ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastPřírodovědné vzdělávání Vzdělávací oborČlověk a příroda Tematický okruhEkologie TémaEkologie Tematická oblastEkologie NázevBiotické podmínky života - Krajina AutorMgr. Dana Kuczmanová Vytvořeno, pro obor, ročník , LYT 1. ročník, STA 1. ročník, ELE 1.ročník AnotacePrezentace – Biotické podmínky života - Krajina Přínos/cílové kompetenceŽák je seznámen se základními pojmy z ekologie VY_32_INOVACE_24_08
KRAJINA Biotické podmínky života – krajina. Žáci se seznámí se základními pojmy z oblasti ekologie. Učivo navazuje na vědomosti žáků ze ZŠ. Následuje diskuse na toto téma. Učivo je určeno pro žáky 1. ročníku SPŠ.
KRAJINA = část zemského povrchu spolu se společenstvy organismů Je považována za vyšší celek než je ekosystém. Př. Horstvo, nížina, pouštní krajina,… 01
KRAJINNÉ PRVKY 1.MATRICE Nejrozsáhlejší útvar – les, step, jezero,… step 02
KRAJINNÉ PRVKY 2. PLOŠKY Území, které se liší od matrice Mýtina v lese, remízek na poli, ostrůvek na jezeře,…. remízek 03
KRAJINNÉ PRVKY 3. KORIDORY Protínají matrice nebo spojují plošky – vodní toky, větrolamy, aleje,…. 04
TYPY KRAJINY 1.PŘÍRODNÍ KRAJINA Odlehlá, málo přístupná místa – vysoké hory, tropické pralesy, Antarktida 05
TYPY KRAJINY 2. KULTURNÍ KRAJINA OBHOSPODAŘOVANÁ I přes pravidelnou činnost člověka není narušená. Člověk žije v souladu s přírodním prostředím. 06
TYPY KRAJINY 2. KULTURNÍ KRAJINA DEGRADOVANÁ Intenzivní činnost člověka, společenstva nejsou stabilní. Intenzivní zemědělství, průmysl, hustá síť komunikací, těžba surovin. 07
TYPY KRAJINY 3. KULTURNÍ DEVASTOVANÁ Velká koncentrace průmyslových a těžebních aktivit, tvary povrchu změněny, řeky regulovány, přírodní společenstva se zde téměř nevyskytují, prostředí je kontaminováno škodlivinami 08
ÚKOL Pokuste se odhadnout, o jaký typ krajiny jde na obrázku: 09 Správně Devastovaná
E) BIOSFÉRA Je celý oživený povrch Země. Globální světový ekosystém. Probíhá zde globální oběh látek a tok energie. Hnací silou je sluneční záření. V průběhu miliónů let se zde ustálila přírodní rovnováha a jakékoliv drastické zásahy mohou být nebezpečné pro všechny živé organismy.
SEZNAM CITACÍ [01] Soubor:Giraffe standing.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [02] Soubor:Steppe of western Kazakhstan in the early spring.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [03] Soubor:Přírodní památka Velký hájek (4).JPG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: A1jek_(4).JPG [04] Soubor:A wind break west of Kirkburn - geograph.org.uk jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [05] Soubor:Himalayas.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [06] Soubor:Podbranc.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [07] Soubor:Frankfurt Hbf Gleise.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [08] Soubor:Křemelinový důl.JPG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: [09] Soubor:ZM-Nkana-headgear-Kitwe.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, [cit ]. Dostupné z: headgear-Kitwe.jpg