Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
EFT – na emoce zaměřená terapie
Advertisements

INTEGRACE KBT S JINÝMI PSYCHOTERAPEUTICKÝMI SMĚRY
PRÁCE S EMOCEMI Mgr. Lucie Turská.
PŘEDMĚT ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD
MRTVICE JAKO NEZVANÝ HOST
PhDr. Věra Strnadová, Ph. D.
Psychologické směry Psychologie.
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Psychologie Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov01 Autor Mgr.
a jeho využití u klientů po CMP
Psychologie sportu stolního tenisu a tenisu obzvlášť Vojtěch Kaplan O4A.
PSYCHICKÉ JEVY.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze š
OB21-VVP-HUM-ZSV-MIK-L PSYCHOLOGIE, JEJÍ ODVĚTVÍ, VÝZNAM PRO ČLOVĚKA Mgr. Marie Mikulcová.
HUMANISTICKÁ PSYCHOLOGIE
Analytická psychologie
Myšlenkové základy skautingu
PSYCHOLOGIE Ψ. Obsah  CO JE TO PSYCHOLOGIE CO JE TO PSYCHOLOGIE  Psychologie zkoumá Psychologie zkoumá  Proč se zabýváme psychologií? Proč se zabýváme.
Psychologie štíhlé postavy
KBT z pohledu integrativního psychoterapeuta
Rodina, ve které žiji Není nejmenších pochyb o tom, že je to v prostředí rodiny a domova, kde se všechny největší ctnosti, veškeré ctnosti, které vévodí.
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Humanistické a existenciální teorie v SP
Udělejte si jarní úklid sama v
Poznámky pro výuku Předmět: PSYCHOLOGIE Autor: Mgr. Pavla Sukačová
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
Jméno autora: Mgr. Vlasta Kollariková Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_17_OSVZ_ON Ročník: I. Vzdělávací oblast: Společenskovědní.
Poruchy v komunikaci Tereza Svobodníková.
Systemický přístup v SP
SEBEPOZNÁNÍ základ psychologické přípravy
Teorie vzdělávání dospělých
Úvod do psychologie
Pedagogická fakulta Masarykovy university v Brně Katedra pedagogiky
Alfred Adler Narození 7. Únor 1870 Vídeň Úmrtí 28. Květen 1937 Aberdeen - rakouský lékař a psycholog, zakladatel individuální psychologie.
PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA PSYCHOLOGICKÉ TEORIE. PSYCHOLOGIE PŘEDMĚT SYSTÉM METODOLOGIE METODY PSYCHOLOGIE JAKO VĚDA POZNAT - VYSVĚTLIT - OVLIVNIT - PREDIKOVAT.
Obecná a vývojová psychologie
Tereza Doležalová, V8A Gymnázium Jiřího Ortena
Člověk jako osobnost (psychologie, disciplíny a směry)
PSYCHOLOGIE OSOBNOSTI
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Humanistická a existenciální psychologie
Nevědomí Souhrn duševních procesů, které probíhají mimo duševní oblast a pozornost člověka. Zapomenuté a potlačené objekty a pudy. Neuvědomovaná oblast.
Úvod do psychologie Kostovčíková Petra Cumminsová: Záhady experimentální psychologie.
PORADENSKÁ PSYCHOLOGIE JAKO ODBORNÁ A PROFESNÍ ČINNOST:
PSYCHICKÁ PŘÍPRAVA VE SPORTU
Vývojová psychologie Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
PSYCHOLOGICKÉ SMĚRY. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Psychologie. Úvod ot. Kde se ve svém každodenním životě setkáváme s psychologií?
Trocha teorie nikoho nezabije …. VLASTNOSTI OSOBNOSTI OSOBNOST - souhrn vlastností, procesů a stavů, návyků, postojů, které tvoří celistvou strukturu.
Osobní bezpečí Název školy: ZŠ Salvátor Název školy: ZŠ Salvátor Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název výstupu:
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Psychologie v obezitologii MUDr. Lenka Mičínová Sáblíková
HORIZONT ZLÍN Workshop
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
Psychoterapie MUDr. Pavel Theiner, Ph.D..
Teorie vzdělávání dospělých
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Psychologie v obezitologii
Humanistická a existenciální psychologie
Násilná osoba aneb co s ní
Kognitivní a postojové předpoklady pro práci s lidskou sexualitou
Nevědomí.
Základní směry v psychologii
Transkript prezentace:

Sebepoznání klientů KBT v porovnání s dalšími terapeutickými směry Mgr. David Kuneš Psychologický ústav FF MU v Brně

Co je sebepoznání? Sebepoznání je aktivní úsilí jedince odkrýt neuvědomované nebo nevědomé informace, které se přímo či nepřímo vztahují k jeho prožívání a chování.

