Práce s mezinárodními dodavateli Školení na řízení plánování a procesů PPP Twinningový projekt CZ/2005/IB/FI/04 Mikko AJ Ramstedt Senior Project Adviser Financial Partnerships Unit
Úvod Obecné informace Potenciální problémy Smlouva Důležitost průzkumů trhu Jak zorganizovat výběrové řízení Co uchazeče často odrazuje
Obecné informace PPP je mezinárodním trhem –Poradci –Financující subjekty –Dodavatelé Místní subdodavatelé
Potenciální problémy Skvělý zdroj zkušeností, ale pozor na rozdíly v postupech & standardech –Přístup k dialogu –Due diligence (povinná péče) –Struktury smluv –Náklady na účast v zadávacím řízení
Potenciální problémy „Nástrahy“ fáze předkvalifikačního dotazníku (PQQ) –Legislativa EU o zadávání veřejných zakázek –Definování „zkušeností“, které by splňovaly kvalifikační kritéria –Ověření realizovatelnosti konsorcia –Finanční situace – sladění různých standardů reportingu Měnové riziko –Reference –Vyjasnění pozice poradců v rámci konsorcia
Potenciální problémy Kulturní rozdíly mezi subjekty veřejného a soukromého sektoru –Míra delegování pravomocí –Délka/proces rozhodování –Vztahy mezi subjekty veřejného sektoru Jednotnost vs. oddělení funkcí –Vztahy mezi subjekty veřejného & soukromého sektoru
Smlouva Smlouva by měla být striktní spíše než nejednoznačná Zadavatel musí ověřit, že návrhy dodavatele plně splňují požadavky zadavatele Aby nedošlo k pochybnostem, měly by být všechny projektové protokoly odsouhlaseny a tvořit přílohy projektové smlouvy Monitorování práv a požadavků Časový harmonogram by měl umožnit adekvátní organizaci
Důležitost průzkumu trhu 1 Vývoj trhu –Formální & neformální testování Soutěž má pozitivní dopad na VfM!
Důležitost průzkumu trhu 2 Umožňuje testování trhu co se týče –Rozsahu projektu –Rozdělení rizik –Struktury smlouvy –Časového harmonogramu zadávání –Strategie zadávání
Jak zorganizovat výběrové řízení 1 Zkoumejte trh; zvažte solidnost & kapacity uchazečů Zapojte aktivně trh prostřednictvím průzkumů a „dnů otevřených dveří“ pro uchazeče Investujte do projektových informačních materiálů
Jak zorganizovat výběrové řízení 2 Jasně stanovte rozdělení rizik Předložte detailní a realistickou strategii zadávání Předložte detaily o požadavcích (informace & čas) na formální schválení zadavatelem v průběhu procesu
Jak zorganizovat výběrové řízení 3 Ukažte, že to myslíte vážně a že jste připraveni –Konzultace / schvalování –Průzkumy místa stavby –Přehled územních rozhodnutí/stavebních povolení –Referenční projekty –Zajištění projektových zdrojů –Finanční dostupnost
Jak zorganizovat výběrové řízení 4 Specifikace by měly jasně uvádět platné technické standardy Pokud budete vyžadovat informace v konkrétním formátu, poskytněte vzorové dokumenty Různé standardy pro due diligence – uveďte konkrétně své požadavky Buďte flexibilní, umožněte uchazečům přístup k informacím Dialog – ne monolog!
Co uchazeče často odradí: Nedostatečně jasně stanovený rozsah a požadavky Nerealistická finanční dostupnost projektu Nedostatek zdrojů veřejného sektoru Nedostatek podpory ze strany vedení a/nebo zainteresovaných subjektů Špatně stanovený časový harmonogram
Shrnutí Pozor na rozdíly v postupech a umožněte participaci prostřednictvím zapojení v raných fázích Definujte a otestujte si svůj trh, identifikujte klíčové faktory a zohledněte je při organizaci zadávacího procesu Využívejte mezinárodní znalosti komerčních poradců k vašemu prospěchu Přistupte k zadávání pouze až bude projekt připraven a potřebné zdroje budou zajištěny
Mikko AJ Ramstedt Otázky?