I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Změny skupenství látek
Advertisements

Sytá pára Proč se za letadlem vytváří bílá viditelná stopa? ( produkty hoření –žhavé plyny z motoru odeberou teplo vodní páře a ta kondenzuje) Jak funguje.
Co už známe? tání tuhnutí var a vypařování.
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Chemie kyslíku CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 8 Mgr. Radovan Sloup
Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR.
Metody dělení složek směsí
Vytvořil: Martin Borek
20. Změny skupenství látek
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Oddělování složek směsí 1
Fázové rovnováhy.
Technické plyny Složky vzduchu kyslík, dusík, vzácné plyny
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Metody oddělování složek směsí
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
© NEA GROUP APLIKACE CH 4 Skladování zemního plynu CH 4 Nástřik nebo doprava zemního plynu CH 4 Booster spalovacího plynu (Paroplynové spalovací jednotky.
Aneta Brabencová Kristýna Nachtigalová Zuzana Aimová Jiří Dušek
FÁZOVÝ DIAGRAM.
Fázové rovnováhy podmínky rovnováhy v heterogenních soustavách
Směsi Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Fázový diagram.
jméno autora Mgr. Eva Truxová název projektu
Zpracováno v rámci projektu FM – Education CZ.1.07/1.1.07/ Statutární město Frýdek-Místek Zpracovatel: Mgr. Lada Kročková Základní škola národního.
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Fázové rovnováhy Fáze je homogenní část soustavy oddělená od ostatních fází rozhraním, v němž se vlastnosti mění nespojitě – skokem. Soustavy s dvěma fázemi:
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_139.
zpracovaný v rámci projektu EU
Schéma rovnovážného modelu Environmental Compartments
RoztokyRoztoky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Atmosféra Země, Atmosférický tlak
GYMNÁZIUM, VLAŠIM, TYLOVA 271
Ch_093_Prvky_Vlastnosti a použití chemických prvků-Kyslík
VY_32_INOVACE_13_VZDUCH Anotace Rozšíření poznatků o vzduchu Autor
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Vzduch Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lenka Půčková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT techniky.
Skupenské přeměny – práce s tabulkami
Vzduch Otázky na opakování VY_32_INOVACE_G3 - 12
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Opakování voda, vzduch.
ZMĚNY SKUPENSTVÍ LÁTEK II.
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
VZDUCH.
Destilace jednoduchá Střední odborná škola Otrokovice
I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í
Změny skupenství Zpracovali: Radka Voříšková Petra Rýznarová
Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/ I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován.
Název školyZákladní škola Kolín V., Mnichovická 62 AutorMgr. Jiří Mejda Datum NázevVY_32_INOVACE_19_CH9_uhlí TémaUhlí.
NEBEZPEČNÉ LÁTKY NÁZEV OPORY – POŽÁRNĚ TECHNICKÉ PARAMETRY HOŘLAVÉ A VÝBUŠNÉ LÁTKY JOSEF NAVRÁTIL Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Dělící metody používané k oddělování složek směsí Chemie – 8.ročník Autor: Mgr. Jitka Pospíšilová.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_12_05_úvod do chemie Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská 679, příspěvková.
DEFINICE Technické plyny lze definovat jako plyny, které svým širokým a rozmanitým použitím se staly zbožím a jsou předmětem obchodu. Technické plyny lze.
Voda a vzduch 2. VZDUCH RZ Důležitý k dýchání Důležitý k dýchání Směs: Směs: Kyslík 21 % Kyslík 21 % Dusík 78 % Dusík 78 % Ostatní plyny 1.
Název školyStřední škola hotelová a služeb Kroměříž Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Libuše Hajná Název šablonyVY_32_INOVACE CHE Název DUMuCHE F.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-15 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
8. ročník ZŠ. Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice Autor: Mgr. Ortová Iveta Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název: VY_32_INOVACE_2C_11_Vzduch.
NEŽIVÁ PŘÍRODA.
Směsi = smíšeniny dvou nebo více CHL CHL, které směs obsahuje = složky
Skupenství látek NÁZEV ŠKOLY
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Směsi, jejich třídění, oddělování složek směsí
Voda hydrosféra základní podmínka života (tělo člověka – 60 – 70%vody)
Autor: Stejskalová Hana
Název školy Základní škola Kolín V., Mnichovická 62 Autor
Důlní požáry a chemismus výbušniny
Vzduch.
Transkript prezentace:

I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Inovace profesní přípravy budoucích učitelů chemie CZ.1.07/2.2.00/15.0324 I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Výroba kyslíku a dusíku I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Mgr. Jana Prášilová, prof. RNDr. Jiří Kameníček, CSc. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

Obsah prezentace Vzduch – zdroj dusíku a kyslíku Zkapalňování vzduchu Rektifikace Jiné možnosti oddělování plynů

Vzduch – zdroj dusíku a kyslíku Plyn Obj. % dusík 78,00 kyslík 21,00 argon 0,93 oxid uhličitý 0,03 ostatní plyny Obsah vybraných plynů ve vzduchu vyjádřený v objemových procentech (hodnoty jsou zaokrouhleny) Hodnoty v grafu jsou zaokrouhleny.

Zkapalňování vzduchu Obecné vysvětlení zkapalňování lze demonstrovat na isotermickém fázovém diagramu. Popis grafu: T - trojný bod (koexistence tří fází) K - kritický bod A - plyn A1 - plyn A2 – kapalina t – teplota plynu A tk – kritická teplota t1 – teplota plynu A1 p1 – tlak plynu A1 p2 – tlak rovnováha plyn/kapalina I. – sublimační křivka II. – křivka tání III. – křivka nasycených par

Zkapalňování vzduchu Vzhledem k tomu, že vzduch je směs a každá složka má jinou kritickou teplotu (viz Tabulka), bylo třeba najít optimální postup pro zkapalnění a oddělení kyslíku a dusíku. Složka Kritická teplota (°C) Teplota varu (°C) při normálním tlaku dusík - 147 - 196 kyslík - 119 - 183 argon - 86 - 186 oxid uhličitý + 31 - 78

Zkapalňování vzduchu 1/ Úprava vzduchu odstranění prachových částic odstranění CO2 odstranění vodní páry 2/ Lindeho způsob zkapalňování stlačení vzduchu kompresorem ochlazení v chladiči expanze plynu přes škrtící (expanzní) ventil

Rektifikace oddělení jednotlivých složek kapalného vzduchu frakční destilace - rozdělení složek na základě jejich rozdílné teploty varu dvě spojené dělící kolony Dolní – vysokotlaká kolona tlak 0,5 MPa teplota ve spodní části -175 °C teplota ve vrchní části kolony -179 °C Horní – atmosférická kolona tlak 0,1 MPa teplota ve spodní části -183 °C teplota ve vrchní části kolony -196 °C

Rektifikace

teplota °C tlak MPa N2 (g) -196 atmosférická kolona 0,1 O2 (l) -183 var směsi (l) bohaté na O2 EXPANZNÍ VENTIL -179 0,5 vysokotlaková kolona N2 N2 O2 O2 -175 vzduch (l) var směsi (l)

Jiné možnosti oddělování plynů adsorpce plynu na molekulových sítech např. metoda PSA (Pressure Swing Adsorption) = adsorpce s pohupujícím se tlakem WICHTERLE, K.: Chemická technologie. Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava, 2010.

I n v e s t i c e d o r o z v o j e v z d ě l á v á n í Konec Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.