Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C20 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníúnor 2013.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 4. srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.6.
Advertisements

Produkty finančního trhu
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Není –li uvedeno jinak, je tento.
Výukový materiál zpracovaný v rámci "EU peníze školám" Projekt: Škola pro život Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Sada: C.
VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 1. srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.4.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Ekonomická gramotnost Hypotéky a spotřebitelské úvěry.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo materiáluVY_62_INOVACE_EKO_4S_RE_33_13 NázevDesatero spotřebitele dle ČNB Druh učebního materiálu Prezentace PředmětEkonomika Ročník4 Tématický celekOchrana.
VY_62_INOVACE_1_2_14 „Pokud není uvedeno jinak, autorem obrázk ů a text ů je Ing. Renata Hethová“. Přebytkový rozpočet spoření.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Ing. Lucie Kratochvílová
Vkladové služby.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Mirka Vlažná Název šablonyVI/2 – Inovace.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 26.srpna 2012 Název: VY_62_INOVACE_
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C9 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníŘíjen 2012.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
Přebytek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám  Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_167.
Rozpočet domácnosti Název školy
Příjmy z kapitálového majetku Příjmy z kapitálového majetku vymezuje z hlediska FO § 8 ZDP, jsou jimi: podíly na zisku (dividendy) z majetkového podílu.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
DUM - Digitální Učební Materiál Název školy : Střední odborná škola obchodní s.r.o. Broumovská 839, Liberec 6 IČO: REDIZO: Vzdělávací.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C 8 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníŘíjen 2012.
Petr Machala. 1) Jak se zajistit proti rizikům? (ztráta příjmu, majetku, nečekané výdaje) 2) Jak naložit s přebytkem domácího rozpočtu? 3) Jak řešit deficit.
Označení materiálu: VY32_INOVACE_EKRZU_EKONOMIKA2_03 Název materiálu: CIZÍ A VLASTNÍ ZDROJE Tematická oblast: Ekonomika, 2. ročník Anotace: Prezentace.
Majetek a závazky domácnosti
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_94 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_19 Název materiáluDluhy AutorMgr.
INVESTOVÁNÍ DOMÁCNOSTÍ. Finanční rozpočet  Finanční rozpočet domácnosti je souhrnný přehled příjmů a výdajů všech členů domácnosti za určité časové období.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_03_Majetek a závazky domácnosti TEMA:Finanční.
Název: Finanční trh a některé jeho produkty Autor: Ing. Luboš Janovský Název SŠ:VOŠ, SPŠ automobilní a technická Tem. oblast:Finanční produkty Ročník:3.
Ing. Veronika Dostálková MBA ZADLUŽOVÁNÍ Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Marcela Zahrádková NÁZEV:VY_62_INOVACE_01B_04_Osobní aktiva a pasiva TEMA:Finanční.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Další vzdělávání v Moravskoslezském kraji Finanční gramotnost v praxi Ing. Ludmila Tkáčová CZ.1.07/3.1.00/
FINANČNÍ GRAMOTNOST AKTIVA A PASIVA ZPRACOVALA: MGR. IVA NOVOTNÁ SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, ČESKÁ KAMENICE, JAKUBSKÉ NÁM. 113, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE.
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0201_OSOBNÍ AKTIVA Téma: OSOBNÍ AKTIVA A PASIVA Číslo projektu:
1 Kód vzdělávacího materiálu: VY_62_INOVACE_0206 Název vzdělávacího materiálu: Vkladové služby bank Datum vytvoření: Jméno autora: Ing. Zdenek.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_40 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Kam s penězi, aby nezahálely
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Finanční gramotnost Rozpočtová gramotnost
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Kód vzdělávacího materiálu:
Aktivní bankovní operace – úvěry pro občany
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Mgr. Veronika Vaňousová Datum vytvoření: Vyučovací předmět:
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Transkript prezentace:

Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03C20 AutorIng. Helena Svršková Období vytvořeníúnor 2013 Ročník/věková kategorie4. ročník Vyučovací předmět/klíčová slova Rozvaha domácnosti, osobní majetek, osobní závazky, osobní aktiva, osobní pasiva, osobní financování, předlužení Anotace Studenti se naučí zpracovat a porovnat majetek a závazky. Naučí se zařadit osobní majetek do osobních aktiv a pasiv. V problematice osobního financování se naučí, jakým způsobem minimalizovat rizika, jak investovat přebytek a jakým způsobem se vypořádat s deficitem osobního rozpočtu. 1

Osobní finance Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Helena Svršková, 2

