C# - prvky UI – vlastnosti a události Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vytvoření dokumentu bylo financováno ze zdrojů Evropského sociálního fondu a státního rozpočtu ČR. Název projektu: Výuka programování na střední škole.
Advertisements

Úvod do programování v prostředí Windows
Počítače a programování 2 Přednáška Jiří Šebesta.
Programová rozhraní pro grafické adaptéry
SLUŽBY Architektura technologie.NET Jan Martinovič, FEI - Katedra Informatiky.
C# pro začátečníky Mgr. Jaromír Osčádal
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
C# - struktury, výčtové typy, pole
C# - datové typy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
C# - Registry Windows Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Ing.Josef Veselý Označení šablony a vzdělávací sady viz.rozpis.
C# - znakové typy a řetězce
C# - číselné datové typy
C# - Databáze úvod, ADO.NET
Ing. Josef Veselý Označení šablony a vzdělávací sady viz.rozpis.
Podmíněné vykonávání a rozvětvení. Co je to? Podmíněné vykonávání = nechceme provést všechny příkazy, chceme určité části kódu něčím podmínit Rozvětvení.
Vývoj aplikací pro SharePoint
C# - Exceptions (výjimky)
C# - pointery Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Objektové programování
Ing. Josef Veselý Označení šablony a vzdělávací sady viz.rozpis.
C# - funkce a procedury Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
C# - OOP (object oriented programming)
C# - Grafika Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
08/04/20151 Delegáty (1) Delegát (delegate) je datový typ, který definuje signaturu metody Delegáty bývají rovněž označovány jako typo- vě bezpečné ukazatele.
C# - Úvod Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
C# - I/O, streamy, práce se soubory
C# - Testování a ladění aplikací Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
OSNOVA: a) Úvod do OOPb) Třídy bez metod c) Třídy s metodamid) Konstruktory a destruktory e) Metody constf) Knihovní třídy g) Třídy ve tříděh) Přetížení.
C# - Menus, ToolBars and Dialogs Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Uživatelské profily, vlastnosti uživatelského účtu
C# - předávání parametrů Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Power Point– sestavujeme prezentaci
Databázové systémy I Cvičení č. 8 Fakulta elektrotechniky a informatiky Univerzita Pardubice 2013.
ADO.NET – Transakce Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
C# - Generic Collections Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
VISUAL BASIC PRALG. 19. Chyby a ladění programu Kompilační chyby - chybná syntaxe, neexistující objekt, chybný parametr,... Run-time chyby - dochází k.
Analýza infromačního systému. Matice afinity ISUD matice – Insert (vkládání dat) – Select (výběr dat) – Update (aktualizace dat) – Delete (vymazání dat)
Windows Presentation Foundation
POWER POINT 1 Základní pojmy Power Point - základní pojmy.
ADO.NET – Objekt DataSet (offline scenář) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Práce v doméně Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor:
C# - konverze datových typů Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Firewall Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor:
Základy práce na PC Ing. Jan Roubíček. Konfigurace Windows VY_32_INOVACE_10_1_05_AP.
ADO.NET – object Connection Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Microsoft SQL server Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Vzdálená správa Tomáš Kalný.
Windows Presentation Foundation Ovládací prvky. Ovládací prvky Všechny standardní prvky jsou dostupné a některé nové Třídy jsou společné pro WPF System.Windows.Controls,
Visual Basic Úvod do programování. Co je to program  Program je řada příkazů, které určují počítači, co má provádět, jak má zacházet s vloženými daty.
JavaScript úvod. Jazyky webového vývojáře Dynamická stránka  aktivně mění svůj obsah v reakci na činnost uživatele  zpracování na straně serveru (PHP,
Delphi – práce se základními komponentami (2. hodina) OB21-OP-EL-KON-DOL-M-4-008B Orbis pictus 21. století.
Název školy Střední škola elektrostavební a dřevozpracující, Frýdek-Místek, příspěvková organizace Adresa školy Pionýrů 2069, Frýdek-Místek IČ
NÁZEV ŠKOLY:SOŠ Net Office, spol. s r.o. Orlová Lutyně
Intents – Interní Intent demo
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Jaroslav Kudr pro OATGM
PRVNÍ Projekt, struktura projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Jaroslav Kudr pro OATGM
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Návrhový vzor Flyweight
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Oncreate, SaveInstancestate - demo
Resources-multijazykové prostředí
Práce s procesy Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor:
Resources (úvod, demo vložení obrázku do aktivity)
Transkript prezentace:

C# - prvky UI – vlastnosti a události Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí

Co je to UI ? User interface – komunikace uživatele s vytvářenou aplikací (textové, grafické GUI) Událostní programování Podpora vizuálního návrhu UI aplikací Windows Form designer & ToolBox Základní kroky: – přidání ovladačů na pracovní plochu – Nastavení vlastností ovladačů – Napsání funkcí (handlers) pro ošetření událostí (events) Všechny kroky udělané vizuálně je možné naprogramovat v zdrojovém kódu

