Oddělování složek směsí 2

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ
Advertisements

Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
AUTOR: Ing. Ladislava Semerádová
Metody dělení složek směsí
Dělicí (separační) a čisticí metody
Jméno : Ing. Renata Šandová Škola : Základní škola Pohořská 8, Odry Předmět: Anorganická chemie Třída: 8.ročník Téma: Složení roztoků.
Oddělování složek ze směsí
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Oddělování složek směsí 1
PaedDr. Ivana Töpferová
Periodický zákon a periodická soustava prvků
Typy vzorců, stavba molekul a izomerie v organické chemii
PaedDr. Ivana Töpferová
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_CHE_406.
Změny při chemických reakcích
Přechodné prvky, d prvky II.
Metody oddělování složek směsí
Deriváty karboxylových kyselin
PaedDr. Ivana Töpferová
Základní škola a mateřská škola T.G.Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Separační metody.
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Přechodné prvky, d prvky
Základní škola a Mateřská škola Nymburk, Tyršova 446
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK ZE SMĚSÍ.
PaedDr. Ivana Töpferová
Metody oddělování složek směsí
Směsi a jejich dělení Mgr. Jakub Janíček VY_32_INOVACE_Ch1r0102.
Oddělování složek směsí.
ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ Chemie 8. ročník
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 06.
Základní škola Emila Zátopka Zlín, příspěvková organizace, Štefánikova 2701, Zlín EU PENÍZE ŠKOLÁM OP VK Zlepšení podmínek pro vzdělávání.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
METODY ODDĚLOVÁNÍ SLOŽEK SMĚSÍ
PaedDr. Ivana Töpferová
PaedDr. Ivana Töpferová
Způsoby vyjadřování složení směsí
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: říjen 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Rozdělení organických sloučenin a reakce v organické chemii
Oddělujeme složky směsí
Elektrochemické reakce - (galvanické) články
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_08.
PaedDr. Ivana Töpferová
Roztoky a jejich složení
Chemické riskuj! Opakování – chemických prvků, laboratorního skla, směsí a oddělování složek ze směsí © Mgr. Petra Vojtěšková, Mgr. Irena Plucková, Ph.D.
Základní škola Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Složení roztoků – 8. ročník Mgr.Jitka Říhová.
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE Směsi – test, 8. ročník Mgr. Jitka Říhová.
KLASIFIKACE LÁTEK Jak lze rozdělit látky, které jsou kolem nás?
Dělící metody používané k oddělování složek směsí Chemie – 8.ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
DĚLENÍ SMĚSÍ... aneb jak rozdělit směs na jednotlivé složky …
Oddělování složek směsí -provádí se různými metodami.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-15 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
Riskujeme v chemii Směsi a jejich oddělování Soutěžíme před testíkem Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Mánek. Dostupné.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
VY_32_INOVACE_467 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Autor: Stejskalová Hana
Oddělování složek směsí.
SMĚSI HRA.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
AUTOR: Mgr. Gabriela Budínská NÁZEV: VY_32_INOVACE_7B_07
Uváděj písmenem typ směsi
Transkript prezentace:

Oddělování složek směsí 2 PaedDr. Ivana Töpferová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/34.0861 MODERNIZACE VÝUKY

Anotace:  výuková prezentace v prvním ročníku studia Předmět: chemie Ročník: I. ročník SŠ Tematický celek: obecná chemie Klíčová slova: směs, fyzikální metody oddělování složek směsí, extrakce, krystalizace, chromatografie, sublimace Forma: vysvětlování, pozorování a demonstrace Datum vytvoření: 6. 11. 2012

Oddělování složek směsí metody Obr. 1 Laboratorní práce žáků

Směsi Uveďte složky směsi: bronz, malta, dešťová voda. O jaký typ směsi se jedná ? Uveďte její složky a jejich skupenství. Který typ směsi vzniká při rozptylování toaletní vody do vzduchu? Který typ směsi vzniká při úniku ropy do moře? Jakým způsobem můžeme od sebe oddělit složky směsi ethanolu a vody? Jaké druhy filtrů lze použít v domácnosti a jaké v průmyslu?

Oddělování složek směsí extrakce(vyluhování) = oddělování pevných složek směsi, využívá se rozdílné rozpustnosti v určitém rozpouštědle. Roztok rozpuštěné složky se potom oddělí od ostatních filtrací, odpařením rozpouštědla nebo destilací. Využití: vyluhování barviv z přírodních materiálů, léčivých látek z rostlin, příprava čaje, kávy, výroba rostlinných olejů Obr. 2 Extrakt z rostlin

Oddělování složek směsí krystalizace = oddělování rozpuštěných pevných složek směsi, využívá se jejich rozdílné rozpustnosti v určitém rozpouštědle. Pevná látka se vyloučí v podobě krystalů zpravidla v čisté formě. Filtraci lze urychlit ochlazením směsi. Využití: výroba cukru, výroba krystalů křemíku, germania, získávání soli z mořské vody Obr. 3 Krystaly NaCl

Oddělování složek směsí chromatografie = oddělování složek směsi, při kterém se využívá jejich rozdílné schopnosti vázat se ke dvěma látkám, s nimiž jsou ve styku (jedna je pevná např. křída, druhá je rozpouštědlo např. voda). Každá složka je unášena rozpouštědlem nebo plynem jinou rychlostí. Chromatografie se provádí různým způsobem (plynová, na tenké vrstvě, ...). http://zschemie.euweb.cz/smesi/smesi18.html Využití: získávání barviv z rostlinných směsí, zjišťování chemických látek přidávaných do potravin, výroba léků, zjišťování množství jedovatých látek v ovzduší, ...

Oddělování složek směsí sublimace = metoda k oddělení nebo přečištění pevné látky ze směsi, která se při zahřátí mění přímo v plyn Využití: čištění jódu, naftalenu, sloučenin arsenu, rtuti Obr. 4 Sublimace směsi naftalenu s pískem

Oddělování složek směsí další používané metody: odpařování plavení vytavování elektroforéza ...

Pokusy a demonstrace Rušená krystalizace nasyceného roztoku kuchyňské soli. Oddělování potravinářských barviv ze směsi chromatografií (lentilky namočit do misky s vodou, do misky postavit křídu a nechat působit asi 15 minut).

Seznam obrázků: Obr. 1 až 4 foto: Ivana Töpferová

Použité zdroje: MACH, J., PLUCKOVÁ, I., ŠIBOR, J. Chemie pro 8. ročník. Úvod do obecné a anorganické chemie. Brno: NOVÁ ŠKOLA, s.r.o., 2010. ISBN 978-80-7289-133-7. ŠKODA, J., DOULÍK, P. Chemie 8 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. Plzeň: Fraus, 1.vydání, 2006. ISBN 80-7238-442-2. BENEŠOVÁ, M., SATRAPOVÁ, H. Odmaturuj z chemie. Brno. DIDAKTIS s.r.o., 2002. ISBN 80-86285-56-1. Čtrnáctová, H., KOLÁŘ, K., SVOBODOVÄ, M., ZEMÁNEK, F. Přehled chemie pro základní školy. Praha: SPN a.s. , 2006. ISBN 80-7235-260-1.