Minulá fiskální diskreční opatření a jejich dopady

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2010 Ministerstvo financí září 2009.
Advertisements

Konec recese v ČR? David Marek listopad Přehled témat •Krátké ohlédnutí za dvěma recesemi v rychlém sledu •Jak je na tom česká ekonomika dnes •Pohled.
Cenová konvergence a Balassa-Samuelson efekt
Vyhodnocení úspěšnosti fiskálních predikcí
Hospodářské cykly a ekonomický růst
7 Nezaměstnanost.
Etiketa fiskální politiky Smilovice, 4.května 2010 Zuzana Šmídová.
František Cvengroš Situace a výhled ekonomiky ČR (podklad pro kulatý stůl k přípravě Národního programu reforem 2013) Ministerstvo financí ČESKÉ REPUBLIKY.
Evropské fórum podnikání Rizika předčasného přijetí společné měny Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR 17. září 2008 Vladimír Tomšík.
Model IS-LM.
CENOVÁ KONVERGENCE K EU: Poznatky z mezinárodního srovnání Seminář MF ČR Smilovice, 2. prosince 2003 Martin Čihák (MMF) Tomáš Holub (ČNB)
Makroekonomie I ( Cvičení 12 – Fiskální politika - shrnutí )
FISKÁLNÍ POLITIKA – 2. nástroj hospodářské politiky
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Sezonní očišťování čtvrtletních národních účtů Michal Široký Odbor.
Veřejný dluh a Barro-Ricardova hypotéza
Dopad změn sazeb daní v roce 2008 do inflace Robert Murárik, ČNB,
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
Fiskální a monetární politika
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Demografická prognóza
Vývoj úvěrů a úrokových sazeb Dopady krize na transmisi měnové politiky Tomáš Holub Ředitel sekce měnové a statistiky Smilovice,
Česká ekonomika: aktuální vývoj a očekávání podniků Vladimír Tomšík 25. ledna 2013.
Makroekonomický vývoj a situace na trhu práce Setkání s představiteli odborových svazů Tomáš Holub Ředitel sekce měnové a statistiky Praha,
Zadluženost domácností v ČR Smilovice 5. června 2007 Zdeněk Veselý MF ČR Názory a závěry prezentované dále jsou autorovy a nemusí tak být v souladu s postojem.
Makroekonomická predikce (leden 2010) a dlouhodobý scénář
Fiskální cyklus – dekompozice salda Lukáš Lang – oddělení Fiskálních predikcí a makroekonomického modelování, MF ČR.
Fiskální ústupové strategie v EU Daniel Sachs Prezentace pro seminář MF – Smilovice, prosinec 2009.
Rozpočtový deficit a veřejný dluh
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Makroekonomické aspekty pomoci Role hospodářské politiky v rozvojových zemích.
1 Analýzy stupně ekonomické sladěnosti České republiky s eurozónou Tomáš Holub Seminář MF ČR Smilovice, 6. prosince 2005.
ÚROKOVÉ SAZBY Stanislav Polouček Slezská univerzita Obchodně podnikatelská fakulta, Karviná.
1/6 Makroekonomické dopady fiskální politiky Aleš Krejdl.
Makroekonomické souvislosti (opakování)
Monetární a fiskální politika
Faktory ovlivňující výsledky zadávacích řízení - komparace veřejných zakázek zadaných obcemi a centrální státní správou Jan Pavel Listopad 2012 Názory.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Vnější ekonomické vztahy - hlavní faktory a rizika na běžném účtu Ing. Miroslav Kalous, CSc. Česká národní banka, sekce měnová a statistiky
Plnění Národního programu reforem Ing. Tomáš Zídek Ministerstvo financí ČR Odstraňování bariér konkurenceschopnosti EU a ČR.
Zpráva o finanční stabilitě 2005
Hospodářská politika. Hospodářská politika (HP) je souhrn cílů, nástrojů, rozhodovacích procesů a opatření státu v jednotlivých oblastech ekonomické reality.
Krátkodobé kolísání ekonomiky
Ing. Karel Tyll ředitel odboru státního rozpočtu 2. prosince 2010
1 Role finančních frikcí v MP rozhodování Jiří Polanský, Jaromír Tonner Tato prezentace nezachycuje oficiální stanoviska ČNB.
1 VŠFS – KS MEI Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou.
Evropský semestr a posílená koordinace hospodářských politik v EU Jakub Mazur Oddělení 532 Hospodářská a finanční politika EU Prezentace pro seminář MF.
Role ECB a nový mix hospodářské politiky v Eurozóně Doc. Ing. Ilona Švihlíková, Ph.D. Zefektivnění přechodu absolventů UPOL do praxe reg. č. CZ.1.07/2.2.00/
Česká fiskální politika jako přizpůsobovací mechanismus
1 2. Růst a cykly. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256 China600.
1 VŠFS – KS – LS 2005/06 mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
1 VŠFS – KS – LS 2006/07 Mezinárodní ekonomická integrace Plnění maastrichtských konvergenčních kritérií a ekonomická sladěnost ČR s Eurozónou
Financování kapitol státního rozpočtu II
METODY STŘEDNĚDOBÉHO PROGNÓZOVÁNÍ SURO jaro 2010.
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY 2008 Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: úterý
1 ÚVOD DO HOSPODÁŘSKÉ POLITIKY Zdeněk Tomeš Kancelář 612 KH: středa
1 Růst, cykly a konvergence. 2 GDP per capita*, Table 3.01(a) Sources: See p. 47 of text Western Europe7711,2044,57919,256.
2. Ekonomický růst a hospodářské cykly
Aplikovaná statistika 2.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Veřejné finance Úvod do problematiky. Veřejné finance Vymezení VS Řízení VS.
Ekonomie Makroekonomie Cíle a nástroje hospodářské politiky.
1.1. Vývoj dávek nemocenského pojištění v ČR v letech 1993 – 2010 v kontextu hospodářského cyklu Ing. Yvona Legierská.
Tisková konference ČMKOS
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka)
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-3)
Fiskální a monetární politka - shrnutí
Tisková konference ČMKOS
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Minulá fiskální diskreční opatření a jejich dopady Pohled zvenčí Petr Král Odbor měnové politiky a fiskálních analýz Sekce měnová a statistiky Česká národní banka Seminář MF ČR, Smilovice, 6/12/2011

