Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
• Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Advertisements

Moderní umělecké směry 1. poloviny 20. století
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední škola Oselce Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace.
Kaligram Inf-1 Počítačová grafika DUM č. 11
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Osnova rozboru uměleckého textu
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Světová literatura 1. poloviny 20. století - 1
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Identifikátor materiálu: EU – Anotace Žák se seznámí s životem a tvorbou B. Brechta…. Autor Tomáš Krsek Jazyk Čeština Očekávaný výstup Seznámí.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř. 17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Dadaismus též Dada, byl avantgardní umělecký směr.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Tento digitální u č ební materiál (DUM) vznikl na základ ě ř ešení projektu OPVK, registra č ní č íslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
SURREALISMUS Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
VY_52_INOVACE_DEK_54 SURREALISMUS
Umělecké směry 20. století
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Jméno autora: Mgr. Barbora Jášová
Moderní poezie počátku 20. století
MODERNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY NA POČÁTKU 20. STOLETÍ - OPAKOVÁNÍ Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka,
Moderní umělecké směry v literatuře
Christian Morgenstern Šibeniční písně
Christian Morgenstern
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49
Opakování Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/ s názvem „Výuka na gymnáziu.
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
DADAISMUS Mgr. Lucie Rusová
Poezie ve světové literatuře
Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Učíme moderně“ Registrační číslo projektu:
Umělecké směry 20. století
Český jazyk a literatura Poezie českých autorů 1. poloviny 20
Dadaismus Předmět: výtvarná výchova. Jak vzniknul a co to je Avantgardní umělecký směr Avantgardní umělecký směr Vznikl v roce 1916 ve Švýcarsku, v roce.
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Téma: Světová próza 1. poloviny 20. století VY_32_INOVACE_142.
Téma: Světoví básníci 1. poloviny 20. století
Surrealismus.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Dadaismus.
SURREALISMUS Mgr. Lucie Rusová
Avantgarda Apollinaire Morgenstern Expresionismus Futurismus
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Mgr. Marie Havránková PŘEDSTAVITELÉ SVĚTOVÉ POEZIE Literatura 1. pol. 20. stol. 2. ročník Srpen 2012.
APOLLINAIRE Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblast Předchůdci nových básnických směrů Datum vytvoření 6. 6.
Česká literatura konce 19. století  Časopis Moderní revue – dekadenti (Jiří Karásek ze Lvovic) Karel Hlaváček  Manifest České moderny Josef Svatopluk.
BÁSNICKÉ SMĚRY 1. POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1. pol. 20. st. Datum vytvoření25.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_6.2.9 dadaismus Název sady: Český jazyk 9. ročník Číslo projektu:
POEZIE 1.POL. 20. ST. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastPoezie 1.pol. 20. stol. Datum vytvoření
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
UMĚLECKÉ SMĚRY POČÁTKU 20. STOLETÍ I.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
AVANTGARDNÍ UMĚLECKÉ SMĚRY
Poezie ve světě v 1.polovině 20.století
Česká meziválečná poezie
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
MODERNÍ SVĚTOVÁ PRÓZA JAMES JOYCE VIRGINIA WOOLFOVÁ MARCEL PROUST
DADAISMUS.
Malířství mezi válkami DADAISMUS
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49   Střední průmyslová škola strojnická Olomouc, tř.17. listopadu 49 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „Výuka moderně“ Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0205 Šablona: III/2 Český jazyk, umění a kultura Sada: 2 Číslo materiálu v sadě: 14 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky

Název: Literární avantgarda světová Jméno autora: Mgr Název: Literární avantgarda světová Jméno autora: Mgr. Marta Skopalíková Předmět: Český jazyk, umění a kultura Jazyk: čeština Klíčová slova: literární směry a proudy, autoři a jejich tvorba, pojmy automatická kresba, osvobozená slova a věty, kaligram, palindrom, pásmo, manifest Cílová skupina: žák 3. ročník Stupeň a typ vzdělání: 3. ročník, střední odborné Očekávaný výstup: Žák dokáže vyjmenovat literární avantgardní směry a vysvětlit jejich znaky. Má přehled o významných autorech. Přiblíží znaky avantgardní literatury, vysvětlí dělení prózy 1. poloviny 20. století, doloží příklad avantgardního dramatika. Rozumí novým literárně vědným pojmům.

