MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zkušenosti s implementací zdravotnických asistentů v provozu
Advertisements

Sociální zabezpečení 4. ročník Studijní obor: Sociální činnost Implementace ICT do výuky č. CZ.1.07/1.1.02/ GG OP VK.
Sociální služby SOZ.
Zajištění včasné rehabilitace po úrazech a operacích pohybového a nervového systému ve FN Brno Projekt „Zajištění včasné rehabilitace po úrazech a operacích.
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Inovační kurz pro sanitáře
Ergoterapie u CMT V. Ježková Bc., H. Hlochová Bc. Ergoterapie
Praha 11, 10 Psychoterapeutická a psychosomatická klinika ESET o. s
Zavedení uživatelky do komplexní domácí péče případová práce Příklad dobré praxe Městská charita Plzeň Bc. Alice Průchová.
J AK SE ZAŘADIT DO SPOLEČNOSTI ? N A KOHO SE MOHU OBRÁTIT ? Praktická část.
Zákon o sociálních službách
Hodnocení domácího prostředí DEMO Zkušenosti z praxe
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
Centrum pro rozvoj péče o duševní zdraví Moravskoslezského kraje KRIZOVÉ CENTRUM OSTRAVA ul. Nádražní 196, Moravská Ostrava tel.: ,
Posouzení nepříznivé sociální situace
Hodnocení domácího prostředí Kazuistiky
Potřeby rodin dětí a mládeže s onkologickým onemocněním Studentská vědecká konference České Budějovice Mgr. Hana Burkertová.
Dobrovolnická činnost v Domově Sue Ryder Příklad dobré praxe
HEWER SOCIÁLNÍ AKTIVIZACE
Transformace sociálních služeb pro lidi s postižením
Klient jako motor změny
K LIENT JAKO MOTOR ZMĚNY Klient jako partner a spolutvůrce terapie Mgr. Veronika SlepičkováBc. Tereza Peštová
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Následná a akutní rehabilitace po CMP
KANADSKÉ HODNOCENÍ VÝKONU ZAMĚSTNÁVÁNÍ – COPM
Funkční geriatrické vyšetření a testy
M ODELOVÉ A KTIVITY V K ONTEXTU K OGNITIVNÍ R EHABILITACE Bc. Tereza Peštová Mgr. Veronika Slepičková ERGO Aktiv o.s. – Centrum odborné péče pro osoby.
Přínos dobrovolnického programu pro onkologické pacienty
„Role sociálního pracovníka v neurorehabilitaci“
Psychopedie zabývá se klienty s mentální retardací, poruchami duševními (pervazivní vývojové poruchy, SPU a poruchy chování, schizofrenií, afektivními.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Psychiatrie, její postavení a organizace psychiatrické péče (bakalářské a magisterské studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno definice.
Komunitní terénní centrum Psychiatrické nemocnice Bohnice
Role nelékařů v českém zdravotnictví
SOCIÁLNĚ TERAPEUTICKÉ DÍLNY MPSV
Další dílek do skládanky podpory osob se zdravotním postižením.
Jak se zařadit do společnosti? Nastínění podstaty sociální práce
Mgr. Vendula Baboučková. A – akce R – rehabilitace P – pomoc I – integrace D – dobrovolnost A – agapé (-láska pečující), křesťanská láska, sounáležitost,
Projekt Pšov Evropský sociální fond Operační program rozvoje lidských zdrojů ZÁVĚREČNÁ KONFERENCE Most Tento projekt je spolufinancován Evropským.
HELENA TLASKALOVÁ KLINIKA REHABILITACE FN MOTOL PRAHA
Dejvice Matěj Volf Seminář Město v dějinách Aktivita č. 1 Praha – město našeho života Projekt č. CZ.2.17/3.1.00/36097, podpořený Evropským sociálním fondem.
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
Domov Trmice Za Humny 580 Gorkého 889
1 Budoucnost komunitních služeb v ČR Zuzana Jentschke Stőcklová náměstkyně ministryně pro sociální a rodinnou politiku.
Gerontopsychologie v praxi Mgr. Kateřina Bartošová Mgr. Markéta Kukaňová.
Domov pro osoby se zdravotním postižením v Horním Benešově
Ergoterapie u CMT V. Ježková Bc., H. Hlochová Bc. Ergoterapie Klinika rehabilitace FN MOTOL.
Domov seniorů T.G.M. Beroun Poskytování sociálních služeb Příspěvková organizace Pod Studánkou Beroun Zpracoval: Marek Paclt.
G RANADA – E RASMUS + S PECIFIKA OŠETŘOVATELSKÉ A NUTRIČNÍ PÉČE U SENIORŮ V ZAHRANIČÍ Lucie Kenkušová a Kristýna Hypešová.
ŠANCE LOVOSICE Prezentace služeb. ŠANCE LOVOSICE je nestátní neziskovou organizací, která se věnuje provozem sociálních služeb a služeb souvisejících,
Jan Vacek. Program cerebrovaskulárních center  Věstník MZ …………………………………………………………… …………………………………………………………… …………………………………………………………… ……………………………………………………………
Domov důchodců Dubí, příspěvková organizace Na Výšině 494 a Ruská 130.
KOORDINOVANÁ REHABILITACE Z POHLEDU ERGOTERAPIE Mgr. Kateřina Svěcená Ergoterapeut Klinika rehabilitačního lékařství 1. LF UK a VFN v Praze.
Sociální prostředky rehabilitace zdravotně postižených JUDr. Pavel Ptáčník, MPSV.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Vzdělávání pro zdrav í PředmětZdravověda Tematický.
Lotos Brno Psychosociální rehabilitace a podpora zaměstnanosti osob závislých na alkoholu.
Projekt Zvyšování kvality života uživatelů sociálních služeb se zdravotním postižením ve Zlínském kraji je spolufinancován Evropským sociálním fondem prostřednictvím.
REHABILITAČNÍ DÍLNA - PŘÍPRAVA NA PRÁCI. C ÍLOVÁ SKUPINA Služba je určena osobám s mentálním postižením, které mají vážný zájem o začlenění do pracovního.
Možnosti a přínosy rehabilitace u pacientů s roztroušenou sklerózou Prim. MUDr. Martina Kövári Klinika rehabilitace a tělovýchovného lékařství 2. LF UK.
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Centrum služeb a podpory Zlín o.p.s. HORIZONT ZLÍN
Gerontopsychologie v praxi
Spolupráce zdravotníků a sociálních pracovníků; možnosti následné péče
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Důležitost propojování zdravotního a sociálního systému
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Volný čas u lidí v pobytových sociálních službách
Ústav vs. Komunitní služba
Transkript prezentace:

MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST Život s poškozením mozku

KANADSKÉ HODNOCENÍ VÝKONU ZAMĚSTNÁVÁNÍ – COPM Mgr. Veronika Slepičková veronika.slepickova@ergoaktiv.c z Bc. Anna Havelková anna.havelkova@ergoaktiv.cz

Copm – jeden z nástrojů pro definování cílů Klient jako strom – mnoho cílů – klient v centru, cíle vycházejí od něj, COPM jako jeden z nástrojů, který pomáhá definovat jednotlivé cíle (soběstačnost, produktivita, volný čas)

KANADSKÉ HODNOCENÍ VÝKONU ZAMĚSTNÁNÍ Canadian Occupational Performance Measure (COPM) = individualizované subjektivní hodnocení standardizovaný ergoterapeutický test

COPM – Cíle definovat problémové oblasti ve výkonu zaměstnávání/aktivit odhalit priority klienta v oblasti výkonu zaměstnávání/aktivit subjektivně zhodnotit aktuální výkon a spokojenost klienta ve stanovených problémových oblastech  změřit změny ve vnímání vlastního výkonu klientem v průběhu ergoterapeutické intervence (Law at al., 2005) Jelikož je test součástí vstupního a výstupního vyš. – je vidět změna ve vnímání vlastního výkonu klientem - Může se provádět i kontrolní COPM v průběhu intervence

COPM – Průběh Semi-strukturovaný rozhovor Klient pod vedením terapeuta: definuje aktivity z oblasti soběstačnosti, produktivity a volného času ve kterých se cítí omezen hodnotí důležitost vybraných aktivit (1 – 10) Doba – 30 -45 min, podle klienta Terapeut vyzve klienta, aby mu popsal svůj den – všechny činnosti, které během dne provádí

COPM – Průběh Po čase probíhá kontrolní hodnocení hodnotí svůj aktuální výkon ve zvolených aktivitách (1 – 10) hodnotí osobní spokojenost s aktuálním výkonem (1 – 10) celkové skóre Po čase probíhá kontrolní hodnocení Důležitá je spokojenost s aktuálním výkonem, např. výkon může být 5, ale spokojenost s tímto výkonem může klient ohodnotit 10..

Kazuistika – Paní Karolína nar. 1960 povolání: dělnice stav po resekci meningeomu a cévní mozkové příhodě Příklad – aneb, jak to probíhá u nás – COPM – sestavení individuálního plánu, který se nemusí shodovat s COPM – může z něj ale vycházet + shrnutí

Ergoterapeutické Vyšetření motorika pohyb v interiéru/exteriéru pomocí mechanického invalidního vozíku LHK plegická snížení celkové výdrže (unavitelnost) a fyzické kondice zhoršená stabilita soběstačnost nutná dopomoc v pADL i iADL (oblékání, hygiena, příprava pokrmů, nakupování apod.) kognitivní funkce BPN

COPM Problémy ve výkonu zaměstnávání Vstupní hodnocení Výstupní hodnocení/reevaluace výkon spokojenost Samostatná mobilita 1 5 9 Procházky 3 10 Návštěva kulturních akcí 2 Péče o domácnost Styk s přáteli 4 6 Celkové skóre 5,2 3,8 5,8 Změna ve výkonu 0,6 Změna ve spokojenosti Mobilita, procházky - zlepšení Návštěva kulturních akcí – 10,10 – 5,2 Styk s přáteli – 9,4 – 6,3 - změna náhledu

