Řízení úvěrového rizika v retailovém bankovnictví

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Představení společnosti
Advertisements

Výběr vozidla do firmy – máme k dispozici všechny informace? Michal Krátký, Přemysl Žižka – DEN S FLEETEM DEN S FLEETEM – JARO 2010.
1 Tisková konference ČLFA, 7. února 2013 Financování spotřebitelů v roce 2012 poskytnuté členy ČLFA 1.Ekonomické a právní prostředí 2.Komentář k výsledkům.
Pojištění úvěrů pro české investice v zahraničí Nový produkt dle VPP „If“ pro investiční úvěry poskytnuté finančními institucemi.
Projektové řízení & Řízení produktů Petra Krajníková, ČSOB
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
MODELY DISKRÉTNÍ VOLBY 3. cvičení
13. Koordinace projektů Realizace změn Koordinace projektů
Krize … A co potom? Autor: Ing. Pavel Voříšek ČS, a.s.
Peníze - půjčky Splátkový prodej Úvěrová karta Spotřebitelský úvěr
Česká spořitelna – banka pro franchising!
Michal Pluta Česká spořitelna, a.s. IX / 2008
Ing. Jiří Šilhán.  představuje komplex aplikačního a základního software, technických prostředků, podnikových procesů a personálních zdrojů určených.
Outsourcing jako strategický nástroj řízení nejen v komerční sféře
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Bankovní služby pro malé a střední podniky Autor:Ladislav Mach Vedoucí práce:Ing. Olga Šeflová Oponent práce: Eva Faměrová.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Spotřebitel na finančním trhu Eva Zamrazilová Členka bankovní rady a vrchní ředitelka ČNB ČSE 22. září 2010.
MARKETING FINANČNÍCH SLUŽEB E :00 – 13:30.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vybrané metody analýzy
Marie Borecká, Kristina Ficencová 6. kruh, 1. ročník VSRR
P3 - Marketingový plán „Jsou tři typy firem: ty, které předvídají, ty které reagují na podněty, a ty, které se diví tomu, co se stalo.“ Které jsou nejúspěšnější?
Institucionální a věcné aspekty státní podpory exportu
© Creditreform-Group Pracovní snídaně: Škola řízení pohledávek Hotel Jalta, Praha 1,
Produkt.
Ruská federace x WTO a OECD
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Proces slučování bankovních a nebankovních úvěrových registrů v České.
1 NÁSTROJE V OBLASTI ŘÍZENÍ ANEB ÚSPĚŠNOST BEZ NÁSTROJŮ ? ÚSPĚŠNOST S NÁSTROJI ? Ing. Pavel Sladký M: Semináře, konzultace, motivační a certifikační.
Osobní bankrot - Insolvence -
Vymáhání pohledávek.
Přednáška č. 4 controlling pohledávek a závazků
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
NBCA – Basel II Ekonomika a řízení subjektů finančních služeb 1. ročník – letní semestr 2006.
Podnikatelský plán struktura plánu.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Marketing a řízení hotelu Název vyučovací oblasti: Marketingový plán hotelu Ročník / obor studia:III.
BEST PRACTICES IN TREASURY CORPORATE FUNDING COUNTERPARTY RISK MANAGEMENT WORKING CAPITAL MANAGEMENT.
Život na dluh…aneb zadluženost českých domácností
Zadluženost domácností a její dopady na ekonomiku ČR
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy: Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Graduate Recruitment Zakladatelé Deloitte Touche Tohmatsu.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Citibank Bert Pijls Člen představenstva a ředitel retailové banky.
Bankovní úvěrové analýzy Banky, úvěrové produkty Průběžný test
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
Petráčková Jozová Cézová
KAPITOLA 11: AKTIVNÍ BANKOVNÍ OBCHODY Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Firemní bankovnictví a jeho trh – distribuce a odměňování
Struktura podnikatelského plánu
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Příčiny a důsledky hypoteční krize. Finanční krize – příčiny; hypoteční krize pád nadhodnocených akcií internetových firem většina společností.
IS jako nástroj moderního personálního managementu Vít Červinka
1 Tisková konference ČLFA, 13. února 2014 Financování spotřebitelů v roce 2013 poskytnuté členy ČLFA 1.Ekonomické a právní prostředí 2.Komentář k výsledkům.
Analýza hypotéčních úvěrů poskytovaných fyzickým osobám v České republice Autor bakalářské práce:Martina Šimková Vedoucí bakalářské práce:Ing. Robert Zeman.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
RAIFFEISENBANK RUDOLF RABIŇÁK
Aktivní bankovní operace – úvěry pro občany
Řízení pohledávek Ing. Gabriela Dlasková.
Katedra řízení podniku
DUM - Digitální Učební Materiál
Domácnosti na úvěrovém trhu
farmakovigilanční audit
Transkript prezentace:

