7. Paměť Plháková, kap. 7 Sternberg, kap. 5 a 6

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Postižení kognitivních funkcí u psychiatrických poruch
Advertisements

Paměť. Definice “Memory is the process of maintaining information over time.” -- Matlin (2005) “Memory is the means by which we draw on our past experiences.
Buněčná a molekulární podstata tvoření paměťní stopy Dělení paměti
„Test“ schopnosti imaginace
MUDr. Miloslav Kopeček Ph.D.
Paměť Škola: Cyrilometodějské gymnázium a střední odborná škola pedagogická Brno Označení: CZ.1.07/1.5.00/ , VY_32_INOVACE_nov07 Autor Mgr. et Mgr.
„SNAHA PŘIMĚT SPOTŘEBITELE, ABY JEDNAL PROTI SVÉ VŮLI, JE ZTRÁTA ČASU.“ JEROME E. MC CARTHY Psychologické vlivy působící na jednotlivce.
Psychické stavy.
PAMĚŤ.
Autor:Jiří Gregor Předmět/vzdělávací oblast: Digitální technika Tematická oblast:Digitální technika Téma:Dynamické paměti RWM – RAM 1. část Ročník:3. Datum.
PAMĚŤ.
Psychologie MK Učení a zapomínání
Centrální nervová soustava- mozek
7. Paměť.
Systémy pro podporu managementu 2
Kognitivní rehabilitace
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
Andrea Šveřepová Dita Fejlová Libor Nenutil
FTK UP Olomouc přednáška č. 5: Paměť
 Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o.  Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
 Matematik, pedagog, teoretik, překladatel  Univerzity v Paříži a Lyonu  ESIT Sorbonne Nouvelle  2014 emeritní profesor Sorbonne Nouvelle.
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
B i o c y b e r n e t i c s G r o u p Bloková schemata tří základních podsystémů informačního systému mozku.
Paměť je schopnost centrální nervové soustavy uchovávat a používat informace o předchozích zkušenostech je základem všech duševních procesů, vlastností,
7. Paměť. Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně.
Paměť je schopnost - ukládání - uchovávání - vybavování informace v nervovém systému.
Fáze a modely tlumočení
MYŠLENKOVÉ MAPY ÚVOD A PRÁCE S NIMI MODUL KURZU PRÁCE S INFORMACEMI
Exekutivní funkce Literatura:  Moraine Paula. Helping Students Také Control of Everyday Executive Functions.  Učebnice psychologie.
Sociální poznávání (Social Cognition)
Cvičení se zaměřením na paměť
Myšlení a paměť Myšlení Proces sloužící k řešení problémů
Paměť, intelekt a jejich poruchy (bakalářské a magisterskí studium) Česková E., Psychiatrická klinika LF MU a FN Brno paměť učení.
Neuronové sítě.
centrální porucha zpracování řečového signálu
Cvičení se zaměřením na pozornost
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY PAMĚŤ.
OPAKOVÁNÍ. Přetopená místnost Přehledné poznámky Příliš velká večeře Talent na jazyky Spolupráce se spolužáky Zábavné příklady Bolest hlavy Lehké učivo.
Diagnostika paměti, metody zlepšování paměti Seminář 3 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem, státním rozpočtem České republiky a.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU DUM 05 – Paměť a učení NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
Informace jako stav lidské mysli Myšlení, paměť, vnímání.
Témata kognitivní psychologie
Cogito ergo sum. - Myslím, tedy jsem. René Descartes.
DRUHY PAMĚTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
Mentální reprezentace
ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ: GESTALT PSYCHOLOGIE, TEORIE PROSTORU PROBLÉMU EXPERTI ROZHODOVÁNÍ: HEURISTIKY, TEORIE PODPORY, TEORIE UŽITKU CHYBY V ROZHODOVÁNÍ Řešení.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Paměť DUM_18. Název školy: Střední škola sociální PERSPEKTIVA a Vyšší odborná škola, s.r.o. Adresa:Mírová 218/6 Dubí III - Pozorka Název projektu KLÍČE.
Vnímání, pamět, myšlení. Vnímání jak, čím, co? senzorické stádium, syntetické stadium (třídění a interpretace) co vnímání ovlivňuje postoje, emoce, očekávání,
Jak si zapamatováváme a jak zapomínáme?. Paměť Paměť je schopnost přijímat, držet a znovu oživovat minulé vjemy. Znamená to uchování informace o podnětu,
Fáze motorického učení fázeÚroveň zvládnutí poh. dovednosti Vnější projevyProcesy v CNSMentální aktivita I. Seznámení Velmi nízkáGeneralizace (souhyby,
Obecná psychologie.
Informace jako stav lidské mysli
Projekt Impuls / Seminář
Projekt Impuls / Seminář
Témata kognitivní psychologie
Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova k
Paměť Mgr. Vladimír Velešík.
TRADIČNÍ MODELY PAMĚTI
Pohybové schopnosti a dovednosti
Témata kognitivní psychologie
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Paměť a soustředění.
Kognitivní rehabilitace
Pedagogická psychologie
PAMĚŤ.
Myšlení a paměť Myšlení Proces sloužící k řešení problémů
Témata kognitivní psychologie
Témata kognitivní psychologie
Pozornost a paměť.
Transkript prezentace:

7. Paměť Plháková, kap. 7 Sternberg, kap. 5 a 6 Schachter, Daniel L. (2001). Sedm hříchů paměti. Praha: Paseka Slaterová, L. (2008). Pandořina skříňka. Praha: Argo

Povaha paměti Paměť: vnitřní záznam nebo reprezentace nějaké předchozí události nebo zkušenosti Paměť je také konstruktivní proces v němž aktivně organizujeme a dotváříme informace, které zpracováváme, uchováváme a vybavujeme si

Povaha paměti — 4 modely paměti zpracování informací paralelní distribuované sítě (modely neurálních sítí) (McClelland, Rumelhart) model postupných úrovní zpracování (Craik, Lockhart) tradiční třístupňový model paměti (Atkinson, Shiffrin)

Povaha paměti – popis 4 modelů paměti 1. model zpracovávání informací: paměť je proces analogický počítači, který vkládá/kóduje, uchovává a vybavuje informace

Povaha paměti – popis 4 modelů paměti 2. Paralelní distribuované sítě : paměť je tvořena sítí vzájemně propojených jednotek, které pracují simultánně (paralelně) na zpracování informací

Povaha paměti – popis 4 modelů paměti 3. Model postupných úrovní zpracování : paměť souvisí se stupněm nebo hloubkou mentálního zpracování materiálu při setkání se s ním 4. Tradiční třístupňový model paměti: paměť potřebuje tři různé sklady k udržení a zpracování informace po různě dlouhou dobu

Diagram třístupňového paměťového modelu senzorický registr – krátkodobá paměť – dlouhodobá paměť

Třístupňový model paměti Krátkodobá paměť: Millerovo číslo 7+ 2, cca 30 sekun kapacita krátkodobé paměti málo ovlivnitelná nácvikem, vyšší rozsah souvisí s lepším porozuměním textu stěpení

Sperlingův experiment se senzorickým registrem 12 písmen blikne na 1/20 s většina lidí si dovede vybavit jen 4-5 písmen pokud ale dostali signal (vysoký, střední a nízký tón) kterou řádku si mají vybavit (horní, střední, dolní), dokazali si ji vybavit přesně v registru je všech 12 písmen, ale nesihneme se k nim při vybavování si dostat dost rychle

krátkodobá paměť bývá v jiných přístupech označována jako pracovní paměť (Cantor, Engle; 90.léta) tři části pracovní paměti: vizuálně prostorová představa (náčrtník) centrální exekutivní funkce fonologická smyčka

Třístupňový model paměti Dlouhodobá paměť: relativně stálý sklad s téměř neomezenou kapacitou

Typy dlouhodobé paměti

Zlepšování dlouhodobé paměti zlepšení může pomoci: organizace materiálu opakování s prohlubováním pomocná návěští rozpoznávání vybavování

Příklad opakování s prohlubováním Porozumění a zapamatování může pomoci prohlubování zapamatovávaného na základě předchozích znalostí (např. využití znalostí zeměpisu pro lepší zapamatování si historie)

Příklad: rozpoznání versus vybavování si lidé lépe rozpoznají fotografie bývalých spolužáků než si vybavují jejich jména