Rozvaha domácnosti  Porovnáním majetku a závazků zjistíme, zda celkově jsme zadluženi nebo kdybychom sečetli náš majetek, zda bychom byli schopni splnit všechny své závazky  Majetek uvádíme v tržní ceně  Domácí rozpočet by měl počítat s rezervou ve výši troj až šestinásobku průměrných měsíčních výdajů 3

Porovnání majetku a závazků Osobní majetekOsobní závazky 1. Peníze – hotovost, bankovní účty1. Krátkodobé závazky 2. Finanční majetek – CP, stavební spoření, penzijní připojištění 2. Střednědobé závazky – splátkový prodej, leasing 3. Nemovitosti – dům, pozemek, zahrada3. Dlouhodobé závazky – hypotéka, úvěr ze stavebního spoření 4. Ostatní osobní majetek – šperky, vybavení domu, auto 4

Osobní aktiva Za osobní aktiva se považuje takový majetek, který nám přináší osobní příjmy, tzn. vše co přináší příjem svou existencí: 1. Finanční aktiva – akcie, dluhopisy, podílové listy 2. Nemovitost, která vytváří příjem 3. Majetek, který časem stoupá na hodnotě a je prodejný – umělecké předměty 4. Autorská práva 5

Osobní pasiva Za osobní pasiva se považuje takový majetek, který nám přináší výdaje, tzn. vše co vytváří svou existencí výdaje: 1.Nemovitosti k osobní potřebě (údržba, pojištění, opravy) 2.Automobil k osobní potřebě 3.Osobní spotřební předměty 6

Majetek může být současně osobním aktivem i pasivem Zda je určitá věc aktivem nebo pasivem záleží na tom, jak ji využíváme např. :  byt, jestliže ho nepoužiji k bydlení, ale budu ho pronajímat, pak kromě nákladů na provoz a údržbu je také zdrojem příjmů  automobil – použijeme-li ho k podnikání, je osobním aktivem 7

Tři otázky osobního financování V závislosti jaké jsou naše příjmy, řešíme tři otázky: 1. zda a jak se zajistit proti případným rizikům 2. jak naložit s penězi, pokud má osobní rozpočet přebytek 3. kde získat chybějící prostředky, pokud má osobní rozpočet má deficit 8

ad 1) zajištění rizik R I Z I K A Ztráta příjmůZtráta majetkuNečekané výdaje Proti těmto ztrátám se můžeme zajisti pojištěním:  příjmy – životní pojištění  majetek – majetkové pojištění  nečekané výdaje – pojištění odpovědnosti za škodu Další možností ochrany:  samopojištění – vytvoření vlastní majetkové a finanční rezervy 9

ad 2) jak naložit s přebytkem v rozpočtu a)výnos - většinou k porovnání použijeme úrokovou sazbu b)riziko - vždy hrozí nebezpečí, že nedosáhneme výnos c)likvidita – rychlost, se kterou můžeme prostředky použít k placení Rada:  Část peněz vložit do produktů s nízkým rizikem a možností rychlého výběru, někdy nepokryjí inflaci  Zbytek vložit do produktů s vyšším rizikem = vyšší výnos hlediska investování výnosrizikolikvidita 10

Investování s nižším rizikem  Bankovní vklady  Stavební spoření  Penzijní připojištění  Soukromé životní pojištění Zhodnocení v tabulce na následujícím snímku 11

Finanční produkty Hlediska hodnocení Bankovní vklady Stavební spoření Penzijní připojištění Soukromé životní pojištění VÝNOS málokdy vyšší než inflace při splnění podmínky na nárok na státní příspěvek, vyšší výnos než u běžného spoření podle úspěšnosti zvoleného fondu záleží od typu pojištění kapitálové x investiční RIZIKO pojištění vkladů do EUR záleží podle vybrané formy investování ( 2. x 3. pilíř) od zvolené pojišťovny LIKVIDITA vysoká - vklad mohu kdykoliv vybrat velmi nízká - smlouva na 6 let velmi nízká a velmi omezená nízká - smlouva se uzavírá na delší dobu 12

Investování s vyšším rizikem  Investování do Podílových fondů  Nákup dluhopisů  Investice do akcií  Investice do majetku (nemovitost, starožitnosti, umělecká díla, diamanty, drahé kovy)  Investice do podnikání Zhodnocení v tabulce na následujícím snímku 13