Řízení úvěrového rizika v retailovém bankovnictví ESF-MU 22-Dub-2010 Zdeněk Foukal (zdenek.foukal@seznam.cz, mobil: 777241780) Consumer Risk Management CITIBANK, Česká Republika

Cíl Poskytnout vysvětlení risk managementu v retailové oblasti Obsah Popsat a vysvětlit kreditní (úvěrový) cyklus se zaměřením na základní aspekty risk managementu v oblasti retailu

Účel a hlavní funkce risk managementu Cílem risk managementu je maximalizovat zisk banky upravený o riskovou přirážku celkovým řízením expozice v přijatelných mezích. Risk management v kostce – Risk management musí obsáhnout a znát: Lokální a globální prostředí, včetně specifik daného odvětví Pravní prostředí, kritéria regulace Bankovní strukturu a její pravidla (struktura risk management oddělení) Vnitřní pravidla a principy banky, zásady řádného jednání (compliance) Vztah mezi kreditními a ostaními riziky Retailový portfolio přístup vs korporátní individuální přístup Specifika daných produktů, včetně krátkodobé i dlouhodobé ziskovosti Balance mezi riskem a ziskovostí Plánování a forecasting Schvalovací limity Proces schvalování kreditních produktů (underwriting) Zásady kontrolních procesů Vývoj, účel a užití základních i pokročilých MIS a Scoring nástrojů Administrace, monitoring, tracking a proces vyhodnocování Proces vymáhání pohledávek a nástroje restrukturalizace Osobnostní předpoklady, zvláště pak logické uvažování a schopnost učit se z minulosti

Kreditní cyklus PRODUKTOVÉ PLÁNOVÁNÍ ODPIS Scoring a MIS SPRÁVA RISK Znalost produktů Strategie prodeje Dynamika ziskovosti Obchodní podmínky PRODUKTOVÉ PLÁNOVÁNÍ ODPIS Scoring a MIS SPRÁVA POHLEDÁVEK RISK MANAGEMENT AKVIZICE Systémy Zajištění zaplacení dluhu po splatnosti Objem a pokrytí trhu Kontrola rizikovosti Náklady Compliance PORTFOLIO MANAGEMENT Od schválení produktu po plné splacení nebo zavření produktu Maximalizace profitability účtu

Základní aspekty PRODUKTOVÉHO PLÁNOVÁNÍ Citibank jako první banka na českém trhu přišla s co-brandovanými kartami a jejími unikátními funkcionalitami. Analýza prostředí Business plán Cílový trh Produkt (ne/zajištěný, revolvingový/splátkový, atd.) Ziskovost (P&L, cena, úrok, poplatky, min/max limity, atd.) Proces akceptace produktu

Poměr risk vs zisk

AKVIZICE a proces schvalování Prodej Cílový trh Ekonomická situace / konkurence Produktová specifika (úroková míra, poplatky, odměny a výhody, pojištění, doba splácení, etc.) Marketing Marketingové kanály (poštou, Tele-Marketing, pobočky, internet, letáky, třetí strany) Životný styl, správné načasování, cílená koncentrace Odezva Risk Management Minimální kritéria akceptovatelnosti (věk, příjem, zaměstnanecký profil, atd.) Kontrola záznamu v ne/bankovních registrech Scoring a jeho minimální hodnota Strategie udělování kreditního limitu Parametry v době schválení (limit pro ATM nebo retail transakce, overlimit nebo dluhová tolerance) Risk-based pricing – risk/zisk princip Fraud (prevence podvodů)