Biologické základy paměti Biologické změny v neuronech usnadňují paměť prostřednictvím dlouhodobé potenciace (souvislost s učením), což se děje alespoň dvěma způsoby: opakovaná stimulace na synapsi vede k zesílení synapse schopnost neuronu uvolňovat neurotransmitery je zvýšena nebo snížena

Biologické základy paměti Role hormonů zejména adrenergních (např. tzv. zábleskové vzpomínky –živé a přetrvávající představy spojené s překvapivými nebo emočně silnými událostmi)

Kde jsou vzpomínky lokalizovány? Paměť je distribuována a lokalizována v celém mozku nikoli pouze v kůře amygdala – emoční paměť (strach) bazální ganglia a mozeček – základní paměťové stopy a implicitní paměť hipokampální formace – rozpoznávání, implicitní, explicitní, prostorová paměť, epizodická paměť, deklarativní dlouhodobá, sekvence událostí talamus – utváření nových vzpomínek, prostorová a pracovní paměť kůra – explicitní vzpomínky, epizo dický a sémantický sklad, učení dovednostem, pracovní paměť

Biologie a ztráty paměti Amnézie: narušení paměti (ztráta vzpomínek) po úrazu či traumatu Retrográdní: ztráta starých vzpomínek Anterográdní: nové vzpomínky chybí

Biologie a ztráty paměti Alzheimerova choroba: progresivní zhoršování ztrát paměti (kortex), priming je narušen (učení motor. dovednostem zůstává) Huntingtonova choroba: priming zůstává, učení motorickým dovednostem ne)

Zapomínání: jak rychle zapomínáme Ebbinghaus (1885): učení se bezesmyslnému materiálu (memorováním) zapomínání probíhá nejrychleji bezprostředně po naučení znovunaučení probíhá rychleji než první učení

Proč zapomínáme? Pět hlavních teorií rozklad paměťové stopy interference motivované zapomínání špatné vštípení (zakódování) selhání ve vybavování si Taky vás tak štve, když přijdete do místnosti a zapomenete co jste chtěli?

Pět teorií zapomínání 1. Rozklad paměťové stopy: vzpomínky se s časem rozpadají 2. Interferenční teorie: jedna vzpomínka interferuje s jinou Retroaktivní útlum (nová tlumí přístup ke starší) Proaktivní útlum e Interference (stará narušuje konsolidaci nové)

Retroaktivní a proaktivní útlum

Pět teorií zapomínání 3. Motivované zapomínání: motivace zapomenout nepříjemné, bolestivé nebo zahanbující vzpomínky 4. Špatné vštípení (zakódování) : informace z krátkodobé pamět není úspěšně přenesena do dlouhodobé 5. selhání ve vybavování si: vzpomínku si nelze vybavit (mám to na jazyku…)

Emoční faktory v zapomínání efekty kongruence s náladou (Gordon H. Bower) zapamatovávání emočně kongruentního materiálu podpora vybavování emočním přeladěním

Překonávání problémů se zapomínáním umístění položky v zapamatovávaném materiálu: začátek a konec si pamatujeme lépe amnézie na zdroj informace: zapomínáme původní zdroj – konstruktivně doplníme tak aby bylo věrohodné rozvržení opakování, procvičování: rozdělené opakování je lepší než opakování najednou

Zkreslení paměti Proč zkreslujeme vzpomínky? Potřeba udržet logiku a soudržnost. Potřeba utvářet a konstruovat vzpomínky protože je to efektivní. úsudky, stereotypy, schémata

Kontext a paměť Je to dobré řešení, které překoná to, že většina budov je dnes dobře izolována. Lidský hlas není dost silný.Celá operace závisí na stálém přívodu proudu.Kdyby balónky praskly, úspěch je ohrožen.

Priming - podnícení Petr: „ vypadáš nějak unaveně…“ Honza: „Hm. No, to víš, trávil jsem celé …….. v práci.!

Spolehlivost paměti - otázky právní věrohodnosti dva problémy s věrohodností vzpomínek s právními důsledky (Elisabeth Loftus): očité svědectví- může být zkresleno (nehoda na křižovatce) potlačené vzpomínky vs. konstruované vzpomínky věrohodnost tzv. „obnovených“ vzpomínekm (např. na zneužívání)