PhDr. Jitka Jirsáková, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hra riskuj pro opakování znalostí.
Advertisements

Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Občanská výchova ETAPY LIDSKÉHO ŽIVOTA.
Mladší školní věk 6/7 – 11/12 let
VY_32_INOVACE_VkZ.6.06-Vývojové etapy člověka-prezentace
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Anotace Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název VM: Porod Kód VM:
Název Ontogeneze člověka
Vývoj člověka - postnatální
Fetální období.
FÁZE ŽIVOTA.
Základní škola a Mateřská škola, Šumná, okres Znojmo OP VK 1
SOUSTAVA ROZMNOŽOVACÍ
DÍTĚ PŘED NAROZENÍM.
EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Hodnocení novorozence
Období postnatální (po narození)
Opakování - vývoj jedince
Vývojová stádia člověka
Vývin nového jedince Filip Bordovský.
Porod mimo zdravotnické zařízení
Vývoj člověka Ontogeneze.
Těhotenství, dětství a dospívání
ontogeneze prenatální a postnatální vývoj
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
HLAVNÍ OBDOBÍ LIDSKÉHO ŽIVOTA
STÁRNEME A MĚNÍME SE Alica Vacková 4.B
Žena a sport.
Kostra.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Aneb od zygoty až po seniora za 10 minut
REPRODUKČNÍ SYSTÉM SCHÉMATA, OBRÁZKY.
Downův a Edwardsův syndrom
Pří_227_Savci_Vývoj lidského plodu Autor: Mgr. Martina Vaculová
Průběh porodu a šestinedělí
Anamnéza v pediatrii Vyšetření dítěte
Periodizace lidského věku: Období dospělosti Období stáří
RŮST A VÝVOJ DÍTĚTE Mgr. Petra Sedlářová.
Fáze vývoje jedince Mgr. Jana Gajdošová
PÉČE O PATOLOGICKÉHO NOVOROZENCE
Biologické děje v dospívání
A lecture about where babies come from
Pediatrie - dětské lékařství
Vývoj orgánů Periodicita – střídání odb.pomalejšího a rychlejšího vývoje orgánů Alternace – vzájemné střídání při vývoji orgánů Akcelerace – fáze zrychlení.
Střední pedagogická škola J.H.Pestalozziho Litoměřice
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010 VY_32_INOVACE_E 12/01 Porod.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období mladšího školního věku klíčová slova : školní práce, bisexuální.
Novorozenecké, kojenecké a batolecí období Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Simona Stránská Název: VY_32_INOVACE_09_B_18_Novorozenecké,
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky prenatálního období klíčová slova : koncepce, morula, blastocysta.
PŘÍRODOPIS 8. ROČNÍK VY_52_INOVACE_34_01_ontogeneze jedince.
Dětství, puberta, dospělost Prezentaci vytvořil Jiří Nezbeda.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:
Druhy změn ve vývoji.  Během života nastává mnoho životních změn změn  Změny můžeme rozdělit do čtyř základních skupin základních skupin  Tyto změny.
TĚLESNÝ, FUNKČNÍ A PSYCHICKÝ VÝVOJ DĚTÍ A MLÁDEŽE Linda Husáková UTV-SE
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky novorozeneckého období klíčová slova : oválné okénko, červené krvinky,
NERVOVÁ SOUSTAVA.
V ÝVOJ PLODU V DĚLOZE Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Novorozenecké období. Od narození – do 6. – 8. týdne Od narození – do 6. – 8. týdne Vývojový mezník na počátku období Vývojový mezník na počátku období.
Ontogenetický vývoj. cílová skupina: střední školy anotace : charakteristické znaky období adolescence, plné dospělosti, zralosti, středního věku a stáří.
Vývoj osobnosti I. Od prenatálního období po batole Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Miroslava Wrubelová. Dostupné.
Školní zralost Bc. Lenka Hufová 2016.
Vývoj jedince Autor: Mgr. Iva Hirschová
Postnatální období –starší školní věk
Tělesný, funkční a psychický vývoj dětí a mládeže
KOSTERNÍ SOUSTAVA Tvoří kostra těla.
Období lidského života
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Transkript prezentace:

PhDr. Jitka Jirsáková, Ph.D. jitkajirsakova@seznam.cz BIOLOGIE DÍTĚTE II. UČITELSTVÍ UMĚLECKÝCH ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ V ZUŠ, SOŠ A KONZERVATOŘI II. ROČNÍK, ZS 2011/2012 PhDr. Jitka Jirsáková, Ph.D. jitkajirsakova@seznam.cz

