Ladislav Hejdánek www.zlinskedumy.cz Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Advertisements

Alfons Mucha Název školy
DĚJINY a etika. Dějiny nejsou  prostým sledem událostí  řetězcem důsledků v sobě uzavřených kauzalit  objektivní daností  změnou.
Styly Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Internet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Jan Patočka Název školy
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ / /34
Základní typy monarchií
Pohyby Země Název školy
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Čs. armády Milevsko
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Jugend auf Reisen Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Monzuny Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Lidské rasy Název školy
Oběh vzduchu na Zemi Název školy
Podpovrchová voda Název školy
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Topologie počítačových sítí
Ukládání čísel v počítači 1
Postimpresionismus - Gogh Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Zelená revoluce Název školy
Práce nutné ke vzniku mapy
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Náboženství - křesťanství
Národy světa Název školy
Emanuel Rádl Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Socioekonomická geografie
Cuerpo humano Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Ich und mein Computer Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Srovnej 1. a 2. světovou válku - zbraně
Antika II Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Body art - ruce Název školy
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Vodstvo ČR Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Periferní oblasti V Asie
Východoasijská náboženství
Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu
Filozofie 20. století – Filozofie bytí Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Typografická a estetická pravidla úpravy dokumentů
Funkcionalistický Zlín – významné stavby
Eneolit - úvod Název školy
Náboženství - opakování
Filosofie úvod do problému....
Symbolismus Název školy
Tomáš Štítný ze Štítného
Bernard Bolzano Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Socioekonomická geografie - opakování
Světové obyvatelstvo 1 Název školy
Pop-art Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Sokrates Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Funkcionalistický Zlín
Filozofie 20. století - Fenomenologie
Filozofie období helénismu - skepticismus Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Giuseppe Arcimboldo Název školy
Poznávání krajů českých
Poznávání krajů moravských
Tibet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Surrealismus Název školy
Gaudí Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Pravěk I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
Postimpresionismus – Cézanne, Gauguin Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj.
Test číselné soustavy Název školy
Jan Patočka moderní čs. filosofie „Kde se však mění svět a dějiny ? V 'nitru', lépe než v životě jednotlivce.“ Jan Patočka.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní filozofické otázky
Transkript prezentace:

Ladislav Hejdánek Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablonyIII/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUMLadislav Hejdánek Označení DUMVY_32_INOVACE_06_2_17 AutorMgr. Zdeněk Srna Datum Vzdělávací oblastČlověk a společnost Vzdělávací oborObčanský a společenskovědní základ Tematický okruhÚvod do filozofie a religionistiky Ročník3. ročník gymnázia

Klíčová myšlenka „Pod vlivem řeckých tradic si křesťanští myslitelé proměnili pravdu v cosi neproměnného a věčného nedovedli si pomyslet, že nepomíjivost pravdy by mohla být spojena s její proměnlivostí. Ale řešení je jiné, neřecké: pravda je vítězná, protože nikdy není jsoucí, ale stále, tj. vždy znovu přichází. Vítěznost pravdy není založena na větší kvantitě moci, nýbrž na moci zcela jiného druhu: superiorita pravdy spočívá v její adventivní povaze. Pravda však nepřichází, aby se zařadila mezi ostatní jsoucna, nýbrž jako míra, jako kriterion ale ne jako měřítko, které může mít člověk v ruce, aby jím sám měřil, ale aby jím byl naopak také sám měřen. “[1]

Život a dílo 1927 Praha FF UK žák J.Patočky Fil.ústav ČSAV, v r.1971 propuštěn dělnické profese, zakládající čl.CH-77 byt.semináře za účasti zahr.hostů samizdat.čas.Reflexe a kniž.OIKOUMENÉ od r.1990 ETF a FF UK(profesura)

je jedním z mála současných českých filosofů, kteří se odvažují promýšlet a formulovat vlastní systematickou filosofii zaměřuje se na otázky pravdy a víry, kterou zkoumá filosoficky, ne teologicky. Otázku pravdy tematizuje především z hlediska ontologického (kosmologického), a to nejen ve filosofii a teologii, ale i v oblasti umění, vědy, dějin a politiky. pravda, reflexe, subjekt, nepředmětnost - hl. fil.témata, jimiž se zabývá po celý život

primární inspiraci veškeré své myšlenkové práce vidí v promýšlení evropské tradice tématem zákl.důležitosti se mu začala jevit tzv. předmětnost myšlení, spjatá s řeckým vynálezem pojmů a pojmovosti rozvíjí motivy tzv. nepředmětného myšlení je tvůrce původní filosofické koncepce "meontologie" (ontologie nejsoucího) možnosti přesného a přísného myšlení pracujícího s „nepředmětnými“ výzvami

Na novém způsobu myšlení je však nutno pracovat dlouhodobě a cílevě- domě; odtud nutnost poukazovat i veřej- ně (esejisticky a populárnější formou)na „navazovací body“ již v dosavadním evropském mimovědeckém stylu myšlení, na nichž má rozhodující zásluhu křesťanství a jím zprostředkovaná a vždy znovu reinterpretovaná předpojmová tradice starožidovská

