Využití odpadní mleté gumy do protihlukových asfaltových krytů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Shrnutí výhod při použití plukotraku 1.
Advertisements

Stavba moderní pneumatiky pro osobní automobily
ENVIRONMENTÁLNÍ TECHNOLOGIE, ENERGETICKÁ NÁROČNOST
Využití pryžového granulátu z ojetých pneumatik v silničním stavitelství Ministerstvo dopravy Mgr. Václav Mráz.
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Řešení komunálního odpadu v městech a obcích
Ing. Zdeněk Komínek EUROVIA Services, s.r.o.
Jednotné evropské mýtné 0 TRUCK BUSINESS DAY BRNO, 10. Č ERVEN 2009.
Výkonové zpoplatnění v ČR aktuální stav
Mgr. Pavel Dobeš Ministr dopravy
TÉMA 2 VÝSTAVBA, ÚDRŽBA, OPRAVY, ŽIVOTNOST VOZOVEK A EKONOMIKA
Rekonstrukce severních mostů
Ing. Jiří Nouza náměstek primátora hl. m. Prahy Zóny placeného stání.
Ing. Martin Vyvážil, Ing. Vladan Prachař
s dopravní infrastrukturou
Zkoušení asfaltových směsí
s dopravní infrastrukturou
NEREGULOVANÝ BUSINESS REGULOVANÝ BUSINESS NEREGULOVANÝ BUSINESS
Měření hluku z dopravy v ulicích Nová, Komenského v Hranicích
Škroupovo náměstí – podzemní garáže na místě parku?
DPC GmbH & Co. KG Tenkovrstvé práškové laky Essenbach / Altheim.
Žena a sport Mgr. Lukáš Cipryan.
Asfaltové vozovky 09 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ POZNATKŮ
VIP – vakuové izolační panely Prezentace společnosti VIRTUAL, s.r.o. Připravil: Zdeněk Hastrman.
NAVRHOVÁNÍ A POSOUZENÍ VOZOVEK
Nedestruktivní zkoušky materiálů
VOZOVKA A JEJÍ FUNKCE Základní pojmy Kluzná vrstva Obrusná vrstva KRYT
DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
EM radiální pneu + Jeřábové pneu Product Story
Product Management Continental / 2010 © Continental Product Fact Book ContiForceContact TM Marketing Technologie ovlivňuje Design Zadní osaPřední.
Stavba, oprava a rekonstrukce cementobetonových vozovek
Ing. Petr Hýzl, Ph.D. VUT v Brně
LEHKÉ MATERIÁLY.
Malátova 17, Praha 5 tel.: · Uplatnění absolventů škol na pracovním trhu Jan Koucký Výsledky projektu.
České vysoké učení technické v Praze Fakulta stavební Katedra železničních staveb „Gumový recyklát – surovina pro zajímavé aplikace“, , HV PSP.
Smart Move Každý rok autobusy a autokary v Evropě, s minimálními dopady na životní prostředí, přepraví bezpečně a podle jejich potřeby miliony lidí. Ačkoliv.
Samozhutnitelný beton – vlastnosti, zkoušení
Čistá mobilita, elektromobilita Ing. Luděk Sosna, Ph.D. ředitel odboru Strategie ELEKTROMOBILITA ve veřejné dopravě, Praha,
Úpravy krmiv.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Zkoušení asfaltových pojiv
s dopravní infrastrukturou
DOPRAVA A ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ
Žena a sport.
s dopravní infrastrukturou
Hlavní faktory ovlivňující mechanické a fyzikální vlastnosti OSB desek
Produktová prezentace
Použití CNG v dopravě Svaz dopravy 5. března 2009 Ing. Jan Zaplatílek.
Trvale chráněný asfalt
Vápno pro speciální účely - měkce pálené
Řešení dopravy v oblasti Spořilova 7 / 2014
1 Plánované změny v železniční dopravě Vít Bárta, ministr dopravy ČR Petr Žaluda, generální ředitel Českých drah Jiří Vodička, předseda představenstva.
Pokrok v Implementaci OP Infrastruktura Progress in implementation of OP Infrastructure Stav implementace k Monitorovací výbor RPS,
Lepení dřeva Teorie lepení
5. Seminář Beton University, Plzeň Petr Krejča STEELCRETE Příklady použití v praxi Petr Krejča.
Modelování hluku ze silniční dopravy v oblasti městské zástavby
Systémy hospodaření s dopravní infrastrukturou Doc. Ing. Miloslav Řezáč, Ph.D. Katedra dopravního stavitelství, Fakulta stavební, VŠB-TU Ostrava.
Standardy pro vrstvy konstrukcí vozovek Ing. Stanislav Smiřinský
Technologie provádění CB krytů
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Životní prostředí a doprava Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Confidential Modernizace 1 › Řada ROBUST › Nízký vývin tepla › Vysoké rychlosti › Materiály › Použití speciálních ocelí (SHX, EP) a keramických materiálů.
Předcházení vzniku odpadů v silničním stavitelství Konference Předcházení vzniku odpadů ČVUT v Praze.
Znečištění vzduchu dopravou
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Pokládka Licomontu a Dolanitu v Žehušicích
Výukové a výzkumné centrum v dopravě
Recyklace vozovek za horka
Nízkoteplotní asfaltové směsi
Transkript prezentace:

Využití odpadní mleté gumy do protihlukových asfaltových krytů Ing. Jiří Plitz duben 2013

Aspekty současné silniční sítě silnice v EU: 5,5 milionů km silniční sítě 90 % silniční sítě jsou asfaltové vozovky 300 milionů t/r výroba horkých asf.směsí pro výstavbu silnic 4 tisíce obaloven pro výrobu asfaltových směsí, 75 rafinerií asfaltové kryty na vozovkách jsou 100%ně recyklovatelné trendy: dokončování dálničních sítí a evropské propojení regionální rozvoj komunikací k podpoře ekonom.růstu vyšší škody klimatickými změnami snižování emisí škodlivin a GHG využívání druhotných surovin asfalty budou nadále potřeba!

Pokládka a hutnění asfaltových směsí

Skladba asfaltových směsí v ČR tis.t/rok Asfaltový beton AC 14.800 Asfaltový koberec mastixový SMA 266 Asfaltový koberec s vysokým modulem tuhosti VMT 64 Litý asfalt MA 46 Asfaltový koberec otevřený AKO 20 Asfaltový koberec pro velmi tenké vrstvy BBTM 14 Asfaltový koberec drenážní PA 11

Modifikace asfaltových pojiv adhezivní přísady – zvyšují přilnavost ke kamenivu plastomery (PE, PP) – zvyšují tuhost a odolnost k plast.deformacím termoplastické elastomery zvyšují odolnost k plastickým deformacím (k vyjíždění kolejí) zlepšují odolnost k tvorbě mrazových trhlin zlepšují odolnost k vzniku únavových trhlin propůjčují elastické vlastnosti mají schopnost absorbovat mechanická napětí zvyšují kohezi asfaltového pojiva prodlužují trvanlivost asfaltového krytu nejlepší výsledky jsou s elastomery chemicky provázanými s asfaltény trendem je využití druhotných materiálů, zejména mleté gumy největšího rozšíření gumoasfaltů dosaženo v USA

Mletá guma Atributy mleté gumy: nízkonákladový modifikátor (6 Kč/kg proti min.60 Kč/kg u synth.p.) využití ojetých pneumatik předúprava – odstranění kordu výběr vhodné granulometrie: <0,5 mm příliš jemný, slabý příspěvek 0,5 až 1 mm, optimální? >1 mm vede k vyšší sedimentaci výběr technologie mletí: kryogenní není vhodné – kubická zrna mechanické řezání a střihání je vhodnější mechanické válcování (čechrání) je nejlepší vlastnosti granulátu deklaruje výrobce

