MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST Život s poškozením mozku
KANADSKÉ HODNOCENÍ VÝKONU ZAMĚSTNÁVÁNÍ – COPM Mgr. Veronika Slepičková veronika.slepickova@ergoaktiv.c z Bc. Anna Havelková anna.havelkova@ergoaktiv.cz
Copm – jeden z nástrojů pro definování cílů Klient jako strom – mnoho cílů – klient v centru, cíle vycházejí od něj, COPM jako jeden z nástrojů, který pomáhá definovat jednotlivé cíle (soběstačnost, produktivita, volný čas)
KANADSKÉ HODNOCENÍ VÝKONU ZAMĚSTNÁNÍ Canadian Occupational Performance Measure (COPM) = individualizované subjektivní hodnocení standardizovaný ergoterapeutický test
COPM – Cíle definovat problémové oblasti ve výkonu zaměstnávání/aktivit odhalit priority klienta v oblasti výkonu zaměstnávání/aktivit subjektivně zhodnotit aktuální výkon a spokojenost klienta ve stanovených problémových oblastech změřit změny ve vnímání vlastního výkonu klientem v průběhu ergoterapeutické intervence (Law at al., 2005) Jelikož je test součástí vstupního a výstupního vyš. – je vidět změna ve vnímání vlastního výkonu klientem - Může se provádět i kontrolní COPM v průběhu intervence
COPM – Průběh Semi-strukturovaný rozhovor Klient pod vedením terapeuta: definuje aktivity z oblasti soběstačnosti, produktivity a volného času ve kterých se cítí omezen hodnotí důležitost vybraných aktivit (1 – 10) Doba – 30 -45 min, podle klienta Terapeut vyzve klienta, aby mu popsal svůj den – všechny činnosti, které během dne provádí
COPM – Průběh Po čase probíhá kontrolní hodnocení hodnotí svůj aktuální výkon ve zvolených aktivitách (1 – 10) hodnotí osobní spokojenost s aktuálním výkonem (1 – 10) celkové skóre Po čase probíhá kontrolní hodnocení Důležitá je spokojenost s aktuálním výkonem, např. výkon může být 5, ale spokojenost s tímto výkonem může klient ohodnotit 10..
Kazuistika – Paní Karolína nar. 1960 povolání: dělnice stav po resekci meningeomu a cévní mozkové příhodě Příklad – aneb, jak to probíhá u nás – COPM – sestavení individuálního plánu, který se nemusí shodovat s COPM – může z něj ale vycházet + shrnutí
Ergoterapeutické Vyšetření motorika pohyb v interiéru/exteriéru pomocí mechanického invalidního vozíku LHK plegická snížení celkové výdrže (unavitelnost) a fyzické kondice zhoršená stabilita soběstačnost nutná dopomoc v pADL i iADL (oblékání, hygiena, příprava pokrmů, nakupování apod.) kognitivní funkce BPN
COPM Problémy ve výkonu zaměstnávání Vstupní hodnocení Výstupní hodnocení/reevaluace výkon spokojenost Samostatná mobilita 1 5 9 Procházky 3 10 Návštěva kulturních akcí 2 Péče o domácnost Styk s přáteli 4 6 Celkové skóre 5,2 3,8 5,8 Změna ve výkonu 0,6 Změna ve spokojenosti Mobilita, procházky - zlepšení Návštěva kulturních akcí – 10,10 – 5,2 Styk s přáteli – 9,4 – 6,3 - změna náhledu
Individuální Plán cíle: zvládnout samostatný pohyb v interiéru bez invalidního vozíku zvládnout lépe běžné denní činnosti (oblékání, hygiena, přesuny, vaření, péče o domácnost) naučit se základní práci s počítačem (základní programy a internet) nalézt produktivní činnost (např. dobrovolnictví v místě bydliště) Ze COPM vycházíme při stanovování individuálního plánu – slouží jako vytyčení problémových oblastí, na které se poté navrhne individuální plán, podle kterého se pracuje v terapii - efektivita
Shrnutí na počátku terapie na konci terapie subjektivní potřeba asistence při přesunech veškeré domácí práce (vaření, úklid) obstarávala rodina chůze v interiéru možná pouze ve vysokém chodítku na konci terapie přesuny možné bez jakékoliv asistence přípravu pokrmů v domácnosti začala opět obstarávat klientka (s asistencí) chůze v interiéru možná s oporou o 1 FH
