DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ AKADEMIE, 17. listopadu 220, Jičín PředmětEkonomika Tematický okruhDomácí rozpočet TémaObecné zásady, jak zvládnout výdaje Označení DUMU VY_62_INOVACE_11 Jméno autoraIng. Jana Košťálová Bagová Datum vytvoření AnotacePříjmy ovlivnit nedokážeme, výdaje máme částečně pod kontrolou, snažíme se utrácet do výše příjmů, internetové srovnávače a kalkulačky, konzumní společnost zaměřená na spotřebu a blahobyt za každou cenu
Základní úvaha při domácím hospodaření Zatímco příjmy příliš ovlivnit nedokážeme, protože naše práce má určité tržní ocenění a pouze menšina lidí si může diktovat „svou cenu“, a nelze ani uvažovat o jejich zvýšení (je recese) výdaje máme částečně pod kontrolou, jenom to chce mít detailní přehled o všech našich výdajích, a to i o těch drobných, které v úhrnu představují za rok velké sumy + bedlivě výdaje sledovat a vyhodnocovat a dobře uvažovat a počítat → sestavujeme si cash flow (viz blok 4)
Soustředíme se na výdaje Jsme disciplinovaní tzn. snažíme se dodržet své plánované výdaje Utrácíme jen ty peníze, které máme, neutrácet za zbytečnosti, které nás záhy mrzí Nenosíme v peněžence velké obnosy a platební kartu si beru jen na plánované nákupy Zjistíme si, zda se daný produkt nedá koupit někde levněji využíváme internetových srovnávačů cen a různých kalkulaček
Internetové kalkulačky a srovnávače cen (poplatky za vedení účtu), (pojištění), (zboží), (energie), (mobilní služby)…
Problémem současnosti je konzumní společnost zaměřená na spotřebu a blahobyt za každou cenu bez ohledu na budoucí generace a mnohdy i životní prostředí Zvykli jsme si na to mít všechno a hned, žít si „nad poměry“, neumíme se uskromnit (utrácíme více, než jsou naše možnosti) → mnohdy se chováme stejně jako stát, který je rovněž špatný hospodář a společnost průběžně od konce 20. století rok co rok zadlužuje
„Lidstvo právě naráží na hranice svého růstu a čeká ho s velkou pravděpodobností velká změna dosavadního životního stylu…“ – graf č. 1
Zdroj Graf č. 1 (cit )