Teorie, argument, logiky vysvětlení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
3. výročí podepsání memoranda o spolupráci mezi Senátem PČR a AV ČR Vila Lanna
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Co má obsahovat prezentace
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Empirická část práce a její struktura
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
PSY 475 V ĚDECKÁ KOMUNIKACE P ŘEDNÁŠKA : O DBORNÁ P UBLIKACE Hana Macháčková Lenka Dědková Věra Kontríková Jan Šerek.
Regresní analýza a korelační analýza
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Tomáš Doseděl, Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Komunální volby a volební geografie Michal Pink
Jak psát práci SOČ Tomáš Doseděl,
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Jak jste dopadli? Kvaliťák nebo kvantiťák? Kreativec nebo analytik?
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Volba tématu, výzkumné otázky, osnova Úvod do studia.
Úvod do studia- 7. seminář Elektronické informační databáze Robert Zbíral.
Marketingový výzkum. podstatou je systematické plánování, podstatou je systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování shromažďování, analýza.
Skupinové interview (Focus group)
Vliv změny volebního obvodu na volební výsledek (případová studie)
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Výzkum začíná otázkou Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu.
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Základní elementy návrhu výzkumu a výzkumného projektu Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu.
Úvod do studia Strategie vyhledávání zdrojů Robert Zbíral.
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Kulatý stůl k budoucnosti financování zdravotnictví v ČR Hledání společné cesty řešení problémů financování českého zdravotnictví Ing. Ondřej Mátl, MPA,
Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu
Úvod do studia- 3. seminář Definice tématu Robert Zbíral.
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Jak psát grantovou žádost Vědecká komunikace - PSY475 Mgr. Michaela Širůčková.
Metodologie 2 Lekce 1 Lenka Slepičková.
Přehledová studie soustřeďuje původně rozptýlené informace do jednoho zdroje zhušťuje a sumarizuje existující informace interpretuje (vysvětluje) existující.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Veřejné kampaně Petr Machálek. Co obsahuje správná kampaň? vytčený cíl strategii a taktiku soustavné a proaktivní úsilí plánovitý postup k cíli, krok.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Jak napsat zprávu z praxe
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
HYPOTÉZY „Hypotéza není ničím jiným než podmíněným výrokem o vztazích mezi dvěma nebo více proměnnými. Na rozdíl od problému, který je formulován v.
Aplikovaná statistika 2.
Procesní řízení v českých zdravotnických zařízeních Klára Antlová, Michal Tvrzník.
Metodologie pedagogiky. Základy vědeckého výzkumu. Základy pedagogiky, KS – I. ročník.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autor práce:
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Didaktické prostředky
Prostorová analýza voleb POL 509
Věda & struktura vědecké práce
Expertní zprávy.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Seminář 1 – Téma a úvod odborného textu
Úvod do kvalitativního výzkumu
Regresní analýza výsledkem regresní analýzy je matematický model vztahu mezi dvěma nebo více proměnnými snažíme se z jedné proměnné nebo lineární kombinace.
Osm dobrých rad, jak dělat doktorský výzkum
Název vědeckého projektu
Název vědeckého projektu
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Teorie, argument, logiky vysvětlení Strategie a metodologie sociálněvědního výzkumu

Teorie (viz Van Evera) Obecné výpovědi, které popisují a vysvětlují příčiny tříd fenoménů. Sestávají z (1) hypotéz o kauzálních vztazích a (2) specifikace podmínek jejich platnosti. Teorie tedy poskytuje vysvětlení nějakého obecnějšího fenoménu nebo fenoménů (nemluvíme o teoriích Francouzské revoluce nebo ODS, ale o teoriích revolucí nebo politických stran).

Kauzalita A -> q -> r -> B Kauzální efekt – rozdíl mezi hodnotami závislé proměnné, pokud nezávislá proměnná nabude dvě rozdílné hodnoty Kauzální mechanismus – mechanismy, jakými působí nezávislá proměnná na proměnnou závislou A -> q -> r -> B

Dobrá teorie (Van Evera) 1. Má velkou explanační sílu, která závisí na: důležitosti teorie počtu oblastí, kterých se týká aplikovatelnosti 2. „Vysvětluje hodně s málem“ 3. Neposkytuje banální vysvětlení 4. Je jasně formulovaná 5. Lze ji empiricky zkoumat a je vyvratitelná 6. Vysvětluje důležitý fenomén

Jak jsou teorie vytvářeny? Zkoumání „úleťáků“ Komparativní metoda Zkoumání případů s extrémními hodnotami závislé proměnné Kontrafaktuální analýza Reflexe politických debat Názory („vysvětlení“) samotných aktérů Hledání korelací mezi proměnnými v datovém souboru s velkým N Import teorií z jiných oblastí Interpretativní výzkum (není výzkum mentálních obrazů, ale jednání, viz Wagenaar, s. 17-18)

Jaké kauzální teorie konstruovat? (viz KKV) Vyvratitelné Vnitřně konsistentní Dobře vyberte závislé proměnné Maximálně konkrétní Široce formulované

RESEARCH DESIGN Jak jsou teorie testovány? Kauzální efekt Experiment 01 X 02 03 04 Statistická analýza (velké N) Komparativní analýza (malé N) Kauzální mechanismus Sledování procesu (process-tracing)

Research design/kauzální efekt Longitudinální – srovnání napříč časem (tj. zkoumá jeden případ v čase) Cross-sectional – srovnání napříč případy (tj. zkoumá napříč případy v jednom časovém bodě) Kombinace obou logik

Longitudinální

Cross-sectional

Českomoravská konfederace odborových svazů Aplikace teorie případ Českomoravská konfederace odborových svazů příležitosti spíše otevřené, závislé na tom, kdo zvítězí ve volbách organizační kapacita relativně vysoká v ČR, omezená na úrovni transnacionální rámování politické, ideologické a byrokratické, expertní (závisí na cílové skupině) repertoár jednání spolupráce s ČSSD, lobbying, protestní akce

Teoretická část práce Stejně jako celá práce musí být ZAMĚŘENÁ (hrubé pravidlo: zahrňte jen to, co je v práci SKUTEČNĚ použito) Čtěte selektivně (neboli: zaměřeně), odborná literatura není detektivka

Teoretická část práce vám má pomoci (viz Silbergh): Získat detailní přehled o vašem TÉMATU Specifikovat váš problém a zasadit jej do kontextu probíhajících debat Dodat vaší práci serióznost a váhu a dokázat, že řešíte skutečný problém Usoudit, jestli je způsob řešení, který uvažujete, adekvátní vašemu tématu (sledujte postupy těch před vámi) Zasadit vaše zjištění do kontextu (v další fázi)

Co je a co není teoretická část diplomové práce Teoretická část je: Teoretická část není: Místo, kde specifikujete problém, který jste identifikovali v úvodu práce Místo, kde poprvé definujete váš problém Místo, kde diskutujete otázky, které jsou relevantní pro váš výzkumný problém Soupis veškerých příspěvků, které se nějak dotýkají vašeho tématu nebo vše, co jste přečetli

Pokračování… Jeden z prvních kroků při přípravě a psaní vaší práce Něco, co se týká jen prvotní části psaní práce Kritickou a analytickou diskusí relevantních příspěvků a jejich přínosu (co znamenají pro mou práci?) Čistě deskriptivní text, NAOPAK: cílem teoretické části JE prozkoumat argumenty a NE je „vycpat a vystavit“ Obsahuje odkazy na akademické zdroje (WIKI nestačí!) Striktně omezena na akademickou literaturu (internetové zdroje, vládní zprávy atd. zde mají své místo)

Kde začít? Konzultace, review essays… Knihovny (nejen FSS), elektronické zdroje, books.google.com, www.questia.com, nespoléhat jen na češtinu…přátelé v zahraničí, meziknihovní výpůjční služba… Stránky autorů, emaily autorům… neboli, surprise, surprise: KOMUNIKACE Stejně tak jako je důležité začít číst, je v pravý okamžik důležité přestat a začít konečně PSÁT!

Cvičení: jde to takto? Proč je v Bzenci rozvinutá skinheadská komunita? Design: případová studie bzeneckých skinheadů. Jaký je vliv volebního systému na proporčnost výsledků? Design: studie voleb v ČR do PS 2006 a 2002. Proč jsou někteří lidé více aktivní v politice? Hypotéza genderových nerovností: „spíše muži než ženy jsou aktivní v politice, protože mají více zdrojů i sebedůvěry se v politice angažovat.“ Design: dotazníkové šetření 200 mužů. Proč se liší volební chování podle regionu? Hypotéza historických událostí: „lidé v nově osídlených oblastech po odsunu v roce 1945 budou spíše volit KSČM než v jiných regionech.“ Design: volební výsledky na úrovni volebního obvodu pro nově osídlené oblasti, regresní analýza. Jak jsou české politické strany europeizované? Design: analýza ODS, ČSSD, SZ, KDU-ČSL, KSČM v roce 2009.