Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Podmínky dokonalé konkurence a příčiny nedokonalé konkurence Dokonalý trh – poptávka je dokonale elastická. Výrobce nemůže změnami své produkce ovlivnit docilovanou cenu. Pokud to platí pro všechny výrobce na trhu, je dokonale konkurenční. Nedokonalý trh – poptávka není dokonale elastická (zvýšení ceny sníží poptávané množství). Výrobce může změnami své produkce do určité míry ovlivnit cenu.
Podmínky dokonalé konkurence 1. Dokonalá informovanost kupujících 2. Nulové náklady na změnu dodavatele 3. Homogenní produkt 4. Velký počet prodávajících Jsou-li tyto čtyři podmínky splněny, je trh dokonale konkurenčním trhem. Nesplnění jedné z nich jej mění v trh nedokonale konkurenční.
Odlišování (diferenciace) produktu Systematická snaha výrobců a odlišení od konkurence. Odlišují se neustálou obměnou a inovací svých výrobků. (nové typy, modely, tvary nebo obaly)
Mezní příjem a cenová tvorba Mezní příjem je přírůstek celkového příjmu, dosažený zvýšením prodeje o jednotku. Na nedokonale konkurenčních trzích výrobci „tvoří svou cenu“. Přesnější by ovšem bylo říci, že „hledají svou cenu“ – takovou, která maximalizuje zisk. Výrobce maximalizuje zisk při takové ceně, při které se mezní příjem rovná mezním nákladům.
Rovnováha firmy na nedokonalém trhu v krátkém období MR = MC Firma dosahuje ekonomického zisku, který však láká další firmy a jejich příchodem se ekonomický zisk snižuje a křivka d a MR se posouvají dolů Kč/ks MC AC ZISK d MR Q
Rovnováha firmy na nedokonalém trhu v dlouhém období Firma dosahuje nulového ekonomického zisku: jeho cena se rovná průměrným nákladům. Kč/ks MC AC PE d QE MR Q
Monopolistická konkurence Nejběžnější typ nedokonalé konkurence. Výrobci se snaží odlišit své produkty od konkurence (diferencovat). Diferenciace zvyšuje užitečnost statku. Rozmanitost je specifická užitná vlastnost statku, kterou lidé preferují před jednotvárností. Trh v sobě spojuje prvky monopolu i konkurence. Důležitou vlastností je otevřenost trhu. Neexistují bariéry vstupu pro příchod nové konkurence. Prosazuje se tendence k nulovému ekonomickému zisku.
Oligopol Trh, na kterém nejen krátkodobě, ale i dlouhodobě působí jen několik málo firem. Na rozdíl od monopolistické konkurence se na oligopolním trhu ani v dlouhém období nemusí prosazovat tendence k nulovému ekonomickému zisku.