5 C klienta 1. Charakter a historie – Platil / je ochotný platit / lze se na něj spolehnout? (doba současného zaměstnání, platební historie, atd.) 2. Collateral – Má čím zaplatit/ručit? (např. při ztrátě zaměstnání, sekundární zdroj pen. prostředků – nemovitosti, pozemky, atd.) 3. Cash flow – Bude moci splácet? (rozdíl mezi měsíčním příjmem a výdaji; dluhová zátěž, atd.) 4. Capacity – Má dostatek fin. prostředků? (výplatní pásky, splátky, úvěrový report, skóre, demografické údaje, majetek, atd.) 5. Conditions – Komu půjčovat, v jaké situaci (době), za jakých podmínek, atd.? (současná ekonomická situace, zákony, marketingová strategie banky, atd.) 7

Citibank patří mezi největší uživatele informací z bankovních registrů Bankovní registry Citibank patří mezi největší uživatele informací z bankovních registrů Citibank uděluje v průměru nejvyšší kreditní limity na kreditních kartách – velkou roli na tom má positivní a bezdlužné chování klienta na ostatních produktech Pozitivní / Negativní Bankovní / Nebakovní / Utility / Ostatní Pokrytí trhu (hit rate) a periodicita aktualizací Stáří, kvalita a rozsah údajů v registru Cena Možnosti automatizace Dodatečné služby Scoring Insolvenční rejstřík Fraud kontroly Reportingové nástroje jako agregace a negative Early Warning / Monitoring

Příklad – detail údajů v úvěrovém registru – II.

Fraud – prevence podvodů · Budovat všeobecné povědomí o podvodech mezi zaměstnanci (hlavně front-end) · Tréning a školení na verifikace nových podvodných jednání · Použití portfolio analysis na odhalení a identifikaci podvodů · Revize procedur a policy 2. Detekce · Identifikace podvodného jednání · Analýza trendů a implementace zjištění · Účast v interních a hlavně externích skupinách zaměrujících se na problematiku podvodů na trhu · Informovat senior management o praktikách trhu a nálezech · Trénink na detekci 3. Recovery (náhrada) · Náhrada za podvodná jednání (klient, obchodník, asociace) 4. Deterrence (zastrašení) · Odrazení potenciálních podvodných jednání (vnést do povědomí) · Podvodná jednání – většinou metoda pokus omyl

PORTFOLIO MANAGEMENT / Account Maintenance Nejnáročnější a nejobsáhlejší oblast risk managementu se spoustou nástrojů Prodej Růst balancí (navýšení, transfer, splátkové programy) Konverze balancí Up-sell / Cross-Sell / Upgrade / Dodatkové produkty Refinancování Marketing Cross-Sell / Promo akce / Aktivace / Retention Risk Management Monitoring Podpora růstu zdravých balancí Autorizace (limit pro ATM nebo retail transakce, overlimit nebo dluhová tolerance) Navyšování / Snižování kreditních limitů Risk-based pricing Pozastavení / Blokování / Zrušení účtů

MIS, Analytics Management Information System MIS je neustálý proces transformace dat do informace, na základě kterých jsou činěna rozhodnutí za účelem optimalizace obchodních výsledků. MIS jako primární nástoj firmy/společnosti identifikuje obchodní rizika a přílezitosti. Through the Door Reports (po prodejních kanálech / produktech / demografických udajích, credit bureau udajích, score, atd.) Vintage Analysis Portfolio Characteristics / Coincidence reports / Trend Reports Net Flow / Roll-rates / Was-Is / Delinquency Trend Reports Credit Line Increase Volume / Performance Analysis Authorization Volume / Performance Analysis Ad Hoc Analysis

