SOCIOLOGIE B2 Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. AR 2013/2014 Fakulta sociálních studií katedra sociologie.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Typy otázek v dotazníku
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu II.
MARKETINGOVÝ VÝZKUM.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název.
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
AV stručná prezentace.
Metody výzkumu Dotazník.  studium literatury a pramenů  dotazník  rozhovor  přímé pozorování  analýza dokumentů.
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A8 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníŘíjen.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
Techniky sběru empirických dat Známe již základní výhody a nevýhody kvantitativní a kvalitativní metody výzkumu……ale jaké máme nástroje sběru empirických.
Techniky sběru empirických dat Známe již základní výhody a nevýhody kvantitativní a kvalitativní metody výzkumu……ale jaké máme nástroje sběru empirických.
Sociologie B2 AR 2012/2013 Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií katedra sociologie.
Tazatelská síť.
Marketingový výzkum.
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
Spotřebitelský výzkum
Dotazovací techniky I. Druhy dotazovacích technik a jejich užití:
Základy pedagogické metodologie
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_07 MARKETINGOVÝ VÝZKUM II. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Zásady experimentální práce (především v biologii)
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
Fakulta sociálních studií
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Metody sociální psychologie
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Marketingový výzkum – zjišťování informací Vypracoval : Ing. Adéla Hrabcová Projekt Anglicky v odborných.
Skupinové interview (Focus group)
Sociologie C 3. cvičení Tematická rekapitulace 2. cvičení - pojem paradigma a výzkumná paradigmata v sociologii – kvantitativní a kvalitativní metoda.
Kvantitativní, kvalitativní a smíšený výzkum
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
MIS = marketingový informační systém
Pedagogická diagnostika
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Praktikum 4c: Tabulky, baterie otázek 16/5/08. Tabulky - metoda popisu dat.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
Základy sociální psychologie
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Sociologie B2 AR 2012/2013 Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. Fakulta sociálních studií katedra sociologie.
Metody sociálního výzkumu 3. blok Denní studium LS 2008/ blok.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Techniky sběru empirických dat Známe již základní výhody a nevýhody kvantitativní a kvalitativní metody výzkumu……ale jaké máme nástroje sběru empirických.
Výzkum v politických vědách Interview, pozorování
Úvod do kvalitativního výzkumu
Techniky sběru empirických dat Známe již základní výhody a nevýhody kvantitativní a kvalitativní metody výzkumu……ale jaké máme nástroje sběru empirických.
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Sociologický výzkum II.
Dotazník rozhovor Pozorování Kazuistika
Metody a techniky výzkumu II.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

SOCIOLOGIE B2 Mgr. Ondřej Roubal, Ph.D. AR 2013/2014 Fakulta sociálních studií katedra sociologie

SHRNUTÍ ●Základní terminologie ● Etapy sociologického výzkumu ● Kvantitativní a kvalitativní metoda výzkumu

TECHNIKY SBĚRU EMPIRICKÝCH DAT

1) Pozorování 2) Rozhovor 3) Dotazník 4) Studium písemných pramenů (analýza dokumentů) 5) Experiment

Pozorování 1) Standardizované a nestandardizované pozorování 2) Přímé a nepřímé pozorování 3) Zúčastněné a nezúčastněné pozorování 4) Anonymní a neanonymní (skryté a zjevné) pozorování

● Data se shromažďují v přirozených podmínkách, jsou aktuální ● Anonymní zúčastněné pozorování poskytuje autentické a nezkreslené informace o sledovaných jevech ● Umožňuje sledovat sled vztahů a souvislostí zpřístupněný pouze pozorováním ● Možnost proniknout do hloubky a detailů řešeného problému

● Časová a finanční náročnost ● Problematický záznam dat – zejména v případě anonymního zúčastněného pozorování ● Zkreslení dat – efekt pozorovatele v případě zjevného pozorování ● Chyba prvního dojmu (haló efekt)- nežádoucí usměrnění a nežádoucí selekce pozorovaných informací v závislosti na prvním dojmu ● Etické otázky – metody pozorování, některé skryté formy pozorování bez souhlasu pozorovaných, nutnost zachování soukromí ● Ztráta objektivity v přístupu badatele při dlouhodobém pozorování v případě zúčastněného pozorování ● V případě nestandardizovaného pozorování nedostatečná možnost zobecnitelnosti výsledků 