Příprava na porod předporodní kurzy literatura a internet těhotenská cvičení výběr porodnice (registrace v Praze) výbavička pro dítě taška k porodu otec u porodu porodní plán porod doma, do vody, dula … klasické vedení porodu x aktivní porodnictví „porod bez násilí“(něžný) podle Frederika Leboyera (1974)

POROD vypuzení plodu z dělohy stahy děložní sliznice oxytocin = hormon zadního laloku podvěsku mozkového (hypofýzy) má 3 doby porodní: 1) doba otevírací = nepravidelné stahy dělohy; pokles hladiny progesteronu; vylučování oxytocinu; roztlačování děložní branky (+- 3 – 12 hodin) 2) doba vypuzovací = odtok plodové vody, vypuzení plodu (10 – 60 minut) 3) doba lůžková = vypuzení placenty (podání oxytocinu nitrožilně) ohrožení plodu při porodu (hypoxie – nedostatek kyslíku; možnost poranění; infekce)

. poloha ženy při porodu (různé možnosti) epizotomie (nástřih) ano či ne ? Ošetření novorozence přestřižení pupečníku po jeho dotepání; dítě je položeno matce na nahé tělo otře se vyhřátou plenou odsají se zbytky plodové vody z úst i nosu desinfekce očí hodnocení zdravotního stavu dítěte (Apgar-skóre = počet srdečních tepů, dýchání, napětí svalů, odpověď na podráždění, barva kůže) hodnotí se v 1, 5 a 10 minutě po porodu (např. 10-10-10) sestra dítě zváží, změří a označí číslem zabalené ho přiloží matce prvně k prsu (cca do 30 min po porodu – vzestup hormonů prolaktinu a oxytocinu) vyšetření novorozence pediatrem .

Období postnatální Novorozenecké Období začíná přestřižením pupečníku a trvá do 28.dne života dítěte adaptace na podmínky mimo dělohu (začíná normálně fungovat dýchací a cévní soustava) změny ve složení krve → redukce počtu červených krvinek (novorozenecká žloutenka = vzestup hladiny bilirubinu v krvi; svícení modrým světlem) → uvolňuje se červené krevní barvivo → žlučové barvivo bilirubin malá schopnost regulace tělesné teploty (snadno se přehřeje i podchladí) smolka – první vyprázdnění střeva, tmavé barvy

. nezralá nervová soustava → závislost na matce Moroův reflex → podtržení podložky po dítětem; šermíř hmotnostní úbytek → 5 – 10 % porodní hmotnosti během prvních 3dnů ošetření pupečního pahýlu → vysoušení lihem; odstranění při odchodu z porodnice screeningová vyšetření v porodnici → vzorek kapilární krve z patičky → porucha funkce štítné žlázy, fenylketonurie, porucha hormonů nadledvin vyšetření oční čočky a sluchu novorozence vyšetření kyčlí ortopedem (3. – 4.týden) Donošený novorozenec porodní hmotnost 3000 – 4000 g porodní délka cca 50 cm obvod hlavy cca 34 cm tělesná proporcionalita = velká hlava, dlouhý trup a krátké končetiny .

RIZIKOVÝ NOVOROZENEC poruchy poporodní adaptace patří sem novorozenci z rizikových těhotenství, nedonošené děti, hypotrofické, děti s vrozenými vadami a děti ohrožené nebo poškozené při porodu nedonošený novorozenec → narozen před 37.týdnem těhotenství; anatomická i funkční nezralost orgánů, nebezpečí hypoxie = inkubátor hypotrofický novorozenec → takový, který po normální délce těhotenství váží méně než 2500 g (způsobeno hl. špatnou výživou matky nebo poruchou přenosu živin placentou) přenošený novorozenec → narozený po 41.týdnu těhotenství; možnost hypertrofie – velká porodní hmotnost

Šestinedělí období, kdy se tělo ženy vrací do původního stavu hojí se poranění vzniklá při porodu pohlavní orgány a celý organismus se vrací do stavu před otěhotněním (zavinování dělohy) zahajuje činnost mléčná žláza, nastává kojení žena po porodu je ponechána 2 hodiny na porodním sále pro případ komplikací „rooming-in“ v porodnicích nedělce se sleduje teplota a krevní tlak kontrola porodních poranění, „očistků“(lochie), pravidelnost stolice a močení propuštění z porodnice 4.-5. den, po císařském řezu 5.–7. den

