NEROSTY A HORNINY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_463_HORNINY VÝKLAD HORNIN CZ.1.07/1.4.00/
Advertisements

Mgr. Miloslava Pucandlová ZŠ Sadová, 1756, Čáslav
HORNINY A NEROSTY Přírodověda 5. ročník Gabriela Mikulková 2013.
VY_52_INOVACE_20 Nerudní suroviny určeno pro 5. ročník ZŠ
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
SŮL KAMENNÁ bílý nebo průhledný nerost tvořící krystaly
Energetické suroviny 5. ročník
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Přírodověda Ročník :
PRAHA Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Nerudní suroviny 5. ročník
Horniny a nerosty. Na výběr máte ze tří možností. Pokud se pro jednu z nich rozhodnete, najeďte na ni šipkou myši a klikněte. Bude-li Vaše odpověď chybná,
Tvorba materiálu je financována z ESF a státního rozpočtu ČR.
Usazené horniny Vznikají tak, že se různé drobné částečky usazují na dně moří, jezer, řek i na souši. Jednotlivé částečky ( zrnka) se navzájem spojují.
Nerostné bohatství 4. ročník
Podmínky života na Zemi 5.ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Matematika – 5. ročník Násobení a dělení desetinných čísel 10 a 100
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mocniny - úvod Matematika 8. ročník Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika - opakování 5. ročník
Zaokrouhlování čísel na desítky a stovky
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Převody jednotek délky a obsahu Matematika – 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Neživá příroda Prvouka – 3. ročník
Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Matematika - 7. ročník Sčítání celých čísel
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Česká republika 5. ročník
Zaokrouhlování – 5. ročník
Matematika – Pamětné dělení 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Sčítáme dvojciferná čísla Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního.
Matematika Násobení a dělení celých čísel 7. ročník
Dělení se zbytkem 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Elektronické učební materiály – 1. stupeň Společnost Autor: Mgr. Lenka Radošová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Jana Dobrá Název DUM: VY_32_Inovace_ Minerály (nerosty) a horniny Název sady: Člověk a jeho svět 4. ročník.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
VY_52_INOVACE_ČLAPŘ_08_JF HORNINY A NEROSTY PŘÍRODOVĚDA PRO 4
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková VY_32_INOVACE_13_Přírodověda 4.ročník_Minerály a horniny Téma: Minerály a horniny CZ.1.07/1.4.00/
Neživá příroda Nerosty a horniny.
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ AutorIng. Dana Sobotková Ročník5. Datum ŠablonaV/2 Č. materiáluVY_52_INOVACE_65 Vzdělávací.
NEŽIVÁ PŘÍRODA - HORNINY
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Šárka Jurášová Škola
Název projektu Zlepšení podmínek vzdělávání na základních školách
Nerudní suroviny 5. ročník
Zdroje surovin a jejich obnovitelnost
Prezentace – výklad učiva
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_01_32_NERUDNÍ SUROVINY
Jednotky hmotnosti 5. ročník
Prezentace – výklad učiva
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO.
Nerudní suroviny 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
HORNINY A NEROSTY VY_32_INOVACE_XVII-C-01.
Energetické suroviny 5. ročník
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
VY_32_INOVACE_04_Nerosty a horniny
Transkript prezentace:

NEROSTY A HORNINY – 5. roč. Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST

OBSAH Neživá příroda Nerosty a horniny Nerostné suroviny Nerudní suroviny – stavební kámen Pískovec Karlův most Chrám sv. Víta Národní muzeum Karlštejn Písek Rozdíl mezi pískem a pískovcem Žula Vápenec Korálové útesy Vápencová pohoří Moravský kras

NEŽIVÁ PŘÍRODA Neživou přírodu tvoří: Nerosty (minerály) a horniny( bez nichž by nevznikla půda) Půda (zdroj živin pro rostliny) Teplo a světlo (pocházející ze Slunce) Vzduch Voda

NEROSTY A HORNINY tvoří povrch naší planety Země horniny jsou složeny z nerostů (minerálů)- např. hornina žula se skládá z nerostů: křemene, živce a slídy nerosty a horniny nazýváme nerostné suroviny žula křemen živec

NEROSTNÉ SUROVINY Nerudní suroviny – např. stavební kámen žula živec Rudy – např. železné rudy, drahé kovy zlato magnetit Energetické suroviny – např. uhlí

1. NERUDNÍ SUROVINY STAVEBNÍ KÁMEN mnoho vytěžených nerostných surovin se využívá jako stavební kámen – stavba mostů, silnic, domů na území ČR se těží především pískovec, žula a vápenec pískovec žula vápenec

PÍSKOVEC zpevněná zrnka různých nerostů, nejčastěji křemene a živce je kusový těží se v pískovcových skalách (Český ráj) dobře se opracovává, protože je měkký zhotovují se z něho sochy, pomníky, vodní kašny, mosty, náhrobky …. stavby z pískovce– Karlův most, Karlštejn, chrám sv. Víta, Národní muzeum v Praze

KARLŮV MOST

CHRÁM SV. VÍTA

NÁRODNÍ MUZEUM

KARLŠTEJN

PÍSEK sypká usazená hornina je složen z nezpevněných zrn různých nerostů ( nejčastěji křemene a živce) je sypký a jemnozrný písek se v přírodě usazuje hlavně činností větru a vody těží se v pískovnách krajina, kde se těží (těžil) je krajinou poškozenou používá se ve stavebnictví

ROZDÍL MEZI PÍSKEM A PÍSKOVCEM PÍSKOVEC = zrníčka různých nerostů zpevněná přírodními tmely. Je kusový. PÍSEK = nezpevněná ( sypká) zrníčka různých nerostů. Je sypký.

ŽULA hornina, která je složena z nerostů : křemene – šedá barva zrn živce –bílá, nažloutlá, narůžovělá až hnědočerv.zrna slídy – lesklé šupinky velmi pevná a tvrdá využíváme ji jako stavební kámen – silnice, železnice, přehradní hráze,dláždění chodníků,ozdobné obklady stěn, schodišť, kašny, pomníky, sochy Středočeská pahorkatina, Českomoravská vrchovina

VÁPENEC hornina tvořená převážně jedním nerostem (kalcitem) hospodářsky důležitá nerostná surovina ve vápenkách a cementárnách se z něj vyrábí vápno a cement kusový se používá jako kámen na stavby materiál na výrobu soch, pomníků, náhrobků na dně moří - korálové útesy na pevnině – pohoří (část Alp a Karpat) - krasová území (Moravský kras)

KORÁLOVÉ ÚTESY

VÁPENCOVÁ POHOŘÍ kk

MORAVSKÝ KRAS

Téma:Nerosty a horniny – 5. roč. Použitý software: držitel licence - ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. Windows XP Professional Power Point obrázky z internetu, Přírodověda 5. roč.(učebnice Nová škola) Autor: Mgr. Alena Šmolíková ZŠ J. J. Ryby v Rožmitále p.Tř. (www.zsrozmital.cz)