Rozhovor 1) Standardizovaný a nestandardizovaný 2) Zjevný a utajený rozhovor 3) Individuální a skupinový rozhovor 4) Měkký, neutrální a tvrdý 5) Hloubkový rozhovor 6) Biografický rozhovor 7) Panelový rozhovor 8) Řízené rozhovory s dotazníkem

● Menší nároky na iniciativu respondenta, je obtížnější vynechat odpovědi na některé otázky ● Víme, že dotazovaná osoba je ta, která byla vybrána do vzorku ● Proporce úspěšně dokončených rozhovorů je vyšší, než návratnost dotazníků ● Standardizované rozhovory – pokrytí velkých souborů respondentů, rychlé a přesné statistické zpracování dat, zobecnitelnost ● Nestandardizované rozhovory – mnoho detailních informací, autenticita výpovědí, hlubší porozumění

● Velice pracná a nákladná technika sběru dat ● Vyžaduje spolupráci vyškolených tazatelů v terénu (hrozí falzifikace dat, zkreslení osobností tazatele, nepřesné záznamy odpovědí) ● Výzkum na prostorově rozptýleném vzorku je nákladný ● Osobní dotazování - anonymita výzkumu je pro respondenty málo přesvědčivá ● Problém reaktivity - vliv osobnosti tazatele na dotazovaného, možné zkreslení dat 

Dotazník 1)Přímé dotazování 2) Dotazník poštou

Základní pravidla při tvorbě otázek v dotazníku – jak se správně zeptat? ● Otázka musí mít jednoznačnou vazbu na sledované cíle výzkumu a hypotézy ● Otázka musí být srozumitelná, jednoznačná a nezavádějící ● Otázka musí stavět na tom, co respondent zná, na co je schopen odpovědět ● Otázka by měla být emocionálně přijatelná

Základní pravidla při tvorbě otázek v dotazníku – čemu se při konstrukci otázek vyhnout? ● Neptat se v jedné otázce na dvě věci současně ● Nenavádět otázkou k určitému typu odpovědí ● Vyhnout se nespisovným a nesrozumitelným výrazům ● Vyhnout se dvojitému záporu

Je následující uzavřená otázka správně formulovaná? „Jak jste spokojeni s materiálním zázemím na VŠFS a kvalitou pedagogů? a)ano, zcela spokojen b) jen částečně spokojen c) spíše nespokojen d) zcela nespokojen Přináší následující otázka v dotazníku reliabilní data? „Díváte se často na televizi“? a)ano b)ne

● Lze postihnout velké soubory respondentů, relativně rychle a při poměrně nízkých nákladech (nízká náročnost na čas a finance) ● Nízká reaktivita, vysoce přesvědčivá anonymita ● Rozptýlený vzorek respondentů lze poměrně levně a rychle zachytit pomocí dotazníku poštou ● Použití techniky dotazníku nevyžaduje vždy přítomnost tazatelů, snižují se náklady na jejich proškolení ● Kvalita dat není zatížena možnými chybami tazatelů (nepřesné záznamy odpovědí, falzifikace dat)

● V případě dotazníku poštou nízká návratnost ● O dotazníku vyplněného bez přítomnosti tazatele není zřejmé, jestli byl skutečně vyplněn tím, komu byl adresován ● Vysoké nároky na iniciativu respondenta, objevuje se neúplné vyplnění dotazníků 

Experiment Experiment je metodou zjišťování různých jevů a situací, jejich vzájemných vztahů, a to v určitých podmínkách, které jsou záměrně – uměle navozeny nebo vyvolány. Metodu experimentu můžeme charakterizovat jako vědeckou snahu poznání jevů, ve které výzkumník záměrně a účelově manipuluje nebo jinak usměrňuje nezávislou proměnnou a systematicky sleduje efekty těchto manipulací v podobě konkrétních účinků na závislé proměnné, kde k žádným vnějším intervencím ze strany výzkumníka nedochází.