Citibank v ČR má jednoho z 31 scoring specialistů na světě Score = hodnota (výstup matematického vzorce) predikující budoucí chování žadatele/klienta v určitém časovém horizontu Příklad: vyšší score = nižší pravděpodobnost dlužnosti/ztráty Kreditní scoring je statistický nástroj umožňující předvídat kreditní riziko spojené s poskytnutím úvěru. Predikuje úvěrovou bonitu s využitím informací ze žádosti, úvěrového registru anebo z chování klienta na stávajícím úvěrovém produktu (apod.). Je vyvinuto na základě historických dat o klientech. Jde o objektivní přístup nezávislý na rozhodnutí jednotlivce. Score funguje velice spolehlivě za předpokladu, že historicky napozorované chování odpovídá i posledním trendům a chování jednotlivých skupin portfolia. Score velice dobře predikuje „průměrné“ chování pro rozsáhlé skupiny klientů, nelze však samozřejmě předpokládat, že každý klient s nízkým score bude dlužný => jedná se o predpověď. Pravidelný monitoring a validace scoringových modelů jsou nezbytné pro správu scoringové funkce. Rozlišujeme mnoho druhů score podle jejich účelu – např. aplikační, Credit Bureau, behaviorální, propensity, collections, recovery, atd.

Dlužnosti obvykle kopírují křivku nezaměstnanosti s jistým zpožděním. Správa pohledávek - Collections Dlužnosti obvykle kopírují křivku nezaměstnanosti s jistým zpožděním. Citibank se podařilo zvrátit trend rostoucích dlužností již v polovině 2009 jako důsledek rychlých změn v kritériích implementovaných na přelomu 2008/09 Collection strategie Strategie kontaktu klienta Jak bude klient kontaktován (výpis, dopis, sms, e-mail, telefonát, osobně, atd.) Koho volat (hlavní dlužník, spoludlužník, ručitel) Kdy / v jaké fázi volat Jak často Jakou částku požadovat Jak nejlépe alokovat zdroje ‘Early Out’ do agentury – předání na externí vymáhání Kdy ukončit vymáhání Kdy produkt zavřít (odepsat) z důvodu nesplácení Nástroje restrukturalizace Jak predikovat budoucí ztráty Nástroje Behaviorální Score (on-us) Credit Bureau Score nebo různé triggers (off-us) Interní informace (on-us dlužnost a frekvence splácení, průměrné zůstatky, utilizace, atd.) Kombinace všech

Nástroje a strategie prevence a restrukturalizace Skrze restrukturalizační nástroje Citibank adresovala přibližně jen 7% celkových balancí, ale snížila ztrátovost o přibližně 30% Jak může banka vyjít vstříc klientovi při problémech se splácením: Credit Counseling – oddělení vyhodnocující situaci klienta a možnost použití toho nejlepšího nástroje restrukturalizace Skip-payments – dočasné přerušení splácení (min. 1% + úrok/poplatky musí být vždy) Odložení splácení (krátkodobé problémy) Částečné splácení (střednědobé/dlouhodobé) Nižší měsíční splátky zvýšením doby splácení Potenciální snížení úrokové míry Kombinace obojí Vypořádání (dlouhodobé) Odpuštění poplatků 28

Důležitý aspekt je nezávislost risk management struktury Citibank – Globální struktura Risk Managementu Globální a regionální management, dohled a analytické centrum je jednou z největších výhod velkých nadnárodních institucí Globální a regionální struktura s definovanými stupni schvalovacích pravomocí Důležitý aspekt je nezávislost risk management struktury Globální a regionální řízení a dohled pokrývá: Definice globálních minimálních standardů, policy, procedur a postupů, které řídí a zastřešují oblast retailového bankovnictví Definice kritérií pro udělení a rozšíření úvěrové expozice Definice organizační struktury s pevně definovanými pravomocemi a limity Monitoring a poskytování dohledu na výkoností jednotlivých zemí a portfolií. Schválení nových produktů, kreditních testů a koncentrace rizika Produktové klasifikace na základě ziskovosti a ztrátovosti Řídí vývoj modelů, scoringu a systémů pro automatizované rozhodování Zřizují základy operačních procesů a postupů a ostatní činnosti jako minimální úroveň postupů a jednotlivá kritéria v oblastech Underwriting, Scoringu, MIS, bankovních registrů, documentace a jejich principů zacházení a správy, podmínek zamítání žádostí, přezkušování a portfolio managementu, odepisování, bezpečnosti, podvodného jednání, minimální správy dodavatelů, data integrity, atd.