Struktura prezentace Motivace Přístup Poznatky

Motivace Znalost o dopadech fiskálních opatření je obecně pro centrální banku nutná Ex-ante: Zapracování výhledu fiskálních opatření do makroekonomické prognózy: vliv fiskálu na HDP ovlivňuje vývoj inflace a nastavení MP úrokových sazeb Ex-post: Jaká byla ve skutečnosti fiskální politika? (naplnily se plánované záměry – jaký byl jejich směr, kanály a intenzita působení) Národohospodářský aspekt: Působí fiskální politika na ekonomiku stabilizačně? Aktuální debata: konsolidace (může být protirůstová) nebo stabilizační působení (prohlubující deficit) fiskálu

Metodický přístup Definice fiskální diskrece Měření diskrece vládou vědomě prováděné změny veřejných příjmů a výdajů, které by se jinak vyvíjely po trajektorii dané vývojem mimo vládní sektor (endogenně) Měření diskrece Metoda bottom-up (přímá) Metoda top-down (nepřímá) Kálmánův filtr - QPM (reziduální) Nyní: Inventura a analýza diskrece Vycházíme z dříve odhadnutých multiplikátorů (IMF, ČNB, ...) Příště: ověření hodnot námi používaných multiplikátorů

Měření metodou bottom-up (i) Příjmy: suma ex post dopadů jednotlivých fiskálních opatření zdrojem dat důvodové zprávy k návrhům zákonů + expertní korekce dopadů příjmová opatření členěna na: dočasná trvalá Výdaje: databáze opatření mnohem chudší a problematická, proto aproximace: odchylkou očištěných celkových výdajů od autonomních výdajů výdaje očištěné o dávky v nezaměstnanosti, úroky a kapitálový transfer pro ČKA autonomní výdaje jako HP trend očištěných celkových výdajů, resp. jako HP trend podílu očištěných výdajů na HDP Fiskální impuls získán pronásobením multiplikátorem (agregátním, dílčími a pak agregace)

