Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení podmínek pro výuku na gymnáziu Číslo a název klíčové aktivity:III/2 - Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Anotace Název tematické oblasti: Jazyk, komunikace a sloh pro vyšší gymnázium Název učebního materiálu: Doplněk Číslo učebního materiálu: VY_32_INOVACE_CJ0214 Vyučovací předmět: Český jazyk a literatura Ročník: 3. ročník čtyřletého gymnázia, 7. ročník osmiletého gymnázia Autor: Mgr. Karla Paclíková Datum vytvoření: Datum ověření ve výuce: Druh učebního materiálu: prezentace Očekávaný výstup: S využitím osvojených znalostí o doplňku student dokáže v daném textu najít výraz ve funkci doplňku. Metodické poznámky:Materiál lze využít jako oporu výkladu nového učiva při frontální výuce a jako východisko pro praktická cvičení i pro samostatné opakování studentů před závěrečným shrnutím učiva o větné skladbě.
Doplněk
= výraz syntakticky závislý na substantivu (v jakékoli větně členské platnosti; - v S subjektový Do Tatínek se cítil zdráv. - v O objektový Do Ovoce jezte omyté. - v Pu adverbiální Do Z bytu odcházeli vždy z uklizeného.)
a na slovese současně Může záviset také na dějovém přídavném jménu. Tento dům stojící už léta opuštěn vyvolával u kolemjdoucích vzpomínky na staré časy.
- má zvláštní postavení mezi větnými členy; určuje substantivum shodnost s Pk určuje přísudek blízko k Pu (významově hlavně k Pu průvodní okolnosti Do Vrátil se těžce nemocný. X Pu Vrátil se s těžkou nemocí.) doplněk = atribut verbální
- může být: rozvit Do cíle doběhl Jirka zcela vyčerpán. několikanásobný Už dlouhá léta považoval Jirku za svého přítele a ochránce. postupně rozvíjející Vrátil se celý utrmácený. Přišel všechen promočen. Chlapci přišli oba dva.
shodný Dědeček se z lázní vrátil spokojený. Jmenovali ho primářem. (shoda jen v rodě) neshodný Uslyšel jsem kliku cvaknout.
- může být vyjádřen: substantivem v 7. pádě po slovesech jmenovat, zvolit, prohlásit Zástupci tříd zvolili Jirku předsedou studentské rady. ve 4. pádě s předložkou za Cizinci prohlašují Prahu za nejkrásnější město. se spojovacím výrazem jako Kolegové si ho cenili jako dobrého odborníka.
infinitivem, hlavně po slovesech smyslového vnímání Slyšel Zuzku zpívat. zájmenem všechen, sám Dědeček zůstal sám. číslovkou K cíli dorazili (jako) třetí. přechodníkem Opíraje se o lavičku, prohlížel si ulici.
-vyjádření doplňku: nevětné (větný člen) Zaslechla jsem Jitku mluvit o nějaké schůzce. větné (vedlejší věta) Zaslechla jsem Jitku, jak mluví o nějaké schůzce. přechodným útvarem – polovětnou konstrukcí; přechodníková konstrukce (= rozvitý přechodníkový doplněk) Dívka se usmála, červenajíc se hanbou.
Zdroj: archiv autorky