Kojenecké období od 29. dne do 1. roku života dítěte kojení (alespoň 4. – 6.měsíců) rychlý růst a intenzivní psychomotorický vývoj růstové tempo v tomto období je nejprudší v celém růstovém období po narození novorozenec = 50 cm , 3-4kg , 34 cm (obvod hlavy) kojenec 1.rok = 75 cm, 10 kg , 46 cm (obvod hlavy) osifikace kostry (např. vývoj kyčelního kloubu = od 3.- 4.měsíce osifikační jádra v hlavici stehenní kosti) vývoj páteře → postupné vzpřimování dítětě a dvojesovité prohnutí vývoj lebky → po narození není zcela zkostnatělá; kraniostenózy (předčasný srůst švů lebečních) vývoj zubů → mléčný chrup; mezi 5.-9.měsícem (v 1.roce cca 8 zubů)

. intenzivní motorický vývoj batolete velký mezník je úsměv dítěte! (ve 2.měsíci reaguje úsměvem na úsměv, již není bezděčný) reakce na světlo, hluk v 6.měsících se převalí ze zad na břicho okolo 9.měsíce sedí a začíná se stavět kolem 1.roku začíná 1.krůčky ke konci 1.roku spí cca 14 hodin denně neustále se učí rozvoj řeči (3 – 5 slov v 1.roce) od 6.měsíce postupné zavádění příkrmů výživa dětí

Batole (2-3 roky) osamostatňování dítěte – v chůzi, řeči, přijímání potravy, udržování čistoty a v poznávání okolního prostředí častá zranění v tomto věku zpomalení růstového tempa (v průměru o 12 cm = ve 2letech cca 87 cm, tj. přibližně 50% konečné výšky v dospělosti; ve 3letech cca 97 cm, o 9 cm) hmotnost → za 2rok o 3 kg, za 3rok o 2 kg (cca 15kg) předozadní zploštění hrudníku růst lebky → ve 2letech o 2 cm; ve 3letech o 1 cm v 1,5roce se uzavírá přední lupínek vývoj chrupu → dokončení prořezání dočasného chrupu (20zubů) dítě si již skutečně hraje, jen neprohlíží! ke konci 2.roku zná užívá již 200 slov; začíná tvořit věty; co je to?; o sobě mluví ve třetí osobě ve 3letech zná již 3000 slov, otázka proč?; používá zájmeno „já“→ uvědomuje si svou identitu a odlišení od druhých

Předškolní věk (4 – 6 let) hlavní činností v tomto věku je hra s tvořivými prvky a pravidly (rozvoj jemné a hrubé motoriky, myšlení, paměti, představivosti, řeči i sebeovládání) růstové tempo → plynulé, o 6-7 cm za rok hmotnost → cca o 2 kg za rok v 6 letech v průměru měří 117 cm a váží 21 kg rozdíl ve výšce a hmotnosti mezi chlapci a dívkami je malý první proměna postavy → mezi 5. a 6. rokem → prodloužení končetin, ztenčení vrstvy podkožního tuku (tzv. období první vytáhlosti) Filipínská míra → zda se prsty pravé ruky dotkne levého ušního boltce (přes temeno hlavy) prořezání trvalého chrupu (kolem 6.roku) období prvního vzdoru; nutný sociální kontakt

Školní věk (7 – 14 let) dělí se na mladší a starší školní věk hlavní činností je učení (povinná školní docházka) zásadní změna životních podmínek nutný kvalitní spánek a relaxace rozlišování tvaru těla chlapců a dívek → vývoj druhotných pohlavních znaků chlapci jsou až do 10let stále větší a než dívky vadná držení těla logopedická cvičení na vady řeči od 12let – období druhé vytáhlosti (urychlený růst) v 11 – 13 letech mají dívky větší výšku i hmotnost než chlapci trvalý chrup → v 15 letech 28 zubů období druhého vzdoru → puberta

Adolescence (15 – 18 let) dosažení pohlavní dospělosti dívky → růst končí kolem 16.roku chlapci → růst končí kolem 18.roku citová rozkolísanost → emocionální labilita zvýšená hormonální aktivita → zájem o druhé pohlaví, první sexuální zkušenosti sekulární trend (sekulární akcelerace)→ vývojový směr, projevuje se zvyšováním tělesné výšky a hmotnosti dospělých a urychlením růstu a vývoje dětí a mládeže její příčiny: zlepšování sociálních a ekonomických podmínek ve vyspělých zemích ↑ tělesné výšky mužů o 1 cm za 10 let od začátku 20.století

Děkuji za pozornost!