Řešení obtížných případů problému splnitelnosti Booleovských formulí Pavel Surynek Katedra teoretické informatiky a matematické logiky Matematicko-fyzikální.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Grafové algoritmy.
Advertisements

Malý průzkum dovedností žáků řešit úlohy
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
DOTAZOVACÍ JAZYKY slajdy přednášce DBI006
Autor: Michal Jex.  Základní stav Hamiltoniánu  Bodové interakce-kontaktní potenciál  Proč studujeme základní stav  Vlastnosti základního stavu s.
Tomáš Balyo a Pavel Surynek
Rekonstrukce povrchu objektů z řezů Obhajoba rigorózní práce 25. června 2003 Radek Sviták
Ekvivalence následujících tří úloh
Magnetohydrodynamický (MHD) generátor
Goniometrické funkce Sinus ostrého úhlu
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
9 CELÁ ČÍSLA
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Tomáš NETERDA 1961 Sportovní kariéra : plavecké třídy ZŠ Komenského gymnázium Dašická plavecká škola
Dynamické rozvozní úlohy
Kdo chce být milionářem ?
Výzkumy volebních preferencí za ČR a kraje od
NÁSOBENÍ ČÍSLEM 10 ZÁVĚREČNÉ SHRNUTÍ
Téma: SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ CELÝCH ČÍSEL 2
Jednotky délky a jejich převody 5. ročník
Dělitelnost přirozených čísel
70.1 Porovnávání desetinných čísel
VY_32_INOVACE_INF_RO_12 Digitální učební materiál
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Téma: Dělení desetinného čísla přirozeným číslem
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO:
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Burgetová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu.
Zábavná matematika.
Mapa zájmu - plány.
V rámci všech serverů společnosti Aliaweb, spol. s r.o. oslovíte přes uživatelů Kurzy.cz finanční portál pro laiky i odborníky, tj. investice a.
65.1 Pamětné dělení se zbytkem
Letokruhy Projekt žáků Střední lesnické školy a střední odborné školy sociální ve Šluknově.
Řešení dynamických problémů s podmínkami Pavel Surynek Univerzita Karlova v Praze Matematicko-fyzikální fakulta.
Čtení myšlenek Je to až neuvěřitelné, ale skutečně je to tak. Dokážu číst myšlenky.Pokud mne chceš vyzkoušet – prosím.
52_INOVACE_ZBO2_1364HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Vzdělávací oblast: Matematika Autor: Vlasta Lindovská Jazyk: Český
Téma: Sčítání a odčítání desetinných čísel
Dělení se zbytkem 8 MODERNÍ A KONKURENCESCHOPNÁ ŠKOLA
Sexuální život u pacientů s mentálním postižením v ÚSP
SČÍTÁNÍ A ODČÍTÁNÍ V OBORU DO 100
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_90.
Hodnocení přístupnosti soutěžních webů aneb proč se vyplatí myslet na přístupnost webů veřejné správy RNDr. Hana Bubeníčková, Mgr. Radek Pavlíček, duben.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Cvičná hodnotící prezentace Hodnocení vybraného projektu 1.
Téma: Dějiny s osobnostmi
Constraint Programming in Planning Pavel Surynek Katedra teoretické informatiky a matematické logiky Matematicko-fyzikální fakulta Univerzita Karlova v.
Úvod do managementu 1. seminář
Richard Lipka Katedra informatiky a výpočetní techniky Fakulta aplikovaných věd Západočeská univerzita, Plzeň 1.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění.
Porovnání různých metod léčby akustického traumatu
Studentská PARDUBICE
Základní škola Podbořany, Husova 276, okres Louny
61.1 Kružnice trojúhelníku vepsaná
Přednost početních operací
Téma: Dělení desetinných čísel 2 Vytvořila: Mgr. Martina Bašová VY_32_Inovace2/_095.
Predikce chemických posunů
KONTROLNÍ PRÁCE.
Porovnání výroby a prodejů vozidel ve světě
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ FAKULTA STROJNÍ ÚSTAV PŘÍSTROJOVÉ A ŘÍDICÍ TECHNIKY ODBOR AUTOMATICKÉHO ŘÍZENÍ A INŽENÝRSKÉ INFORMATIKY Aplikace objektově.
P-těžké, np-těžké a np-úplné problémy
Algoritmus a jeho vlastnosti
Optimalizace účinnosti elektrického pohonu s AM pomocí fuzzy logiky
Vícerozměrný přístup pro indexování XML dat
Doc. Josef Kolář (ČVUT)Prohledávání grafůGRA, LS 2010/11, Lekce 4 1 / 15Doc. Josef Kolář (ČVUT)NP-úplné problémyGRA, LS 2012/13, Lekce 13 1 / 14 NP-ÚPLNÉ.
PREV v. 3.1DCL, 2012 PREV v. 3.1 P. Dlask Presented for DCL 2012, Prague Extended in the frame of Decision Laboratory Centralized development project 7th.
Modulární systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků JmK v přírodních vědách a informatice CZ.1.07/1.3.10/ Domečkologie Projekt učitelé.
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Transkript prezentace:

Řešení obtížných případů problému splnitelnosti Booleovských formulí Pavel Surynek Katedra teoretické informatiky a matematické logiky Matematicko-fyzikální fakulta Univerzita Karlova, Praha

O čem to je ?  Řešení obtížných případů SAT pro dnešní SAT řešící systémy  Konzistenční technika formule interpretována jako graf hledání struktur v grafu - kliky zjednodušení nebo rozhodnutí původní formule  Srovnání s nejlepšími SAT řešícími systémy Pavel Surynek, STTI 2007

Původně neúspěch  Úryvek z recenze „... the last section investigates the idea of exploiting the consistency for solving SAT. In my opinion, this is somewhat (too) optimistic. The graph structure is already very well exploited by SAT algorithms...“  Pokusili jsme se tento názor vyvrátit (podpořit náš optimismus) Pavel Surynek, STTI 2007

Obtížné SAT problémy  Obtížné problémy pro dnešní SAT řešící systémy nelze (heuristicky) uhádnout řešení heuristiky neuspějí ►► prohledávání  Typicky nesplnitelné SAT problémy kódující Dirichletův princip (Pigeon-hole principle)  Ohodnocení = svědek  Nesplnitelnost žádný svědek Pavel Surynek, STTI 2007

Náš přístup  Vstup - Booleovská formule v CNF  Interpretujeme jako graf konfliktů vrcholy - literály hrany - konflikty mezi literály například: x a ¬x jsou v konfliktu (nemohou být splněny zároveň)  Aplikujeme konzistenci ►► nové konflikty  Výstup - ekvivalentní (jednodušší) formule nebo odpověď „nesplnitelná“ Pavel Surynek, STTI 2007

Detaily konzistence  Zahuštění grafu konfliktů aplikujeme bodovou hranovou konzistenci hustější graf = vhodnější pro další krok  Najdeme (hladově) kliky nejvýše jeden literál z kliky může být splněn příspěvek literálu x...c(x) = počet klauzulí s x příspěvek kliky K...c(K) = max xK c(x) když například ∑ Kkliky c(K)<počet klauzulí ►► nesplnitelná formule  Zobecnění = kliková konzistence podformule a bodově Pavel Surynek, STTI 2007

Kliková konzistence  Zvolíme podformuli B = podmnožina klauzulí příspěvek literálu x k podformuli B......c(x,B) = počet klauzulí v B s obsahující x příspěvek kliky K k podformuli B......c(K,B) = max xK c(x,B) když ∑ Kkliky c(K,B)<počet klauzulí B ►► nesplnitelná formule  Bodový přístup... literál x nekonzistentní ∑ Kkliky bez x c(K,B)<počet klauzulí B-c(x,B) Pavel Surynek, STTI 2007

Jak to vypadá vizuálně (1)  „Vložte 7 holubů do 6-ti děr“ Pavel Surynek, STTI 2007

Jak to vypadá vizuálně (2)  Po odvození nových konfliktů - SAC Pavel Surynek, STTI 2007

Jak to vypadá vizuálně (3)  Po aplikaci klikové konzistence - unSAT Pavel Surynek, STTI 2007

Složitost  Konstrukce grafu konfliktů polynomiální  Bodová hranová konzistence polynomiální (ale pro reálné problémy časově náročné)  Kliková konzistence vzhledem k jedné podformuli polynomiální  Problém: konzistence vzhledem k více podformulím (polynomiálně mnoho podformulí) Pavel Surynek, STTI 2007

 Testované SAT řešící systémy MiniSAT zChaff HaifaSAT kritérium výběru: poskytován zdrojový kód  Testované problémy (Fadi Aloul) Pigeon Hole Urquhart Field Programmable Gate Array Soutěživé srovnání Pavel Surynek, STTI 2007 vítězové podle SAT Competition 2005 a SAT Race 2006

Výsledky experimentů Pavel Surynek, STTI 2007 Instance Decision (seconds) Speedup ratio w.r.t. MiniSAT Speedup ratio w.r.t zChaff Speedup ratio w.r.t HaifaSAT chnl10_ > chnl10_ > chnl10_ > chnl11_120.70> > urq3_ N/A urq4_5> N/A urq5_5> N/A urq6_5> N/A hole hole > hole110.20> > hole120.30> > fpga10_ > fpga10_ > fpga10_ > fpga10_151.39> > Opteron 1600 MHz, Mandriva Linux 10.1

Shrnutí a závěr  Zpracování SAT problému pomocí klikové konzistence formule interpretována jako graf konfliktů hladové nalezení klik odvození nových konfliktů výstup: ekvivalentní formule nebo rozhodnutí  Experimenty mnohanásobné urychlení oproti nejlepším SAT řešícím systémům  Chcete vědět víc ? ITI Série Pavel Surynek, STTI 2007