Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc 16.5.2013 matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnice a nerovnice s neznámou pod odmocninou
Advertisements

Lineární rovnice s parametrem. Kvadratické rovnice s parametrem.
Kvadratické nerovnice
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_1_18.
Směrnicový a úsekový tvar přímky
Seminární práce číslo: 7 Zpracoval : Vladimír KORDÍK T-4.C
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze středním školám Pořadové číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: IV/2 Sada: 1 Číslo: VY_42_INOVACE_32.
Úplné kvadratické rovnice
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_04_09 Zpracovala:RNDr. Lucie Cabicarová.
VZTAHY MEZI KOŘENY A KOEFICIENTY KVADRATICKÉ ROVNICE
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vzájemná poloha přímek daných obecnou rovnicí
Nerovnice s neznámou pod odmocninou
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_773.
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vypracovala Daniela Helusová Mt – Ov pro SŠ
Výpočet kořenů kvadratické rovnice
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
KVADRATICKÉ ROVNICE. Název projektuModerní škola Registrační číslo projektu CZ.107/1.500/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Kvadratické funkce, rovnice a nerovnice
Kvadratické rovnice Každá kvadratická rovnice se dá vyjádřit ve tvaru: a,b,c jsou číselné koeficienty, přičemž a musí být nenulové, jinak by se jednalo.
Soustava tří rovnic o třech neznámých
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
2.2 Kvadratické rovnice.
Neúplné kvadratické rovnice
Soustava lineárních nerovnic
Nerovnice v podílovém tvaru
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Rovnice v součinovém a podílovém tvaru
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Tématický celek: Výrazy, rovnice, nerovnice Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory:
Parametrické vyjádření přímky v prostoru
NEROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice
Nerovnice v součinovém tvaru
Ekvivalentní úpravy rovnic
Lineární rovnice s absolutní hodnotou II.
Nerovnice s absolutní hodnotou
Rovnice s absolutní hodnotou
Vztahy mezi kořeny a koeficienty kvadratické rovnice
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – dosazovací metoda
Gymnázium Jiřího Ortena KUTNÁ HORA Předmět: Matematika Cílová skupina: 1. ročník (kvinta) gymnázia Oblast podpory: IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky směřující.
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
KVADRATICKÉ NEROVNICE
ROVNICE S ABSOLUTNÍ HODNOTOU
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie
KVADRATICKÉ NEROVNICE
(řešení pomocí diskriminantu)
Kvadratické nerovnice
Kvadratická rovnice 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Soustava lineární a kvadratické rovnice
Kvadratická rovnice 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Parametrické vyjádření přímky v rovině
Soustava dvou rovnic o dvou neznámých – sčítací metoda
Rovnice s neznámou pod odmocninou
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Brož Petr. Dostupné ze Školského portálu Karlovarského kraje materiál.
Kvadratické nerovnice
Nerovnice s neznámou ve jmenovateli
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
KVADRATICKÁ ROVNICE Jitka Mudruňková 2012.
Transkript prezentace:

Kvadratická nerovnice Mgr. Martin Krajíc matematika 1.ročník rovnice a nerovnice Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková organizace Nad Špejcharem 574, Semily, Česká republika Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola

Kvadratická nerovnice - úvod Kvadratická nerovnice s jednou neznámou je každá nerovnice ve tvaru: ax² + bx + c ˃ 0 ax² + bx + c ≥ 0 ax² + bx + c ˂ 0 ax² + bx + c ≤ 0... a,b,c ɛ R, a ≠ 0 neznámá x je v druhé mocnině pokud by a = 0, vznikla by lineární nerovnice

Kvadratická nerovnice – postup řešení Postup řešení kvadratické nerovnice: nerovnici si přepíšeme na rovnici a upravíme si ji do základního tvaru ax² + bx + c = 0 vypočteme diskriminant rovnice podle čísla v diskriminantu dostaneme jeden z těchto případů: a) D ˃ 0 b) D = 0 c) D ˂ 0

a) D ˃ 0 v tomto případě má kvadratická rovnice dva kořeny načrtneme číselnou osu a tyto dva kořeny na ni vyznačíme kořeny nám rozdělí číselnou osu na tři intervaly z každého intervalu vezmeme vždy jedno číslo (nebereme krajní čísla) a dosadíme ho za neznámou x v trojčlenu základního tvaru kvadratické rovnice pokud vyjde kladné číslo, poznamenáme si u daného intervalu plus, pokud vyjde záporné číslo, poznamenáme si mínus podle nerovnítka u nerovnice určíme výsledný interval (intervaly)

Kvadratická nerovnice – postup řešení Př: Řešte nerovnici v R: 3x² - 5x + 2 ˃ 0 přepíšeme si na rovnici: 3x² - 5x + 2 = 0 vypočteme diskriminant: D = b² - 4ac = (-5)² = 1 vypočteme kořeny: x 1 =, x 2 = 1 na číselnou osu vyznačíme kořeny a rozdělíme ji na intervaly (-∞, )(, 1) 1 (1, ∞) vrátíme se k nerovnici, kvadratický trojčlen má být větší než nula, tedy kladný, proto výsledné intervaly budou (-∞, ) a (1, ∞) výsledek zapíšeme x = (-∞, ) U (1, ∞) Z prvního intervalu vezmeme např. číslo nula a dosadíme za x do trojčlenu kvadratické rovnice: 3.0² = 2. K intervalu si připíšeme znaménko +. Z druhého intervalu vezmeme např. číslo 0,8 a opět dosadíme: 3.0,8² - 5.0,8 + 2 = -0,08. K intervalu si připíšeme znaménko -. Z třetího intervalu vezmeme např. číslo 2 a opět dosadíme: 3.2² = 4. K intervalu si připíšeme znaménko +.