COPM – PRAKTICKÝ VÝSTUP Výsledky hodnocení se používají ke: stanovení individuálních cílů terapie stanovení terapeutického plánu
Využití COPM v Neurorehabilitaci akutní lůžka lůžková RHB oddělení oddělení následné péče ambulance léčebné lázně rehabilitační kliniky a ústavy + domácí péče? akutní lůžka – COPM určeno především pro rodinné příslušníky rehabilitační lůžka – jak s pacienty, tak rodinnými příslušníky, důležitým výstup pro návrat do domácího prostředí, co je pro toho daného člověka důležité, aby se cvičilo, prostě by si to měl určit sám a ne že se mu naordinuje to a to, samozřejmě nutná konzultace s terapeutem lázně, rhb kliniky, ústavy, ambulance – důležité zjistit, proč tam jsou (přišli se tam jen zrelaxovat nebo za účelem zlepšení zdravotního stavu?) a za čím ta terapie ty 4 týdny povede oddělení LDN/následní péče – důležitá otázka důstojnosti dožití starého člověka domácí péče – každý by si měl říct, pokud chce něčeho v životě dosáhnout nebo změnit (ať už student, pracující, nezaměstnaný, OZP apod.), jaké překážky mu v této změně zabraňují
Domácí péče neformální rozhovor 3 oblasti výběr problémových oblastí soběstačnost produktivita volný čas výběr problémových oblastí sestavení cílů Co si vzít ze COPM? Klient v centru dění 3 oblasti Výběr problémových oblastí Sestavení cílů - vizualizace
Aktivity/Zaměstnávání soběstačnost osobní péče funkční mobilita samostatnost v komunitě produktivita placená/neplacená práce organizace domácnosti hra/škola volný čas pasivní odpočinek aktivní odpočinek společenský život osobní péče (výběr oblečení, svlékání, otevírání nádob, nalévání tekutin, použití toalety, osobní hygiena, úprava nehtů, holení, nalíčení, , čištění zubů, sexuální život, užívání léků) funkční mobilita (otáčení se na lůžku, přesuny – vozík, vana, chůze po schodech, nastupování a vystupování z auta) samostatnost v komunitě (řízení auta, přeprava MHD, telefonování, domlouvání schůzek, manipulace s penězi, vyplňování formulářů, jednání na úřadech, nakupování) placená/neplacená práce (hledání a výběr zaměstnání, domlouvání pohovorů, absolvování příjímacího pohovoru, učení se novým věcem, zvládání zodpovědnosti, vztahy se spolupracovníky, dochvilnost, zvládání problémů/konfliktů) organizace domácnosti (nákup potravin, příprava pokrmů, úklid domácnosti, praní, žehlení, drobné opravy v domácnosti, péče o děti) hra/škola (manipulace s předměty, šplhání, házení, běhání, skákání, kreativní vyjádření, psaní, počítání, práce v kolektivu, ústní projev, pamatování úkolů) pasivní odpočinek (poslouchání hudby, sledování televize, čtení knih, novin, časopisů, pletení, šití, háčkování, zájem o koníčky, kreativní činnosti, stolní a karetní hry) aktivní odpočinek (sportování, péče o domácí zvíře, návštěva kulturních akcí, návštěva restauračních zařízení, společenský život, řízení auta, procházky, cestování) společenský život (hovor s přáteli/rodinou, telefonování, účast na večírcích, psaní dopisů, plánování společenských schůzek apod.)
Závěrem… Význam COPM: Propojení terapie a reálného života Přínos nových informací do terapie Zapojení klienta do terapie Zjištění míry změny subjektivního vnímání vlastního stavu klientem – podstatné pro začlenění reálného pokroku do běžného života Co nám COPM přináší?
Děkujeme za pozornost!