Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mikroekonomie II – přednáška č. 5: Dokonalá konkurence
Advertisements

Mikroekonomie I Cvičení 14 – Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
Mikroekonomie I Chování firmy v nedokonalé konkurenci
Firma a odvětví. Koncentrace odvětví
Rozhodování firmy o výstupu a ceně v monopolistické konkurenci
Volba výstupu dokonale konkurenční firmou
Mikroekonomie I Formování cen na trzích výrobních faktorů
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Mikroekonomie I Cvičení 11 – Chování firmy v podmínkách monopolu
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na dokonale konkurenčním trhu práce
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Chování výrobce: náklady a nabídka
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
Mikroekonomie I Nedokonalá konkurence
Poptávka na nedokonale konkurenčním trhu práce
neDokonalá konkurence Mikroekonomie i
nabídka DOKONALe konkurenční firmy Mikroekonomie I
Rovnováha firmy na trhu finální produkce
nedokonalá konkurence Mikroekonomie I
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
Mikroekonomie I Chování firmy v modelu dokonalé konkurence
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
CHOVÁNÍ FIRMY V DOKONALÉ KONKURENCI
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Dokonalá konkurence předpoklady DoKo
Konkurence Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Mikroekonomie II Příjmy firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie I Obecný model tvorby cen výrobních faktorů
DOKONALÁ KONKURENCE.
Odvození nabídkové křivky
Mikroekonomie I Chování firmy v podmínkách monopolu Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
NEDOKONALÁ KONKURENCE
Dokonalá konkurence (DK)
Základy ekonomie Seminář Spotřebitel nakupuje statky X a Y, přičemž MUX = MUY. Platí, že PX < PY. Plyne z toho, že racionální spotřebitel zvýší.
Teorie rozdělování a její kontexty
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
2 JAK FUNGUJE TRH.
Nedokonalé konkurence
Náklady a zisky producenta (výrobce, poskytovatele služeb) Účetní zisk: rozdíl mezi celkovými příjmy a účetními náklady ACP = TR – ACC ACP = účetní zisk,
Mikroekonomie I Náklady, příjmy, zisk
Oligopol.
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
Nabídka a náklady firmy Ing. Vojtěch Jindra
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Monopolistická konkurence
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
Ekonomie 1 Magistři Devátá přednáška Čistý přebytek a tržní struktury
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Nedokonalá konkurence
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Modely oligopolu Společné předpoklady modelů oligopolu
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Formy konkurence v tržní ekonomice - monopolistická konkurence M. MokrýC2A.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
Dokonalé a nedokonalé trhy TNH 1 – 3. seminář
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
Dokonalá konkurence přednáška č. 8.
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Transkript prezentace:

Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)

Podmínky dokonalé konkurence a příčiny nedokonalé konkurence Dokonalý trh – poptávka je dokonale elastická. Výrobce nemůže změnami své produkce ovlivnit docilovanou cenu. Pokud to platí pro všechny výrobce na trhu, je dokonale konkurenční. Nedokonalý trh – poptávka není dokonale elastická (zvýšení ceny sníží poptávané množství). Výrobce může změnami své produkce do určité míry ovlivnit cenu.

Podmínky dokonalé konkurence 1. Dokonalá informovanost kupujících 2. Nulové náklady na změnu dodavatele 3. Homogenní produkt 4. Velký počet prodávajících Jsou-li tyto čtyři podmínky splněny, je trh dokonale konkurenčním trhem. Nesplnění jedné z nich jej mění v trh nedokonale konkurenční.

Odlišování (diferenciace) produktu Systematická snaha výrobců a odlišení od konkurence. Odlišují se neustálou obměnou a inovací svých výrobků. (nové typy, modely, tvary nebo obaly)

Mezní příjem a cenová tvorba Mezní příjem je přírůstek celkového příjmu, dosažený zvýšením prodeje o jednotku. Na nedokonale konkurenčních trzích výrobci „tvoří svou cenu“. Přesnější by ovšem bylo říci, že „hledají svou cenu“ – takovou, která maximalizuje zisk. Výrobce maximalizuje zisk při takové ceně, při které se mezní příjem rovná mezním nákladům.

Rovnováha firmy na nedokonalém trhu v krátkém období MR = MC Firma dosahuje ekonomického zisku, který však láká další firmy a jejich příchodem se ekonomický zisk snižuje a křivka d a MR se posouvají dolů Kč/ks MC AC ZISK d MR Q

Rovnováha firmy na nedokonalém trhu v dlouhém období Firma dosahuje nulového ekonomického zisku: jeho cena se rovná průměrným nákladům. Kč/ks MC AC PE d QE MR Q

Monopolistická konkurence Nejběžnější typ nedokonalé konkurence. Výrobci se snaží odlišit své produkty od konkurence (diferencovat). Diferenciace zvyšuje užitečnost statku. Rozmanitost je specifická užitná vlastnost statku, kterou lidé preferují před jednotvárností. Trh v sobě spojuje prvky monopolu i konkurence. Důležitou vlastností je otevřenost trhu. Neexistují bariéry vstupu pro příchod nové konkurence. Prosazuje se tendence k nulovému ekonomickému zisku.

Oligopol Trh, na kterém nejen krátkodobě, ale i dlouhodobě působí jen několik málo firem. Na rozdíl od monopolistické konkurence se na oligopolním trhu ani v dlouhém období nemusí prosazovat tendence k nulovému ekonomickému zisku.