Aneta Trkalová Petra Košárková

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Lom světla F f čočky, lidské oko Autor: Ing. Jiřina Ovčarová 2011.
Advertisements

Odraz světla na rozhraní dvou optických prostředí
Zpracovali: Alena Šlézová Zuzana Uhlíková
Čočky (Učebnice strana 110 – 114)
GÁBINA HRABÁČKOVÁ IVANA KUKULOVÁ
Světelné jevy a jejich využití
=NAUKA O SVĚTLE A JEHO VLASTNOSTECH
Optika ČVUT FEL Sieger, 2012.
Geometrická optika Mgr. Andrea Cahelová Hlučín 2013.
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
O základních principech
Lom světla (Učebnice strana 172 – 174)
Světlo - - podstata, lom, odraz
Světelné jevy Optika II..
Spojka a rozptylka ZŠ Rajhrad Ing. Radek Pavela
Zobrazení rovinným zrcadlem
19. Zobrazování optickými soustavami
Kompendium fyziky pro 8. a 9. ročník
Vlnová optika II Zdeněk Kubiš, 8. A.
OPTIKA.
OPTIKA II.
Paprsková optika Světlo jako elektromagnetické vlnění
Optika.
Lom světla.
Rozklad světla Vypracoval: Tomáš Cacek a Aleš Křepelka.
Světlo.
Paprsková optika hanah.
Fyzika Čočky.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Fyzika Ročník : 9.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Jevy na rozhraní dvou prostředí
Když na rozhraní dvou prostředí dopadají dva paprsky různých barev (např. červený a fialový) pod stejnými úhly dopadu, budou úhly lomu obou paprsků různé.
Vypracoval: Karel Koudela
Autor: Mgr. Libor Sovadina
Optika je věda, která zkoumá zákonitosti světelných
Polarizace světla Světlo – elektromagnetické vlnění.
38. Optika – úvod a geometrická optika I
Mikroskopické techniky
OPTIKA ZRCADLA A ČOČKY VY_32_INOVACE_17 - ZRCADLA A ČOČKY.
Rozklad světla optickým hranolem
Lom světla - nastává při dopadu svět. paprsku na rozhraní dvou průhledných prostředí různé hustoty - čím je prostředí hustší, tím se paprsek pohybuje menší.
Lom světla Oskar Takáč Stanislav Ječmínek. informace Lom neboli refrakce je přechod světla rozhraním dvou optických prostředí, při kterém se paprsek láme.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
OPTIKA. SVĚTELNÝ PAPRSEK PO DOPADU : 1) ODRAZÍ SE 2) JE POHLCEN 3) PRONIKNE DO PROSTŘEDÍ PŘI PRONIKNUTÍ SVĚTELNÉHO PAPRSKU ZÁVISÍ NA:  Typu prostředí.
Lom světla Autor: Mgr. Eliška Vokáčová Gymnázium K. V. Raise, Hlinsko, Adámkova , červen.
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není –li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
Fyzika 8. ročník Mgr. Marcela Kubátová
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_612_F7 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a příroda Předmět: Fyzika Ročník: 7.
OPTIKA 09. Zobrazení lomem Mgr. Marie Šiková OPTICKÉ JEVY
Dostupné z Metodického portálu ISSN: 1802–4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
GYMNÁZIUM ALOISE JIRÁSKA, LITOMYŠL, T. G. MASARYKA 590 Šablona: III/2 Číslo vzdělávacího materiálu: VY_32_INOVACE_4-089 Předmět: Fyzika, Fyzikální seminář.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy Zdroj: Wikimedia. Suitcase icon.jpg [online] [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain z WWW:
Optika – lom světla VY_32_INOVACE_ března 2014
L OM SVĚTLA Ing. Jan Havel. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby.
Fyzika - optika Zákon odrazu u zrcadel a zákon lomu u čoček.
Optika - část fyziky zabývající se světlem. Vlastnosti světla Světlo je elektromagnetické vlnění. Šíří se v každém prostředí. Od zdroje se šíří přímočaře.
Rozklad světla Investice do rozvoje vzdělávání.
délka 1,2 m Johann a Zacharias Jansenové (16. stol.) Systém dvou čoček Typy světelných mikroskopů.
Světlo, optické zobrazení - opakování
Optické přístroje VY_32_INOVACE_59_Optické přístroje
Ivča Lukšová Petra Pichová © 2009
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
FYZIKÁLNÍ KUFR Téma: Světelné jevy
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Základní vlastnosti světla
Světlo Jan Rambousek jp7nz-JMInM.
FYZIKA PRO IV. ROČNÍK GYMNÁZIA - OPTIKA
Autor: Petr Kindelmann Název materiálu: Heinrich Rudolf Hertz
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Riskuj - optika 2
Třída 3.B 3. hodina.
Transkript prezentace:

