Vy_32_INOVACE_ZB04_0964TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/1.5. 00/34.0883 Číslo projektu:Rozvoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Drahokamy Iva Strejčková 9.B..
Advertisements

Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
VLASTNOSTI NEROSTŮ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Věra Křivánková. Materiál zpracován v rámci projektu Implementace ICT.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Vy_32_INOVACE_ZB04_1764TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj.
52_INOVACE_ZBO2_1764HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Drahokamy Označení pro vzácně se vyskytující nerosty
VY_32_INOVACE_ZB04_3064TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_ZB04_2464TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
VY_52_INOVACE_ZB03_2464TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony: V/2
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
VY_52_INOVACE_ZB03_0764TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Optické vlastnosti minerálů
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
- žáruvzdornost, tepelná vodivost
FYZIKÁLNÍ VLASTNOSTI MINERÁLŮ
Název Minerály Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Autor: Mgr. Miroslav Nešpořík Název: RISKUJ VY_inovace_32_PR89_12
VY_52_INOVACE_ZBO2_6064HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_ZB04_2964TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj.
Šablony GEOLOGIE 8. Fyzikální vlastnosti nerostů
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
52_INOVACE_ZBO2_0164Ho Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
MINERALOGIE 2 * Krystal a jeho podoby * Krystalová mřížka
VY_52_INOVACE_ZBO2_5964HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_ZB04_2564TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj.
Vy_32_INOVACE_ZB04_1664TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Minerály Štěpán Pém.
Zpracoval: ing. Pavel Králík
Nerosty Filip Bordovský.
Fyzikální vlastnosti nerostů
Vy_32_INOVACE_ZB04_1364TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj.
VY_32_INOVACE_ZB04_2164 Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
VY_52_INOVACE_ZB03_1964TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Fyzikální vlastnosti nerostů
52_INOVACE_ZBO2_1264HO Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Rozvoj.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
jméno autora Mgr.Eva Truxová název projektu
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Vy_32_INOVACE_ZB04_1864TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_ZB04_2264TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj.
Název Minerály 2 Předmět, ročník Zeměpis, 1. ročník Tematická oblast
Vy_32_INOVACE_ZB04_0264TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_ZB04_1264TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj.
Vy_32_INOVACE_ZB04_0464TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
Číslo projektu CZ.1.07/ / Číslo projektu: Rozvoj vzdělanosti
VY_52_INOVACE_ZB03_2064TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
VY_32_INOVACE_ZB04_2764TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZB03_0664TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
VY_52_INOVACE_ZB03_1364TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám  Číslo projektuCZ.1.07/ /  Číslo projektu:Rozvoj.
Ročník : 9. Autor prezentace : Mgr. Miloš Glomb
52_INOVACE_ZBO2_3164Ho Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj vzdělanosti.
Fyzikální a chemické vlastnosti nerostů
Hustota Který nerost má větší hustotu? diamant, nebo tuha
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Nerosty (obecný úvod) Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
  Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Fyzikální vlastnosti nerostů
Multimediální svět Projekt SIPVZ 2006
Transkript prezentace:

Vy_32_INOVACE_ZB04_0964TVR Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1,5 Peníze středním školám Číslo projektuCZ.1.07/ / Číslo projektu:Rozvoj vzdělanosti Číslo šablony:V/2 Datum vytvoření: Autor:Mgr. Marcela Tvrdá Určeno pro předmět:Zbožíznalství Tematická oblast:Klenoty Obor vzdělání:Obchodník (66-41-L/01) 4. ročník Název výukového materiálu:PowerPoint: 9. Vlastnosti drahých kamenů Materiál byl vytvořen v souladu se ŠVP příslušného oboru vzdělání. Popis využití: Název výukového materiálu byl vytvořen s pomocí programu PowerPoint, na závěr shrnutí a procvičování kontrolních otázek. Výkladová hodina s procvičováním, diskuze

KLENOTY Drahé kovy Drahé kameny Prezentace

Obsah Tvrdost Štěpnost Lom Barva vrypu Barva Lesk Průhlednost Kontrolní otázky

Tvrdost typická vlastnost drahých kamenů tvrdost je odpor, který nerost klade proti vnikání cizího tělesa používá se Mohsova stupnice tvrdosti nejtvrdší kámen je Diamant

Štěpnost je ovlivněna vnitřní stavbou schopnost nerostu dělit se účinkem vnějšího tlaku dokonale štěpné kameny poskytují rovné, hladké stěny znalost štěpnosti je důležitá pro brusiče

Lom usnadňuje určení vzhledově stejných nerostů lomné plochy kamenů nejsou rovné, jsou odlišné Plochy nerostů hladké lasturnaté nerovné tříšťnaté

Barva vrypu zjistí se odíráním nerostu o vrypovou destičku prášek má u barevných nerostů shodnou barvu s kamenem zkouška vrypem napomáhá při přesném určování nerostů

Barva kamene Základní vlastností nerostů Podle barvy rozeznáváme kameny: 1. Bezbarvé nerosty (Diamant, Křišťál, Leukosafír) 2. Nerosty s různým zabarvením (Turmalín, Granát) 3. Barevné nerosty (Topaz, Turmalín, Malachit)

Lesk vzniká odrazem světelných paprsků od povrchu nerostu intenzitu lesku ovlivňuje schopnost nerostu lámat světelné paprsky, které na něj dopadají nejsilnější lesk mají diamanty jsou průhledné, průsvitné, perleťové, mají hedvábný lesk

Optické jevy lesku Pleochroismus různost barvy nerostu v závislosti na krystalové orientaci u některých nerostů to lze pozorovat pouhým okem Turmalín, Rubín, Safír

Průhlednost je závislá na množství paprsků, které nerostem procházejí propouštějí světelné paprsky nazývají se čiré Rozeznáváme: průhledné, poloprůhledné, průsvitné, neprůhledné

Optické jevy nerostů jsou jevy, které lze pozorovat na povrchu některých drahých kamenů předpokladem je vhodný výbrus kamene optický jev vzniká odrazem světla Druhy: Irizace, hra barev, efekt kočičího oka, připomíná štěrbinu kočičího oka, opalizace, pestrá hra barev u opálu

Přehled drahých kamenů Přehled drahých kamenů: Diamant10 Skupina Korundu 9 Skupina Berylu 7,5 - 8 Skupina Křemene 7 Skupina Křemičitanů 7 – 7,5 Skupina Fosforečnanů Skupina Uhličitanů 3,5 - 5

Kontrolní otázky 1. Jaký význam má znalost tvrdosti, štěpnosti a lomu u drahých kamenů? 2. Které optické vlastnost posuzujeme u drahých kamenů? 3.Které kameny patří k nejvzácnějším? Odpovědi zapište do záznamového archu.

Zdroje Dlouhá, J., Šála, V., Zbožíznalství hodin a klenotů.Praha: Merkur, 1987 č.j / Leišová, J., Kouřimský, J., Přírodní a syntetické drahé kameny. Praha: Merkur, Hochleitner,R., Drahokamy a šperkové kameny.Praha: nakladatelství Slovart., 2002