Výprava do minulosti I O praotci Čechovi O Krokovi O Libuši.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ČECHY V DOBĚ KNÍŽECÍ.
Advertisements

zpracovaný v rámci projektu
Moje vlast, moje bydliště Pověst o Libuši VY_32_INOVACE_15 Sada 9
Popelka Česko- Slovenský projekt 9. B ZŠ A MŠ SNP6 ÚSTÍ NAD LABEM.
Škola pro děti Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Příjemce: Doporučeno pro: 2. ročník ZŠ Předmět: Prvouka Autor: Mgr. Martina Marková Základní.
Praha.
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.4.00/ Název projektuModerní škola Šablona III/2Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
4. Ročník – čtení, vlastivěda
ČESKÝ STÁT POČÁTKY ČESKÉHO STÁTU
Dávní Slované Eliška Rybová.
Události narození Ježíše Krista Více očima Vyškov
PROJEKT EU - PENÍZE ŠKOLÁM
Slované.
Mgr. Lenka Venclová 7.ročník
Vyškrtej názvy měst. Ze zbývajících slabik slož název dalšího města. PRAHA BRNO PLZEŇ TÁBOR LIBEREC AŠ PRA HA BR NO PL ZEŇ TÁ BOR LI BE REC AŠJI HLA VA.
Identifikátor materiálu: EU
Obrázky z našich dějin Mgr. Lubomír Šára
Přemyslovci Vláda přemyslovských knížat.
Rodina byla nepohostinná a odmítla anděly nechat v místnosti pro hosty
Počátky Českého státu Lubomír Berka.
Staré pověsti české.
Literární výchova 3.ročník ZŠ „ Staré pověsti české“
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Naše nejstarší minulost v pověstech 4. ročník
Moje vlast, moje bydliště Pověst o Bruncvíkovi VY_32_INOVACE_17 Sada 9
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Jakou událost si Židé o Velikonocích připomínají?
jméno autora Mgr. Lenka Čechová název projektu
Pověsti 6. ročník.
Výprava do minulosti II
Štěňátko puntík, co mělo puntík Autor:Katka Lacinová.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
ČECHY V DOBĚ KNÍŽECÍ.
Název: Naše bájné pověsti Autor: Mgr. Jiřina Kadlecová
Mírov Mírov.
Anotace: Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY Autor:MGR. OLGA FILÍPKOVÁ Název: VY_32_INOVACE_472_PAMÁTNÁ_MÍSTA_ 2 Téma: Seznámení.
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Byli Izraelité v babylonském zajetí stále? NE 2. Jaký byl perský král Kýros? DOBRÝ, CHOVAL PŘÍVĚTIVĚ, POMOHL IZRAELSKÉMU.
PRVNÍ STÁTNÍ ÚTVARY NA NAŠEM ÚZEMÍ
Z truhly moudrosti krále Šalamouna 1. Byli Izraelité v babylonském zajetí stále? NE 2. Jaký byl perský král Kýros? DOBRÝ, CHOVAL PŘÍVĚTIVĚ, POMOHL IZRAELSKÉMU.
Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková
Přemyslovci 1 Vypracovala: Mgr. Jana Jelínková. Vznik českého státu  vzniká po rozpadu Velkomoravské říše v 10. století, když kmenu Čechů vládl rod Přemyslovců.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Police nad Metují, okres Náchod Autor: Andrea Kolářová Název : VY_32_INOVACE_8C_06_Praha Téma: Vlastivěda.
Libušin soud Prezentaci zpracovaly: Natálie Janíčková, Tereza Cahová, Tereza Burianová.
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Motyčková Číslo
Staré pověsti české Alois Jirásek
O Budulínkovi O Budulínkovi Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Druh učebního materiálu
Život na vesnici VY_32_INOVACE_2_DĚJEPIS_10_ŽIVOT NA VESNICI
Staré pověsti české Alois Jirásek
Příchod Slovanů, praotec Čech.
Opakování pověstí (1. – 7.) O praotci Čechovi, Krok a jeho dcery,
VY_32_INOVACE_18_07_hora Říp – praotec Čech
Naše nejstarší dějiny v pověstech
VLASTIVĚDA vypracovala: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Speciální základní škola, Chlumec nad Cidlinou,
CZ.1.07/1.4.00/ Autor Mgr. Zbyněk Jícha Škola
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
NÁZEV DIGITÁLNÍHO UČEBNÍHO MATERIÁLU: Pověst O praotci Čechovi
České země v pravěku Anotace: Materiál je určen k výuce vlastivědy ve 4. ročníku ZŠ. Seznamuje žáky s nejstaršími dějinami ČR – s pravěkem.
Nejstarší české dějiny, 4.ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Dana Motyčková Číslo
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
ANOTACE NÁZEV: PRAHA AUTOR: Mgr. Marie Matoušová STRUČNÁ ANOTACE (OBSAH, DATUM PILOTÁŽE): Práce s textem VZDĚLÁVACÍ PŘEDMĚT (VE KTERÉM BYL MATERIÁL ODUČEN):
Pohádka. Před dávnými a dávnými časy,
ŽIVOT V ČESKÝCH ZEMÍCH PO HUSITSKÝCH VÁLKÁCH
Transkript prezentace:

Výprava do minulosti I O praotci Čechovi O Krokovi O Libuši

Z nejstarší minulosti českého národa se nedochovaly žádné písemné památky.Je to proto, že dříve lidé neuměli psát a vše si mohli jen vyprávět. Proto si někdy do vyprávění něco přidali nebo je pozměnili. Lidé si říkali příběhy z generace na generaci – babičky vyprávěly svým dětem a vnoučatům. Z takového ústního podání vznikly pověsti. Pověsti jsou příběhy, které mají sice pravdivé jádro, ale je na nich již mnoho změněno, nedochovaly se přesně tak, jak se některé události přihodily. Můžeme si tedy jen domýšlet, co se kdysi dávno, opravdu stalo…

Pověst o praotci Čechovi V charvátské zemi žili dva bratři – Čech a Lech. V jejich rodné zemi se bojovalo a nebylo v ní bezpečno, tak se Čech rozhodl hledat pro svůj lid novou zemi. Když měli lidé sbaleny své věci, vydali se hledat novou zemi, kde by se usadili. Šli mnoho dní, až došli k vysoké hoře, hoře Říp . Když ráno ještě všichni spali, tak Čech vylezl na horu a rozhlédl se kolem. Pak přivolal i ostatní lidi a řekl jim: „To je ta země, kterou jsme hledali. Bude v ní dost místa pro všechny. V lesích je mnoho zvěře i včel, v řece hojnost ryb.Jak chcete nazvat tento požehnaný kraj?“ Lidé chtěli, aby se země jmenovala po tom, kdo ji našel. „Tvým jménem nechť se nazývá, Čechu, tvým“- volali všichni. A tak nese naše země jméno praotce Čecha dodnes – Čechy.

Staří Čechové již uměli obdělávat pole, sklízeli z nich obilí a len, chovali domácí zvířata a včely. Své oděvy si šili ze lněných tkanin. Domy stavěli z dřevěných klád. Zpočátku to byly jen obyčejné sruby, později vznikaly stavby bohatší – hradiště. Staří Čechové si neuměli vysvětlit různé přírodní úkazy – například bouřku, déšť..Proto tyto přírodní jevy přisuzovali bohům. Věřili jim, obraceli se k nim o radu a často jim obětovali. Obětí bývala zaříznutá ovce nebo jiné domácí zvíře. Umění rozmlouvat s bohy považovali za jedno z největších umění vůbec. Dovedli to jen ti nejmoudřejší lidé.

Pověst o Čechovi Po kom se nazývá naše země? Na kterou horu dovedl svůj lid? Z čeho stavěli staří Čechové domy? Jak si vysvětlovali přírodní úkazy(bouřka, blesky)? Z čeho si šili šaty?

Pověst o Krokovi a jeho třech dcerách Po smrti praotce Čecha vypukl mezi lidmi obrovský žal. Za jeho nástupce si zvolili knížete Kroka. Ten sídlil na hradě, který se jmenoval Budeč. Dovedl rozmlouvat s bohy a moudře soudil spory ve svém kmeni. Měl tři dcery – Kazi, Tetu a nejmladší Libuši. Kazi dovedla léčit lidi, Teta se vyznala ve všelijakých kouzlech a Libuše uměla předpovídat budoucnost – věštit. Kníže Krok nechal vybudovat nové hradiště, kam se pak přestěhoval – Vyšehrad.

Kníže Krok a jeho tři dcery

Pověst o Krokovi a jeho třech dcerách Který kníže se stal vládcem po praotci Čechovi? Na kterém hradě nejdříve bydlil? Které sídlo si pak nechal postavit? Jak se jmenovaly Krokovy dcery?

Pověst o Libuši Po praotci Čechovi vládl kníže Krok. Ale ani ten nebyl nesmrtelný. Když zemřel, vybrali si Čechové za jeho nástupkyni Libuši – jeho nejmladší dceru.Sídlila pak na Vyšehradě. Vládla moudře mnoho let, ale jednou soudila spor mezi dvěma bratry. Ten, který prohrál, ji urazil: „Hanba mužům, kterým žena vládne.“ Libuše tedy svolala stařešiny z celého kmene, aby vybrali svého nastávajícího vládce, kterého budou poslouchat. Ti dlouho přemýšleli a radili se, ale nakonec Libuši řekli, aby si vybrala sama. Libuše využila svých věšteckých schopností a poslala poselstvo pro Přemysla. Libušin kůň dobře znal cestu k budoucímu vládci a poselstvo dovedl do vsi Stadice, kde Přemysl oral se svými voly pole. Přemysl poselstvo už očekával. Podle pověsti zarazil do země svou hůl. Než se převlékl do knížecích šatů, které mu Libuše poslala, vyrostl z hole lískový keř. Pak nasedl na Libušina koně a vydal se s ostatními na Vyšehrad.

Své střevíce z lýka a kabelu si vzal s sebou, aby nikdy nezapomněl, kým byl, než se stal knížetem. Na Vyšehradě se pak konala slavná svatba. Libuše moudře vládla dál spolu se svým manželem Přemyslem. Využívala svůj zvláštní dar a předpovídala budoucnost. Mimo jiné předpověděla i založení a slávu našeho současného hlavního města – Prahy: „Vidím město veliké, jehož sláva hvězd se bude dotýkati.“ Na žádost rady starších také pomohla objevit stříbrné a zlaté doly.

Pověst o Libuši Kdo se ujal vlády po Krokově smrti? Jakou schopnost měla Libuše? Co dovedla Teta? Kde Libuše sídlila? Koho si Libuše vzala za muže?