Strategie reprodukce a rodičovství. Pohlavní vs nepohlavní Nepohlavní Pohlavní Organismus ANový organismus A Organismus B Organismus A Nový organismus.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Reprodukční mechanismy
Advertisements

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Simona Svačinová Komunikace zvířat.
Válka mezi pohlavím - rozmnožování
Mgr. Iva Martincová UBO AVČR v.v.i. Studenec Masarykova univerzita
OBECNÁ BIOLOGIE OPLOZENÍ
Hnízdní parazitismus Synodontis petricola.
Populace Populace je skupina rostlin nebo živočichů určitého druhu, žijí v určitém prostoru Populaci můžeme také charakterizovat jako skupinu živočichů.
Bc. Michaela Galová I. HYDR Evoluční psychologie
Jestřáb lesní Accipiter gentilis
KIN RECOGNITION Lucie Reichová.
Rozmnožování a vývin mnohobuněčných živočichů
ROHÁČ OBECNÝ.
Základy genetiky.
Jejich život ve smečkách
Sexuální dospívání Reprodukční zdraví 8. ročník
charakteristika obojživelníků
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Primáti Martin Man Jan Dresler.
Střechatky (megaloptera)
GENETIKA EUKARYOTICKÉ BUŇKY
Klíčové produkty evoluce Autor: Mgr. Tomáš HasíkUrčení: Septima, III.G Gymnázium a Střední odborná škola pedagogická, Čáslav, Masarykova 248 Moderní biologie.
Rozmnožování.
Základy genetiky Role nukleových kyselin DNA – A,T,C,G báze
Infanticida Zabíjení mláďat téhož druhu
Osnova: strategie výběru partnera sexuální chování
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Základní vzdělávání - Člověk a příroda – Přírodopis - Biologie rostlin
Námluvy a páření.
CHOVÁNÍ PTÁKŮ Schopnost letu, stálá tělesná teplota a vejcorodost umožňují ptákům velké rozšířění= od tropů po polární oblasti (nejvíce jižní Amerika,
Znaky života Anotace: Kód: VY_52_INOVACE_Přv-Z 4.,6.14
Základní vzdělávání - Člověk a příroda - Přírodopis – Biologie člověka
Rozmnožování obratlovců
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_477_Převody jednotek času AUTOR: Mgr. Martina Ringová ROČNÍK,
Kojení a péče o nevlastní potomky
Tučňák císařský Vypracoval: Petr Skrutek
ROZMNOŽOVACÍ SOUSTAVA.
BIOLOGIE ČLOVĚKA Tajemství genů (28).
Poměr pohlaví (sex ratio)
Teritorialita – ochrana zdrojů
Evoluce ženské menopauzy aneb k čemu všemu jsou nám užitečné babičky
Pohlavní a chovatelská dospělost
podříše: MNOHOBUNĚČNÍ (Metazoa)
ROZMNOŽOVÁNÍ OBRATLOVCŮ
KUDLANKY (Mantodea) Vojtěch Beneš.
Orangutani.
Úvod do zoologie. charakteristické znaky a vlastnosti buňka velikost tvar stavba: fagocytóza eukaryotní 10 – 100 μm, nejčastěji 10 – 20 μm různý – podle.
Tetřev Hlušec Radmila Sikytová. Vzhled Hmotnost:1-1,5kg Rozměry:až 60cm Patří k největším kurovitým ptákům u nás.JE TO OHROŽENÝ DRUH,JE OTO HRABAVÝ DRUH,KTERÝ.
Homosexualita zvířat.
ROZMNOŽOVÁNÍ ŽIVOČICHŮ A ROSTLIN
Ptáci – rozmnožování,hnízdění
2014 Výukový materiál GE Tvůrce: Mgr. Šárka Vopěnková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/
GENETIKA.
Termiti (všekazi) - společnský hmyz - pohlavní a nepohlavní kasty
GENETIKA.
Co jsme již poznali.
Vypracoval: Michal Horejš Obor: Technické lyceum Předmět: Biologie
Žahavci – žahaví dravci
Vosa obecná Izabela pertlíková :D.
Veverka obecná Sciurus vulgaris.
BROUCI.
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
Veverka známá - neznámá
2. Organismus a prostředí Základy ekologie pro střední školy 1.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Evoluční hledisko v sociální psychologii
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základy genetiky = ? X Proč jsme podobní rodičům?
HRABAVÍ.
Transkript prezentace:

Strategie reprodukce a rodičovství

Pohlavní vs nepohlavní Nepohlavní Pohlavní Organismus ANový organismus A Organismus B Organismus A Nový organismus napůl A, napůl B

Nevýhody pohlavního rozmnožování Jen poloviční reprodukce genů Nákladnost 1.Energie pro nalezení a uhájení druhého jedince a spáření se s ním 2.Rizika poškození - viditelnost pro predátora, agrese soků/druha 3.Rizika neůspěchu – cizoložství (nejistota otcovství)

Výhody pohlavního rozmnožování Genetická variabilita potomků - zajišťuje lepší adaptaci 1.Přizpůsobení mezidruhovému soutěžení 2.Snížení soutěžení sourozenců

Genetické výhody 1.Opravy DNA 2.Prevence maladaptivních mutací 3.Snadnější vyjádření výhodných recesivních genů

Jak se pohlavně rozmnožovat Produkovat gamety Přijmout strategii maximalizujíci naději na spojení gamet, anebo naději potomků na přežití Anizogamie = rozdílná velikost gamet samců a samic

Investování do gamet Vynaložení zdrojů na poskytnutí několika velkých, vytrvalých a odolných pohl. buněk Výběr samce, jenž nabízí nejlepší genetickou či materiální investici

