Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Advertisements

Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Vznik, vývoj a formy peněz
 VY_32_INOVACE_16_09  Základní vzdělávání – Člověk a společnost – Výchova k občanství.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 11.srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.9.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Hospodářský proces Potřeby, peníze
zboží Statek nebo služba určená ke směně na trhu
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_217.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiálu VY_32_INOVACE_147.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_137.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:PenízeAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.2.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší škole Název: Bankovní soustava Autor: Jaroslav Kvapil kód.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_227.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_128.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. SADA č. 22 Identifikátor: VY_32_INOVACE_SADA22 _ VkO.
Identifikátor materiálu: ICT AnotaceŽák se seznámí s problematikou peněz AutorMgr. Ivona Kindlová JazykČeština Očekávaný výstupŽák dokáže hovořit.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_231.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_267.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_156.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_97.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_219.
VY_62_INOVACE_02_12 CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_02_12 Zpracoval:Ing.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Tržní kategorie II. Ing.František Balák Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝUKY.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_153.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Šablona:III/2č. materiálu: VY_32_INOVACE_UCE135 Jméno autora:Ing. Alena Urešová Třída/ročník:2. a 4. r. Datum vytvoření: Výukový materiál zpracován.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_131.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PENÍZE Božena Genrtová.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Marie Grygarová.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_32_06 NázevBankovnictví v teorii Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekBankovnictví.
2. téma:. Definice peněz  Peníze jsou jakékoli aktivum všeobecně přijímané při placení za zboží a služby, při placení dluhu.
PENÍZE Ing. Renata Slaná
Peníze a měny.
Peníze. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené, Janské.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_12 Název materiáluPeníze AutorMgr.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Peníze ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0108 Název vzdělávacího materiálu: Vývoj peněz.
Trh a jeho zákony. Zboží je služba nebo statek určený pro směnu na trhu. SMĚNA  směna naturální neboli bartr  směna realizovaná prostřednictvím peněz.
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_ INOVACE _ 2 Jméno autora: Mgr. Marcela Chalúpková Datum: leden 2012 Ročník: 8. Vzdělávací.
ŠkolaZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň AutorMgr. Jana Drtinová Číslo VY_62_INOVACE_6006 NázevPeníze Téma hodinyPeníze PředmětZáklady finanční gramotnosti.
PENĚŽNÍ GRAMOTNOST - PENÍZE
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0208 Šablona: III/2 Č. materiálu VY_32_INOVACE_123 Jméno autora: Ing. Yvona Špílová Třída/ročník: 2. Ročník 63-41-M/02 Obchodní akademie Datum vytvoření: 10/2012

Vzdělávací oblast: Finance, daně, finanční trh Tématická oblast: Peníze a měna Předmět: Bankovnictví a finance Název učebního materiálu: Peníze Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Seznámení s funkcemi, významem a vývojem peněz Klíčová slova: Peníze, funkce, barter, všeobecný ekvivalent Druh učebního materiálu: Prezentace

Peníze

Peníze Peníze jsou takový statek, který v určité společnosti slouží jako všeobecně přijímaný prostředek směny (platidlo).

Funkce peněz prostředek směny – používány při placení za zboží a služby (platidlo) zúčtovací jednotka – k vyjádření hodnoty zboží či služeb

Funkce peněz uchovatel hodnoty – uchovávají svoji kupní sílu (úspory) světové peníze –vybrané měny a zlato

Formy peněz bankovky a mince - základní forma depozita - bezhotovostní peníze na účtech v bankách cenné papíry   

Vývoj peněz tzv. samozásobitelská ekonomika – spotřeba pouze vlastních výrobků tzv. naturální směna - barter, výměna zboží za zboží, problém v různých hodnotách vyměňovaného zboží

Vývoj peněz komoditní (zbožové) peníze = všeobecný ekvivalent druh zboží žádán všemi, slouží jako platidlo (plátno, dobytek, koření, sůl, jantar, kovy), problém ve špatné dělitelnosti, nízké trvanlivosti

Vývoj peněz zlato a stříbro, mince – mince ze zlata a stříbra (opotřebovávaly se), později z obecných kovů peníze papírové – velký objem a váha mincí, proto vznik papírových peněz

Zlato chemická značka Au (aurum) měkký kujný kov odpradávna používán pro výrobu šperků a mincí jako platidla sloužil jako měnová záruka pro bankovky = zlatý standard (bankovky kryty zlatem)

Zlato v současnosti v elektronice v počítačovém průmyslu šperkařství zubní lékařství investiční zlato

Zlato v současnosti komodita obchodovatelná na světových burzách, základní a nejznámější burza Londýn, zveřejňuje průběžně výsledky obchodování tzv. London FIX a London SPOT světová cena zlata udávaná v dolarech za trojskou unci (USD/oz)

Ryzost zlata v karátech (zastaralé), 1 karát = 1/24 zlata ve slitině v tisícinách, 585/1000 je 585 g zlata ve slitině (= 14 kt zlato) zastarale i v %

Ryzost zlata 14 kt = 585/1000, ryzostní číslo 4 Užívané zlato u nás: 14 kt = 585/1000, ryzostní číslo 4 18 kt = 750/1000, ryzostní číslo 3 22 kt = 900/1000, ryzostní číslo 2 dukátové zlato = 986/1000, ryzostní číslo 1 24 kt (ryzí) = 999/ 1000, ryzostní č. 0

Označení zlata na ozdobných předmětech a špercích z drahých kovů musí být ryzost vyznačena a potvrzena značkou státní zkušebny (puncem) ČR tuto povinnost ukládá a vymezuje Puncovní zákon 

Označení zlata vykonává Puncovní úřad, jako orgán státní správy na úseku puncovnictví a zkoušení drahých kovů

Puncovní značky

Označení zlata na výrobku kromě puncovní značky i označení pobočky písmenem pobočky: P-Praha, J-Jablonec nad Nisou, B-Brno, O-Ostrava, T-Turnov, R-Tábor, Z-Plzeň, L-Olomouc, H-Hradec Králové, K-Červený Kostelec

Investiční zlato nákup zlata pro uložení dočasně volných finančních prostředků investiční zlaté mince investiční zlaté slitky (cihly) ryzost 900/1000, 999/1000 zlaté certifikáty, zlaté fondy – investice bez fyzického dodání zlata

Otázky: Co jsou to peníze? Funkce peněz. Formy peněz. Vývoj peněz. Které měny plní funkci světových peněz?

Otázky: 6. Zjistěte, jaké ryzosti zlata se u nás používají. 7. Co je to investiční zlato a v jaké podobě se s ním můžeme setkat? 8. Je stále aktuální barter? Uveďte příklady.

Zdroje: ŠVARCOVÁ, Jena. Ekonomie – stručný přehled, Zlín: Nakladatelství a vydavatelství Ing. Jena Švarcová , Ph. D., CEED, pro rok 2012/2013. ISBN: 978-80-87301-16-6 HARTLOVÁ, Věra a kol. Učebnice bankovnictví pro střední školy a veřejnost, Praha: Nakladatelství FORTUNA , 2004. 1. vydání, ISBN: 80-7168- 990-9 http://cs.wikipedia.org/wiki/Ryzost http://www.puncovniurad.cz/cz/znacky.aspx http://cs.wikipedia.org/wiki/Investi%C4%8Dn%C3%AD_zlato