Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Krize … A co potom? 2.12.2009 Autor: Ing. Pavel Voříšek ČS, a.s.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Krize … A co potom? 2.12.2009 Autor: Ing. Pavel Voříšek ČS, a.s."— Transkript prezentace:

1 Krize … A co potom? 2.12.2009 Autor: Ing. Pavel Voříšek ČS, a.s.

2 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Úvěry v době krize –Ekonomický „downturn“ není pouze pojem z učebnic a týká se i České republiky –Dopad na úvěrová portfolia českých bank je citelný, ale není (zatím) fatální – byla to náhoda nebo důsledek přístupu k riziku –Je získaná „lekce“ dostatečná pro poučení a změny v přístupu k řízení rizik nebo potřebujeme silnější podnět? Roky 2008-09 Roky 2010-11 –Jaký bude další vývoj? –Je na místě optimismus nebo pesimismus? Co jsme v roce 2009 dozvěděli

3 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Obsah prezentace –Zamyšlení nad rokem 2009 –Je možné některým překvapením předcházet? –Default. A co dál? –Je třeba do budoucna změnit chování bank? Úvěry podnikům Úvěry obyvatelstvu –Zamyšlení nad rokem 2009 –Jak lépe modelovat portfolio? –Default. A co dál? –Je třeba do budoucna změnit chování bank?

4 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Úvěry podnikům v roce 2009 Postupné horšení sektoru jako celku... Portfolio CS (korporátní klienti) – vývoj rozdělení dle rizika

5 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Úvěry podnikům v roce 2009... bylo doprovázeno dopady do P/L Portfolio CS (korporátní klienti) – vývoj objemu a rizikových nákladů

6 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Úvěry podnikům v roce 2009 Zažili jsme náhlá selhání „bezrizikových“ klientů... Moravia Energo – stínový rating a krytí opravnými položkami BB+ Default

7 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Úvěry podnikům v roce 2009... problémy v „bezproblémových“ sektorech ORCO – vývoj akciového kurzu

8 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Úvěry podnikům v roce 2009... problémy v „bezproblémových“ sektorech (pokr.)... Portfolio CS (real estate) – rozdělení dle rizika 200720082009

9 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Úvěry podnikům v roce 2009... a rostoucí počet společností v insolvenci Počet insolvenčních návrhů a prohlášených konkurzů

10 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 –Lze skutečně věrohodně předpovídat default podniků? V jakém časovém horizontu? –Jaký prediktor je nejlepší? Jsou hard fakta lepší než soft fakta? –Je jednoletý Basle II horizont relevantní? Není lepší delší horizont? Lze na něj kalibrovat ratingové nástroje? –Je kladen dostatečný důraz na riziko koncentrace? Lze v této oblasti očekávat větší regulaci? Problémy k zamyšlení Úvěry podnikům v roce 2009 Nové zkušenosti a výzvy v oblasti Risk managementu

11 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Default – konec nebo začátek? Portfolio CS (korporátní klienti) – vývoj objemu v defaultu Nepříznivá dynamika nárůstu defaultů...

12 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Default – konec nebo začátek?... byla doplněna vyšší mírou restrukturalizací Portfolio CS (korporátní klienti) – vývoj objemu restrukturalizovaných úvěrů

13 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 –Jak správně postupovat po defaultu podnikového klienta? –Jak se vyrovnat s rostoucím objemem defaultů a stejnou kapacitou (interního) vymáhání? –Kdy je lepší restrukturalizace a kdy likvidace podniku? –Jak v případě likvidace zajistit maximální návratnost prostředků? Problémy k zamyšlení Default – konec nebo začátek? Nové zkušenosti a výzvy v oblasti Risk managementu

14 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Reakce bank na krizi Omezení produkce (menší poptávka, přísnější pravidla) Portfolio CS (korporátní klienti) – nově poskytnuté úvěry

15 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Reakce bank na krizi... a větší požadavky na zajištění... Portfolio CS (korporátní klienti) – vývoj objemu a krytí kolaterálem

16 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Výhled do roku 2010... ale přišly zřejmě příliš pozdě Portfolio CS (korporátní klienti) – očekávání pro rok 2010 ?

17 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 –Jak nyní zmírnit dopady budoucích krizí? –Zvažujeme skutečně komplexně všechny možné zdroje problémů (ropa, trendy ve vědě, chování spotřebitelů,...)? –Je přijímané riziko správně oceněno? Problémy k zamyšlení Čas na změnu Nové zkušenosti a výzvy v oblasti Risk managementu

18 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Úvěry obyvatelstvu v roce 2009 Stejná struktura prodávaných úvěrů... Portfolio CS (Retail PI) – rozdělení nového objemu 2007 20082009

19 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Úvěry obyvatelstvu v roce 2009... doprovázena růstem počtu defaultů... Portfolio CS (Retail PI) – objem ztrátových úvěrů

20 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Úvěry obyvatelstvu v roce 2009... a rostoucím počtem restrukturalizací Portfolio CS (Retail PI) – restrukturalizace

21 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Úvěry obyvatelstvu v roce 2009 Nezaměstnanost zřejmě není jediným vysvětlením Portfolio CS (spotřební úvěry) – vzdělání vs. debt burden

22 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Default – konec nebo začátek? Žádné dobré zprávy ohledně vývoje objemu v defaultu Portfolio CS (retail) – vývoj objemu v defaultu

23 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 –Proč lidé defaultují? Je ztráta zaměstnání jediným faktorem? –Jak správně modelovat efekty ekonomického cyklu v Retailu? –Kdy končí early collection a začíná late collection? Je 90 dnů z Basle II nastaveno adekvátně? –Jak zrychlit vymáhání hypoték? –Jaký je rozdíl mezi klienty, kteří default překonají, a těmi ostatními? Problémy k zamyšlení Úvěry obyvatelstvu v roce 2009 Nové zkušenosti a výzvy v oblasti Risk managementu

24 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Reakce bank na krizi Objem produkce je podobný jako minulý rok... Portfolio CS (spotřební úvěry) – vývoj nově prodaného objemu

25 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Reakce bank na krizi... banky však půjčují lepším (a známým) klientům Portfolio CS (spotřební úvěry) – nová produkce dle ratingu

26 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 Výhled do roku 2010 V oblasti Retailu ale zřejmě ještě nemáme úplný obrázek. Portfolio CS (retail FO) – objem a rizikové náklady, očekávání pro rok 2010 ?

27 V hlavní roli úvěry (Pavel Voříšek, ČS, a.s.) Tři dny pro banky 2009 –Je dosavadní strategie dostatečnou ochranou proti krizi? –Jaká je optimální strategie při řešení defaultů? –Je dosavadní přístup bank k „responsible lending“ skutečně zodpovědný? –Přišel čas na aktivní budování dlouhodobého vztahu s klienty? –Je přijímané riziko správně oceněno? Problémy k zamyšlení Čas na změnu Nové zkušenosti a výzvy v oblasti Risk managementu


Stáhnout ppt "Krize … A co potom? 2.12.2009 Autor: Ing. Pavel Voříšek ČS, a.s."

Podobné prezentace


Reklamy Google