Měření metodou bottom-up (ii) Příjmová a výdajová diskrece (v % nominálního HDP) Kladné hodnoty příjmové diskrece = vyšší příjmy oproti stavu bez diskrečních opatření. Kladné hodnoty výdajové diskrece = vyšší výdaje ve srovnání s odhadnutým trendem. V1 = odchylka od trendu očištěných celkových výdajů V2 = odchylka od trendu podílu očištěných celkových výdajů na HDP.

Měření metodou top-down (i) měří fiskální diskreci z makroekonomického pohledu optikou meziroční změny: celkového salda veřejných rozpočtů primárního salda cyklicky očištěného (strukturálního salda), tzv. fiskální pozice fiskální pozice vypočtena metodou CAB: ESCB (dílčí daňové/makroekonomické báze: dílčí gapy příjmů/výdajů mohou mířit v jednom čase oběma směry) produkční funkce Evropské komise (output gap: cyklická složka příjmů/výdajů míří jedním směrem) fiskální impuls získán pronásobením fiskální pozice (s opačným znamínkem) agregátním multiplikátorem

Měření metodou top-down (ii) Diskrece měřená agregátními údaji (v % nomin. HDP) Kladná hodnota indikuje fiskální restrikci, záporná hodnota fiskální expanzi. Fiskální pozice představuje meziroční změnu strukturálního salda očištěného o jednorázové a mimořádné operace. „přísný“ fiskál zejména v letech 2004 (harmonizace daní), 2007 (dobrý výběr daní, zpomalení výdajů), a 2010–2011 (konsolidace) „uvolněný“ fiskál 2003, 2006 a 2008(!) (prohloubení strukturálního schodku v dobrých časech) a 2009 (proticyklické působení)

Měření Kálmánovým filtrem (i) Jako indikaci dopadu fiskálních opatření do reálné ekonomiky používáme rezidua IS křivky modelu QPM (bývalého jádrového predikčního modelu ČNB) kde y_GAP je mezera výstupu, RMCI_GAP je mezera reálných měnových podmínek a y_EU_GAP je zahraniční mezera výstupu. Model QPM explicitně neobsahuje fiskální blok, a proto, pokud jsou všechny uvedené proměnné v IS křivce správně popsány, pak reziduum IS křivky, e, zachycuje i příspěvek fiskální politiky k vývoji mezery výstupu + další nepodchycené faktory a náhodnou složku Čtvrtletní rezidua jsou přepočtena na roční hodnoty a na základě multiplikátoru ČNB (0,6) odvozena hodnota fiskální pozice (čili inverzní přístup oproti BU a TD)

Měření Kálmánovým filtrem (ii) Rezidua IS křivky a fiskální pozice Rezidua IS křivky představují ostatními proměnnými nevysvětlenou část mezery výstupu, což zde interpretujeme jako vliv fiskálu do HDP. Kladné reziduum=gap byl vyšší než odpovídalo průběhu poptávkových faktorů čili možná uvolněný fiskál. Kladná hodnota fiskální pozice znamená zpřísnění fiskální politiky, záporná hodnota znamená uvolnění fiskální politiky. Dopad fiskálu v prvním čtvrtletí roku je shodný s reziduem IS křivky v daném čtvrtletí. Dopad fiskálu v 2. až 4. čtvrtletí je dán součtem rezidua IS křivky pro dané čtvrtletí plus 0,9 násobek dopadu fiskálu z předešlého čtvrtletí (kde propagace minulých dopadů reflektuje jak autoregresní charakter output gapu tak zpoždění účinků fiskální politiky na ekonomický vývoj). Poté je implikovaný roční dopad fiskálu spočten jako průměr čtvrtletních dopadů fiskálu v daném roce. Tato interpretace zhruba odpovídá i našemu vnímání působení fiskálu na českou ekonomiku s výjimkou roku 2009, kdy standardně kalibrovaná rovnice IS nedokáže vysvětlit pozorovaný pokles HDP.

