Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
zpracovaný v rámci projektu
Advertisements

Desetinná čísla (opakování) 5. třída
Autor Mgr. Šárka Čížová Anotace
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Výraz a jeho hodnota SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Číselné obory – racionální čísla a operace s nimi
Operace s lomenými výrazy
AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Očekávaný přínos Tematická oblastOperace s reálnými čísly Téma PředmětMatematika RočníkPrvní Obor vzděláváníUčební obory.
Rozklad mnohočlenů na součin pomocí vzorců
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Úprava mnohočlenu na součin pomocí vzorců
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Převody jednotek Jednotky délky Autor Mgr. Vladimír Žůrek Ověřil Datum
Číselná osa, intervaly SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Vlastnosti sčítání a odčítání
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Matematické pojmy Matematika 7. – 8. ročník
Odmocniny SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
12..
Dělení desetinným číslem
Dělení desetinného čísla desetinným číslem
Pár užitečných rad, jak postupovat při převádění jednotek objemu.
Základní škola národního umělce Petra Bezruče, Frýdek-Místek, tř. T. G. Masaryka 454 Projekt SIPVZ 2005.
Násobení a dělení 10, 100, 1000,… Matematika – 6. ročník *
Násobení a dělení desetinných čísel
Téma: Násobení desetinného čísla celým číslem Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace/2_091.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Náročnější úpravy algebraických výrazů
Opakování na 1.čtvrtletní písemnou práci
Procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
14..
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ICT M 5.R. Desetinná čísla
2.1 DESETINNÁ ČÍSLA Sčítáme 0,123 Odčítáme 11,9 12,04 - 8,69 3,2066
VÝRAZY V ÚLOHÁCH AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena na osvojení.
Převody jednotek objemu,
Množinové pojmy – průnik, sjednocení, rozdíl množin
Zlomky – usměrňování zlomků, porovnávání zlomků
Násobení lomených výrazů
Poměr, měřítko SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Téma: Násobení desetinných čísel
procenta SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Zaokrouhlování SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Množinové pojmy – množina, prázdná množina, podmnožina, rovnost množin
POMĚR AutorMgr. Šárka Čížová Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty prvních ročníků všech maturitních oborů,je zaměřena k osvojení pojmů.
Dělení mnohočlenu jednočlenem
Lomený výraz, smysl lomených výrazů
ÚROK AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů, slouží k osvojení pojmů úrok,
INTERVALY SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Převody jednotek délky, obsahu
Znaky dělitelnosti SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Mocniny s celočíselným exponentem
Násobení mnohočlenů SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
DRUHá a třetí odmocnina
Mnohočleny- výpočty pomocí vzorců
Vlastnosti násobení a dělení
Mnohočleny – sčítání a odčítání
Dělení mnohočlenu dvojčlenem
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ MOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
VÝRAZY OBSAHUJÍCÍ ODMOCNINY AutorMgr. Lenka Závrská Anotace Prezentace PowerPoint je určena pro studenty druhých ročníků všech učebních oborů, je zaměřena.
Lomené výrazy – smysl výrazu
Druhá mocnina dvojčlenu, rozdíl druhých mocnin
Souhrnné opakování - příklady k procvičení
Složené lomené výrazy SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace
Absolutní hodnota reálného čísla
Číselné obory-racionální a iracionální čísla
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Motyčková Číslo
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
Transkript prezentace:

Desetinná čísla SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj Anotace Autor Mgr. Lenka Závrská Anotace Digitální učební materiál je určen pro studenty prvních ročníků všech učebních oborů. Slouží k osvojení počítání s desetinnými čísly a převádění desetinných čísel na zlomky. Výukový materiál obsahuje také příklady k procvičení násobení a dělení desetinných čísel a následnou kontrolu. Očekávaný přínos Žák bude bez problémů násobit a dělit desetinná čísla, převádět desetinná čísla na zlomky. Tematická oblast Operace s reálnými čísly Téma Desetinná čísla Předmět Matematika Ročník První Obor vzdělávání Učební obory Stupeň a typ vzdělávání Střední odborné vzdělávání Název DUM Š22_S1_06_Desetinná čísla Datum 27.2.2013 SOŠ Josefa Sousedíka Vsetín Zlínský kraj

Desetinná čísla S desetinnými čísly se setkáváme v běžném životě často. Desetinná čísla používáme při měření délky (14,5cm), měření stupňů Celsia (18,3 ℃), u jednotek hmotnosti (2,3 kg) atd. Desetinná čísla můžeme zapsat ve tvaru zlomku. 3,75 zapíšeme ve tvaru zlomku jako 375 100 desetinné číslo převedeme na tvar zlomku tak, že do čitatele zlomku napíšeme číslo bez desetinné čárky, do jmenovatele napíšeme jedničku a tolik nul, kolik desetinných míst bylo za desetinnou čárkou