Co nám sebepoznání může přinést? -díky porozumění svému vnitřnímu světu můžeme lépe porozumět ostatním lidem -uvědomíme si svou jedinečnost (a tím i jedinečnost druhých); srovnávání -poskytne větší možnost volby a tím i větší volnost ( uvědomění, jaké limity jsou dané)

Jak si vytváříme obraz sebe? -v batolecím období (1. – 3. rok věku) si dítě začíná uvědomovat samo sebe; užívá slovo „já“, pozoruje se v zrcadle apod. -nicméně až do staršího školního věku (asi 12 let) dítě nekriticky přejímá názory na sebe od dospělých ve svém okolí

-právě v dětském věku přejímáme od dospělých informace, které nás mohou ovlivnit na celý život – introjekty -teprve během dalšího vývoje člověk kriticky zpracovává informace získané od druhých osob -v rámci cíleného sebepoznání se lze vrátit k různým introjektům a přezkoumat je

Vývoj přístupu k sebepoznání – přehled terapeutických směrů I.psychoanalýza a dalšípsychodynamické směry II.humanistické a zážitkové směry III.rodinné směry, systemické a narativní přístupy IV.behaviorální, kognitivní a kognitivně behaviorální směry

Vývoj přístupu k sebepoznání – psychoanalýza -Freud: duševní poruchy vznikají z rozporu mezi nevědomými přáními a principem reality -abychom jim mohli úspěšně čelit, musíme přivést tyto nevědomé obsahy do vědomí -navrhl postupy k získání nevědomých obsahů: volné asociace, analýza snů, chybné úkony (interpretace)

Další psychodynamické přístupy Carl Gustav Jung -Individuace – cesta k sobě, „Stát se tím, kým člověk doopravdy je.“ -menší direktivnost při interpretaci obsahů – amplifikace - nový postup - aktivní imaginace

Další psychodynamické přístupy - většina psychodynamicky orientovaných terapeutů vede klienty k sebepoznání tak, že jim pomáhají odkrývat jejich nevědomí (přesněji nevědomé kognitivní procesy); jednou z výjimek je Wilhelm Reich – zaměření na tělo

Humanistické přístupy Carl Rogers – vede klienta k sebepoznání – nicméně spíše zaměření na to dobré, kladné – opomíjení negativních věcí Fritz Perls (gestalt terapie) – „Pokud máme nějakou vlastnost či charakteristiku, máme i její protiklad.“ – zaměřuje se i na to negativní

Humanistické přístupy Gestalt terapie – uvědomění/awareness -Vede klienty cíleně k prozkoumávání tří základních oblastí: -tělesné -emoční -kognitivní

Rodinné, systemické a narativní směry -nevedou klienty k sebepoznání -přesto poukázaly na některé komunikační vzorce a zdůraznili tak vztahy a komunikaci klientů -Systemické přístupy – svět každého z nás je jedinečný, protože si svou skutečnost konstruujeme

Behaviorální terapie -Joseph Wolpe – v rámci systematické desenzibilizace vedl klienty k většímu zaměření na emoce, ačkoliv se nejednalo v pravém slova smyslu o sebepoznání -kromě toho, jak už plyne z názvu, hlavní zaměření klienta na určité chování

Kognitivní terapie Albert Ellis a Aaron Beck -oba přímo vedli klienty k tomu, aby si uvědomili svá přesvědčení – tedy kognitivní složku -klienti si mohli lépe uvědomit, jaké mají základní (jádrová) přesvědčení o sobě, o světě kolem sebe a o druhých lidech -poukázali na zdánlivě prostou skutečnost, že pokud chceme na sobě něco ve měnit, musíme si to nejprve uvědomit

Kognitivně behaviorální psychoterapie -KB terapeuti propojují předešlé informace dohromady a vedou své klienty k sebesledování v rámci čtyř vzájemně propojených oblastí: -kognitivních procesů -emocionálních reakcí -tělesných reakcí -chování

Kognitivně behaviorální psychoterapie -Co je však důležitější – vedou klienty k tomu, aby si uvědomili, jak jsou tyto oblasti vzájemně propojeny -Díky tomu si klient může uvědomit „bludné kruhy“, tedy to, jak se jejich potíže udržují

Kognitivně behaviorální psychoterapie volně dle Praško a kol., (2007). Kognitivně behaviorální terapie psychických poruch. Praha/Kroměříž: Triton.

Kognitivně behaviorální psychoterapie -výborným postupem je v rámci KBT škálování – díky němu může klient lépe rozlišit změny ve svém prožívání; dokáže si například uvědomit drobné rozdíly v právě prožívaných emocích -díky učení se novým dovednostem a behaviorálním experimentům nachází svoje silné stránky a limity

Kognitivně behaviorální psychoterapie -dá se tedy říci, že v KBT existuje velké množství postupů, které přímo vedou k sebepoznání klienta -jenom jsem nezjistil, jaký důraz se v KBT klade na sebepoznání terapeuta …

Děkuji za pozornost