Aneta Trkalová Petra Košárková Lom světla Aneta Trkalová Petra Košárková

Optika je část fyziky, která zkoumá podstatu světla a zákonitosti světelných jevů, které vznikají při šíření světla a při vzájemném působení světla a látky. Zdroje světla jsou za a)přirozené – slunce b)umělé – žárovka c)chromatické – např.- bílé světlo (7 barev) d)monochromatické- laser Mezi optické přístroje patří například oko, lupa, mikroskop,dalekohled.

Lom světla je optický jev, ke kterému dochází na rozhraní dvou prostředí, kterými světlo prochází. Je důsledkem různých rychlostí šíření světla v různých prostředích a kromě světla platí pro veškeré elektromagnetické záření.

Odraz a lom světla se řídí stejnými zákony, jaké byly odvozeny pro mechanické vlnění pomocí Huygensova principu.

Jako první zákon lomu vyslovil - a je tudíž i jeho objevitelem - Snellius Willebrodus - vlastním jménem Snell van Rojen Willebrod - který žil od roku 1580 až do 30.10.1626. Byl to nizozemský matematik, přírodovědec, fyzik a astronom, profesor na univerzitě. Zákon lomu vyslovil v roce 1620 a jako první provedl v Holandsku měření délky poledníku.

Když světlo přechází z jednoho materiálu do jiného, jeho frekvence zůstává stejná, ale mění se vlnová délka. Protože index lomu závisí u většiny látek i na frekvenci světla, můžeme díky lomu na rozhraních bílé světlo rozkládat na jeho barevné složky, například pomocí hranolu. Obdobně duha vzniká v důsledku lomu slunečního záření na vodních kapkách v atmosféře.

Čočky a lom světla V brýlích, fotoaparátech, dalekohledech i mikroskopech se používají čočky na vytvoření specifického obrazu. Na příklad v dalekohledech se pomocí čoček získává zvětšený obraz vzdáleného objektu. Všechny čočky se chovají podle principu, že světlo se sice číří přímočaře, ale ve skle je jeho rychlost menší než na vzduchu. Když světelný paprsek dopadá na sklo pod určitým úhlem, jedna strana paprsku ho dosáhne o něco dříve než druhá, a proto se zpomaluje dřív. Důsledkem toho je, že se paprsek nepatrně ohne, přesně tak, jako když za jízdy dostane auto defekt a začne se stáčet k jedné straně.

Konkávní čočka Konkávní čočka (rozptylka) je silnější na okrajích než uprostřed, tak že světelné paprsky rozptyluje. Když se takovou čočkou díváte, vypadá všechno menší. Konvexní čočka Konvexní čočka (spojka) soustřeďuje světelné paprsky do jednoho bodu. V ohnisku, kde se paprsky ze vzdáleného objektu setkávají, vytvářejí jeho obraz, který můžeme vidět na stínítku.

lom od kolmice lom ke kolmici

Zdroje: Dětská ilustrovaná encyklopedie Svět vědy a techniky www Zdroje: Dětská ilustrovaná encyklopedie Svět vědy a techniky www.wikipedie.cz http://www.zslado.cz/vyuka_fyzika/e_kurz/7/lomsvetla/lomsvetlavykl.htm Referáty.cz http://fyzika.jreichl.com/index.php?sekce=browse&page=436