara, prozatímní (buržoazní)vláda Bolševická revoluce v říjnu 1917

Vladimír Iljič Uljanov - Lenin (1870-1924) Teoretik i praktický vůdce revoluce První představitel sovětského státu

Josip Vissarionovič Džugašvili - Stalin (1878-1953) Leninův spolupracovník a nástupce Diktátor a představitel bolševických represí

Lev Davidovič Trockij (Bronštein) (1879 - 1940) Leninův spolupracovník Faktický realizátor říjnové revoluce Soupeř a odpůrce J.V.Stalina 1929 vypovězen ze Sovětského svazu 1940 v Mexiku zavražděn na příkaz Stalina Teoretik „permanentní revoluce“ Zakladatel trockismu

Trockismus Názorové hnutí vzniklo jako protiváha stalinismu Liší se mimo jiné v pojetí socialistické revoluce, která má být permanentní Podle Trockého byl v SSSR rozpor mezi kolektivním charakterem práce a individuálním vlastnictvím výrobních prostředků pouze nahrazen rozporem mezi kolektivním charakterem práce a ovládáním výrobních prostředků byrokratickými elitami. Tyto byrokratické elity zákonitě vytváří podmínky směřující proti zájmům mas.

Anarchismus Anarchie je politická teorie, která žádá definitivní odstranění jakékoliv autority a která chce skoncovat s vykořisťováním člověka člověkem. Anarchismus je Ideologie usilující o vytvoření společnosti bez sociální, ekonomické a politické hierarchie a jiných forem nadvlády člověka nad člověkem.

formální centralizovanou organizaci, ekonomickou moc kapitálu, Podstata anarchismu Anarchisté odmítají hierarchii, zejména v její společenské podobě: státní moc, formální centralizovanou organizaci, ekonomickou moc kapitálu, právní řád ve formě zákonů vytvářených elitou. Tvrdí, že lidská pospolitost se umí seberegulovat a spravovat bez těchto umělých a člověku nepřirozených překážek. Cílem anarchismu je uskutečnit společnost, která stojí na vzájemně se podporujících principech rovnosti a svobody.

Ideové kořeny a proudy anarchismu Antická filosofie, různá náboženská hnutí, osvícenství. Anarchistické myšlenky se uplatnily ve všech sociálních hnutích. Anarchismus se rozvíjel současně s marxismem, ale nikdy se s ním neztotožnil. V anarchismu nacházíme různé proudy: individualismus, kolektivismus, důraz na genderovou a ekologickou problematiku, antiglobalizační postoje. Anarchismus významně ovlivňoval umělce a levicové intelektuály.

Projevy anarchismu Anarchisté aktivně vystupovali v Pařížské komuně 1871. Na konci 19. století se soustředili na individuální teroristické akce (atentáty). Měli velký podíl na bolševické revoluci 1917 Ve 30. letech 20.století bojovali ve Španělsku. V 60. letech se aktivizovali v západní Evropě ve studentských bouřích a ovlivnili hnutí Hippies a PUNK. Od konce 20. století se zaměřují především na boj proti globalizaci.

Představitelé anarchismu Pierre-Joseph Proudhon 1809 – 1865 „otec anarchismu“ – typograf, teoretik-samouk poslanec, podporoval dělnické spolky mutualismus, pozitivní anarchie Michail Alexandrovič Bakunin 1814-1876 ruský šlechtic, revolucionář Staví se proti náboženství, odpůrce Marxe a Engelse Petr Alexejevič Kropotkin 1842-1921 ruský šlechtic, původně carský důstojník Snažil se o sblížení anarchismu s komunismem

Bolševický teror v SSSR Likvidace odpůrců ( představitelé bývalého režimu političtí odpůrci. buržoazie, církev, „nepřátelé“ ve vlastních řadách ČEKA ( později GPU, NKVD) – F.E.Dzeržinskij GULAGY Politické procesy Centralizace moci v rukou J.V.Stalina Násilná kolektivizace Potlačování národů a menšin v SSSR Snaha o ovládnutí mezinárodního komunistického hnutí Snaha o ovládnutí světa

Bolševický teror - oběti Sovětský svaz 6-8 milionů - popravy v průběhu revoluce a občanské války (Lenin) 20-25 milionů - popravy, pracovní tábory - "Gulagy„ (Stalin ) Čína 29 milionů – (Mao-ce-tung) Východní Evropa, Korea, Vietnam, Kambodža, Kuba 3 miliony

Komunismus v Československu 1948-1989 Etapy: Převzetí moci v únoru 1948 – mezinárodní a vnitropolitická situace 50. léta - teror a represe, politické procesy 60. léta - částečné uvolnění 1968 „Pražské jaro“ 70. léta - normalizace 80. léta - postupné rozkládání komunismu 1989 - pád komunismu

Komunismus v Československu 1948-1989 „Vedoucí silou ve společností i ve státě je předvoj dělnické třídy Komunistická strana Československa, dobrovolný bojový svazek nejaktivnějších a nejuvědomělejších občanů z řad dělníků, rolníků a inteligence. K rozvíjení společenské činnosti, k všestranné a aktivní účasti na životě společnosti a státu a k uskutečňováni svých práv sdružuji se pracující v dobrovolné společenské organizace, jimiž jsou zejména Revoluční odborové hnutí, organizace družstevní, organizace mládeže, organizace kulturní, tělovýchovné a jiné ... . Strana uskutečňuje svou vedoucí úlohu ve společnosti nejen přímo , ale hlavně prostřednictvím státních orgánů, státního aparátu, zastupitelských sborů a masových organizaci.

Důsledky komunismu v Československu 1948-1989 Z politických důvodů bylo vězněno 262 000 osob 234 lidí bylo popraveno 4000 lidí zemřelo ve věznicích Emigrovalo - do roku 1951 25 000 lidí, v letech 1968-1970 75 000 lidí Opuštění republiky bylo trestným činem, při přechodu hranice bylo zastřeleno 174 osob, 88 osob zahynulo v elektrických drátech Hospodářské a zejména morální důsledky 40 let komunismu vyčíslit nelze.