Průběžná konference k projektu Prevence násilí na pracovištích v oblasti zdravotnictví a sociální péče Praha 18.10.2011 Přednášející za HMC: PhDr. Pavla Banýrová, Mgr. Dagmar Borecká
Rozdělení projektu Harmonogram A (1.část) Září 2010 – prosinec 2010 Moduly (M) a Specializace (S) Témata: Obecná problematika násilí na pracovišti a právní souvislosti Psychologické aspekty násilí na pracovišti a krizová komunikace Základy sebeobrany Management prevence násilí na pracovišti - Cíl: proškolit 60 klíčových osob, rekrutace lektorů Harmonogram B (2. část) Leden 2011 – prosinec 2011 Témata: Obecná problematika násilí na pracovišti a právní souvislosti Psychologické aspekty násilí na pracovišti a krizová komunikace Základy sebeobrany Management prevence násilí na pracovišti - Cíl: proškolit min. 800 lidí
Rozvrh výuky klíčových osob (část A) ve společné části (M1-M4) a specializaci (S1-S4) v projektu Prevence násilí na pracovištích ZÁŘÍ 2010 ŘÍJEN 2010 LISTOPAD 2010 PROSINEC 2010 Datum Praha Olomouc Modul Počet dnů Skupiny 1 - 4 pro modul 1 20.9.10 1.10.10 ÚT 2.11.10 MBU S1 1 1.12.10 S4 3 M1 = modul 1 4 M1 1 M1 2 M1 3 M1 4 21.9.10 ASA 2.10.10 ST 3.11.10 S2 1 ESP 2.12.10 S3 3 PEL M2 M2 1 M2 2 M2 3 M2 4 22.9.10 3.10.10 ČT 4.11.10 S4 1 HEL 3.12.10 M3 3 M3 1 M3 2 M3 3 X 23.9.10 4.10.10 5.11.10 4.12.10 M4 M4 1 M4 2 M4 3 M4 4 24.9.10 5.10.10 6.11.10 5.12.10 Celkem dnů 15 25.9.10 6.10.10 7.11.10 6.12.10 S = Specializace 1 5 S1 2 S1 3 S1 4 S1 5 26.9.10 7.10.10 8.11.10 7.12.10 S3 4 S2 S2 2 S2 3 S2 4 S2 5 27.9.10 8.10.10 9.11.10 8.12.10 S4 4 S3 S3 1 S3 2 S3 5 28.9.10 9.10.10 10.11.10 S4 2 9.12.10 S4 S4 5 29.9.10 10.10.10 11.11.10 10.12.10 20 30.9.10 11.10.10 12.11.10 11.12.10 12.10.10 13.11.10 12.12.10 modul 1 = Obecná problematika násilí na pracovišti a právní souvislosti Lektoři 13.10.10 14.11.10 13.12.10 modul 2 = Psychologické aspekty násilí na pracovišti a krizová komunikace A. Samuelová 14.10.10 15.11.10 14.12.10 modul 3 = Základy sebeobrany M. Bušina 15.10.10 16.11.10 15.12.10 modul 4 = Management prevence násilí na pracovišti E. Špičková 16.10.10 17.11.10 16.12.10 H. Elexová 17.10.10 18.11.10 P. Elbogen 18.10.10 19.11.10 JBR J. Bradová 19.10.10 20.11.10 20.10.10 21.11.10 21.10.10 22.11.10 22.10.10 23.11.10 23.10.10 24.11.10 24.10.10 25.11.10 25.10.10 26.11.10 26.10.10 27.11.10 27.10.10 28.11.10 28.10.10 29.11.10 29.10.10 30.11.10 30.10.10 31.10.10
Mnichovo Hradiště+Dolní Cetno Uherský Brod+ Uherské Hradiště Harmonogram B M1 M2 M3 M4 Skupina B T1 T2 T3 T4 T5 T6 T7 T8 Místo 1. datum Uzávěrka přihlášek NB1 23.3. 12.4. 13.4. 14.4. 24.5. 25.5. 26.5. 7.6. Ostrava NB2 13.9. 4.10. 5.10. 6.10. 22.11. 23.11. 24.11. 7.12. NB3 24.2. 28.3. 29.3. 30.3. 6.4. 7.4. 8.4. 28.4. Jihlava NB4 22.9. 11.10. 12.10. 13.10. 7.11. 8.11. 9.11. 29.11. Vsetín NB5 17.10. 14.11. 15.11. 16.11. 31.10. 1.11. 2.11. 30.11. NB6 15.9. 29.9. 20.10. 27.10. 3.11. Mnichovo Hradiště+Dolní Cetno NB7 22.4. 28.4 29.4 30.4. 12.5 13.5 14.5 30.6. Moravský Beroun NB8 29.10 3.11 4.11 5.11 18.11. 19.11. 20.11. 9.12. 29.10. NB9 31.5. 8.6. 9.6. 10.6. 7.9. 8.9. 9.9. 10.10. Jičín NB10 1.6. 13.6. 14.6. 15.6. 14.9. 16.9. Nový Bydžov 11 11.2. 1.3. 2.3. 3.3. 2.5 3.5. 4.5. 1.4. 12 8.3. 9.3. 10.3. 9.5 10.5 11.5. 13 14.3. 15.3. 