Milgramův experiment

V roce 1963 americký sociální psycholog Stanley Milgram Milgram experimentálně ověřit, jak daleko jsou lidé schopni zajít ve své poslušnosti k autoritě. Milgram se tak pokusil přispět k vysvětlení psychologických příčin holokaustu. Výsledky tohoto experimentu byly šokující.

Experiment proběhl na Univerzitě Yale, dobrovolnící byli získání na základě inzerátu, dostali odměnu 4 dolary Respondenti byli informováni, že jde o experiment sledující okolnosti učení Respondenti byli dále rozlosováni do dvojic učitel/žák – losování bylo výzkumníky nastaveno tak, aby se učitelem stal vždy skutečný respondent a žákem člen výzkumného týmu Učitel viděl, jak byl žák odveden do vedlejší místnosti a připoután do křesla

Učitel seděl v místnosti s mikrofonem, reproduktorem a pultem s 30 tlačítky označenými od 15V do 450V 15V – „lehký šok“ 435V- „těžká rána“ 450V – „XX“ Učitelovi bylo řečeno, že bude zkoumán vliv učení na bolest V případě chybné odpovědi měl dát učitel žákovi elektrický šok – bylo učitelům řečeno, že to bude trochu žáky bolet, ale nebude to nebezpečné

Na začátku experimentu se žáci „pletli“ jen málo – s narůstající intenzitou šoků však chyb přibývalo Učitel slyšel následující: 75V - žák začíná naříkat 120V – žák křičí, že to že to bolí 150V - žák volá, „nechci pokračovat“ 180V – žák sténá, nemůže bolest vydržet 270V – výkřiky žáka jsou stále zoufalejší 300V – žák volá, že nebude odpovídat Experimentátor učiteli říká, že mlčení je špatná odpověď! Učitel je nabádán pokračovat. 330V – žák se neozývá, je slyšet ticho.

Experimentátor učitele povzbuzuje: „Prosím pokračujte“ „Experiment vyžaduje, abyste pokračoval“ „Je nezbytné, abyste pokračoval“ „Nemáte jinou volbu, musíte pokračovat“

A výsledky experimentu?

100% učitelů (respondentů dobrovolníků) pokračovalo do stupnice 300V 63% učitelů došlo až na konec stupnice (450V) – i když se trochu zdráhali a vyjadřovali obavy, že žák může zemřít

PROBLÉM REAKTIVITY A ZKRESLENÍ – NEDOKONALOST TECHNIK SBĚRU DAT

SITUACE REAKTIVITY Měřící aparát ovlivňuje měřený systém (reaktivní a nereaktivní metody sběru informací) Jaké techniky lze považovat za reaktivní či naopak nereaktivní techniky výzkumu???

Pozorování jako reaktivní technika „Hawtornský experiment“

Dotazník jako reaktivní technika „Asijská nemoc“

Představme si, že se objevila zákeřná choroba a očekává se, že v důsledku této nemoci zemře 600 spoluobčanů. Existují zde při tom dvě možnosti, jak se s nemocí vyrovnat.

Program 1 zajistí, že bude 200 lidí zachráněno, Program 2 zajistí, že s 1/3 pravděpodobností přežijí všichni a s 2/3 pravděpodobností zahyne všech 600 lidí. V takto pozitivně zarámovaném problému většina respondentů volí Program 1 a vyhne se rizikovější variantě nabízející Program 2.

Jiná skupina respondentů stojí před stejným problémem, jen volí z jiných typů Programů. Program 3 zajistí, že 400 obyvatel zemře, Program 4 zajistí, že s 1/3 pravděpodobností nikdo nezemře, a s 2/3 pravděpodobností zahyne všech 600 lidí. V takto negativním rámu většina respondentů volí Program 4, tedy variantu rizikovější. Programy 1 a 3 jsou varianty v oboru případech logicky podobné, ovšem vyvolávají odlišné psychologické reakce. Jistota záchrany 200 lidí se zdá být atraktivnější volbou, než jistota úmrtí 400 lidí.

Příklad Čeká vás operace Lékař 1 – z 90% pravděpodobností přežijete Lékař 2 – pravděpodobnost, že zemřete je 10 % Jakého lékaře si zvolíte?

Rozhovor jako reaktivní technika EFEKT VÝBĚRU ROLE