INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0216,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Deduktivní soustava výrokové logiky
Advertisements

Název projektu: Učení pro život Reg.číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo šablony: III / 2 Název sady C: Posloupnosti Autor: Mgr. Dagmar Špalová.
Dualita úloh lineárního programování a analýza citlivosti
Databáze.
Co je to logika? KFI/FIL1 Lukáš Košík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Individua Daniel Boucník
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Co je to logika ?. Logika Má více významů v češtině se běžně používá ve smyslu myšlenková cesta, která vedla k daným závěrům. Logika je také formální.
Ústav technologie, mechanizace a řízení staveb
Úvod do Teorie množin.
Databáze Jiří Kalousek.
Mo ž nost a nemo ž nost „Mo ž ný sv ě t je ka ž dý stav, který by mohl nastat, ale zpravidla nenastává. - Jim Hankinson, “Bluff Your Way in Philosophy“
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
 Matematická logika je myšlení, uvažování třeba poskládání správných číslic v matematické řadě. Nebo různé myšlení to je logika.!  Uvažování správného.
Paradoxy Anna Blatecká KFI/FIL1
KONCEPTUÁLNÍ MODELOVÁNÍ
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Aristotelés – část druhá
Formální axiomatické teorie Teorie relací a funkcí.
Co je to ARGUMENT? Irena Schönweitzová FI - ŠF
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK) Logická analýza.
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
Paradoxy Jan Thümmel Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
chemické složení organismů
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_101.
Matěj Klíma Filosofie, Česká filologie UPOL
1IT D OTAZOVACÍ JAZYKY V RELAČNÍCH DATABÁZÍCH Ing. Jiří Šilhán.
U RČITÉ DESKRIPCE A JEJICH RUSSELLOVSKÁ ANALÝZA Tereza WittichováFF UPOL 2013 Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik.
Monika Pokorná FF UPOL Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ ,
Predikátová logika.
Fakulta životního prostředí Katedra informatiky a geoinformatiky
Výroková logika.
Fuzzy logika, fuzzy množiny
Sémantické aspekty katalogizace III. PhDr. Jiří Stodola.
Databázové modelování
Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)
ZÁKLADY TEORIE PRAVDĚPODOBNOSTI
Metaetika Shrnutí.
Vektorové prostory.
Úvod do logiky (presentace 2) Naivní teorie množin, relace a funkce
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Marie Duží vyučující: Marek Menšík Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia.
Predikátová logika1 Predikátová logika 1. řádu Teď „logika naostro“ !
Proč učit tradiční logiku Karel Šebela. Tradiční logika? Logika před-moderní. Tradiční X aristotelská X klasická X term logic. Výroková + predikátová.
Pre-algebra Antonín Jančařík.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY _32_INOVACE_320_Podstatná jména AUTOR: Ilona Kozubová ROČNÍK, DATUM:
Sociologie ?.
Množiny Matematika Autor: Mgr. Karla Bumbálková
Úvod do databází zkrácená verze.
1. PREZENTACE ZE ZÁKLADŮ TEORIE HROMADNÉ DOPRAVY Základní pojmy Ondřej Kališ
● Databaze je soubor dat,slouží pro popis reálného světa(např.evidence čkolní knihovny..) ● Relační databaze je databáze založená na relačním modelu.
Informační bezpečnost VY_32_INOVACE _BEZP_17.  obdoba klasického podpisu, jež má zaručit jednoznačnou identifikaci osoby v prostředí digitálního světa.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
MNOŽINY RNDr. Jiří Kocourek. Množina: skupina (souhrn, soubor) nějakých objektů.
Filosofie Základy logiky.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
MNO ŽI NY Kristýna Zemková, Václav Zemek
Definiční obor a obor hodnot
Veřejný seminář k projektu NIX-ZD.CZ
Obsah a rozsah pojmu Pojem lze vymezit buď definicí, jež určí nutné specifické vlastnosti, anebo výčtem všech předmětů, které pod tento pojem spadají.
Fuzzy-množinová QCA Karel Kouba.
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
MNO ŽI NY Kristýna Zemková, Václav Zemek
MATEMATIKA Obsah přednášky. Opakování, motivační příklady Funkce.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
MNOŽINY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Emergentismus filosofie emergentismu v počítačových vědách
MNOŽINY RNDr. Jiří Kocourek.
Predikátová logika.
Transkript prezentace:

INDIVIDUA KFI/ FIL1 Petr Hýža FI - FV Logika: systémový rámec rozvoje oboru v ČR a koncepce logických propedeutik pro mezioborová studia (reg. č. CZ.1.07/2.2.00/ , OPVK)