Kvadratická nerovnice – postup řešení a) D = 0 v tomto případě má kvadratická rovnice jeden kořen načrtneme číselnou osu a tento kořen na ni vyznačíme kořen nám rozdělí číselnou osu na dva intervaly z každého intervalu vezmeme vždy jedno číslo (nebereme krajní čísla) a dosadíme ho za neznámou x v trojčlenu základního tvaru kvadratické rovnice pokud vyjde kladné číslo, poznamenáme si u daného intervalu plus, pokud vyjde záporné číslo, poznamenáme si mínus podle nerovnítka u nerovnice určíme výsledek výsledkem mohou být dva intervaly, jedno číslo a nebo prázdná množina

Kvadratická nerovnice – postup řešení Př: Řešte nerovnici v R: -2x² + 4x - 2 ˂ 0 přepíšeme si na rovnici: -2x² + 4x - 2 = 0 vypočteme diskriminant: D = b² - 4ac = 4² - 4.(-2).(-2) = 0 vypočteme kořen: x = 1 na číselnou osu vyznačíme kořen a rozdělíme ji na intervaly (-∞, 1) 1 (1, ∞) - - vrátíme se k nerovnici, kvadratický trojčlen má být menší než nula, tedy záporný, proto výsledné intervaly budou (-∞, 1) a (1, ∞) výsledek zapíšeme x = (-∞, 1) U (1, ∞) Z prvního intervalu vezmeme např. číslo nula a dosadíme za x do trojčlenu kvadratické rovnice: -2.0² = -2. K intervalu si připíšeme znaménko -. Z druhého intervalu vezmeme např. číslo 2 a opět dosadíme: -2.2² = -2. K intervalu si připíšeme znaménko -.

Kvadratická nerovnice – postup řešení Poznámka: všechny následující rovnice by měly stejný postup řešení, pouze jiný výsledek: -2x² + 4x - 2 ≤ 0…výsledkem by byly oba intervaly i kořen rovnice…x ɛ R -2x² + 4x - 2 ≥ 0…ani jeden z intervalů není řešením, do výsledku by patřil pouze kořen rovnice…x = 1 -2x² + 4x - 2 ˃ 0…v tomto případě není výsledkem ani jeden interval ani kořen rovnice…x = Ø

Kvadratická nerovnice – postup řešení a) D ˂ 0 v tomto případě nemá kvadratická rovnice žádný kořen za neznámou x v trojčlenu základního tvaru kvadratické rovnice dosadím libovolné číslo pokud vyjde kladné číslo, poznamenáme si plus, pokud vyjde záporné číslo, poznamenáme si mínus podle nerovnítka u nerovnice určíme výsledek výsledkem jsou buď všechna reálná čísla nebo prázdná množina

Kvadratická nerovnice – postup řešení Př: Řešte nerovnici v R: x² + 4x + 12 ˂ 0 přepíšeme si na rovnici: x² + 4x + 12 = 0 vypočteme diskriminant: D = b² - 4ac = 4² = -32 diskriminant je záporný, rovnice nemá žádný kořen dosadíme do trojčlenu za neznámou x libovolné číslo, např: 1 1² = 17 vyšlo kladné číslo, poznamenáme si + kvadratický trojčlen má být menší než nula, tedy záporný, proto výsledkem je prázdná množina výsledek zapíšeme x = Ø kdybychom řešili nerovnici x² + 4x + 12 ˃ 0, postup by byl stejný, ale výsledkem by byla množina všech reálných čísel…x ɛ R

Kvadratická nerovnice – příklady Př: Řešte nerovnice a na závěr doplňte citát (využijte písmen u správných řešení): Gabriel Laub: „Matematika ……: nepřehlížejte nuly“. 1) 5x² + 6x + 1 ˂ 0 a) U = (-1, -0,2)b) Z = (-∞, -1) U (-0,2, ∞) 2) -5x² + 10x - 5 ≥ 0 a) Č = -1b) N = (-∞, -1) U (-1, ∞) 3) -3x² + x - 2 ≥ 0 a) Á = Rb) Í = Ø

Kvadratická nerovnice – správné řešení Gabriel Laub: „Matematika ……: nepřehlížejte nuly“. UČÍ

Kvadratická nerovnice Použité zdroje: KUKULICH. Citáty. [online]. [cit ]. Dostupné z: