Databázové systémy Přednáška č. 6 Proces návrhu databáze
Přednesení návrhu výsledky práce je nutné sdělit (přednést) jiným lidem důležité jsou základní dovednosti psaného projevu (předloženým materiálem se prezentujete před zákazníkem)
Komu je sdělení určeno, jeho význam klient musí vidět, že jste pochopili požadavky, ale nepotřebuje (nechce) pochopit veškeré podrobnosti týkající se implementace vlastního systému posluchači budou různí (na různých úrovních...) často se připravuje několik dokumentů – jeden pro klienta, druhý pro vývojový tým
Komu je sdělení určeno, jeho význam možné typy dokumentů: Specifikace požadavků (pro klienta) – pomocí netechnických pojmů se popíše to, jak chápeme systém Specifikace architektury (pro klienta i vývojový tým) – rozebírá závislosti Technická specifikace ke každé komponentě (pro vývoj. tým)
Struktura dokumentu závisí na jeho záběru a určení jednotlivé části se mohou krýt s kapitolami: definice parametrů systému definice pracovních procesů myšlenkový datový model databázové schéma + úvod, stručné shrnutí pro vedoucí pracovníky
Stručné shrnutí pro vedoucí pracovníky nezajímají se o podrobnosti systému řeší pouze otázky typu Jakými problémy se navrhovaný systém zabývá? Je to nejlepší a nákladově nejefektivnější řešení? Jaká jiná řešení byla zvážena? Jak dlouho potrvá implementace celého systému? Kolik to bude stát? Jaká jsou se systém spojena rizika?
Přehled systému musí být vždy součástí dokumentu (část stejná pro všechny čtenáře) podává „celkový obrázek“ podoby systému vysvětlení základních parametrů systému – cíle a záběr systému, kritéria návrhu
Pracovní procesy prezentace závisí na způsobu jejich přípravy (diagramy, popis – tj. grafická nebo slovní verze, vhodná je kombinace obou přístupů) je nutné vysvětlit základní pojmy – proces, úkon, operace... pokud se navrhuje změna v procesu – musí být zahrnut jak původní stav, tak i změny
Myšlenkový datový model výsledkem je množina E/R diagramů, domény, omezení v datech většinou se prezentuje v tabulkách, jedná se o technický výklad (není vhodné používat slova relace, entita, atribut), používají se pojmy tabulka, pole, záznam klient by měl zkontrolovat velikosti polí a jejich datových typů
Databázové schéma důležité pro vývoj. tým, pro klienta nepodstatné diagramy (možno doplnit slovním popisem)
Uživatelské rozhraní připravený „náhled“ rozhraní (ukázková obrazovka/ky) je třeba ho s klientem probrat před zahájením vlastních prací vzbuzují v uživateli očekávání, která není někdy možné splnit („naladíme“ klienta, vzbuzujeme v něm určitá očekávání)
Uživatelské rozhraní nadefinované uživ. rozhraní je nutné předvést – postupujeme přes nefunkční prototyp k specifikace rozhraní prototypové rozhraní nástroj pro zobrazení návrhu rozhraní nového systému uživateli více forem (nejjednodušší je řada vzájemně propojených maket obrazovek modelujících tok běhu systému)
Uživatelské rozhraní Specifikace rozhraní dává uživateli představu o práci budoucího systému sestavena z jednotlivých obrazovek, slovního popisu jejich významu a výpisu ovládacích prvků Správa pozdějších změn je výhodné předem počítat s nevyhnutelnými změnami (ve Wordu lze úpravy provést pomocí revizních nástrojů)