Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0374 Inovace vzdělávacích metod EU.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Advertisements

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Publicistický styl a jeho charakteristika
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Rozbor neuměleckého textu
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_06 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Powerpoint Templates Page 1 Číslo-název šablony klíčové aktivityIII/2–Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Tematická oblastČeský jazyk a literatura.
Funkční styly, slohové postupy a útvary
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Funkční stylistika Projekt „EU peníze středním školám“
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Funkční styly Marcela Jurková.
Styl publicistický Marcela Jurková.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Publicistický styl Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Administrativní styl PaedDr
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.2.4.
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk
Publicistické žánry Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vypravování Střední odborná škola a Střední odborné učiliště
PUBLICISTICKÝ STYL = NOVINÁŘSKÝ.
Publicistický styl Znaky a útvary.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Analýza neuměleckého textu (5-7 minut) I. porozumění textu; charakter komunikační situace určit, kde je možné daný text najít určit předpokládaného adresáta.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PUBLICISTICKÝ STYL S publicistickým stylem se nejčastěji setkáváme v … (viz.
V Ě CNÁ LITERATURA FORMY V Ě CNÉ LITERATURY MGR. MICHAL OBLOUK.
BELETRISTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
PUBLICISTIKA Mgr. Michal Oblouk.
NÁZEV ŠKOLY: SOŠ Net Office Orlová, spol. s r. o.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
9. ročník Michaela Hantková
ANALYTICKÉ ÚTVARY PUBLICISTICKÉHO STYLU
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Název: Publicistický styl Autor: Mgr.Andrea Jílková
O útvarech, žánrech a textech
1.
Transkript prezentace:

Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU - OP VK Číslo a název klíčové aktivityIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT AutorMgr. Iva Novotná Číslo materiáluVY_32_INOVACE_CJL_4S1N2N_NT_03_05 NázevPUBLICISTICKÝ STYL II Druh učebního materiáluPrezentace PowerPoint PředmětČeský jazyk a literatura Ročník1. – 4. roč. SŠ, 1. a 2. roč. nástavbového studia Tematický celekFunkční styly, slohové postupy a slohové útvary AnotaceTato prezentace je primárně určena pro výuku ve 4. ročníku SŠ a v 1. a 2. ročníku nástavbového studia. Je zaměřena na opakování vědomostí o publicistickém stylu v rámci přípravy k ústní maturitní zkoušce z českého jazyka a literatury. V ostatních ročnících lze využít při výkladu nové látky. Žáci si na základě tohoto materiálu zopakují znalosti o publicistickém stylu, jeho typických jazykových prostředcích a typických slohových útvarech. Materiál inovuje výuku využitím multimediálních pomůcek. Metodický pokynPOMŮCKY: počítač, dataprojektor, denní tisk (Hospodářské noviny, MF Dnes, Blesk…) Průběžně se střídá forma výkladu, řízený rozhovor a samostatná práce. Prezentace je doplněna i motivačními úkoly. Klíčová slovaPublicistický styl, slohové útvary publicistického stylu Očekávaný výstupZopakování znalostí o publicistickém stylu. Charakteristika typických slohových útvarů a slohových postupů publicistického stylu Datum vytvoření

PUBLICISTICKÝ STYL II. Slohové útvary publicistického stylu

Útvary publicistického stylu 1. Zpravodajské 2. Analytické 3. Beletristické 4. Propagační cz/images/results.aspx?qu=noviny&ex=2#ai:MC

1. Zpravodajské útvary  Věcně podávají základní informace - bez zdůvodňování faktů (ve 3. osobě)  Zpráva - stručná objektivní informace o události, která již proběhla CO? KDE? KDY? KDO?  Oznámení - informace o události, která teprve proběhne (pozvánka)  Článek - zpráva nebo oznámení většího rozsahu - přináší doplňující informace, podrobnosti, souvislosti

2. Analytické útvary - úvahové  Přinášejí podrobnější informace - vysvětlují, rozebírají je, uvažují o nich, hodnotí  Subjektivní postoj - názor autora/ redakce  Komentář - autorův názor na určitou věc - objektivní informace a jejich subjektivní hodnocení - uvádí se jméno autora  Úvodník - úvodní článek novin - shrnuje hlavní aktuální téma - vyjadřuje stanovisko redakce - méně osobní

 Editorial - volné zamyšlení nad tématy časopisu - autorem bývá šéfredaktor - témata zapojuje do souvislostí, přidává vlastní zážitky a zkušenosti  Glosa - poznámka na okraj - stručná, kritická, ironická poznámka k aktuálnímu dění  Kritika - hodnocení, které upozorňuje na záporné i kladné stránky jevu - rozbor podstaty a hodnocení - důležitá je objektivita posuzování  Recenze - odborné objektivní zhodnocení nového uměleckého díla, výrobku… - důležitá je informační hodnota

 Polemika - konfrontace, střet názorů - úkolem je získat pro určitý názor – argumenty  Interview - rozhovor s určitou osobností s cílem zjistit určité informace a názory dotazovaného - důležitá je příprava ze strany novináře (podnětné dotazy) - autorizace

3. Beletristické útvary  Na pomezí publicistického a uměleckého stylu  Fejeton - zajímavě a vtipně zpracovává aktuální téma - úvaha, zamyšlení - důležitá je originálnost pohledu - nadsázka, nadhled, ironie, satira - na závěr pointa Které autory fejetonů znáte?

 Sloupek - vtipná úvaha na aktuální téma tištěná ve sloupci - na rozdíl od fejetonu aktuálnější, stručnější, konkrétnější  Medailon - charakteristika určité osobnosti (životopisné údaje, výrazné vlastnosti) - u příležitosti životního jubilea, výročí,… - při úmrtí (nekrolog)

 Reportáž - informace o určité události nebo zajímavosti, které je autor očitým svědkem - publicistický útvar s prvky uměleckého a odborného stylu - novinářská, rozhlasová, televizní, filmová, fotografická - cílem je vylíčit skutečnost co nejnázorněji - základem - popisný slohový postup - osobní zaujetí - obrazné a expresivní vyjadřování - často do textu včleněn interview

4. Propagační a reklamní útvary  Inzerát  Reklama

ÚKOL:  V novinách vyhledejte příklady jednotlivých publicistických útvarů.

Zdroje informací  SOCHROVÁ, Marie. Český jazyk v kostce. Havlíčkův Brod: Fragment, 1999, ISBN  ČECHOVÁ, Marie a kol. Český jazyk pro 2. ročník středních odborných škol. Praha: SPN, 2003, ISBN  MUŽÍKOVÁ, Olga a kol. Odmaturuj! z českého jazyka. Brno: Didaktis, 2002, ISBN  cz/images/results.aspx?qu=otazn%C3%ADk&ex=2#ai:MC