Finanční produkty Hlediska hodnocení Podílový fond DluhopisyAkcieMajetekPodnikání VÝNOS podle zvoleného fondu záleží od typumůže být velmi vysoký RIZIKO podle zvoleného fondu záleží na emitentovi může být velmi vysoké - vyžadováno investování na delší časový horizont poměrně vysoké, je potřeba mít speciální znalosti na daný majetek velmi vysoké, lze ztratit vše LIKVIDITA poměrně vysoká, ze zákona odkup podílové listu do 15 dnů možnost prodat, ale záleží na poptávce po daném dluhopisu lze prodat na kapitálovém trhu, záleží na poptávce od typu majetku – majetek je nutno prodat velmi nízká, prostředky bývají vázány v předmětu podnikání 14

ad 3) řešení deficitu domácího rozpočtu Deficit: A)Jednorázový na tento deficit bychom si měli postupně spořit, možno jednorázově pokrýt z vytvořených rezerv, popř. půjčka B) Opakovaný deficit – dvě cesty řešení 1. Snížení výdajů2. Zvýšení příjmů krátkodobě můžeme snížit své kontrolované výdaje dlouhodobě revize osobních aktiv a pasiv, především snížení výdajů krátkodobě najít další zdroj příjmů, nebo prodej majetku dlouhodobě najít si lépe placenou práci, pouvažovat o podnikání, příjmy z osobních aktiv Největšího účinku dosáhneme, podaří-li se nám změnit složení položek na straně příjmů a výdajů současně 15

Krize domácích financí – předlužení Je to taková situace, kdy dlužník není schopen splácet půjčené peníze ze svého měsíčního příjmu. Jak se vyvarovat předlužení:  vyvarovat se tzv. špatných úvěrů  při sjednávání úvěrů si ponechat určitou rezervu pro částečné splácení  pojištění proti neschopnosti splácet úvěr špatné dluhy není nutný nejistota splacení dobré dluhy je nutný splatíme ho přinese příjmy 16

Nesplácení úvěru: Kroky věřitelů: 1. upomínky dluh mírně roste o sankční poplatky nebo úroky 2. vymáhání 3. nařízení zaplatit dluh významně roste o náklady vymáhání, soudní výlohy dluh opět významně roste o náklady exekuce 4. exekuce dluh dále mírně roste 17

ad 1) Upomínky - situaci je možno v této době ještě řešit – různá forma (telefonické, písemné) budou sankční úroky pokus dohody: odložení splátek, délka úvěru, výše splátek ad 2) Vymáhání nesplaceného dluhu  propadnutí majetku, který byl dán do zástavy, popř. vymáhání po ručiteli  prodání dluhu vymáhací agentuře (inkasní společnost)  vymáhání dluhu soudně – vydán platební rozkaz 18

ad 3) Nařízení zaplatit Dlužník nemusí souhlasit s platebním rozkazem, ve většině případů pouze odklad placení, ale situace nevyřešena ad 4) Exekuce Připočítání nákladů na exekuci, exekuce:  majetku - obstavení účtu v bance, vše použito na úhradu dluhu, sepsání majetku dlužníka  příjmů - plat, sociální dávky Exekuce může být zastavena i pokud využijeme ustanovení insolvenčního zákona o oddlužení 19

Oddlužení Oddlužení je možné pouze pro občany, ne pro podnikatele. Předpokladem je, že bude uhrazeno alespoň 30 % z každé dluhu. Oddlužení lze provést pouze jednou za život.  Dlužník podá soudu návrh na oddlužení, kde podepíše, jak bude dluhy splácet.  Pokud soud oddlužení povolí, schůze věřitelů rozhodne, zda dluhy uhradí rozprodejem majetku dlužníka nebo postupnými splátkami.  Při postupném splácení zůstává dlužníkovi po dobu 5 let z jeho příjmů minimální nutná částka na úrovni životního minima a nákladů na bydlení. Jestliže dlužník řádně plán oddlužení, soud rozhodne, že mu zbytek dluhů promíjí. V opačném případě je na majetek dlužníka vyhlášen konkurs. 20

ZÁVĚR K FINANČNÍ GRAMOTNOSTI 21

Desatero spotřebitele Pokud budete spořit, investovat nebo půjčovat si peníze, měli byste mít na paměti zhruba toto základní desatero: 1. Nic není zadarmo Prodejci finančních služeb jsou soukromí podnikatelé a podnikání je činnost zaměřená na zisk. Jestliže je některá služba zdarma, zaplatíte za ni jiným způsobem, aniž byste si to někdy uvědomili. 22

2. Mějte jasno Víte-li, jaký produkt chcete, jaké by měl mít parametry a co od něj očekáváte, můžete si předem porovnat dostupné nabídky. Zvláště u složitějších a dlouhodobých produktů, jako jsou hypotéky či dlouhodobější investice, se poraďte nejen s prodejcem či zprostředkovatelem, ale i se třetí nezávislou zkušenou osobou. Ověřte si především všechny klíčové informace o vybraném produktu, nedůvěřujte slepě informacím od prodejce. I ten se může mýlit. Snížíte tak pravděpodobnost, že přistoupíte na nabídku, která se později ukáže jako nevýhodná. 23

