Grafické editory Vyučující: Mgr. Marek Chlup Konzultace: dle domluvy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafické formáty výukový text.
Advertisements

Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Gragika - fotografie. •Pojem grafika -jedná se o souborné označení pro ruční kresby a reprodukční techniku •Koláž -ilustrační nebo plakátový způsob kombinace.
Počítačová grafika.
ZÁKLADY GRAFIKY Ing. Tomáš Kostka UNIV 2 – KRAJE; TWS_02.
Rastrové obrázky – teorie Test
Počítačová grafika.
Rastrové obrázky – teorie
Základy počítačové grafiky
Úprava fotografie na počítači
Počítačová grafika Nagla Al Samsamová 4.B.
RASTROVÁ A VEKTOROVÁ GRAFIKA
III/2 XVII ABC
Počítačová grafika Základní pojmy.
Referát č. 18 Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti.
18. Počítačová grafika, prezentace
Miloslav Mazanec © 2013 Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
Počítačová grafika, prezentace
Grafika a digitální fotografie
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 2.
Rozlišujeme dva základní
Počítačová grafika – rastrová grafika
Bitmapová (rastrová) grafika
Počítačová grafika 18. Marcel Svrčina.
Počítačová grafika.
Počítačová grafika.
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 3.
počítačová grafika I –bez teorie to nejde
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_060 Název školyGymnázium, Tachov, Pionýrská 1370 Autor Ing. Roman Bartoš Předmět Informatika.
POZNÁMKY PRO VÝUKU Předmět:GRAFIKA A DIGITÁLNÍ FOTOGRAFIE Téma:ÚVOD DO BITMAPOVÉ A VEKTOROVÉ GRAFIKY Školení v rámci SIPVZ:UČITELÉ Mezipředmětové vztahy:
Výukový modul projektu: Nové formy výuky ve školách kraje Vysočina Projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Počítačové zobrazování. Vektor Křivky Malá velikost souboru Při zvětšení zůstává kvalita.
Úvod do počítačové grafiky
Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
Počítačová grafika.
Výukový materiál zpracován v rámci oblasti podpory 1.5 „EU peníze středním školám“ Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název.
GRAFIKA.
Základy počítačové grafiky
Grafika a digitální fotografie Volitelný modul úrovně P díl č. 1.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_128_IT5 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Informační a komunikační technologie Předmět:Informatika.
Počítačová grafika a prezentace
Tomáš Veselý, Lukáš Ratkovský, Luboš Rauer.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Základní pojmy počítačové grafiky Autor: Mgr.
Počítačová grafika.
Barevná hloubka: Ukázky obrázků ještě jednou:
Základní pojmy Grafiky
Úvod do počítačové grafiky
Poznámky k testu Z uvedených otázek je vždy jedna odpověď správná.
Bitmapová (rastrová) grafika
Rastrová grafika E4.
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.32/ Rastrová.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika, barevné modely
Rastrová grafika (bitmapová) Obrázek poskládaný z pixelů Televize, monitory, fotoaparáty Kvalitu ovlivňuje barevná hloubka a rozlišení Barevná hloubka.
Grafické systémy II. Ing. Tomáš Neumann Interní doktorand kat. 340 Vizualizace, tvorba animací.
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková. Barevná hloubka barevné odstíny jsou dány kombinací barev barevná hloubka = určuje kolik bitů je potřeba k popisu.
Prezentace Powerpoint 1 Prezentace vznikla v rámci projektu Škola 21. století, reg. číslo: CZ.1.07/1.3.06/ , který realizuje ZŠ a MŠ Lomnice nad.
NÁZEV ŠKOLY:Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA:III/2 TÉMATICKÁ OBLAST:Informační a komunikační technologie.
Počítačová grafika Rastrová a vektorová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Růžena Hynková. Dostupné z Metodického.
Rastrová grafika Základní termíny – Formáty rastrové grafiky.
Grafické programy - opakování
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Rastrová grafika Základní termíny – prezentace barev, barevné modely.
Počítačová grafika základní pojmy. Počítačová grafika základní pojmy.
Základní pojmy z počítačové grafiky
GRAFIKA.
Převod objektů mezi formáty
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Transkript prezentace:

Grafické editory Vyučující: Mgr. Marek Chlup Konzultace: dle domluvy Email: mchlup@gity.cz Tel:603 575 424

Grafické editory Cíle předmětu: Obsah předmětu Cílem předmětu je přehledné seznámení s profesionálními multimediálními aplikacemi a aplikacemi počítačové grafiky. Obsah předmětu vektorová a rastrová grafika základní grafické formáty grafické editory, vektorové grafické editory, bitmapové Systémy DTP, prepress, principy přípravy dokumentů publikační software CAD programy

Základní dělení grafických editorů: Grafické editory Základní dělení grafických editorů: Bitmapové – rastrové – Photoshop, Corel Photopaint, Gimp Vektorové – křivkové – Adobe Illustrator, Corel Draw

Grafické editory Bitmapové – rastrové grafické editory Bitmapy (rastry) jsou obrázky tvořené velkým množstvím bodů, které dávají dohromady požadovaný obrázek. To se projevuje kostrbatostí obrázku v některých místech a také při velkém zvětšení. Bitmapy se používají především pro digitální fotografie a pro obrázky na webu.Bitmapové obrázky jsou lehce editovatelné, ale zabírají mnoho místa na disku Pro příklad: stejný obrázek, který má ve formátu vektorového editoru Corel Draw velikost 261 kB má ve formátu BMP (nejčastěji užívaný bitmapový formát) velikost 12 MB, ve formátu GIF (formát grafických souborů užívaný pro internet) velikost 4,3 MB, ve formátu CPT (formát programu Corel Photopaint) velikost 17 MB a ve formátu PSD (formát používamý Programem Adobe Photoshop) také velikost 17 MB.