Soutěžení s gametami Vytváření mnoha malých, pohyblivých a krátce žijících pohl. buněk Nenáročné na zdroje Strategie – pářit se s co největším počtem samic

Strategie přežití zygot Zanedbat péči o potomky a častěji se pářit Pečovat o menší počet potomků a tak jim pomoci přežít

Systémy a techniky páření Emleng a Oring (1977) Polygynie Polyandrie Monogamie Promiskuita

Polygynie Samci mají v období páření několik družek, ale samice jen jednoho druha Obrana zdrojů – samec s kvalitním teritoriem (samci ptáků mědozvěstek brání teritorium s plástvemi medu, do něhož vpouštějí jen samice) Obrana skupiny samic – gorilí samice, lvice Samčí kvalita – samci s nejlepšími reprodukčními vlastnostmi (námluvy)

Polyandrie Samice mají v období páření několik druhů, ale samci jen jednu družku (vzácný) Samci nejsou schopni kontrolovat zdroje Samice považují za výhodné pářit se víc než jednou Pták pisík americký – samičky jsou větší, mají teritorium a kladou vejce pro mnoho samečků, kteří o ně pečují

Monogamie Jeden samec, jedna samička, buď v jednom období páření /sériová/ nebo po celý život Zisky z rodičovské péče samců převažují nad zisky z jejich polygynního páření Drsné podmínky prostředí a výskyt predátorů -zajištění přežití potomků Racek stříbritý

Promiskuita Vícečetné páření samců i samic Samci přijmou svou optimální strategii Samice – výhody polyandrie, prevence zabíjení novorozených potomků kvůli nejasnému otcovství, omezování stresu z odepření páření Šimpanzi – samice pečují o mláďata, samci vůči mláďatům projevují toleranci

Determinace? Poměr velikosti varlat k tělu u primátů Malá varlata (owl monkey, moloch gibbon) – monogamie Střední varlata (gorila, orangutan, člověk) – polygynie Velká varlata (šimpanz, makak rhésus)- promiskuita

Soutěžení o páření Mezi členy méně investujícího pohlaví – zpravidla samci Nalezení/přivábení druha – signalizace (sbarvení, zpěv, záření světlušek), rizika

Přístup k druhovi – omezená doba říje (zápasy mezi jeleny), říje proměnlivejší v čase (lvice)

Zdroje pro bezpečný porod, hnízdění (rypouši sloní, tetřevi)

Soutěžení po spáření Soutěž spermií – později se pářící samci usilují o odstranění spermatu předchozího samce (samci vážky motýlice černokřídlé – speciálně uzpůsobený penis, samec pěvušky modré – klove do kloaky aby samička vypudila sperma)

Střežení po páření 1.Zůstat ve spojení až do oplodnění (pakobylky – 79 dnů) 2.Zůstat nablízku a ochraňovat

3.Učinit opatření zabraňující dalšímu páření - ucpat genitální otvor samice – hady, hmyz - antiafrodiziakální chemikálie – motýle Usmrcování mláďat – ukončení laktace samice a urychlení její říje (lvi, hulmani)

Volba druha Samice – potřeba schopnosti rozlišování biologického druhu (jistota, že vznikne plodný potomek) Samci – investují méně – páří se i se špatným druhem, nebo dokonce s neživými objekty Vývoj druhově specifických signálů (rituály námluv – prudká vyhození hlavy u kačerů..)

Materiální nabídky Volba druha s investicemi do vývoje potomků: potrava, místo k hnízdění, teritorium, rodičovská péče Dary ve formě potravy nebo stavby hnízda - sameček komárovce nabízí mrtvý hmyz, velikost daru odpovídá času strávenému pářením - někteří samečci své dary balí, aby tak prodloužili čas, který smějí trávit pářením - nedostatečný dar - neůspěšný přenos spermatu, pozření samičkou

Geny pro větší úspěch reprodukce Volba druhů vykazujících fyzické charakteristiky nebo rysy asociované s úspěšnou reprodukcí Neshoda v názorech nakolik jsou tyto rysy geneticky determinované Zvýraznění fyzických charakteristik (délka ocasu, sbarvení...)

Samice slípky zelenonohé si volí malé tlusté samce, aby jim lépe vyseděli vejce

Rodičovská péče o potomky Proč pečovat 1.Vnitrodruhové soutěžení – ústřičník velký se musí od rodičů naučit, jak otevírat lastury mlžů

2.Drsné fyzické prosředí – extrémní chlad, tučňáci v Antarktidě 3.Mezidruhové soutěžení – ochrana před predátory, býložraví savci

Kolik péče? Žádná – velké množství potomků, péče nejen zbytečná, ale i nemožná Jeden rodič – soutěžení je umírněné a fyzické podmínky rozumné

Oba rodiče – soutěžení značné, fyzické podmínky nepříznivé

Kdo se stará? U většiny druhů samice - proč Pohlaví jež již nejvíc investovalo Pohlaví s jistotou rodičovství (vnitřní oplodňování) Pohlaví jež prohrává „závod o opuštění“ – u mimotělního rozmnožování poskytují samci cca 80% péče Pohlaví, jež žije nejblíže embrya – koljuška tříostná (investovali tolik do obrany teritoria a stavění hnízda, že by odchod nebyl výhodný, odhánějí samici)

Ďakujem za pozornosť

Literatura Hill, G. (2004). Moderní psychologie. Praha: Portál. Dixson, A., & Anderson, M. (2001). Sexual selection and the comparative anatomy of reproduction in monkeys, apes, and human beings. Annual review of sex research, 12, [Dostupné též z databáze PsycINFO, cit ].