Příklady Převeď desetinná čísla na zlomek: 27,3 = 6,249 = 7,98 = 0,0036 =

Řešení Převeď desetinná čísla na zlomek: 27,3 = 273 10 27,3 = 273 10 6,249 = 6249 1000 7,98 = 798 100 0,0036 = 36 10000

Násobení a dělení desetinných čísel Při násobení deseti, stem, tisícem atd., stejně jako při dělení desetinou, setinou, tisícinou atd. se desetinná čárka posune o jedno, dvě, tři atd. desetinná místa doprava. 7,82 · 10 = 7,82 : 0,1 = 78,2 7,82 · 100 = 7,82 : 0,01 = 782 7,82 · 1000 = 7,82 : 0,001 = 7820 Při dělení deseti, stem, tisícem atd., stejně jako při násobení desetinou, setinou, tisícinou atd. se desetinná čárka posune o jedno, dvě, tři atd. desetinná místa doleva. 7,82 : 10 = 7,82 · 0,1 = 0,782 7,82 : 100 = 7,82 · 0,01 = 0,0782 7,82 : 1000 = 7,82 · 0,001 = 0,00782

Příklady 7,283 ∙ 100 = 0,288 : 10 = 0,0032 ∙ 10 = 12,004 ∙ 100 = 783,25 : 1000 = 16 : 100 = 8139 : 100 = 533,251 ∙ 10 = 0,0035 ∙ 100 = 0,036 : 10 =

Řešení 7,283 ∙ 100 = 728,3 0,288 : 10 = 0,0288 0,0032 ∙ 10 = 0,032 12,004 ∙ 100 = 1200,4 783,25 : 1000 = 0,78325 16 : 100 = 0,16 8139 : 100 = 81,39 533,251 ∙ 10 = 5332,51 0,0035 ∙ 100 = 0,35 0,036 : 10 = 0,0036

Násobení desetinných čísel Desetinná čísla vynásobíme nejprve bez ohledu na desetinnou čárku a ve výsledku pak oddělíme tolik desetinných míst, kolek jich mají všichni činitelé dohromady. 0,6 · 0,2 = 0,12 1,2 · 0,4 = 0,48 0,08 · 0,2 = 0,016 0,5 · 0,32 = 0,160 = 0,16 15 · 0,3 · 0,02 = 0,09 0,7 · 0,06 = 0,042

Dělení desetinných čísel Při dělení desetinných čísel vynásobíme dělence i dělitele nejprve některým z čísel 10, 100, 1000..tak, aby dělitel, tj. číslo, kterým dělíme, bylo celé, dělení potom dokončíme obvyklým způsobem: 0,32 : 0,8 = 3,2 : 8 = 0,4 …. násobili jsme deseti 0,32 : 0,08 = 32 : 8 = 4 …. násobili jsme stem 0,32: 0,008 = 320 : 8 = 40 …. násobili jsme tisícem 0,005 : 0,05 = 0,5 : 5 = 0,1 …. násobili jsme stem 542,8 : 0,2 = 5428 : 2 = 2714 …. násobili jsme deseti

Vypočítej 0,05 · 0,07 = 0,003 · 0,8 = 0,016 : 0,04 = 3,2 : 0,08 = 0,9 · 6 = 49 : 0,7 = 1,1 · 0,6 = 6 · 0,007 = 90 : 0,03 = 0,063 : 0,7 =

Řešení 0,05 · 0,07 = 0,0035 0,003 · 0,8 = 0,0024 0,016 : 0,04 = 0,4 3,2 : 0,08 = 40 0,9 · 6 = 5,4 49 : 0,7 = 70 1,1 · 0,6 = 0,66 6 · 0,007 = 0,042 90 : 0,03 = 3000 0,063 : 0,7 = 0,09

Vyřeš slovní úlohu Obdélníková deska má délku 0,6 m a šířku 0,25 m, druhá má délku 0,5 m a šířku o 0,07 m větší, než je šířka první desky. Která deska má větší obsah?

Řešení slovní úlohy Obdélníková deska má délku 0,6 m a šířku 0,25 m, druhá má délku 0,5 m a šířku o 0,07 m větší, než je šířka první desky. Která deska má větší obsah? Vzorec pro obsah obdélníku: S = a · b první deska: 0,6 · 0, 25 = 0,15 m2 druhá deska: 0,5 · 0,32 = 0,16 m2 rozdíl obou obsahů: 0,16 - 0,15 = 0,01 m2 Obsah druhé desky je o 0,01 m2 větší.

Zdroje Literatura: CALDA, E. Matematika pro dvouleté a tříleté učební obory SOU. 1. vydání. Praha: Prometheus, 2002. 239 s. ISBN 80-7196-253-8 BARTÁK, J., KEPKA j., BOJTÁR Š. Matematika I pro učební obory středních odborných učilišť. 3. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1988. 420 s. Učebnice pro střední školy. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Lenka Závrská.