Dílo Filosofie a víra texty na téma vztahu filosofie a víry Dopisy příteli I-IV autobigraf.vzpomínky Nepředmětnost v myšlení a ve skutečnosti Nejen pro člověka (a lidstvo), ale pro celý svět je vedle „jsoucího“ mimořádně důležité také „nejsoucí“. Nejde však pouze o to, si to uvědomit, ale také se lépe připravit na to, jak myslit „nejsoucí“. Což mimo jiné znamená rozloučit se s některými prastarými předsudky, které se tradují již od starých Řeků. Úvod do filosofování představuje své vlastní uvažování nad základními i širšími filosofickými otázkami

Texty k zamyšlení „…nikoliv Chruščovova odhalení, ale setkání s lidmi kteří nevinně strávili ve vězení a v táborech deset a více let. Tehdy jsem se začal stydět jakýmsi novým způsobem: zapomněl jsem na drobná příkoří, jimž jsem se byl vystaven, a umínil jsem si, že si už nedovolím trávit své dny stranou, v nějaké zátiší a závětří když jiní jsou vystaveni kruté nespravedlnosti. Poznal jsem, že svoboda je nedílná právě tak, jako je nedílné otroctví. A rozhodl jsem se, že už nikdy nebudu mlčet vůči přívalu lží, poťouchlostí a nenávisti. – To byla tragická epizoda dějin socialismu v naší vlasti. Bylo třeba s ní skoncovat a začít nové, lepší období. “[2]

„Tradiční evropské myšlení se stále, a zejména v teorii, drží jednoho paradigmatu, které je spjato již se samotnými počátky filosofického a vědeckého myšlení (to ovšem původně nebylo takto odděleno). Jde o charakteristický rys, který nám dovoluje mluvit o zpředmětňujícím nebo přímo předmětném myšlení. Původně má totiž lidské vědomí různé skutečnosti jakoby přímo před sebou. Teprve po řeckém vynálezu pojmů si člověk může začít uvědomovat, že mezi subjektem a jeho vědomím na jedné straně a mezi skutečností na straně druhé je neprohlédnutá oblast komplikovaného zprostředkovávání, a tak se tuto oblast snaží jakoby postupně mapovat. Ve skutečnosti ovšem nejde jen o zmapování, nýbrž o celou novou organizaci této nadále stále ještě neprohlédnuté sféry, a to právě za pomoci pojmů a pojmovosti. Řecká zpředmětňující pojmovost se po některých stránkách a v některých směrech velice osvědčila, ale dnes se nám stále úporněji připomíná její nedostatečnost, a někdy dokonce její mystifikující charakter.“[3]

„Nejen filosofie, ale ani vědy nejsou možné ani mysli- telné beze všeho vztahu k Pravdě jako k tomu, co je tím posledním kritériem jejich myšlení a poznávání, tj. kri- tériem jejich správnosti a pravdivosti, ale také jejich omylů a scestí. Tato pravda však není věcí mezi věcmi, není to předmět mezi jinými předměty, nýbrž ryzí nepře- dmětnost, která se zpředmětňujícímu myšlení jeví jako nic, jako nihil. Nihilismus je tedy plodem a vyústěním onoho řeckého typu pojmovosti, jehož nedostatečnost je už mnohým zjevná a musí se stát zjevnou postupně všem. Vstupujeme tak do druhé velké epochy filosofického a nepochybně také vědeckého myšlení, které už nesmí a jistě nebude skutečnost redukovat na realitu, na předmětnou stránku“[4]

Otázky 01. V čem spočívá vítězství pravdy podle klíčové myšlenky? 02. O jaké nespravedlnosti hovoří autor v prvním txtu k zamyšlení? 03. Jakého paradigmatu se drží tradiční evropské myšlení? 04. Jak interpretuje L.H. nihilismus ve svém posledním txtu k zamyšlení?

Citace [1] Dostupné z Mezioborový seminář Pravdivost ve vědě a filosofii ve vile Lanna [2] HEJDÁNEK, Ladislav. Dopisy příteli. Praha: OIKÚMENÉ, s [3] HEJDÁNEK, Ladislav. Nepředmětnost ve skutečnosti a v myšlení. Praha: Vesmír 73, 383, 1994/7 [4] tamtéž

Odkazy a zajímavosti adislav-hejdanekhttp://protestant.evangnet.cz/category/autori/l adislav-hejdanek /1-cislo/869-ladislav-hejdanek- nepredmetnost-v-mysleni-a-ve-skutecnostihttp:// 1998/1-cislo/869-ladislav-hejdanek- nepredmetnost-v-mysleni-a-ve-skutecnosti fTOkQ1bTMEhttp:// fTOkQ1bTME % pdfhttp:// % pdf