Citový mozek Emoce a motivace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem
Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Zpracovaly: Lucie Tylšarová, Lucie Zimlová
PSYCHICKÉ JEVY.
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
Klinická propedeutika
Vědomí – sebeuvědomování, zrcadlové neurony, teorie mysli
Vymezení, funkce, zdroje
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Emoce (city).
Centrální nervová soustava- mozek
Návykové látky, závislosti
Základy psychologie a psychopatologie VZK Lucie Bankovská Motlová
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Mozek a chování: norma a patologie
. CIVILIZAČNÍ CHOROBY.
Centrální nervový systém
Emoce: Jak víme, že zvířata mohou cítit?
Volitelný předmět 1287 Moderní ošetřovatelství. Moderní ošetřovatelství PSYCHOSOMATIKA Psychosociální vlivy působící na vznik infarktu myokardu.
VY_32_INOVACE_PSYPS10460ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
Sebeuvědomění a sebekontrola
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_474.
Základy psychologie a psychopatologie VZ kombinované
Duševní zdraví a psychohygiena
Citový mozek Emoce a motivace Komunikace a psychologie II Dentální hygiena Lucie Bankovská Motlová.
Citový mozek Psychologie v ošetřovatelství Ošetřovatelství kombinované
Teorie motivace Adéla Furiková.
Citový mozek Psychologie v ošetřovatelství Ošetřovatelství kombinované
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Psychologické aspekty zdraví
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
NERVOVÁ SOUSTAVA 2.
Seminář Trauma.
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Význam vztahu v raném věku dítěte , Pardubice MUDr.Peter Pöthe Institut Psychoterapie Dětí a Rodičů (IPDAR)
Návykové látky, závislosti. VY_32_INOVACE _25_NÁVYKOVÉ LÁTKY, ZÁVISLOSTI_PŘÍRODOPIS_HLAVOVÁ Anotace Výukový materiál prostřednictvím ICT napomáhá k inovaci.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_03.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 03 – Psychologie a psychiatrie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Psychické stavy a procesy Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název materiáluTeorie.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Osobnost Biologická (tělesná), sociální (společenská) a psychologická (duchovní) jednotka Struktura osobnosti Soubor relativně stálých vlastností.
Péče o pacienty v problematických situacích
Psychosomatika a její souvislost s fyziologií zátěže
Mgr.Michal Vičar Emoční inteligence.
ZÁKLADNÍ ZNAKY A DRUHY CITŮ
Filozofie ošetřovatelství
Mgr.Michal Vičar Emoce.
PSYCHOLOGIE ZÁTĚŽE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu.
LIMBICKÝ PŘEDNÍ MOZEK A AMYGDALÁRNÍ JÁDRA
MOTIVACE.
MOTIVACE Zora Syslová.
Psychologie v obezitologii
Význam sociálních podnětů pro rozvoj empatie a mentalizace aneb dívej se mi do očí Schopnost orientace v pocitech jiného člověka má neurobiologický základ,
Speciální psychiatrie – MKN 10 Organické duševní poruchy
Stres a jeho zvládání.
Lékařská psychologie a komunikace
Témata kognitivní psychologie
Transkript prezentace:

Citový mozek Emoce a motivace Lékařská psychologie Neurobehaviorální vědy I Lucie Bankovská Motlová

Obsah Emoce: definice, neurobiologie, klinický příklad (deprese a sebevražda; deprese a kardiovaskulární choroby); praxe: kognitivně behaviorální terapie (KBT) Motivace: definice, neurobiologie, klinický příklad (neurobiologie závislosti); praxe: motivační rozhovor

Co se dnes naučíte Vyjmenovat složky emocí a vysvětlit význam pro klinickou praxi Vysvětlit vliv pozitivních a negativních emocí na zdraví Vysvětlit motivaci a její vliv na zdraví, včetně klinických příkladů Vysvětlit význam systému odměny

Citový mozek: emoce, pocit, afekt 47 Emoce: Afektivní stav vědomí, v jehož průběhu se prožívají stavy, jako jsou radost, strast, strach, nenávist Afekt: Psychologie: Pocit nebo emoce; Psychiatrie: vyjadřovaná nebo pozorovaná emoce (např. omezený, plochý) Pocit: Funkce nebo schopnost vnímání dotyku; Vědomí nebo neurčité uvědomování si (např. pocit inferiority); Schopnost emoce nebo soucitu; Citlivost, vnímavost

