Multimédia Ing. Jan Přichystal, Ph.D. Zpracování grafické informace Použít grafickou interpretaci informace je často vhodnější než slovní popis. Využívají.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické formáty výukový text.
Advertisements

Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Počítačová grafika Nám umožňuje:
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
Ostatní vnitřní komponenty
Vývoj počítačové grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Grafika Rastrová X Vektorová.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
Základy počítačové grafiky
Vektorová a bitmapová grafika
Informační a komunikační technologie 8. ročník Multimédia Bohumil Bareš.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Grafické formáty.
Úvod do počítačové grafiky
Modelování v prostoru.
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Grafika na PC základy.
Počítačová grafika.
Animace Moderní počítačové aplikace. Animace Lidské oko je přitahováno pohybujícími se objekty Animace nejen přitahuje pozornost, ale slouží i jako prostředek.
Bitmapová (rastrová) grafika
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
SIPVZ – úvodní modul P Počítačová grafika a prezentace metodické poznámky (4 h)
Rudolf Pečinka, 4.C.  Obor informatiky používající počítače k:  Vytvoření umělých grafických objektů  Úpravě zobrazitelných a prostorových informací.
Počítačová grafika.
Základní pojmy Grafiky
Počítačová grafika.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
Počítačová grafika a prezentace 1 Radek Pinc
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
VY_32_INOVACE_7B1 Grafika 1 Rozdělení grafiky.
Lotus NotesJiří Beran Počítačová grafika. Lotus NotesJiří Beran Základní dělení počítačové grafiky: 1) Vektorová grafika – obrázek bereme jako množinu.
GRAFIKA.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
VY_32_INOVACE_E3-07 KRESLÍME VEKTOROVOU GRAFIKOU I. AUTOR: Mgr. Vladimír Bartoš VYTVOŘENO: SRPEN 2011 STRUČNÁ ANOTACE: VÝKLAD LÁTKY K TÉMATU KRESBY VEKTOROVOU.
Počítačová grafika a prezentace
Rastrová grafika Výpočetní technika.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Počítačová grafika.
Základní pojmy Grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Informatika Základní formáty počítačové grafiky Obrázek: Žaneta Lažková 2012.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK Tematický celek: Informatika Název a číslo učebního materiálu VY _32_INOVACE_04_19.
Počítačová grafika (základy práce v (vektorovém) kreslicím programu)
Zpracování grafické a zvukové informace Jan Přichystal.
Počítačová grafika a CAD 1. Způsoby uložení grafické informace Rastr (grid, bitmapa …) Vektor.
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Počítačová grafika a CAD 1 Ukládání obrázků do různých formátů.
Bitmapová (rastrová) grafika
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Počítačová.
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Martina Braunerová.  obrázek je složen ze základních geometrických tvarů (body, přímky, křivky, mnohoúhelníky)  je možné libovolné zmenšování či zvětšování.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_047.ICT.13 Vektorová a rastrová grafika.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní pojmy z počítačové grafiky
GRAFIKA.
Převod objektů mezi formáty
Barvy v počítačové grafice
Transkript prezentace:

Multimédia Ing. Jan Přichystal, Ph.D.

Zpracování grafické informace Použít grafickou interpretaci informace je často vhodnější než slovní popis. Využívají se grafy, mapy, schémata atd. Obraz lze v paměti počítače uložit dvěma způsoby:  rastrový obraz – matice obrazových bodů  vektorový obraz – množina objektů Každý z těchto způsobů se hodí pro jiný typ grafiky.

Barevná hloubka  1 pixel = barva/prázdno  monochromatický obraz, 1 pixel = 1 bit  1 pixel = určitá barva z palety  obraz s paletou, 1 pixel = 2, 4, 8, 16 bitů  1 pixel = intenzita jedné barvy  odstíny šedi, 1 pixel = 8 bitů  1 pixel = složení libovolné barvy  pravé barvy (true color), 1 pixel = 24 bitů počet bitů potřebných na uložení barvy

Barevné modely  Ze kterých základních barev se budou ostatní skládat?  Jaký bude poměr jednotlivých základních barev?  Jakým způsobem se budou základní barvy míchat? Aditivní model Subtraktivní model

Hustota obrazu  dána počtem pixelů na jednotku délky, jednotka: DPI (Dots Per Inch)  běžná zařízení: monitor cca 100 dpi, tiskárny 300, 600, 1200 dpi, osvitová jednotka až 5000 dpi  skládání pixelů na výstupním zařízení – snížení hustoty, efektivní hustota

