Multimédia Ing. Jan Přichystal, Ph.D.
Zpracování grafické informace Použít grafickou interpretaci informace je často vhodnější než slovní popis. Využívají se grafy, mapy, schémata atd. Obraz lze v paměti počítače uložit dvěma způsoby: rastrový obraz – matice obrazových bodů vektorový obraz – množina objektů Každý z těchto způsobů se hodí pro jiný typ grafiky.
Barevná hloubka 1 pixel = barva/prázdno monochromatický obraz, 1 pixel = 1 bit 1 pixel = určitá barva z palety obraz s paletou, 1 pixel = 2, 4, 8, 16 bitů 1 pixel = intenzita jedné barvy odstíny šedi, 1 pixel = 8 bitů 1 pixel = složení libovolné barvy pravé barvy (true color), 1 pixel = 24 bitů počet bitů potřebných na uložení barvy
Barevné modely Ze kterých základních barev se budou ostatní skládat? Jaký bude poměr jednotlivých základních barev? Jakým způsobem se budou základní barvy míchat? Aditivní model Subtraktivní model
Hustota obrazu dána počtem pixelů na jednotku délky, jednotka: DPI (Dots Per Inch) běžná zařízení: monitor cca 100 dpi, tiskárny 300, 600, 1200 dpi, osvitová jednotka až 5000 dpi skládání pixelů na výstupním zařízení – snížení hustoty, efektivní hustota
Rastrové (bitmapové) formáty obraz je matice pixelů pixel má jediný atribut – barvu zahrnují většinou komprimaci formáty podle počtu barev monochromatické ve stupních šedi barevné příklady: BMP, GIF, PCX, TIFF, JPG, PNG
Vektorové formáty popis obrazu je posloupnost zakódovaných kreslících příkazů jednotlivé formáty slouží různým účelům a výrazně se liší prvky vektorových obrazů úsečka, kružnice, křivka, obdélník, písmeno mají atributy jako pozice, rozměry, barva, tloušťka čáry, výplň příklady: DWG (AutoCAD) HPGL (PLT) (pro výstupní zařízení) CDR (CorelDraw) AI, PostScript, PDF (Adobe Illustrator)
Grafické editory Rastrové AdobePhotoshop CorelPhotoPaint PaintBrush ImageComposer PhotoStyler Vektorové 3D systémy 3D Studio 2D systémy CorelDraw AdobeIlustrator AldusFreeHand CAD systémy AutoCAD Spirit Microstation ArchiCAD TurboCAD
Rastrové editory Kreslení i úpravy jsou především změna barvy jednotlivých bodů základní geometrické tvary typy čar (pero, štětec, ) rozsáhlé možnosti výplní (přechody barev, vzorky, ) guma úpravy rastru (barev, velikosti) výřezy (kopírování, otočení, posun, zrcadlení) retušovací nástroje (zaostření, rozmazání ) export do rastrových formátů
Vektorové editory základní geometrické objekty křivky, kreslení od ruky úprava nakreslených objektů (např. kopie, změna velikosti, otáčení, změny pořadí, vzájemné zarovnávání) zarovnání vůči sobě, změny pořadí, seskupování typ, vzhled a vlastnosti čar a výplní široké možnosti práce s textem efekty: perspektiva, obálka, tvarové přechody export do různých formátů (vektorových i rastrových)
Vstupní a výstupní zařízení Vstupní zařízení klávesnice myš tablet digitální kamera/fotoaparát Výstupní zařízení tiskárna monitor plotr fotosázecí stroj
Animace Lidské oko je přitahováno pohybujícími se objekty Animace nejen přitahuje pozornost, ale slouží i jako prostředek předání informace Dobrá animace sdělí víc než slova avšak špatná může diváka úplně odradit
Princip animace Dojem pohybu je dosažen zřetězením množiny statických obrázků Počet snímků animace znázorňující pohyb určuje kvalitu animace Počet snímků animace určuje velikost (v kB) animace Dokonalá iluze pohybu vyžaduje 24 až 30 snímků za vteřinu
Ukázka animace
Využití zvuku a hudby na PC Dříve hrál zvuk na počítači pouze doporovodnou roli (pípnutí, krátké znělky) za použití PC reproduktoru S příchodem zvukových karet se role mění na obsahovou (hudební doprovod, výuka cizích řečí...)
Digitální audio Digitalizace zvuku se provádí měřením signálu v pravidelných časových intervalech. Počet měření za časovou jednotku určuje vzorkovací kmitočet (11000 meření = 11kHz) CD disk... 44kHz s rozsahem 5Hz až 20kHz Velikost měřeného vzorku určuje kvalitu nahrávky, určuje se v bitech (8, 16, 32) Digitální záznam je velmi náročný na paměť: 11kHz při 8bit a 10sec = 110kB paměti 44kHz při 16bit a 10sec = 880kB paměti
Základní rozdělení Zvuk v počítači uložený v digitální formě dělíme na: Zvukové vzorky MIDI soubory Zvukové formáty WAV, MP3, MID, CD-DA, RealAudio, OGG
Technické vybavení Zvuková karta Reproduktory/Sluchátka Mikrofon Další volitelné vybavení: mixážní pult zesilovač efektové procesory záznamová zařízení
Programové vybavení Dělí se dle účelu a způsobu zpracování zvuku: editace zvukových vzorků editace MIDI souborů tvorba trackované hudby
Software pro editaci vzorků Slouží především k nahrávání a zpracování audio signálu. Umožňuje zvuk editovat, analyzovat, efektovat... Zástupci: SoundForge, Cubase, CoolEdit, Adobe Audition, Audacity a další
Software pro práci s MIDI Slouží k aranžování hudby za použití tónů jednotlivých nástrojů Zástupci: Ableton, ProTools, Encore, Session, Rosegarden a další
Příklad animace rovnoměrný přímočarý pohyb: dv = ds/dt 1m2m3m4m5m 1sec2sec3sec4sec5sec