16.3. 16.5. 17.5. 18.5. NB14 5.4. 5.5. 6.5. 6.6. Bohumín I. NB15 15.4. 12.5. 13.5. 16.6. Havířov 16 9.3 23.5. 17.3. 18.3. Plzeň 17 30.5. 23.2. 25.2. 5.9. Praha NB18 21.3. 11.4. 9.5. 10.5. 19.4. Loštice+Mohelnice NB19 28.03. 29.03. 4.4. Dřevohostice 20 21.4. 11.7. 12.7. 13.7. 20.6 21.6 22.6 Semily NB21 3.10. 18.10. 19.10. 4.11. Zlín 22 25.7. 26.7. 27.7. 5.10 6.10 2.6. 23 18.3 Olomouc NB24 26.4. 27.4. 29.4. 2.5. Jevišovice NB25 22.3. 25.10. Olšany NB26 3.6. 19.5. 15.7. Uherský Brod+ Uherské Hradiště 27 31.8. 1.9. 2.9. NB28 6.9. 21.10. Pržno NB29 20.9. 7.10. 21.9. Přerov NB30 Bohumín II. NB31 18.4. 20.4. Kyjov NB32 20.5. 26.9. 27.9. 33 19.9. 20.6. 21.6. 22.6. 34 18.2. 35 18.2 22.8. 23.8. 24.8. 18.7. 19.7. 20.7. 36 NB37 27.6. 28.6. 29.6. Kroměříž NB38 Radkova Lhota NB39 24.10. 26.10. 8.12. Brno 40 28.2. 15.8. 16.8. 17.8. České Budějovice Vysvětlivky: M 1: Obecná problematika násilí na pracovišti a právní souvislosti M 2: Psychologické aspekty násilí na pracovišti a krizová komunikace M 3: Základy sebeobrany M 4: Management prevence násilí na pracovišti
Statistiky Harmonogramu B 40 skupin, po 8 školících dnech, tj. 320 školících dnů Celkem 33 lektorů – z 60 klíčových osob 21 lektorů, doplněni o 12 profesionálních lektorů HMC Z původních 6 nabízených měst se učilo ve 27 městech v ČR Masivní zapojení zdravotnických a sociálních organizací do projektu, možnost vlastního výběru termínů přímo u nich na pracovišti (min. počet 12 lidí) Na konci roku 2011 bude proškoleno téměř 1 000 účastníků
Organizační zajištění projektu firmou HMC Výhradní dodavatel vzdělání, nastavení vzdělávacích metod (viz více PhDr. Pavla Banýrová) Distribuce vzdělávacích materiálů Zajištění školících prostor, techniky a termínů Distribuce pozvánek Podání žádostí o akreditace CŽV (OSZSP ČR, MPSV, MZ) Zpracování dokumentů (zprávy, protokoly, evidence, certifikáty)
Jak vzděláváme?
Účinná edukace Jak a proč funguje Jak to vypadá v praxi
Jak? „Co slyším, to zapomenu, co vidím, to si pamatuji, co dělám, tomu rozumím.“ Konfucius, 451 B.C. AKTIVITA TICHÁ POŠTA
Metodicko-didaktická koncepce CÍL OBSAH METODY Obtížné situace pro účastníky Dovednosti X znalosti Praktická témata Zásady učení Nácviky, role play Testy, cvičení, hry, diskuze…
Čím se odlišujeme od ostatních? Metodika Evidence Based Identifikace potřeb účastníků Znalosti X dovednosti EB Vstupní analýza – konkrétní potřeby vyplývající ze situace – nezobecňujeme Rozdíl mezi teorií a praxí Lektoři se specializací ZZ
Didaktický princip efektivní výuky Psychomotorická rovina Afektivní rovina Kognitivní rovina Taxonomie výukových cílů Změna chování Postoje Teorie, informace
Jak se uvedené principy přenesly do výuky cílové skupiny? Jak důsledně zajistit při stovkách účastníků?
Train the Trainer Všech 60 klíčových osob, podzim 2010 Skupiny po 15, dva dny pro každého Principy – úkol - vlastní výstup - zpětná vazba připravené podklady pro lektory
Train the Trainer – úvodní snímek Cíl – zvládnout edukaci dalších osob Obsah 1. dne: vzdělávání dospělých lektor, nároky na osobnost pedagogika dospělých analýza stávající úrovně doporučení vzdělávací program – úkol s sebou Metody – interaktivita – jak ji zajistíte? ORGANIZACE DNE!
Ohlasy cílové skupiny - Ostrava