Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

MUDr.Anna Jonášová I. Interní klinika VFN Praha
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Učíme aktivně“
Slovníček pojmů Aktivita č.1: Výchova k aktivnímu občanství
Vybrané typy verbální komunikace Robin Šimek Ondřej Kašpar.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
PSYCHICKÉ PROCESY A STAVY
Za předpokladu použití psacích potřeb
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
KmKII 2 M. Hádková.
PAMĚŤ.
Efektivní učení.
Kognitivní rehabilitace
Metodické pokyny pro předmět Tlumočnický proseminář
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
 Matematik, pedagog, teoretik, překladatel  Univerzity v Paříži a Lyonu  ESIT Sorbonne Nouvelle  2014 emeritní profesor Sorbonne Nouvelle.
Souběžnost řečových činností u Simultánního tlumočení
Reminiscenční terapie
M. Peterková, Z. Sovová, F. Davydov
Systém dalšího vzdělávání pracovníků výzkumu a vývoje v MS kraji a jeho realizace Projekt A6 Rozpočet a plánování tvorby projektů a jejich následná realizace.
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Parametry klasifikace tlumočení
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Fáze a modely tlumočení
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Vyšší nervová činnost.
Paměť, pozornost, zapomínání
Mémy tlumočení podle Franze Pöchhackera
Cvičení se zaměřením na paměť
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Cvičení se zaměřením na pozornost
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Elektronické učební materiály - … stupeň Předmět Autor: Mgr. Roman Havlíček Elektronické učební materiály – II. stupeň Tělesná výchova 1.1 Zdravá výživa.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
Mgr. Michal Oblouk. POZNÁVÁNÍ A VNÍMÁNÍ informace o světě kolem sebe získáváme prostřednictvím smyslových orgánů VNÍMÁNÍ = percepce, zachycuje to, co.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Témata kognitivní psychologie
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
PRAKTICKÉ CVIČENÍ U pokladny. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Brandýs n. L. – Stará Boleslav, Školní 291 AUTOR: Mgr. Slaminková Jana NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_Výchova ke zdraví TEMA: Zdravá snídaně a.
Mentální reprezentace
Vnímání, paměť, hodnocení Zuzana Krobová, Dita Pelantová, Dominika Šafaříková, Vašek Zub.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Jak si zapamatováváme a jak zapomínáme?. Paměť Paměť je schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy. Znamená to uchování informace o podnětu,
května PONDĚLÍ ÚTERÝ STŘEDA ČTVRTEK PÁTEK
Sociologie pro SPP/SPR
Ideologie v digitálních hrách
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Pozornost a vědomí.
Témata kognitivní psychologie
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Témata kognitivní psychologie
Reminiscenční terapie
Paměť a soustředění.
Kognitivní rehabilitace
Pedagogická psychologie
PAMĚŤ.
Témata kognitivní psychologie
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil Paměť Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil

Typy paměti Podle délky působení 1. ultrakrátkodobá (echoická) 2. pracovní / operativní Podle kapacity 1. krátkodobá 2. dlouhodobá - procedurální, deklarativní

Ultrakrátkodobá (echoická) informace ze smyslů pokud relevantní -> do krátkodobé paměti cca 2-3 vteřiny

Pracovní / operativní paměť Koncept pracovní paměti - Alan Baddeley - interakce nových informací a starých informací uložených v dlouhodobé paměti Někdy synonymum ke krátkodobé, pracovní paměť ale popisuje komplexnější jevy Slouží ke zpracování informace a jejímu zařazení do kontextu -> spolupráce ultrakrátkodobé a dlouhodobé paměti Lze vytrénovat - pokusy potvrdily, že profesionální tlumočníci mají lepší výsledky

Krátkodobá Hlavní zájem tlumočnických výzkumů (Gerver a Lambertová) Gerver: nárazníková paměť – citlivá vnější šumy (včetně vlastní řeči tlumočníka) Kapacitně omezená - Millerovo číslo: 7 +- 2 “chunks” uchovaných na 15-20 sekund

Dlouhodobá paměť Menší zájem o její zkoumání “Dlouhodobé vědomosti” – propozice Proces ukládání cca 30 minut 2 typy: explicitní (deklarativní) - události (epizodická) fakta (sémantická) informace verbálně vyjádřitelné, vštěpovány vědomě implicitní (procedurální) - dovednosti, pravidla informace těžko vyjádřitelné slovy, ale velmi odolné, často vštěpovány nevědomě

Dlouhodobá paměť Dobrá zpráva - na rozdíl od krátkodobé paměti není prakticky omezena svou kapacitou Je ale omezena procesem vyvolávání informací A co na to slon? →

Verbální a neverbální paměť D. Seleskovitch: Verbální paměť uchovává význam slov → deverbalizace → Neverbální paměť uchovává smysl slov X číslovky, názvy

Proč je paměť pro tlumočníka důležitá Dobře trénovaná paměť je základní psychofyziologický předpoklad pro tlumočníkovu práci

Paměť / notace notace = opora paměti krátkodobá paměť (čísla, data) dlouhodobá - procesy, souvislosti, fakta dobrá dlouhodobá paměť → méně notace

Selektivní užívání paměti ...Chtěné zapomenutí jazykové formy orig. ...Chtěné zapomínání již přetlumočeného

Jak si lépe pamatovat čich hudba střídmá strava spánek dýchání http://zpameti.cz/lepsi-uceni/usnadnete-si-pamatovani/

Jak paměť trénovat?

číselné řady mnemotechnické pomůcky vizualizace čich hudba dýchání spánek alkohol nosní dírky

1 gulášová polévka v prášku Dvakrát po sobě si přečtěte následující seznam položek nákupu, tj. množství a druh zboží, a snažte se si co nejvíce položek zapamatovat. Pak seznam zakryjte a napište co nejvíce jeho položek. 1 litr mléka ¼ kg měkkého tvarohu 4 piva 10 rohlíků 1 balení arašídů 20 dkg šunky 1 kg rajčat 10 dkg eidamu 1 kg jablek 2 l pomeranč. džusu 6 vajec 3 bílé jogurty 1 máslo 0,7 l červeného vína 1 gulášová polévka v prášku

Zdroje Čeňková: Úvod do teorie tlumočení, skripta Pöchhacker: Introducing interpreting studies, 2004 Gerver, Lambertová - výzkumy paměti Baddeley - model pracovní paměti Dingová, N.: Paměťová a jazyková cvičení pro tlumočníky, 2008

Kolik zvířat bylo v této prezentaci? a) 1 b) 3 c) žádné

Děkujeme!