3. S kým jednáte? Vždy musíte vědět, s jakým typem smluvního partnera jednáte. Zda musel doložit svoje kvality, aby získal povolení k dané činnosti, zda ho kontroluje veřejný orgán, například ČNB či Česká obchodní inspekce, a jaké jsou pravomoci tohoto orgánu. Když se vyskytne nějaký problém, neváhejte předkládat stížnosti a usilovat o nápravu. Nikdy se nebojte ozvat, když se vám něco nelíbí nebo něčemu nerozumíte. 24

4. Váš finanční plán Vždycky musíte mít finanční rezervu na nepředvídané situace, jako jsou nečekané vyšší výdaje, nemoc, ztráta zaměstnání, změna rodinné situace. Není rozumné veškeré volné peníze vložit do dlouhodobých investic, které bez značného poplatku nelze předčasně zrušit. Nepřistupujte na splátky úvěru, které jsou pro váš měsíční Rozpočet na pokraji únosnosti. 25

5. Čtěte všechno Nenechte se odradit nedostatkem času, ani přesvědčit tím, že vám vše potřebné již prodejce řekl, a tedy smlouvu nemusíte číst. Raději si ji vezměte domů a poraďte se o ní. Stejně tak čtěte všeobecné obchodní či pojistné podmínky a nechte si je důkladně vysvětlit prodejcem. Ztratíte tím určitě méně času než řešením případných problémů. Pokud vám někdo odmítne zapůjčit návrh smlouvy k podrobnému prostudování, mělo by vás to varovat. Jsou-li ve smlouvě nebo všeobecných podmínkách odkazy na další dokumenty nebo zákony, seznamte se s nimi podrobněji. Ohlídejte si včasné splnění povinností sjednaných ve smlouvě nebo ve všeobecných obchodních podmínkách, a to i druhou stranou. 26

6. Nejasné smlouvy Čím je podstata nabízeného obchodu pochybnější, tím delší je smlouva, včetně všech prohlášení klienta o podpisu bez nátlaku po důkladném seznámení se se všemi podmínkami a o tom, že smlouva není jednostranně nevýhodná. Slova jako „neplatí“ či „nepoužije se“ považujte za důvod ke zvýšení pozornosti. Jestli souhlasíte s rozhodováním sporů rozhodcem jmenovaným poskytovatelem služby, vzdáváte se jakékoli možnosti obrátit se na nezávislý soud. 27

7. Vysoký výnos V nabídkách, které neodpovídají běžné situaci na trhu, je většinou nějaký zádrhel. Trvejte na vysvětlení a pochopení, proč jste nabídku dostali právě Vy a jaké výhody a zisk přinese prodejci. Většinou platí, čím je produkt nebo služba složitější, tím je pro vás riskantnější. 8. Investování Rozhodnete-li se investovat na kapitálovém trhu, podepisujete investiční dotazník, který s vámi vyplňuje obchodník či investiční zprostředkovatel. Nenechte se vmanipulovat do odpovědí, kterým nerozumíte či se kterými nesouhlasíte, jen proto, že máte za to, že vám přinesou výnosné obchody a zisky. 28

9. Životní pojistka Pojistka vás zajišťuje proti nějaké nepředvídané události, a proto vždy část vámi placeného pojistného jde na krytí rizika takové události a není součástí vašeho spoření. Tuto část při zrušení pojistky nikdy nemůžete v odkupném či odbytném dostat. 29

10. Chraňte svá data Nemějte PIN u platební karty, ani hesla a kódy na elektronický přístup k účtu v bance či ke komunikaci s obchodníkem s cennými papíry ve volně přístupném počítači či mobilu. Vždy trvejte na předání kopií dokumentů, které podepisujete. Máte na to právo. Důležité údaje o produktu i informace podstatné pro jednání žádejte vždy v písemné podobě. Pouze ústně poskytnuté údaje se dokazují jen obtížně. 30

Jinými slovy – krátce: „ŠEST P“:  Přemýšlejte  Ptejte se  Porovnávejte  Poraďte se  Propočítejte (až poté)  Proveďte. 31

 SYROVÝ, Petr. TYL, Tomáš. Osobní finance. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a. s., s ISBN  KLÍNSKÝ, Petr. CHROMÁ, Danuše. Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání, s ISBN Zdroje: 32