Individuální Plán cíle: zvládnout samostatný pohyb v interiéru bez invalidního vozíku zvládnout lépe běžné denní činnosti (oblékání, hygiena, přesuny, vaření, péče o domácnost) naučit se základní práci s počítačem (základní programy a internet) nalézt produktivní činnost (např. dobrovolnictví v místě bydliště) Ze COPM vycházíme při stanovování individuálního plánu – slouží jako vytyčení problémových oblastí, na které se poté navrhne individuální plán, podle kterého se pracuje v terapii - efektivita

Shrnutí na počátku terapie na konci terapie subjektivní potřeba asistence při přesunech veškeré domácí práce (vaření, úklid) obstarávala rodina chůze v interiéru možná pouze ve vysokém chodítku na konci terapie přesuny možné bez jakékoliv asistence přípravu pokrmů v domácnosti začala opět obstarávat klientka (s asistencí) chůze v interiéru možná s oporou o 1 FH

COPM – PRAKTICKÝ VÝSTUP Výsledky hodnocení se používají ke: stanovení individuálních cílů terapie stanovení terapeutického plánu

Využití COPM v Neurorehabilitaci akutní lůžka lůžková RHB oddělení oddělení následné péče ambulance léčebné lázně rehabilitační kliniky a ústavy + domácí péče? akutní lůžka – COPM určeno především pro rodinné příslušníky rehabilitační lůžka – jak s pacienty, tak rodinnými příslušníky, důležitým výstup pro návrat do domácího prostředí, co je pro toho daného člověka důležité, aby se cvičilo, prostě by si to měl určit sám a ne že se mu naordinuje to a to, samozřejmě nutná konzultace s terapeutem lázně, rhb kliniky, ústavy, ambulance – důležité zjistit, proč tam jsou (přišli se tam jen zrelaxovat nebo za účelem zlepšení zdravotního stavu?) a za čím ta terapie ty 4 týdny povede oddělení LDN/následní péče – důležitá otázka důstojnosti dožití starého člověka domácí péče – každý by si měl říct, pokud chce něčeho v životě dosáhnout nebo změnit (ať už student, pracující, nezaměstnaný, OZP apod.), jaké překážky mu v této změně zabraňují

Domácí péče neformální rozhovor 3 oblasti výběr problémových oblastí soběstačnost produktivita volný čas výběr problémových oblastí sestavení cílů Co si vzít ze COPM? Klient v centru dění 3 oblasti Výběr problémových oblastí Sestavení cílů - vizualizace

Aktivity/Zaměstnávání soběstačnost osobní péče funkční mobilita samostatnost v komunitě produktivita placená/neplacená práce organizace domácnosti hra/škola volný čas pasivní odpočinek aktivní odpočinek společenský život osobní péče (výběr oblečení, svlékání, otevírání nádob, nalévání tekutin, použití toalety, osobní hygiena, úprava nehtů, holení, nalíčení, , čištění zubů, sexuální život, užívání léků) funkční mobilita (otáčení se na lůžku, přesuny – vozík, vana, chůze po schodech, nastupování a vystupování z auta) samostatnost v komunitě (řízení auta, přeprava MHD, telefonování, domlouvání schůzek, manipulace s penězi, vyplňování formulářů, jednání na úřadech, nakupování) placená/neplacená práce (hledání a výběr zaměstnání, domlouvání pohovorů, absolvování příjímacího pohovoru, učení se novým věcem, zvládání zodpovědnosti, vztahy se spolupracovníky, dochvilnost, zvládání problémů/konfliktů) organizace domácnosti (nákup potravin, příprava pokrmů, úklid domácnosti, praní, žehlení, drobné opravy v domácnosti, péče o děti) hra/škola (manipulace s předměty, šplhání, házení, běhání, skákání, kreativní vyjádření, psaní, počítání, práce v kolektivu, ústní projev, pamatování úkolů) pasivní odpočinek (poslouchání hudby, sledování televize, čtení knih, novin, časopisů, pletení, šití, háčkování, zájem o koníčky, kreativní činnosti, stolní a karetní hry) aktivní odpočinek (sportování, péče o domácí zvíře, návštěva kulturních akcí, návštěva restauračních zařízení, společenský život, řízení auta, procházky, cestování) společenský život (hovor s přáteli/rodinou, telefonování, účast na večírcích, psaní dopisů, plánování společenských schůzek apod.)

Závěrem… Význam COPM: Propojení terapie a reálného života Přínos nových informací do terapie Zapojení klienta do terapie Zjištění míry změny subjektivního vnímání vlastního stavu klientem – podstatné pro začlenění reálného pokroku do běžného života Co nám COPM přináší?

Děkujeme za pozornost!