Srovnání metod identifikace diskrece Diskrece „bottom-up“ a „top-down“ P = příjmová diskrece, V1 = odchylka od trendu očištěných celkových výdajů, V2 = odchylka od trendu podílu očištěných celkových výdajů na HDP Identifikovaná diskrece „bottom-up“ poměrně v souladu s diskrecí „top-down“. Naměřené korelace: změny salda s diskrecí 1.verze 0,54 a u diskrece 2.verze 0,75 fiskálních pozic s diskrecemi „bottom-up“ 0,8-0,9

Multiplikátory (použité stávající; nikoliv up-date) V metodě bottom-up použity pro příjmová opatření (P1) dílčí multiplikátory dle IMF. Pro P2, výdajovou diskreci v BU, pro TD a IS křivku použit ČNB odhadovaný multiplikátor ve výši 0,6.

Dopady fiskální diskrece (i), % reál. HDP Kladná hodnota = fiskální expanze, P1 = příjmová diskrece při použití multiplikátorů dle MMF, P2 = příjmová diskrece s multiplikátorem 0,6 pro všechny příjmové kategorie, V1 = odchylka očištěných celkových výdajů od trendu, V2 = odchylka od trendu podílu očištěných celkových výdajů na HDP. Korelace mezi dopadem fiskálu odvozeným z IS křivky s našimi explicitními odhady dopadů fiskální diskrece je částečně v důsledku roku 2009 ve sledovaném období nízká a statisticky nevýznamná, pro jednotlivé verze fiskálních diskrecí se nachází v rozpětí hodnot 0,1 až 0,2. Po vyloučení problematického roku 2009 korelace stoupají k hodnotám mezi 0,4–0,5, ale zůstávají statisticky nevýznamné kvalitativně stejný příběh jednotlivých specifikací fiskální diskrece, soulad i pro jednotlivé fiskální balíčky: 2009 (protikrizový fiskální balíček) dopad +0,9–1,5 % HDP 2010 (Janotův úsporný balíček) dopad -0,8 až -1,1 % HDP 2011 (pokračující konsolidace) dopad -0,5 až -0,7 % HDP

Dopady fiskální diskrece (ii) – Fiskální balíčky Příjmová opatření Výdajová opatření

Dopady fiskální diskrece (iii), % reál. HDP Kladná hodnota diskrece = fiskální expanze. P1 = příjmová diskrece s multiplikátoremdle MMF P2 = příjmová diskrece s multiplikátorem 0,6 V1 = odchylka očištěných celkových výdajů od trendu V2 = odchylka od trendu podílu očištěných výdajů na HDP TD = průměr fiskálních pozic (ESCB a PF EK) přenásobený -0,6 diskrece proticyklická (v letech 2001, 2003, 2007 a 2009), ale převážně procyklická (v letech 2002, 2004-2006, 2008, 2010-2011) korelace pro jednotlivé verze dopadů diskrece s mezerami výstupu se nacházejí ve statisticky nevýznamném rozpětí hodnot -0,1 až 0,2.

Závěr Shledáváme poměrně intenzivní využití fiskální diskrece a změn ekonomických podmínek v ČR a významný vliv fiskálních opatření na reálnou ekonomiku. Období uvolněné a přísné fiskální politiky se poměrně rychle střídala bez významné vazby na hospodářský cyklus. Diskreční opatření v minulosti působila procyklicky i proticyklicky, přičemž procyklická období byla déletrvající. Fiskální politika si v minulých letech nevytvořila dostatečné rezervy a prostor pro případné skutečné a důrazné využití možnosti fiskální diskrece v období déletrvajícího zpomalení české ekonomiky → aktuální nutnost konsolidačních (a bohužel procyklických) opatření

Děkuji za pozornost ! petr.kral@cnb.cz

záložní snímky

Výdajová diskrece

Strukturální a cyklické saldo

Rozklad cyklické složky metoda ESCB metoda Evropské komise