Přidání ovládacích prvků

Činnosti prováděné ve vizuálním prostředí jsou transformovány do kódu a zapisovány do souboru.designer.cs, kde name je název formuláře Při spuštění aplikace jsou prvky podle tohoto souboru nastaveny na pozici a velikost odpovídající těmto parametrům v „design módu“

private void InitializeComponent() { this.button1 = new System.Windows.Forms.Button(); this.SuspendLayout(); // // button1 // this.button1.Location = new System.Drawing.Point(185, 208); this.button1.Name = "button1"; this.button1.Size = new System.Drawing.Size(75, 23); this.button1.TabIndex = 0; this.button1.Text = "button1"; this.button1.UseVisualStyleBackColor = true; this.button1.Click += new System.EventHandler(this.button1_Click); // // Form1 // this.AutoScaleDimensions = new System.Drawing.SizeF(6F, 13F); this.AutoScaleMode = System.Windows.Forms.AutoScaleMode.Font; this.ClientSize = new System.Drawing.Size(292, 266); this.Controls.Add(this.button1); this.Name = "Form1"; this.Text = "Form1"; this.ResumeLayout(false); }

Setting properties (nastavování vlastností grafických prvků) Po přidání grafického prvku Barva pozadí, velikost, defaultní text,… Inicializační hodnoty nastavené v Properties window platné při vytvoření grafického prvku po spuštění programu K těmto hodnotám je možné přistupovat a měnit je za chodu programu přes nastavování vlastností instancí objektů grafických prvků v aplikaci Properties window umožňuje získat přehled o všech vlastnostech, událostech a metodách které jsou daným prvkem podporovány msdn - kontrolní prvky na webu

Vlastnosti - pravidla Pojmenování prvků – dodržování konvencí usnadňuje přehlednost zdrojového kódu naming convensions Pozicování prvků na formuláři: – Auto-sizing (ukázka, Autosize property) – Location

Velikost prvku: Anchoring controls – obnovení pozic ovládacích prvků v souvislosti se změnami velikosti formuláře – použití vlastnosti Anchor

Úkol 1 Vytvořte aplikaci s jedním formulářem, na tento formulář vložte ovládací prvky, pojmenujte je dle zavedených konvencí a rozmístěte je podle vzoru na tlačítkách „Calculate“ a „Close“ nastavte vlastnost „Anchor“ na pevnou pozici vzhledem k pravému dolnímu rohu formuláře:

Estetický vzhled ovládacích prvků – Barvy (BackColor) – Obrázky (BackgrounImage) – Ohraničení (BorderStyle) Pořadí prvků na formuláři – TabStop a TabIndex properties Viditelnost a dostupnost – Visible, Enable properties

Úkol 2 Na vytvořeném formuláři z Úkolu 1 udělejte následující úpravy: – Barvu textboxů nastavte žlutou, barvu formuláře modrou – Pořadí prvků na formuláři nastavte v pořadí (btnCalculate, txtBoxLenght, txtBoxHeight,txtBoxPerimetr, txtBoxArea, vynechte btnClose) – Přidejte neviditelný Label „spočítáno no.“, kde no. Bude ukazovat počet stisknutí tlačítka Calculate – Přidejte funkčnost znepřístupnění tlačítka Calculate pokud počet jeho stisknutí přesáhne počet 10

Co jsou to Events? Zajišťují komunikaci a interakci tříd v programu Akce, která se objeví na objektu a ovlivní ho natolik, že klienti tohoto objektu by měli mít možnost na tuto akci reagovat (stisk tlačítka, …) Události si každý programátor může vytvořit nebo u ovládacích prvků využít předdefinovanou sadu (tvorba vlastních událostí bude předmětem výuky po úvodu do OOP)

Controls events Po dobu životnosti programu, jeho ovládací prvky pravidelně posílají požadavky na OS k vykonání nějaké činnosti. Tyto požadavky musejí být vhodně ošetřeny. Na počítači většinou běží několik aplikací a požadavků na OS, i těch nepředvídatelných, může být velké množství. OS nechává na kontrolních prvcích co chtějí a co za odezvu očekávají. Ke zpracování jakékoliv odchycené zprávy je zapotřebí dvou údajů: – Co vygenerování zprávy způsobilo – Co za typ zprávy to je Obě tyto informace jsou předávány jako argumenty události, jelikož všechny Controls v.NET jsou založeny na Object class je první argument typu object a reprezentuje objekt který způsobil vyvolání události Každý ovládací prvek má předdefinovanou sadu událostí, kterou může programátor využít ve své aplikaci V.NET rozlišujeme dva typy událostí – První typ nepotřebuje k provedení dodatečné informace (např. mozek vyšle příkaz „skrč nohu“ - noha nepotřebuje vyslat žádné dodatečné informace s dotazem jak to má provést), zpráva v.NET, která nepotřebuje žádné dodatečné informace o provedení je nesena objektem EventArgs (v implementaci je uveden jako druhý parametr) – Druhý typ potřebuje dodatečné informace (např. příkaz ústům spolkni vodu by potřeboval ještě ke svému provedení tekutinu) – tyto dodatečné informace jsou předávány ve zprávě pomocí jména druhého argumentu (jsou různé)

Příklady Základních Events Zprávy klávesnice private void Control_KeyDown(object sender, KeyEventArgs e) { } private void Control_KeyUp(object sender, KeyEventArgs e) { } private void Control_KeyPress(object sender, KeyPressEventArgs e) { } Zprávy myši private void Control_MouseEnter(object sender, EventArgs e) { } private void Control_MouseMove(object sender, MouseEventArgs e) { } private void Control_MouseHover(object sender, EventArgs e) { } private void Control_MouseDown(object sender, MouseEventArgs e) { } private void Control_MouseUp(object sender, MouseEventArgs e) { } private void Form1_MouseLeave(object sender, EventArgs e) { }

18 Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Použité materiály: Kniha: Programujeme profesionálně, nakladatelství WROX, autor: Jay Glynn,… Seriály o programování v jazyce C# :