Propagace Monika Ferdová, Radka Hejzlarová, Petra Stádníková, Kristýna Voborníková
Propagace (promotion) Reklama Podpora prodeje Přímý marketing Osobní prodej Public relations
Reklama jakákoli nepřímá forma představení a propagace zboží nebo služeb cíl – zvýšení objemu prodeje a tržeb moderní pojetí – marketingová kampaň historie reklamy – od prvopočátků lidstva vlastnosti - pronikavost, zesílená působivost, neosobnost vhodný sdělovací prostředek
Sedm praktických rad pro účinnou reklamu srozumitelné vyjádření účel zveřejnění sdělení cílová skupina populace sdělení v jazyce, který používá cílová skupina vhodný sdělovací prostředek vhodný čas předání sdělení měření výslednosti
Ukázky reklamy
Podpora prodeje Krátkodobá Časově omezená Ve formě cenového zvýhodnění Motivace k rychlému nákupu
Smysl podpory prodeje Þ podpořit nákup objemnějších balení Þ získat nové uživatele Þ získat zákazníky často měnící značku Þ získat věrnost ke zboží Þ odměnit stálé zákazníky Þ zvýšit četnost nákupů
Dělení Podpora spotřebitelská Podpora mezi podnikateli
Spotřebitelská podpora prodeje Vzorky Kupóny Bonusy (zvýhodněná balení) Rabaty Odměny Soutěže o ceny Vyzkoušení zboží Záruka Poutače, atd.
Podpora prodeje mezi podnikateli Cenová zvýhodnění Slevy z katalogových cen Vedení značky Příspěvky na reklamu Veletrhy Zboží zdarma Dárkové propagační předměty, atd.
Přímý marketing vztah mezi firmou a zákazníkem Lester Wunderman
Techniky přímého marketingu telemarketing reklama na internetu přímé oslovování poštou
Přímé oslovování poštou = direct mail Předpoklady: příjemci dopisu obsah dopisu vzhled obálky
Osobní prodej přímé působení na zákazníka důležitá je osoba prodejce zboží, pro které je osobní prodej vhodný
Výhody osobního prodeje osobní kontakt kultivace prodejních vztahů udržování kontaktu (databáze zákazníků) usměrňování potřeb a požadavků zákazníka
Public relations patří mezi podlinkové reklamní aktivity podlinkové X nadlinkové reklamní aktivity definice public relations = vztahů s veřejností
Co zahrnují PR? stanovení komunikační politiky sponzorství firemní identita interní a externí materiály placená reklama přímá komunikace s veřejností pořádání akcí spin doctoring
Použitá literatura Foret, M., Procházka, P., Urbánek, T.: Marketing základy a principy. Brno: Computer Press 2003. Horáková, I.: Marketing v současné světové praxi. Praha: Grada 1992. Majaro, S.: Základy marketingu. Praha: Grada Publishing: 1996. Kotler, P., Keller, K.L.: Marketing Management. 12. vydání. Praha: Grada 2007. Kotler, P., Wong, V., Saunders, J., Armstrong, G. Moderní marketing. 4. evropské vydání. Praha: Grada 2007. Pospíšil, P.: Efektivní Public Relaions a media relations. Praha: Computer Press 2002. Wunderman, L.: Direct Marketing. Reklama, která se zaplatí. Praha: Grada 2004. Moi, A.: Efektivní marketing. Bratislava: Slováry 2003
Děkujeme za pozornost