Emoce Emoce jsou uspořádaný soubor chemických a neuronálních odpovědí mozku na emočně kompetentní podnět (objekt nebo situaci). Zpracování podnětu může, ale nemusí být vědomé, neboť emoční odpovědi jsou automatické. Emoční odpovědi jsou ty druhy odpovědí mozku, které evoluce připravila jako odpovědi na některé typy objektů a událostí společně s jistým rejstříkem akcí. Damasio, 1991

Pocity Pocity jsou mentální reprezentace fyziologických změn charakterizujících emoce. Na rozdíl od emocí, které jsou zjevné, jsou pocity jevem soukromým. Pocity jsou přímým důsledkem emocí. Jestliže emoce zaručují okamžitou odpověď na jisté výzvy a příležitosti, jimž organismus čelí, pocit těchto emocí organizmu oznamuje vědomý poplach. Pocity zesilují vliv dané situace, zvyšují míru učení, zvyšují pravděpodobnost, že bude možné podobnou situaci předvídat. Damasio, 2001

Chování spjatá s bolestí a slastí Základní regulace: základní reflexy, Pocity Vlastní emoce Instinktivní potřeby a motivace Chování spjatá s bolestí a slastí Základní regulace: základní reflexy, Imunitní odpověď 7

Kognitivní zhodnocení situace Složky emocí Fyziologická reakce Kognitivní zhodnocení situace emoce Chování, reagování Pravidlo 5 mm Výraz obličeje 8

Katastrofická interpretace! Spouštěč: vnitřní: zrychlený dech; vnější: dopravní zácpa Pocit na omdlení, bušení srdce, zrychlené dýchání; mravenčení v končetinách, napětí ve svalech: Boj nebo útěk! Panická ataka Pocit ohrožení: Myšlenky Co se děje? Infarkt? Udusím se! Katastrofická interpretace! Úzkost, strach, panika Měření tepu, volání na pohotovost; vyhýbání se samotě Výraz obličeje Kognitivně behaviorální model panické poruchy ??? 9

Výzkum emocí

Harlow: Phineas Gage a jeho poškozený mozek 1872 1868 Harlow: Phineas Gage a jeho poškozený mozek 1872 Darwin: The expression of emotions in man and animals 1887 James a Lange: Viscerální teorie emocí: emoce jsou projevem činnosti vnitřních orgánů 1931 Canon-Bard: Thalamická teorie: diencephalon (mezimozek) je homeostatickcým ústředím organismu 1937 Papez: Cingulární kůra integrující informace smyslových a asociačních korových oblastí s informacemi podkoří Kluvej Bucy: důsledky temporální lobektomie, léze amygdaly: redukce strachu 1956 Weiskrantz: důsledky ablace amygdaly u opice 1981 Pribram: Na emocích se podílejí struktury kmene, limbický systém a bazální ganglia a mozková kůra Lazarus: Emoce jako kognice 1982 Ekman: Autonomní odlišování základních emocí 1991 Damasio: Hypotéza somatických markerů 1992 Panksepp: Afektivní neurověda 2001 Haify: Odpověď amygdaly na emoční podněty je funkce variací genu pro serotoninový transportér 11

12

13

Phineas Gage 1823 –1860 14

Phineas Gage 1823 –1860 15

Základní emoce Štěstí Smutek Hněv Hnus Strach Překvapení

The Expression of Emotions in Man and Animals, Charles Darwin, 1872 17

„Turn that frown upside down“ Popište výraz tváře „Turn that frown upside down“ 18

Emoce a zdraví: Vliv psychologických faktorů Emoční exprese a hojení ran: Psaní o traumatických prožitcích urychlilo hojení ran. Weinman et al., 2008. Enhanced wound healing after emotional disclosure intervention. Br. J. of Health Psychology, 13: 95-102

Pozitivní emoce a nemoc POZOR! U klinicky významné deprese se rozesmívání nedoporučuje! Pozitivní emoce a nemoc Humor a smích zlepšují náladu a nepřímo tak pomáhají při úzdravě. Psaní o stresujících a traumatizujících událostech může pozitivně ovlivnit zdraví. Pozitivní pohled vede k redukci negativních emocí a pomáhá při úzdravě. Optimismus pomáhá u všech nemocí, které může mít nemocný „ve vlastních rukou.“

