ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, první ročník Kapitoly z českých a světových dějin Rozvinutý středověk - vesnice Autor: Mgr. Jan Slovák Vytvořeno: 2012 ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha přímek, Mgr. Kamil Šrubař
Název sady Kapitoly z českých a světových dějin – Rozvinutý středověk - vesnice Tematická oblast Dějepis Anotace Výukový materiál představuje zemědělství a kolonizaci vrcholného středověku Očekávaný výstup Žáci se seznámí se základními rysy středověkého zemědělství a s kolonizací Autor Mgr. Jan Slovák jan.slovak@szszlin.cz Druh učebního materiálu Prezentace Cílová skupina Žáci 1. a 2. ročníku střední odborné školy Stupeň a typ vzdělávání Střední, humanitní Vytvořeno 2012 ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Rozvinutý středověk - vesnice / Mgr. Jan Slovák
Rysy rozvinutého středověku / 13.-15.století Přetrvává zemědělský charakter společnosti Základem je rodina Křesťanství spojuje všechny vrstvy Učení o trojím lidu – duchovní – spása lidu světský stav – panovník, šlechta dělný lid – svobodní, poddaní Rozvoj měst – kolonizace Populační vzestup (efektivnější zemědělství – kolem r.1300 v Evropě asi 73 mil lidí) Upevnění moci panovníka, vznikají šlechtické rody – majetek dědičný Roste význam peněz a těžby drahých kovů (stříbro) ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Rozvinutý středověk - vesnice / Mgr. Jan Slovák
Zemědělství [1] Trojhonný systém – ozim, jař, úhor Pěstuje se: pšenice, proso, oves, žito, luštěniny, zelenina – zelí, cibule,česnek, okurky, dýně, mrkev, celer, ředkev, ovoce, víno, len Dobytek na pastvě, nedostatek chlévské mrvy Rádlo vytlačováno pluhem, místo jařma chomout ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Rozvinutý středověk - vesnice / Mgr. Jan Slovák
Jařmo / chomout [2,3] Jařmo – upevňuje se za rohy nebo šíji zvířete Chomout – větší využití síly koně nebo vola, hlubší orba, větší výnosy ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Rozvinutý středověk - vesnice / Mgr. Jan Slovák
Vesnická kolonizace 11./13.st., místo vyhledává lokátor [4] Vnitřní a vnější kol. Nová půda, poddaní Nové uspořádání vesnice – domy uspořádané podél cesty, kolem návsi, na křižovatkách cest, s polem za domy Kolonizátoři z Německa – Čechy se tak jazykově stávají česko-německými Funkce rychtáře, který jedná s vrchností (Holašovice v J.Č. seznam památek Unesco) ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Rozvinutý středověk - vesnice / Mgr. Jan Slovák
Úkoly Charakterizuj rozvinutý středověk. Vysvětli učení o trojím lidu. Co to znamená, že křesťanství spojuje všechny vrstvy? Popiš změny v zemědělství. O čem svědčí? Jak fungoval trojhonný systém? Jak probíhal proces vesnické kolonizace? Porovnej podobu dnešní vesnice s tou středověkou a charakterizuj změny na vesnici. ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Rozvinutý středověk - vesnice / Mgr. Jan Slovák
Zdroje [1] [cit. 2012-06-06]. Dostupný na www: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:3-piantagione,Taccuino_Sanitatis,_Casanatense_4182..jpg> [2] [cit. 2012-06-06]. Dostupný na www: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:09.Chugo.jpg> [3] [cit. 2012-06-06]. Dostupný na www: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Pferdearbeitsgeschirr.jpg> [4] [cit. 2012-06-06]. Dostupný na www: <http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Holasovice1.jpg> ZA, 1. ročník / Kapitoly z českých a světových dějin, Rozvinutý středověk - vesnice / Mgr. Jan Slovák