Metodický list/anotace Pomocí výkladové prezentace se žák seznámí s avantgardní literaturou a dramatem, literárními směry a proudy. Teoretické znalosti následně využije v hodinách při práci s literárními texty. Procvičením a shrnutím učiva se zabývá DUM č. 20 sada 3. Vytvořeno: 09. 10. 2012

Literární avantgarda obsah Světová avantgarda – znaky Poezie – znaky Umělecké směry a autoři Drama Próza a dělení, proudy

Literární avantgarda - charakteristika odraz společensko-historického vývoje odraz existencionálních problémů člověka konec společenských tabu autoři hledají nové originální postupy zobrazení okolní reality novátorské průkopnické hnutí 1.pol.20.st. Poezie – reaguje rychleji, vznikají nové směry Próza – tzv. proudy

Poezie Znaky: jazykové experimenty, kombinace různých žánrů, dějových rovin a slohových postupů v jednom díle, novátorství rozklad, deformace okolní reality – mnohopohledovost, zaměření na detail senzitivní vnímání reality „osvobozená slova, věty“, zvuk strojů, volný verš hra, obrazotvornost, asociace

Literární směry v poezii futurismus kubofuturismus dadaismus surrealismus expresionismus

Futurismus 1909 Itálie – F. T. Marinetti: Manifest obdiv technice, zobrazení dynamiky a rychlosti strojů, napodobení zvuku strojů tzv. „osvobozená slova“ slovesa v infinitivu, zrušení interpunkce, jen podstatná jména, napodobení zvuků – zvukomalba, kakofonie 9. bod Manifestu – oslava fašismu a války (hygiena světa), vliv filozofa Nietzscheho (kult nadčlověka)

Futurismus v Rusku Vladimír Majakovskij agitační poezie, poemy - podpora sovětského režimu (oslava Lenina a revoluce) metafory, neologismy, úsečné verše, hovorový j. sb. Oblak v kalhotách Velemir Chlebnikov: kubofuturismus neologismy bez pojmového významu , rozbití větné stavby, tzv. „zaumný jazyk“ (např. boébobi zněla ústa) dále palindromy (např. a srp v prsa)

Kubofuturismus hlavní představitel Guillaume Apollinaire [gijóm apolinér] Francouz, účastník války, zemřel na španělskou chřipku básník, esejista, dramatik propagátor kubismu + futurismu, zakladatel surrealismu důraz na fantazii, hru se slovy odstranil interpunkci, tzv.„osvobozené věty“, slova mají význam, báseň = celek nezávislý na okolí využití asociací => polytematické pásmo (apollinairovské) tvoří kaligramy = básně v obrazech tvorba: sb. Alkoholy, Kaligramy, drama Prsy Tirésiovy

Expresionismus Německo, 1910 -1920 důraz na lidskou psychiku, pocity strachu, zoufalství, prázdnoty smutná, pesimistická poezie, katastrofické obrazy autoři: G. Benn, R. Becher

Dadaismus 1916 Švýcarsko – Curych, kabaretní klub anarchistické hnutí, kritika maloměšťáctví a civilizace zakladatel Tristan Tzara (rumunský původ): Manifest princip náhody, slovní hříčka, využití zdánlivě nelogických souvislostí, snaha okouzlit, překvapit vznikají tzv. automatické texty z hnutí dada vychází později surrealismus autoři: t. Tzara, fotograf Man Ray, Kurt Schwitters předchůdce: Christian Morgenstern humor, groteskní lyrika, sb. Šibeniční písně

Surrealismus vliv psychoanalýzy S. Freuda navazuje na hnutí dada, název převzat od Apollinaira Paříž, A. Breton 1924 Manifest 1929 2. Manifest, kritika války, příklon k marxismu znaky: využití podvědomí, inspiraci hledali u primitivních národů a šamanských kmenů, duševně nemocných využití stavů lidského nevědomí: spánek, hypnóza, halucinace, deliria, vliv omamných látek tzv. automatický text autoři: P. Eluard – sb. Veřejná růže, A. Breton – sb. Magnetická pole, r. Nadja

Avantgardní drama G. Apollinaire hra prsy Tiresiovy (program avantgardy) Jean Cocteau (Francie) Alfréd Jarry (Francie) – předchůdce absurdního dramatu Hra Král Ubu Frank Wedekind (Německo) – expresionismus Ödön von Horváth (Německo) Bertolt Brecht (Německo) hra Matka Kuráž a její děti – tzv. epické divadlo D.García Lorca (Španělsko) hra Krvavá svatba (prvky avantgardy a folklóru)

Próza – literární proudy Proud realistický – realistické postupy, ale větší důraz na psychiku a citový život jednotlivce téma 1. světové války + tzv. “ztracená generace“ (Hemingway, Faulkner, Remarque, Barbusse) historické romány (H. Mann, Feuchtwanger) společenské románové kroniky (T. Mann, Galsworthy, Fitzgerald, Steinbeck) Proud moderní – experimentální (Musil, Joyce, Proust, Kafka, Woolfová) Lit. rušící společenská tabu (H. Miller)

Odkazy: Použitá literatura: PROKOP, Vladimír. Přehled světové literatury: pro výuku na středních školách. 1. vyd. Sokolov: O.K. - Soft, 2004. HÁNOVÁ, Eva, Eleonora JEŘÁBKOVÁ a Lenka KLUSÁČKOVÁ. Odmaturuj z literatury. 2. vyd. Praha: Didaktis spol. s r.o., 2002. ISBN 80-86285-37-5.