Grafické editory Počet bodů obrázku, rozlišení Rastrový obrázek (fotografie nebo malba) se skládá z barevných bodů Rozlišení - Počtu bodů na jednotku délky se říká rozlišení. Jednotkou délky je bohužel jeden palec (cca 2,5 cm), jednotka se nazývá DPI (dý pí aj, Dot Per Inch, bodů na palec). Obrázek s rozlišením 300 DPI obsahuje na každý palec 300 bodů. Rozlišení musí být „přiměřené“.  Malé rozlišení: zrnitý obrázek. Velké rozlišení: obrovský soubor.

Grafické editory Vektorové – křivkové grafické editory Ve vektorových obrázcích se obraz neskládá z jednotlivých bodů, ale z křivek a bodů které jsou přesně popsány. To má velkou výhodu, jelikož všechny objekty v obrázku jsou snadno editovatelné a obrázek zabírá málo místa na disku. Zde vidíte rozdíl mezi rastrovým obrázkem a vektorovým obrázkem:

Grafické editory Barevná hloubka Barevná hloubka je počet barev, který může nabývat každý bod obrázku Barevné fotografie většinou obsahují 16,7 miliónu barev (barevná hloubka 24 bitů na bod), grafické prvky na webu 256 barev (barevná hloubka 8 bitů na bod). Obrázky určené pro tisk na černobílé laserové tiskárně můžeme převést do 256 stupňů šedi.

Grafické editory Počet bodů obrázku Pozor na změny velikosti rastrů: velký obrázek můžeme zmenšit, malý zvětšovat nelze! Rastrový obrázek má určitý počet bodů. Pokud jich je hodně, můžeme nějaké vypustit bez výrazné ztráty kvality, tj. zmenšit ho můžeme. Pokud je jich málo, program se je pokusí dopočítat, což většinou nedopadne dobře.   Změně počtu bodů se často říká převzorkování obrázku. Z teorie plyne, že vždy dochází ke snižování kvality obrázku. Původní obrázek v rozlišení 100 x 98 bodů zvýšíme-li počet bodů na 300x294

Grafické editory Často však velký počet bodů nepotřebujeme (web, text s ilustračním obrázkem), takže umět snížit počet bodů je důležitá dovednost. Pokud do textu vložíme 5 obrázků nafocených 3 Mpx digitálem, bude mít výsledný soubor klidně 10 MB. Nepůjde ho nikam poslat a práce s ním bude pomalá. Při stejné kvalitě po převzorkování obrázků na třetinovou velikost bude mít soubor cca 1 MB.

Grafické editory Formáty souborů s obrázky – Rastry - rastry CompuServe Rastry CompuServe mají příponu .gif a používají se hlavně v síti internet. Jejich barva je omezena na 256 barev (8 bitová barevná hloubka). - rastry Windows Klasické rastry Windows mají příponu .bmp a jsou jedním z nejrozšířenějších formátů. Používají až 16 milionů barev (24 bitová barevná hloubka) - rastry programu Adobe Photoshop Rastry programu Adobe Photoshop mají příponu .psd. Obvykle se pro rozšiřování obrázků nepoužívá a tak se s ním dá setkat velmi obtížně. - rastry JPEG Jsou velni rozšířeným formátem, soubory mají příponu .jpg Tento formát používá obrazovou kompresi, takže soubory nejsou tak velké jako u ostatních formátů.

Grafické editory Formáty souborů s obrázky – Vektory - zapouzdřené postscripty Zapouzdřený postscript je hlavním formátem pro přenos grafik mezi grafickými studii. Postscript je jazyk vymyšlený a stvořený firmou Adobe roku 1982. Tento jazyk slouží k popisu tiskové stránky, jeho úkolem je tedy popsat vzhled stránky tiskárně. Ne každá tiskárna však postscript umí. Zapouzdřené postscripty mají příponu .eps. - soubory aplikace Adobe Illustrator Tento formát využívé program Adobe Illustrator a soubory v tomto formátu mají příponu .ai - soubory programu Corel Draw Obrázky stvořené v programu Corel Draw mají příponu .cdr

Grafické editory Modely RGB a CMYK Monitory a tiskárny vytvářejí barvy úplně jinak Proto je velkým problémem udržet barevnou věrnost, tj. docílit, aby barvy vytištěné fotografie odpovídaly barvám téhož obrázku na obrazovce Monitory používají barevné paprsky v režimu RGB - Red, Green, Blue (červená, zelená, modrá). Pokud svítí všechny, je bod bílý, pokud žádný, černý. Tiskárny používají barevné inkousty (obecně pigmenty) v režimu CMYK - Cyan, Magenta, Yellow  (azurová, fialová, žlutá). Pokud se všechny smíchají, je bod černý, pokud netiskne žádný, zůstane papír bílý. Protože je nehospodárné tisknout černé texty soutiskem tří barevných složek, a navíc mícháním barev nevznikne zcela perfektní černá, přidává se do tiskáren barva černá (blacK).

Grafické editory Problémy s barevnou věrností Již víme, že monitory vytvářejí barvy v režimu RGB a tiskárny v režimu CMYK, navíc všechna zařízení jsou nedokonalá. Výsledek: obrázek na monitoru se liší od snímané předlohy a výtisk na tiskárně bude mít opět trochu jiné barvy. Zajistit co nejlepší barevnou věrnost můžeme např. kalibrací monitoru a tiskárny Objednáme si kalibrační výtisk a stáhneme si soubor se stejným obrázkem. Potom se pomocí ovládacích prvků monitoru pokusíme zajistit co nejlepší barevnou shodu.

Bezpečnost IS/IT Děkuji za pozornost