Mísení s asfaltem Dry-proces....přímo do míchačky obalovny Wet-proces ... předmíchání s asfaltovým pojivem (CRmB) - popř. se předmíchá koncentrát (50% gumy) Teplota mísení min. 150°C, max.190°C při teplotě míchání >190°C je riziko emisí karcinogenních látek částice s velkým spec. povrchem rychle bobtnají, roste viskozita směs zůstává převážně nehomogenní, riziko sedimentace během skladování delší doba míchání vede k devulkanizaci, depolymeraci a snížení viskozity Změna vlastností asfaltového pojiva mění se reologické a fyzikální vlastnosti Změna vlastností směsí s kamenivem zvýšení odolnosti k plastickým deformacím zvýšení odolnosti k vzniku mrazových trhlin zvýšení elastičnosti, pružnosti zastavení šíření mikrotrhlin na elastické částici gumy snížení hlučnosti odvalování kol vozidel velmi dobré protismykové vlastnosti

Pojivo CRmB Technologie mísení 2 druhy pojiv CRmB: 5 až 15 % (jako PMB) 15 až 25 % (kaše) rozhodující vlastnosti CRmB: viskozita při 150-175°C, penetrace/25°C, bod měknutí min. 55°C, resilience min.20%, skladovatelnost, zlepšení skladovatelnosti kompatibilizačními přísadami, resp. výběrem mleté gumy (nákladní pneu) výroba na terminálech (a) nebo na obalovně (b) doba míchání se volí optimální (vzhledem na stupeň rozpuštění zrn) omezená doba skladování (max. 3 dni)

Snižování hlukové zátěže 40 % populace EU vystaveno hluku silniční dopravy >55 dB(A) 20 % vystaveno hluku >65 dB(A), u dalších 20 % se očekává brzký nárůst na 65 dB(A); 66 % obyvatel měst nespokojeno s hlukovou zátěží snižování hluku na PK: protihlukové stěny – účinné, nákladné a nehodí se všude snížení rychlosti – nespokojenost uživatelů PK asfaltové povrchy s vyšší mezerovitostí s obsahem PMB, CRmB kryty ze speciálních jemnozrnných asfaltových směsí kryty se zabudovanými rezonátory:

Protihlukové vozovky Výhody asfaltových koberců s vysokou mezerovitostí: odvádějí dešťovou vodu do stran vozovky, zabraňují aquaplaningu, zlepšují bezpečnost za dešťě, pohlcují hluk – pokles o 5 dB ekvivalentní snížení aut o 70 % nebo snížení rychlosti ze 70 na 50 km/h Přínos gumového granulátu: další snížení hlučnosti o 1-2 dB(A) vyšší odolnost k únavě antioxidanty obsažené v gumě snižují stárnutí asfaltu Nevýhody porézních gumoasfaltů: mezery se zanášejí nečistotami, klesá propustnost vody, snižuje se útlum hluku, sací efekt pneumatik může způsobovat až rozpad povrchu

Dosahované snížení hlučnosti snížení hluku (dB) počet aut ekviv. hluku asfaltový koberec mastixový - 100 drenážní koberec s PMB 4-6 30 drenážní koberec s GA 6-8 10 drenážní koberec s GA po 2 letech 1-2 70 koberec SMA LA s GA

MOFALT RMB Vývoj asfaltového pojiva modifikovaného mletou gumou: 2010 - rešerše, předběžná etapa 2011 – vývoj pojiva v Paramo a.s. + VÚAnCh srpen 2011 – zkoušky směsí PA v laboratořích VUT Brno září 2011 – návrh pojiva MOFALT RMB 30/70-60 říjen 2011 – zkušební výroba 10 tun pojiva v Paramu - zpracováno na obalovně Skanska v Jihlavě - položen zkušební protihlukový koberec SMA LA listopad 2011 – provedena certifikace a vystaveno STO

Aplikace v Pardubicích 2013 Protihlukový drenážní koberec Globus – ul.17.listopadu, délka cca 3,5 km výměna obrusné vrstvy dodavatel M-Silnice + G-Asfalt zahájení stavby 21.4.2013

Děkuji za pozornost