Negativní emoce a nemoc Úzkost, zlost a deprese predisponují jejich nositele k chronickým nemocem a zhoršují prognózu. Navrhněte onemocnění, u nichž předpokládáte vyšší výskyt deprese a úzkosti. Deprese: video

Patogeneze poruch nálady u somatických onemocnění: příčina nebo následek? Anders a Kitzlerová, 2006

Deprese a kardiovaskulární choroby Pacienti s depresí mají 2x vyšší riziko onemocnění kardiovaskulární chorobou. 20% pacientů s kardiovaskulární chorobou má klinicky významnou depresi, která zhoršuje prognózu.

Behaviorální mechanismy Špatná dieta Nedostatek pohybu Kouření Sociální izolace Nonadherence k terapii Modifikováno podle Vaccarino, 2000 a Anders a Kitzlerová, 2006 25

Motivace motivace je stav, který aktivuje chování a dává mu směr; motivy: biologické, psychologické a sociální

27

Teorie motivace Pudová: základní motivace je zaměřena na pomoc při udržování homeostázy (příklad: žízeň jako homeostatický motiv) Incentivní („odměnová“): směruje chování k pobídce, která je zdrojem libých pocitů nebo zmírňuje stav nelibosti (příklad: dobré jídlo); Něco se nám líbí: pociťujeme v okamžiku, kdy konzumujeme (libý pocit při chutném jídle) Něco chceme: chtění (bažení) je očekávání slasti

Chování spjatá s bolestí a slastí Základní regulace: základní reflexy, Pocity Vlastní emoce Instinktivní potřeby a motivace Chování spjatá s bolestí a slastí Základní regulace: základní reflexy, Imunitní odpověď 29

Chtění a systém odměny Mechanismus, jímž mozek uchovává informace o dobrých nebo špatných důsledcích minulého jednání Na základě informací upravuje svoje budoucí jednání Je-li chtění „společnou měnou“ pro oceňování různých událostí, měl by mít mozek k dispozici způsob, jak různé typy chtění převést na jedinou „peněžní hodnotu“ Dopamin jako společná měna: mezolimbická dráha

Systém odměny: základní neurobiologický systém zajišťující přežití a rozmnožování Přirozené evoluční podněty: vzduch, voda, potrava, sexuální partner, bezpečí dopamin Ventrální tegmentální oblast, VTA 31 31

Motivace a zdraví Uveďte příklady poruch motivace, respektive pudů.

Drogová závislost Nepřirozené podněty: drogy dopamin Drogy aktivují systém víc než přirozené podněty a mění jeho činnost dopamin Ventrální tegmentální oblast, VTA Drogová závislost jako zneužití původní evoluční funkce systému odměny 33 33

Systém odměny: droga oklame mozek! Aktivace systému odměny a změna mozku První užití drogy: příjemný pocit a poté pocit chtění Mozek je oklamán: chová se jakoby droga měla význam pro přežití; zvýšená motivace vlivem aktivace dopaminu Systém odměny na to reaguje chováním vyhledávajícím drogu Člověk baží, touží a stává se závislým 34

Jak motivovat pacienta ke zdravému životnímu stylu Chronická onemocnění s významnou behaviorální komponentou

Motivační rozhovor Behaviorální mechanismy Špatná dieta Nedostatek pohybu Kouření Sociální izolace Nonadherence k terapii Motivační rozhovor Modifikováno podle Vaccarino, 2000 a Anders a Kitzlerová, 2006 36

Klinické koučování zdravotník poučuje „na míru“ zdravotník hledá vnitřní motiv ke změně, počítá s nerozhodností, respektuje přání, řeší problémy společně zdravotník je sparingpartnerem, sdílí znalosti, komunikuje srozumitelně, respektuje pacientovy názory, vyjednává o postupech, nabízí volbu 37

Zdroje F. Koukolík. Lidský mozek. Třetí, přepracované a doplněné vydání, Galén, 2012 A.R. Damasio. Descartesův omyl. Mladá fronta, 2000 S. Nolen Hoeksma, B.L. Frederickson e al. Psychologie Atkinsonové a Hilgarda. Portál, 2012