Rastrové (bitmapové) formáty obraz je matice pixelů pixel má jediný atribut – barvu zahrnují většinou komprimaci formáty podle počtu barev monochromatické ve stupních šedi barevné příklady: BMP, GIF, PCX, TIFF, JPG, PNG

Vektorové formáty popis obrazu je posloupnost zakódovaných kreslících příkazů jednotlivé formáty slouží různým účelům a výrazně se liší prvky vektorových obrazů úsečka, kružnice, křivka, obdélník, písmeno  mají atributy jako  pozice, rozměry, barva, tloušťka čáry, výplň  příklady:  DWG (AutoCAD)  HPGL (PLT) (pro výstupní zařízení)  CDR (CorelDraw)  AI, PostScript, PDF (Adobe Illustrator)

Grafické editory Rastrové AdobePhotoshop CorelPhotoPaint PaintBrush ImageComposer PhotoStyler Vektorové 3D systémy 3D Studio 2D systémy CorelDraw AdobeIlustrator AldusFreeHand CAD systémy AutoCAD Spirit Microstation ArchiCAD TurboCAD

Rastrové editory Kreslení i úpravy jsou především změna barvy jednotlivých bodů základní geometrické tvary typy čar (pero, štětec,  ) rozsáhlé možnosti výplní (přechody barev, vzorky,  ) guma úpravy rastru (barev, velikosti) výřezy (kopírování, otočení, posun, zrcadlení) retušovací nástroje (zaostření, rozmazání  ) export do rastrových formátů

Vektorové editory základní geometrické objekty křivky, kreslení od ruky úprava nakreslených objektů (např. kopie, změna velikosti, otáčení, změny pořadí, vzájemné zarovnávání) zarovnání vůči sobě, změny pořadí, seskupování typ, vzhled a vlastnosti čar a výplní široké možnosti práce s textem efekty: perspektiva, obálka, tvarové přechody export do různých formátů (vektorových i rastrových)

Vstupní a výstupní zařízení Vstupní zařízení klávesnice myš tablet digitální kamera/fotoaparát Výstupní zařízení tiskárna monitor plotr fotosázecí stroj

Animace Lidské oko je přitahováno pohybujícími se objekty Animace nejen přitahuje pozornost, ale slouží i jako prostředek předání informace Dobrá animace sdělí víc než slova avšak špatná může diváka úplně odradit

Princip animace Dojem pohybu je dosažen zřetězením množiny statických obrázků Počet snímků animace znázorňující pohyb určuje kvalitu animace Počet snímků animace určuje velikost (v kB) animace Dokonalá iluze pohybu vyžaduje 24 až 30 snímků za vteřinu

Ukázka animace

Využití zvuku a hudby na PC Dříve hrál zvuk na počítači pouze doporovodnou roli (pípnutí, krátké znělky) za použití PC reproduktoru S příchodem zvukových karet se role mění na obsahovou (hudební doprovod, výuka cizích řečí...)

Digitální audio Digitalizace zvuku se provádí měřením signálu v pravidelných časových intervalech. Počet měření za časovou jednotku určuje vzorkovací kmitočet (11000 meření = 11kHz) CD disk... 44kHz s rozsahem 5Hz až 20kHz Velikost měřeného vzorku určuje kvalitu nahrávky, určuje se v bitech (8, 16, 32) Digitální záznam je velmi náročný na paměť: 11kHz při 8bit a 10sec = 110kB paměti 44kHz při 16bit a 10sec = 880kB paměti

Základní rozdělení Zvuk v počítači uložený v digitální formě dělíme na: Zvukové vzorky MIDI soubory Zvukové formáty WAV, MP3, MID, CD-DA, RealAudio, OGG

Technické vybavení Zvuková karta Reproduktory/Sluchátka Mikrofon Další volitelné vybavení: mixážní pult zesilovač efektové procesory záznamová zařízení

Programové vybavení Dělí se dle účelu a způsobu zpracování zvuku: editace zvukových vzorků editace MIDI souborů tvorba trackované hudby

Software pro editaci vzorků Slouží především k nahrávání a zpracování audio signálu. Umožňuje zvuk editovat, analyzovat, efektovat... Zástupci: SoundForge, Cubase, CoolEdit, Adobe Audition, Audacity a další

Software pro práci s MIDI Slouží k aranžování hudby za použití tónů jednotlivých nástrojů Zástupci: Ableton, ProTools, Encore, Session, Rosegarden a další

Příklad animace rovnoměrný přímočarý pohyb: dv = ds/dt 1m2m3m4m5m 1sec2sec3sec4sec5sec