DEFINICE ► Individuum = Bertrand Russell zavádí termín individuu pro něco, co postrádá složenost a upozorňuje na kontextuální závislost toho, co konkrétně individuum je. ► Jednotlivina = jedinečná jednoduchá věc v kontrastu k obecnině nebo vlastnosti ► Obecnina = rozdíl mezi individuální věcí a množinou individuálních věcí určitého druhu (i vlastnosti mohou být považovány za individua)

► Teorie svazku vlastností: ► Ztotožňuje jednotlivinu se svazkem vlastností, jednotlivina není nic, než svazek koexistujících vlastností – kvalit. Přirozeným důsledkem této teorie je, že jednotliviny, které mají všechny vlastnosti stejné jsou nutně totožné, neboť jsou to totožné svazky vlastností - Russellova terminologie kvalit ► Př. Karel Šebela je pokorný. Je to pro něj charakteristické. Charakteristika individua. Pokora = obecnina, obecná vlastnost

► Teorie „nahých“ individuí ► Jednotlivina je holý substrát, která nabývá vlastnosti odlišné od jiných vlastností či souborů, nebo svazku vlastnosti  Rozlišuje vlastnosti na triviální, které nejsou empirické a individuum jí nemůže nemít. Např. Být prvkem množiny – město Praha nebo Brno.  Vlastnosti, které nejsou triviální např. být červený nebo neempirické, které nemají nutně všechna individua. Např. být prvkem množiny.  Individuový esencialismus – být nahým individuem = být předmětem, jehož všechny vlastnosti jsou triviální.

► Teorie tropů ► Kompromis mezi výše zmíněnými  Překonává rozpor mezi jednotlivinou a obecninou tzv. tropy, což jsou abstraktní jednotliviny nebo partikularizované kvality  Př. (Tato jedinečná) červeň této růže, (tato jedinečná) sladkost tohoto jablka nebo (tato jedinečná) inteligence tohoto člověka)

► Mereologie ► Kalkul individuí  Formální teorie operátoru „být částí“  Individuum může být součástí jiného individua  Př. „Celek“ třeba určitého člověka, koště a knihu a za odpovídající „část“ takového celku po řadě ruku zmíněného člověka, násadu koštěte, šestou kapitolu dané knihy.

► Liebnizův princip identity ► DVOJICE TVRZENÍ :  1. Když jsou entity identické, pak mají všechny vlastnosti stejné – princip nerozlišitelnosti identických věcí – identické věci se neliší v ničem, tedy ani co do svých vlastností  2. Když mají entity všechny vlastnosti stejné, pak jsou identické – princip identity nerozlišitelných věcí  Liebnizův princip identity je logická konjunkce obou předcházejících tvrzení  Př. Synonyma: hezký - pěkný

► Věci jsou svazky kvalit  Bertrand Russell vychází z předpokladů, zda a jak poznáváme svět – argument z epistemologie, k příslušnému závěru docházíme na základě předpokladů týkajících se toho, zda a jak poznáváme svět.  Věci nerozlišitelné, co do svých vlastností jsou analyticky nutně identické. Tedy tvrzení o identitě nerozlišitelných věcí je analyticky nutně pravdivé

► Podle Russella „věc“ je synonymum „jednotliviny“:  1. Poznáváme věci.  2. Věci jsou buď substance, anebo svazky kvalit.  3. Poznáváme („zakoušíme“) kvality, nikoliv substance.  4. tudíž (z 1 a 3) Věci nejsou substance.  5. tudíž (z 2 a 4) Věci jsou svazky kvalit.

► Věci nejsou svazky kvalit  Rozdíl mezi tzv. relačními a tzv. nerelačními vlastnostmi  Relační vlastnosti obsahují odkaz k nějaké další věci  Nerelační vlastnosti nejsou zkonstruovány na vícečlenném vztahu  Př. Bydlí 20km od moře je vlastnost s dvoučlenným vztahem, znamená to, že relační vlastnosti jsou ty, které obsahují odkaz k nějaké další věci. Nerelační vlastnosti neobsahuji referenci k další věci např. je červený.

► Individua jsou „nahá“, jsou holými substráty, které mají pouze triviální vlastnosti ► Triviální vlastnosti jsou vlastnosti, které nejsou empirické a které přitom žádné individuum, ať je jeho povaha jakákoliv, nemůže nemít  Každé individuum má vlastnost, být identické samo se sebou  Každé individuum patří do množiny, jimž je prvkem  Každé individuum je numericky odlišitelné od všech ostatních individuí

► Tichého individuový esencialismus: ► 1. To co považujeme za individuum, může nemít libovolnou ze svých netriviálních vlastností a přitom zůstat stále tím samým individuem.  2. tudíž (z 1) Netriviální vlastnosti nejsou podstatné pro identitu individua (pro to, co dané individuum činí tímto individuem).  3. tudíž (z 2) Individua jsou „nahá“, jsou holými substráty, které mají pouze triviální vlastnosti.

DĚKUJI ZA POZORNOST