Mezinárodní obchod David Štros, 2009
Historie Starověk - Středomoří (Féničané, Římané) Středověk – vnitrozemí, středomoří, pobřeží Atlantiku, merkantilismus Novověk – rozvoj ekonomických teorií, koncentrace obchodu do velkých přístavů
Ekonomické teorie Feudální systém (není teorie) – zemědělství, neekonomické myšlení Merkantilismus - důraz na národní zájmy, cíl aktivní obchodní bilance (dovážet suroviny a vyvážet výrobky), rozvoj v Anglii a Francii Volný trh – odstranění cel, důraz na obchod samotný Protekcionizmus – obdoba merkantilismu
Účastnící obchodu jsou z různých zemí Nemusí se jednat jen o zboží, ale i služby, licence.. Faktory rozvoje – geografie, dopravní dostupnost, politicko-ekonomické vztahy, ekonomické systémy Dovoz (import) Vývoz (export) Obrat (dovoz + vývoz) Saldo (vývoz – dovoz) Hlavní nositel globalizace Co je mezinárodní obchod?
Integrace Odstranění bariér vzájemného obchodu 1) Zóna volného obchodu (NAFTA, EFTA) 2) Celní unie (JACU) 3) Společný trh (státy EU mimo eurozónu) Mezinárodní organizace – WTO (World Trade Organization), IMF (International Monetary Fund), WB (World Bank)
WTO Od členů (poslední Cape Verde, 2008) Tvoří 95% světového obchodu Sídlo Ženeva Řídící orgán Konference ministrů (cca jednou za dva roky) Generální ředitel Pascal Lamy Nyní probíhá tzv. Kolo z Doha (Doha Round)
Cíle WTO Odstranění překážek světového obchodu Zavedení volného obchodu Dohlížet na dodržovaní schválených dohod Pomoc rozvojovým zemím (moci ovlivnit vývoj) Zvýšení životní úrovně, snížení nezaměstnanosti Dohody jsou přijímány na základě konsenzu (který je však téměř nemožný)
Složení mezinárodního obchodu Rozdělení: obchod se zbožím (81%), obchod se službami (19%) V roce 2007 rostly služby (18%) více než obchod se zbožím (15%) 2/3 mezinárodního obchodu probíhá mezi EU, USA a Japonskem Raketový ekonomický růst zemí BRIC však přesunuje těžiště světového obchodu právě tam
Průmyslové výrobky (72%), těžební produkty (17%), zemědělské produkty (9%) Objem obchodu se zemědělskými produkty rostl v roce 2007 nejrychleji (19%) Obchod se zbožím
Obchod se službami Přeprava (24%), turistika (26%), ostatní (50%) Ostatní – stavebnictví, licence, finančnictví
Zahraniční obchod Česka 77% obchodu v rámci EU Aktivní obchodní bilance (2008) Nedůležitější partneři – Německo, Slovensko, Polsko Nejvýznamnějším obchodním artiklem jsou automobily
Zdroje Dnešní svět, 1.č. 2007/2008